Plakat dziecinnie prosty złożony w InDesignie i Photoshopie.pdf

(1018 KB) Pobierz
10821829 UNPDF
DRUK OFFSETOWY
poziom trudności:
60 Min
ü Photoshop CS2
40
www.psdmag.org
10821829.049.png 10821829.060.png 10821829.071.png
 
DRUK OFFSETOWY
prosty złożony w InDesignie i Photoshopie
Plakaty są niemal wszędzie. Reklamują, informują, krzyczą, rzucają się w oczy. W czasie tworzenia plakatu trze-
ba pamiętać: by nie był przeładowany w formie (jeden dominujący element obrazowy i kilka linijek tekstu); gdzie
będzie oglądany; by przyciągał wzrok; musi zawierać informacje takie jak: nazwa wydarzenia, miejsce, godzina.
Często umieszcza się także logo sponsorów, my jednak tego nie zrobimy z braku miejsca. W niniejszym warszta-
cie zajmiemy się zaprojektowaniem plakatu informującego o akcji czytania dzieciom. Do wykonania projektu po-
trzebny jest InDesign – najlepszy program do składu publikacji oraz Photoshop.
nowy dokument
W InDesignie tworzymy nowy dokument poprzez wciśnięcie
[ Ctrl ]+[ N ]. Facing pages koniecznie odznaczamy; w Page size: A3;
Margins: Top: 10 cm, Bottom: 15 cm, Left i Right po 0,5 cm. Klikamy na
przycisk More options . W Bleed wpisujemy jak to zwykle bywa 0,3 cm
i klikamy na ikonkę łańcuszka po prawej (w pozostałych pojawi się ta sa-
ma długość). Slug zostawiamy puste, klikamy na OK . Pojawi się nasz do-
kument.
miejsce na grafikę
Zmieniamy nazwę warstwy na linie pomocnicze . Blokujemy ją. Two-
rzymy nową warstwę i nazywamy ją grafika . Wybieramy narzędzie
Rectangle Frame (kto korzysta z Quarka XPressa rozpozna je niechybnie)
i zaznaczamy prostokąt jak na zdjęciu powyżej. W tym miejscu umieści-
my grafikę. U góry na pasku w miejscu W (szerokość) powinno być 30,3
cm a w miejscu H (wysokość) 27 cm. Obraz o takiej wielkości już za chwi-
lę stworzymy w Photoshopie. Nazywamy nasz dokument jako grafika na
plakat .
linie pomocnicze
Czarny obrys to krańce dokumentu, w tym miejscu ma nastąpić cię-
cie. Różowy obrys to marginesy. W wysokości tego obszaru będzie
znajdowała się grafika. W szerokości będzie dotykać aż do czerwonego
obrysu, który jest granicą bleed. Do tego miejsca muszą być przyciągnię-
te elementy graficzne (ale nie tekst). Robi się to po to, by uniknąć białych
obszarów na wydruku, gdyby w czasie odcinania poszło coś nie tak. Wy-
ciągamy linie pomocnicze, które mają dotykać różowych marginesów.
niebo
Przełączamy się na Photoshopa i tworzymy nowy dokument o roz-
miarach takich, jak podałem w poprzednim kroku. Wpisujemy nazwę
grafika na plakat . Do tego w miejscu Rozdzielczość ( Resolution ) wybiera-
my 300. W Tryb ( Color Mode ) zostawiamy RGB (dopiero, gdy skończymy
pracę nad grafiką, zmieniamy na CMYK) i klikamy na przycisk OK . Otwie-
ramy zdjęcie niebo i przenosimy je na niedawno utworzony dokument.
www.psdmag.org 41
plakat dziecinnie
0 1
0 3
0 2
0 4
 
10821829.001.png 10821829.002.png 10821829.003.png 10821829.004.png 10821829.005.png 10821829.006.png 10821829.007.png 10821829.008.png 10821829.009.png 10821829.010.png 10821829.011.png 10821829.012.png 10821829.013.png 10821829.014.png 10821829.015.png 10821829.016.png 10821829.017.png 10821829.018.png 10821829.019.png 10821829.020.png 10821829.021.png
DRUK OFFSETOWY
0 5
trawa
Następnie otwieramy zdjęcie trawa i także przenosimy je, tym razem
ustawiając na dole. Zmieniamy nazwy nowych warstw tak, aby po-
chodziły od nazw zdjęć (czyli niebo i trawa ). Zmieniamy warstwę trawa
na Obiekt inteligentny ( Smart Object ) poprzez kliknięcie prawym przyci-
skiem myszy na nazwie warstwy i wybraniu Grupuj jako nowy obiekt in-
teligentny ( Group into New Smart Objec t). Potem wciskamy [ Ctrl ]+[ T ], by
móc zniekształcić warstwę z trawą i wciskamy przycisk na pasku opcji
u góry, przełączający nas do opcji Wypaczenie ( Warp ).
wieża 3
Teraz wciskamy klawisz tylda [ ` ] znajdujący się po lewej stronie kla-
wiatury obok klawisza [ 1 ]. To, co jest czarne, będzie podświetlone na
czerwonawy kolor. Ułatwi nam to następną operację. Za pomocą ostat-
nio użytego narzędzia zaznaczamy obszary zbędne (patrz na zdjęcie)
i wciskamy klawisz [ Backspace ]. Te obszary staną się białe. Wciskamy
[ Ctrl ]+[ D ], aby pozbyć się zaznaczenia i ponownie [ ` ]. I w końcu wciska-
my [ Ctrl ]+[ I ] aby odwrócić zaznaczenie.
0 6
wieża 1
Wyginamy warstwę tak, aby zrobić wybrzuszenie po prawej stronie
u góry. Gdy nam się uda, zakładamy maskę na tej warstwie i malu-
jemy czarnym kolorem miękkim pędzlem po jej górnej granicy. Otwórz-
my zdjęcie wieża . Musimy wyodrębnić ją z tła. Przejdźmy do kanału Nie-
bieski ( Blue ) i powielamy go poprzez przeciągnięcie na ikonę Nowy kanał
( Create New Channel ). Wybieramy polecenie Poziomy ( Levels ) i ustawia-
my następujące wartości w miejscu Poziomy wejścia ( Input Levels ): 173;
1; 213. Klikamy przycisk OK .
przeniesienie wieży
Wciskamy [ Ctrl ]+[ ` ], aby powrócić do normalnego podglądu. Na-
stępnie klikamy z wciśniętym klawiszem [ Ctrl ] na ikonkę kanału, na
którym pracowaliśmy przez ostatnie kroki. Spowoduje to zaznaczenie sa-
mej wieży. Za pomocą narzędzia Przesunięcie ( Move ) przenosimy wieżę
do dokumentu grafika na plakat . Najtrudniejsze za nami. Zakładamy ma-
skę na warstwie wieża i miękkim pędzlem (czarnym kolorem) wymazu-
jemy jej spód, aby wyraźnie się nie odcinał.
0 7
wieża 2
Pora zająć się poprawkami maski. Wybieramy narzędzie Ściemnianie
( Burn ), zmieniamy na pasku opcji w miejscu Zakres ( Range ) na Cie-
nie ( Shadows ), twardość końcówki na 100%, a jej wielkość na 65 pikse-
li. Malujemy po bokach wnętrza wieży. W środku wieży likwidujemy bia-
łe obszary za pomocą zaznaczenia, poprzez narzędzie Lasso wielokąt-
ne ( Polygonal Lasso ) i następnie wciskamy klawisze: [ Alt ]+[ Backspa-
ce ]. Dla wygodnych przygotowałem wersję z zapisanym kanałem pod
nazwą gotowe .
zaokrąglamy wieżę
Jako że plakat ma być pełen krągłości zajmujemy się zniekształce-
niem wieży. Tym razem nie możemy zmienić na Obiekt inteligentny
( Smart Object ), ponieważ korzystamy z filtru Deformacja ( Liquify ). Dla-
tego też wybieramy polecenie Filtr>Deformacja ( Filter>Liquify ). Używa-
my narzędzia Wykrzywianie do przodu ( Forward Warp ), wielkość koń-
cówki Rozmiar pędzla ( Brush Size ): 175. Powielamy warstwę wieża i wci-
skamy [ Ctrl ]+[ T ] i odbijamy ją w pionie. Używamy filtra dla rozmycia od-
bicia wieży niczym w wodzie: Filtr>Rozmycie Gaussowskie ( Filter>Gaus-
sian Blur ) z wartością 3,5.
42
www.psdmag.org
0 8
0 9
1 0
10821829.022.png 10821829.023.png 10821829.024.png 10821829.025.png 10821829.026.png 10821829.027.png 10821829.028.png 10821829.029.png 10821829.030.png 10821829.031.png 10821829.032.png 10821829.033.png 10821829.034.png 10821829.035.png 10821829.036.png 10821829.037.png 10821829.038.png 10821829.039.png 10821829.040.png 10821829.041.png 10821829.042.png 10821829.043.png 10821829.044.png 10821829.045.png 10821829.046.png 10821829.047.png
plakat dziecinnie prosty
złożony w InDesignie i Photoshopie
ptak
Dodajemy do pracy postać ptaka. Otwieramy więc zdjęcie ptak i za-
znaczamy go za pomocą narzędzia Pióro ( Pen ). Pamiętajmy, by za-
znaczyć Ścieżki ( Paths ) na pasku opcji u góry. Gdy już spędzimy nieco
czasu na poprawnym zaznaczeniu obrysu, możemy je zapisać w postaci
kanału alfa. Wystarczy kliknąć na palecie Ścieżki ( Paths ) na ikonkę Wczy-
taj kanał jako zaznaczenie ( Load Path as Selection ), a następnie przejść
do palety Kanały ( Channels ) i kliknąć na ikonkę Zapisz zaznaczenie jako
kanał ( Save selection as channel ). I tym razem dla leniwych przygotowa-
łem rezultat końcowy (kanał gotowe2 ).
kształt 2
Teraz powielamy ten kształt – najłatwiej przytrzymując klawisz
[ Alt ] i przeciągając go narzędziem Selection . Wybieramy polecenie
Object>Transform>Rotate i w nowo otwartym okienku wpisujemy 180
stopni. Następnie przesuwamy ten kształt na dół i rozciągamy, by przy-
krywał dół grafiki. Tworzymy nową warstwę znanym skrótem [ Shift ]
+[ Ctrl ]+[ N ] i nadajemy mu nazwę napisy .
mgiełka
Pora na dodanie mgiełki. Nie będzie to nic wielkiego. Po żmudnej pra-
cy należy się nam coś prostego. Tworzymy nową warstwę. Zmienia-
my kolor na szary klikając na Kolor narzędzia ( Set Foreground color )
i w oknie Próbnik kolorów ( Color picker ) w miejscu R, G i B wpisać po 128.
Następnie wybrać narzędzie Pędzel ( Brush ) z miękką końcówką, wiel-
kość 400 pikseli. I malujemy po zaokrąglonym horyzoncie. Potem zmie-
niamy tryb mieszania tej warstwy na Jaśniej ( Lighten ) i Krycie ( Opaci-
ty ) na 70%.
wklejenie napisów
Otwieramy plik Napisy, zaznaczamy narzędziem Selection Baj-
ki kopiujemy wciskając [ Ctrl ]+[ C ]. Wracamy do dokumentu pla-
kat poprzez polecenie Window>Plakat . Wklejamy napis NIE za pomocą
[ Ctrl ]+[ V ], tylko za pomocą dłuższego skrótu: [ Alt ]+[ Ctrl ]+[ Shift ]+[ V ].
Dzięki temu wkleimy w tym samym miejscu. Podobnie postępujemy z na-
pisami na dole. Zamykamy dokument napisy .
kształt 1
Zapisujemy pracę, robimy konwersję na CMYK i zapisujemy plik pod
nazwą grafika na plakat2 . Przełączamy się do InDesigna. Tam wci-
skamy [ Ctrl ]+[ D ], aby wywołać polecenie Wstaw ( Place ). Wybieramy
w oknie grafika na plakat2 i klikamy OK . Tworzymy nową warstwę
[ Shift ]+[ Ctrl ]+[ N ] i nazywamy ją kształty . Wybieramy narzędzie Pióro
( Pen ), wciskamy [ Ctrl ]+[ ] co wywołuje siatkę. Przyda się przy tworzeniu
kształtów (jak na zdjęciu powyżej). Rysujemy u góry. Wypełniamy ten
kształt z palety Swatches kolorem czerwonym.
preflight
Wciskamy klawisz [ W ], dzięki czemu uzyskamy podgląd bez linii po-
mocniczych itd. Przejdziemy teraz do opcji Preflight , która pokaże
nam, czy wszystko z dokumentem jest poprawne i nie będzie problemów
w druku (np. gdybyśmy nie zrobili konwersji na CMYK, byłaby o tym infor-
macja w postaci wykrzyknika. Wybieramy więc polecenie File>Preflight .
www.psdmag.org 43
1 1
1 4
1 2
1 5
1 3
1 6
 
10821829.048.png 10821829.050.png 10821829.051.png 10821829.052.png 10821829.053.png 10821829.054.png 10821829.055.png 10821829.056.png 10821829.057.png 10821829.058.png 10821829.059.png 10821829.061.png 10821829.062.png 10821829.063.png 10821829.064.png 10821829.065.png 10821829.066.png 10821829.067.png 10821829.068.png 10821829.069.png 10821829.070.png 10821829.072.png 10821829.073.png 10821829.074.png 10821829.075.png 10821829.076.png
DRUK OFFSETOWY
1 7
package
Klikamy więc na Package , pojawi się nowe okno dialogowe Printing
instructions . Możemy tam wpisać swoje dane, gdyby zaszła potrze-
ba kontaktu drukarni z nami. Po wpisaniu klikamy na przycisk Continue .
Następnie wskazujemy miejsce zapisu folderu oraz upewniamy się, że
pierwsze trzy opcje są zaznaczone. Zostaną więc skopiowane czcionki,
grafiki oraz plik InDesigna.
zapis
Klikamy na przycisk Package . Pojawi się jeszcze ostrzeżenie doty-
czące czcionek, które czytamy i klikamy OK . Czekamy jeszcze chwil-
kę, aż wszystkie elementy zostaną skopiowane i gotowe. Możemy wy-
słać przesyłkę do drukarni. Będą mieli wszystkie niezbędne elementy
i w razie jakichś naszych błędów, zakładając optymistycznie, będą mogli
sami szybko naprawić.
o autorze
Tomasz Rybak
Z zawodu psycholog, z zamiłowania graik, pisarz, afo-
rysta i poeta. Graiki publikował m.in. w Nowej Fanta-
styce, Computer Arts, Magazynie 3D. Zajmuje się tak-
że projektowaniem okładek.
Kontakt: rybak-tomasz@o2.pl
REKLAMA
44
www.psdmag.org
1 8
10821829.077.png 10821829.078.png 10821829.079.png 10821829.080.png 10821829.081.png 10821829.082.png 10821829.083.png 10821829.084.png 10821829.085.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin