socjalizacja - Berger i Luckman.doc

(26 KB) Pobierz
Berger i Luckman – internalizacja rzeczywistości

Berger i Luckman – internalizacja rzeczywistości

 

1.      Jednostka nie rodzi się członkiem społeczeństwa.

2.      W ogólnym rozumieniu internalizacja jest podstawą – po pierwsze, rozumienia innych ludzi oraz – po drugie, postrzegania świata jako rzeczywistości znaczącej i jako rzeczywistości społecznej.

3.      Złożona forma internalizacji, to nie tylko rozumienie dokonujących się subiektywnych procesów innego, ale także rozumienie świata, w którym żyje, a świat ten staje się moim światem.

4.      Socjalizację można określić jako wszechstronne i zwarte wprowadzenie jednostki w obiektywny świat społeczeństwa albo jakiś jego sektor. Socjalizacja pierwotna jest pierwszą socjalizacją, którą jednostka przechodzi w dzieciństwie i z której pomocą staje się członkiem społeczeństwa. Socjalizacją wtórną jest każdy następny proces, który wprowadza jednostkę, mającą już za sobą socjalizację pierwotną, w nocy sektor obiektywnego świata jego społeczeństwa.

5.      Ważniejsza dla jednostki jest zwykle socjalizacja pierwotna.

6.      Socjalizacja pierwotna nie jest tylko uczeniem się czysto poznawczym, ale także odbywa się w atmosferze o wysokim ładunku emocjonalnym.

7.      W procesie socjalizacji pierwotnej dziecko przejmuje role i postawy znaczących innych, czyli zinternalizuje je i czyni swoimi.

8.      Jednostka staje się tym, za kogo uważają ją, w kontaktach z nią, jej znaczący inni.

9.      Dziecko uczy się, że jest tym, kim jest nazywane. Każde imię wiąże się z klasyfikacją, która z kolei wnioskuje o wyznaczonym umiejscowieniu społecznym. Uzyskanie tożsamości wiąże się z przypisaniem do określonego miejsca w tym świecie.

10.  Socjalizacja pierwotna prowadzi do stopniowego abstrahowania w świadomości dziecka od ról i postaw określonych innych i dostrzeżenie ról i postaw  w ogóle – do ustanowienia uogólnionego innego.

11.  Ogół innych to społeczeństwo.

12.  Ukształtowanie w świadomości uogólnionego innego zaznacza decydującą fazę socjalizacji.

13.  Społeczeństwo, tożsamość i rzeczywistość kształtują się subiektywnie w tym samym procesie internalizacji.

14.  W socjalizacji pierwotnej nie ma problemy identyfikacji – jest on automatyczna, konieczna (np. identyfikacja dziecka z rodzicami, czyli jego znaczącymi innymi).

15.  Dziecko zinternalizuje świat jako jedyny istniejący i jedyny, jaki daje się pomyśleć.

16.  Wraz z językiem i z jego pomocą zostają zinternalizowane jako zdefiniowane instytucjonalnie rozmaite schematy motywacyjne i interpretacyjne.

17.  W trakcie socjalizacji pierwotnej tworzy się pierwszy świat jednostki.

18.  Socjalizacja pierwotna wiąże się z pewnymi kolejami uczenia się, które są zdefiniowane społecznie.

19.  Socjalizacja pierwotna kończy się z chwilą utrwalenia w świadomości jednostki pojęcia uogólnionego innego.

20.  Socjalizacja nie jest nigdy całkowita i nigdy nie jest zakończona.

21.  Socjalizacja wtórna jest internalizacją „subświatów” instytucjonalnych, dlatego jej zakres i charakter są zdeterminowane złożonością podziału pracy i towarzyszącym mu społecznym podziałem wiedzy. Możemy powiedzieć, że socjalizacja wtórna polega na nabyciu wiedzy związanej z rolami, rozumieniu ukrytych znaczeń, ocen i emocjonalnego kolorytu wypowiedzi.

22.  Procesy socjalizacji wtórnej nie wiążą się z wysokim stopniem identyfikacji.

23.  W trakcie socjalizacji wtórnej pojawia się problem spójności między początkową internalizacją i nowymi internalizacjami.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin