Scenariusz 6 - Co się dzieje, gdy ktoś nie dotrzymuje umów.doc

(32 KB) Pobierz
Scenariusz Nr 6

Scenariusz zajęć Nr 6

 

Temat kompleksowy:              Ja i inni

Temat dnia:                            Co się dzieje, gdy ktoś nie dotrzymuje umów?

 

Cele:

       zrozumienie przez dzieci, że aby przebywać i bawić się z innymi, potrzebne jest przestrzeganie zasad,

       wdrażanie do wywiązywania się ze zobowiązań, uczenie odpowiedzialności,

       integracja grupy.

 

Pomoce:

Tekst wiersza J. Brzechwy pt. „Kaczka dziwaczka”, sylwety ilustrujące wiersz, kredki dla każdego dziecka, mazaki, magnetofon, kaseta z muzyką do tańca, odkrywanka obrazkowa, duże serce wycięte z kartonu.

 

Przebieg:

  1. „Dżdżownica śmiechu” – zabawa integracyjna.

Dzieci leżą na podłodze ułożone w taki sposób, żeby każdy trzymał głowę na brzuchu swojego poprzednika. Pierwsze dziecko zaczyna się śmiać tak, aby leżąca na brzuchu głowa następnego uczestnika podskoczyła. Skoro ten poczuje ruch, robi to samo. Przekazywany zostaje wesoły śmiech.

  1. „Serce Wiercipiętków” – zabawa ruchowa.

Na dywanie leży kartonowe serce z napisem „Wiercipiętki”. Dzieci ustawiają się za linią rzutu i próbują pudełkiem trafić w serce. Zabawa kończy się gdy, wszystkie umieściły swoje pudełko w środku serca.

  1. „Ciasto” – zabawa naśladowcza do muzyki – zwrócenie uwagi na to, że aby ciasto się udało należy przestrzegać ściśle przepisu wykonania.

4.     „Kaczka- dziwaczka” – teatrzyk sylwet do wiersza J. Brzechwy

       rozmowa wokół problemu: „Jak zachowanie Kaczki - Dziwaczki wpłynęło na innych, czy można żyć w takim świecie?”

  1. „Dziwny gość” – spotkanie z osobą dziwnie ubraną, wbrew panującym zwyczajom np. skarpetki na rękach jako rękawiczki, buty nie do pary, spódnica w miejscu swetra, itp.

       ubieranie gościa w sposób właściwy,

       rozmowa o tym, co dzieci czuły podczas tej sytuacji.

  1. „Król ciszy” – zabawa, w której nauczycielka i jedno dziecko z grupy świadomie zmieniają zasady gry.

       rozmowa o tym, co dzieci sądzą o łamaniu zasad gier, i jak się wtedy czują.

  1. Rozmowa podsumowująca wcześniejsze zabawy – uświadomienie dzieciom, że w przeprowadzonych ćwiczeniach zostały złamane zasady.

       podanie przez dzieci przykładów łamania zasad,

       odpowiedź na pytanie, co się dzieje, gdy zasady są łamane, jak się wtedy czują, do czego ich zdaniem służą zasady. Czy zasady są potrzebne?

  1. „Odkrywanka obrazkowa” – przykład łamania zasad w życiu codziennym i ich skutek np.: nie przestrzeganie zasad ruchu drogowego.
  2. „Przekorny taniec” –przy muzyce szybkiej dzieci wykonują ruchy wolne a przy wolnej szybkie. Po zakończeniu tańca rozmowa, czy taki sposób zabawy podobał się dzieciom i jak się wtedy czuły.
  3. „Zasady w przedszkolu” – przypomnienie zasad zapisanych
    w „Kontrakcie Wiercipiętków”.

       zwrócenie uwagi na zasady pomagające dzieciom dobrze czuć się
w grupie,

       rysowanie sytuacji, w których zasady zostały złamane,

       prezentacja prac i komentarz.

  1. „Kosz i walizeczka” – ewaluacja zajęć – zawieszanie przez dzieci swojej wizytówki na sylwecie kosza, gdy nie bawiły się dzisiaj fajnie a na sylwecie walizeczki, gdy podobały im się zajęcia.

 

                                                                                                                      Opracowała

                                                                                                                Krystyna Badowska

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin