SKĄD WIEM.doc

(37 KB) Pobierz
SKĄD WIEM, TO CO WIEM

SKĄD WIEM, TO CO WIEM

 

Czas realizacji: 45 min

Cel główny:

·         Usystematyzowanie i pogłębienie wiedzy na temat źródeł, nośników i zbiorów informacji.

Cele operacyjne

Na poziomie wiadomości uczeń po lekcji powinien:

·         Nazwać źródła informacji:

o        książki i czasopisma

o        mass media (TV, radio,Internet)

o        kontakt bezpośredni z innymi osobami

·         Wymienić zbiory informacji:

o        biblioteki

o        archiwa

o        muzea

o        bazy danych( np. Internet, filmoteka)

·         Rozumieć:

o        przydatność odpowiedniego źródła do uzyskania określonej informacji zasady korzystania z różnych zbiorów informacji ze szczególnym uwzględnieniem biblioteki


Na poziomie umiejętności uczeń po lekcji powinien:

W sytuacjach typowych:

·         wybrać odpowiednie źródło informacji w zależności od potrzeby

·         posłużyć się katalogami bibliotecznymi

W sytuacjach problemowych:

·         krytycznie ocenić dostępne źródła i wybrać najwłaściwsze

·         określić mocne i słabe strony różnych źródeł informacji

Metody pracy:

·         pogadanka

·         pokaz - demonstracja

·         ćwiczenia analityczne i praktyczne

·         metoda warsztatowa - grupowa

·         konwersacja z klasą

Środki dydaktyczne:

·         prezentacja Power Point

·         karty zawierające nazwy źródeł, nośników i zbiorów informacji.

·         karty pracy ucznia

·         słownik języka polskiego

·         duże arkusze papieru, pisaki

Tok lekcji:

1.     Powitanie uczniów w bibliotece i przedstawienie tematu lekcji oraz jej celu przy użyciu slajdów wykonanych w Pawer Point.

2.     Krótka pogadanka nauczyciela na temat znaczenia i powszechności przepływu informacji we współczesnym świecie, zdefiniowanie, przy użyciu słownika j. polskiego, co to jest źródło informacji.

3.     Rozdanie grupom identycznych zestawów kart zawierających nazwy różnych źródeł informacji i polecenie aby spróbowały pogrupować źródła według dowolnych zasad, a efekt swojej pracy zapisały na dużych arkuszach papieru .

4.     Rozwieszenie arkuszy pracy grup oraz próba wspólnego podzielenia różnych źródeł informacji ze względu na powszechność ich dostępności oraz przydatność w rozwiązywaniu różnych problemów.

5.     Przy użyciu słownika j. polskiego, zdefiniowanie pojęcia nośnik informacji, po czym w rozmowie z klasą wymienienie znanych i nie znanych uczniom nośników informacji.

6.     Korzystając ze słownika j. polskiego nauczyciel definiuje pojęcie - zbiór informacji.

7.     Próba wspólnego z uczniami nazwania znanych im zbiorów informacji po czym krótkie omówienie przez nauczyciela zadań i form korzystania z : archiwów, muzeów, baz danych i bibliotek. Przy omawianiu bibliotek odwołanie się do wiedzy uczniów o tym jakie źródła informacji gromadzi biblioteka oraz jakie są i do czego służą katalogi biblioteczne.

8.     Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na to, że poszczególne źródła informacji mają swoje mocne i słabe strony.

9.     W dialogu z uczniami wskazanie mocnych i słabych stron wybranych źródeł informacji.

10. Podsumowanie lekcji poprzez wypełnienie kart pracy ucznia.

11. Ewaluacja zajęć - "Słoneczka".

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin