SKĄD WIEM, TO CO WIEM
Czas realizacji: 45 min
Cel główny:
· Usystematyzowanie i pogłębienie wiedzy na temat źródeł, nośników i zbiorów informacji.
Cele operacyjne Na poziomie wiadomości uczeń po lekcji powinien:
· Nazwać źródła informacji:
o książki i czasopisma
o mass media (TV, radio,Internet)
o kontakt bezpośredni z innymi osobami
· Wymienić zbiory informacji:
o biblioteki
o archiwa
o muzea
o bazy danych( np. Internet, filmoteka)
· Rozumieć:
o przydatność odpowiedniego źródła do uzyskania określonej informacji zasady korzystania z różnych zbiorów informacji ze szczególnym uwzględnieniem biblioteki
Na poziomie umiejętności uczeń po lekcji powinien: W sytuacjach typowych:
· wybrać odpowiednie źródło informacji w zależności od potrzeby
· posłużyć się katalogami bibliotecznymi
W sytuacjach problemowych:
· krytycznie ocenić dostępne źródła i wybrać najwłaściwsze
· określić mocne i słabe strony różnych źródeł informacji
Metody pracy:
· pogadanka
· pokaz - demonstracja
· ćwiczenia analityczne i praktyczne
· metoda warsztatowa - grupowa
· konwersacja z klasą
Środki dydaktyczne:
· prezentacja Power Point
· karty zawierające nazwy źródeł, nośników i zbiorów informacji.
· karty pracy ucznia
· słownik języka polskiego
· duże arkusze papieru, pisaki
Tok lekcji:
1. Powitanie uczniów w bibliotece i przedstawienie tematu lekcji oraz jej celu przy użyciu slajdów wykonanych w Pawer Point.
2. Krótka pogadanka nauczyciela na temat znaczenia i powszechności przepływu informacji we współczesnym świecie, zdefiniowanie, przy użyciu słownika j. polskiego, co to jest źródło informacji.
3. Rozdanie grupom identycznych zestawów kart zawierających nazwy różnych źródeł informacji i polecenie aby spróbowały pogrupować źródła według dowolnych zasad, a efekt swojej pracy zapisały na dużych arkuszach papieru .
4. Rozwieszenie arkuszy pracy grup oraz próba wspólnego podzielenia różnych źródeł informacji ze względu na powszechność ich dostępności oraz przydatność w rozwiązywaniu różnych problemów.
5. Przy użyciu słownika j. polskiego, zdefiniowanie pojęcia nośnik informacji, po czym w rozmowie z klasą wymienienie znanych i nie znanych uczniom nośników informacji.
6. Korzystając ze słownika j. polskiego nauczyciel definiuje pojęcie - zbiór informacji.
7. Próba wspólnego z uczniami nazwania znanych im zbiorów informacji po czym krótkie omówienie przez nauczyciela zadań i form korzystania z : archiwów, muzeów, baz danych i bibliotek. Przy omawianiu bibliotek odwołanie się do wiedzy uczniów o tym jakie źródła informacji gromadzi biblioteka oraz jakie są i do czego służą katalogi biblioteczne.
8. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na to, że poszczególne źródła informacji mają swoje mocne i słabe strony.
9. W dialogu z uczniami wskazanie mocnych i słabych stron wybranych źródeł informacji.
10. Podsumowanie lekcji poprzez wypełnienie kart pracy ucznia.
11. Ewaluacja zajęć - "Słoneczka".
stokrotka-monika