Struktura dzieła - Obraz a malowidło, typy obrazów, sposoby rekonstrukcji wyglądu.rtf

(19791 KB) Pobierz

Struktura dzieła

 

Teoria obrazu według Romana Ingardena uwzględnia iż warstwy dzieła sztuki są różne w zależności od kierunku, teoria ta przetrwała do dziś jest najbardziej uniwersalna i na temat warstw dzieła sztuki.

Obraz a malowidło

- obraz - przedmiotowy realny warunek naszego oglądania i istnienia obrazu w sensie dzieła sztuki malarskiej. obraz jest rzeczą nierealną, mający fundament bytowy(deska, płótno, farba). Obraz wykracza swą budową poza rzecz realną, wskazuje na twórczą czynność artysty i odtwórczą czynność widza (zależy to od emocji i nastawienia).

- malowidło - określona rzecz materialna , bytowa, podstawa przedmiotu czysto intencjonalnego (obrazu), własności spostrzegawcze i niespostrzegawcze, estetyczne (niszczenie farby etc). Jeżeli malowidło zmienia się w czasie, tzn niszczeje itd. to obraz również ulega zmianie. Malowidło bez obrazu to zwykła rzecz.

Cornelis Gijsbrechts - flamandzki malarz z okresu baroku malujący w stylu trompe l'oleil (malarstwo iluzjonistyczne), specjalizował się głównie w martwej naturze. charakterystyczny był dla niego motyw wanitatywny (vanitas - motyw religijno artystyczny związany ze sztuką, poznaniem i czasem). Jego obrazy często dawały pełne złudzenie rzeczywistości. przyklad: 'Reverse Side'

 

Cyprian Biełaniec - polski malarz, który w swoich obrazach przedstawia niemal idealne odzwierciedlenie rzeczywistości. Motywem przewodnim malarskich prac artysty jest pytanie o autentyczność. Przyklady:

 

Typy obrazów:

1. Obrazy z tematem literackim

- temat literacki

- przedmioty przedstawione (przedmiot materialny)

-wyglądy wzrokowe zrekonstruowane w obrazie

Tytuł obrazu od razu nastawia Nas na odbieranie obrazu. Warunkami istnienia obrazu z tematem literackim są sytuacje z Naszego życia, coś związanego z czlowiekiem. Obrazy historyczne nie stanowią w pełni samodzielnych dziel sztuki, lecz jedynie takie dzieła, które domagają się obok środków malarskich tematu przedstawionego.

wyglądy wzrokowe - według Ingardena bez nich obraz nie może istnieć. Jest to postać, w jaki jawi się dany przedmiot z jednego ujęcia.  Zrekonstruowane w obrazie wyglądy wzrokowe to ukonstytuowane mocą aktów spostrzeżeniowych (na podst. materiału wrażenia) pewne aspekty realnego świata, który posiada strukturę świata realnego.

2. Portret

- wygląd rzeczy

- przedmiot przedstawiony + funkcja odtwarzania (aby istniał portret musi istnieć funkcja odtwarzania)

W portrecie liczy się nie tylko podobieństwo ale także charakter postaci. Portrety ekspresjonistyczne nie mają funkcji odtwarzania. Przyklad: Arkadiusz Andrejkow, malarz malujący portrety na murach, śmietnikach, ścianach (mural)

 

3. Czysty obraz - istnieje wtedy gdy nie jest zdeformowany, posiada specyficzne i konsekwentne przedstawienie. Czyste obrazy to przede wszystkim martwe natury i pejzaże. Przykład: Leon Wyczółkowski 'Widok Grenady'

 

 

4. Obrazy abstrakcyjne - nieprzedstawiające. nie mają funkcji odtwarzania i są jednowarstwowe. Ingarden twierdził, że obrazy abstrakcyjne nie moga byc dziełami sztuki a mogą pełnić jedynie funkcję dekoracyjną. Zmienił jednak zdanie po rozmowie z Taranczewskim. Zważał, że mogą one być dziełami sztuki, ale tylko wtedy kiedy artysta świadomie deformuje dane przedstawienie.

Obrazy abstrakcyjne zmierzają do maksymalnego uproszczenia wyglądów przedmiotów.

W budowę każdego obrazu przedtswiającego wchodzi obraz nieprzedstawiający jako jego niezbedny składnik.

Poszczególne plamy barwne muszą w swej jakości, ksztalcie i układzie być inne niż te, które spełniają funkcję podłoża wyglądów.

Obrazy nieprzedstawiające postulują pewne wyizolowane z otoczenia formy.

 

Malarskie sposoby rekonstrukcji wyglądu

1. Obrazy figuratywne (wyglądy przedmiotowo zrekonstruowane) przykłady:

Jean-Auguste-Dominique Ingres "Princess de Broglie"

"Madame Moitessier"

w tych dwóch obrazach zawarte są nie tylko wzrokowe własności ale tez dotykowe, jesteśmy w stanie wyobrazić sobie fakturę materiału sukni.

 

2. Obrazy impresjonistyczne (potencjalne wyglądy) wyczuwalne niepokój, wibracja. Nie jesteśmy pewni co do konturu przedmiotu, postaci. Każda plama ma swoje światło. W przypadku obrazów impresjonistycznych obrazy te są intencjonalne, kontur nie istnieje. Ze strony widza potrzebne jest zebranie plam barwnych aby powstał przedmiot i dopiero wówczas dochodzi do przedstawienia. Plama składa się z plam wrażeniowych, wygląd składa się z plam, wygląd tworzy przedmiot. Przyklad: Claude Monet 'Impresja wchód słońca'

 

3. Obrazy kybistyczne - artyści kubistyczni kładli nacisk na przedstawienie przedmiotu w przestrzennej strukturze. Przykład: Pablo Picasso 'Trzy kobiety'

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin