Jak przygotować projekt badawczy.pdf
(
114 KB
)
Pobierz
Projekt2006
Praca semestralna:
âZarys koncepcji badawczejÒ
Zadawanie studentom wykonania projektu badawczego uczy prowadz
Ģ
cego
kilku rzeczy. Przede wszystkim tego,
Ň
e sama istota takiej pracy domowej
mo
Ň
e zosta
ę
zrozumiana przynajmniej na kilka sposobów. By uchroni
ę
si
ħ
przed konfuduj
Ģ
c
Ģ
sytuacj
Ģ
, kiedy to trzeba oceni
ę
zarówno po
Ļ
piesznie
spisane dzie
ı
przed oddaniem pomysły, jak i kilkudziesi
ħ
ciostronicowe
elaboraty poparte przeprowadzonymi ju
Ň
badaniami, postanowiłem wytyczy
ę
Ļ
cisły (w miar
ħ
) schemat skróconego projektu badawczego, wedle którego
maj
Ģ
zosta
ę
sporz
Ģ
dzone prace domowe. Jakkolwiek u
Ļ
ci
Ļ
lone zostaj
Ģ
reguły,
nie ograniczy to (mam nadziej
ħ
) pomysłowo
Ļ
ci wykonawców, a ułatwi (ech,
egoizm…) ocen
ħ
wyniku Waszej pracy.
Jak napisaę (skrcony) projekt z metod iloĻciowych?
Po prostu uzupełnij – punkt, po punkcie – przedstawiony poni
Ň
ej schemat.
Łatwe, prawda? Jest wszak
Ň
e jeden szkopuł. By cieszy
ę
si
ħ
maksymaln
Ģ
liczb
Ģ
punktów, autor projektu musi wło
Ň
y
ę
we
ı
przynajmniej odrobin
ħ
intelektualnej pracy, tak by spełniał on pewne wymogi.
Jakie b
ħ
d
Ģ
kryteria oceny takiego skróconego projektu?
Po pierwsze – pomysłowo
Ļę
, oryginalno
Ļę
, innowacyjno
Ļę
. Postaraj si
ħ
podej
Ļę
do wybranego zagadnienia niekonwencjonalnie, nie kopiuj znanych
sobie rozwi
Ģ
za
ı
. Je
Ļ
li Twój gł
ħ
boki podziw dla strategii badawczych innych
socjologów nie pozwala Ci na stworzenie czego
Ļ
całkiem nowatorskiego
1
,
postaraj si
ħ
w sposób twórczy rozwin
Ģę
lub zmodyfikowa
ę
to podej
Ļ
cie.
Upewnij si
ħ
jednak,
Ň
e nawet o cal nie przekraczasz granicy pomi
ħ
dzy
inspiracj
Ģ
a plagiatem.
Po drugie – poszczególne elementy powinny z siebie wynika
ę
. Projekt musi
stanowi
ę
logicznie spójn
Ģ
konstrukcj
ħ
. Podobnie jak w przypadku projektu
architektonicznego, wszelkie niespójno
Ļ
ci i bł
ħ
dy („hmm… zróbmy solidny,
lity dach”) prowadz
Ģ
do pora
Ň
ki przedsi
ħ
wzi
ħ
cia („o… zawaliło si
ħ
…
ciekawe dlaczego?”). Tak jak
Ņ
le zaprojektowany strop Hagii Sofii w dawnym
Konstantynopolu sprawił,
Ň
e ju
Ň
po 21 latach od oddania tej
Ļ
wi
Ģ
tyni do
u
Ň
ytku, zaszła konieczno
Ļę
jego przeprojektowania i odbudowy
2
, tak
Ņ
le
zaprojektowane badania nie dostarcz
Ģ
przekonuj
Ģ
cych dowodów i trzeba
b
ħ
dzie je powtórzy
ę
według nowego planu. Ujmuj
Ģ
c to w mniej
architektoniczny sposób: pytania w kwestionariuszu sporz
Ģ
dzone na
podstawie pomysłu na owska
Ņ
nikowanie konstruktów teoretycznych musz
Ģ
pozwoli
ę
na weryfikacj
ħ
hipotez, co w efekcie doprowadzi
ę
ma do
sformułowania odpowiedzi na naczelne pytanie badawcze (ufff…).
Byle nie były to pomysły z projektów Twoich starszych kolegów. My
Ļ
l
ħ
,
Ň
e z moj
Ģ
pami
ħ
ci
Ģ
nie jest jeszcze tak
Ņ
le… (zreszt
Ģ
krótka analiza zysków i strat powinna skutecznie
zniech
ħ
ci
ę
do podj
ħ
cia próby przetestowania mojej pami
ħ
ci).
2
Dla
Ļ
cisło
Ļ
ci: dach zawalił si
ħ
w roku 558, co stanowi po dzi
Ļ
dzie
ı
przestrog
ħ
dla adeptów
architektury.
1
Po trzecie – autor powinien wykaza
ę
si
ħ
efektywnym wykorzystaniem wiedzy
zdobytej w trakcie kursu, np. poprzez zastosowanie okre
Ļ
lonych metod
pomiaru. Wszak wytrawne znawstwo rzemiosła badawczego stanowi samo w
sobie doskonały dowód zapoznania si
ħ
z literatur
Ģ
fachow
Ģ
(tj. lektur
Ģ
obowi
Ģ
zkow
Ģ
).
Pami
ħ
taj,
Ň
e kolejno
Ļę
elementów zaproponowanego tu planu badawczego
jest konsekwencj
Ģ
ich wzajemnego logicznego wynikania. Nie oznacza to
jednak,
Ň
e pomysł musi rozwija
ę
si
ħ
wedle tego samego schematu równie
Ň
w
Twojej głowie. Wspominam o tym m.in. dlatego,
Ň
e konceptualizacja i
operacjonalizacja powinny by
ę
procesami równoległymi (u
Ļ
ci
Ļ
lenie znaczenia
poj
ħ
cia powinno zbli
Ň
a
ę
je do mo
Ň
liwo
Ļ
ci dokonania pomiaru).
Pami
ħ
taj,
Ň
e aby otrzyma
ę
maksymaln
Ģ
liczb
ħ
punktów nie musisz stara
ę
si
ħ
o
wypełnienie ka
Ň
dego z kryteriów w 100%, poniewa
Ň
odby
ę
si
ħ
to mo
Ň
e
kosztem nietuzinkowego pomysłu i wprowadzi
ę
siermi
ħŇ
n
Ģ
szablonowo
Ļę
.
Jednym z bł
ħ
dów nowicjusza bywa zbyt
Ļ
cisłe przestrzeganie
skodyfikowanych reguł (
don’t go strictly by the book, rookie!
)
3
.
Nie zdziwiłbym si
ħ
, gdyby po tej wskazówce cz
ħĻę
czytelników odmówiła dalszej lektury…
3
Schemat:
1. Problem badawczy
Problem badawczy jest niczym innym jak naczelnym pytaniem, na które
b
ħ
dziesz starał(a) si
ħ
udzieli
ę
odpowiedzi na podstawie swojego badania.
Powiniene
Ļ
(na
Ļ
) zatem zacz
Ģę
od gł
ħ
bokiego namysłu nad wyborem tematu
docieka
ı
. Chodzi o to, by
Ļ
naprawd
ħ
był(a) zainteresowany(a) kwesti
Ģ
, której
badanie chcesz zaplanowa
ę
– nic tak nie wyzwala inwencji jak pewien stopie
ı
osobistego zaanga
Ň
owania. Postaraj si
ħ
by temat ten był oryginalny, najlepiej
taki, który nie był jeszcze szeroko poruszany. Warto tu zauwa
Ň
y
ę
,
Ň
e im
bardziej nowatorska koncepcja, tym łatwiej o oryginalne wska
Ņ
niki, pytania
do kwestionariusza itp. (ju
Ň
w momencie wyboru tematu warto zastanawia
ę
si
ħ
nad operacjonalizacj
Ģ
– tzn. jak zmierzy
ę
zjawisko, które pragniesz podda
ę
naukowemu ogl
Ģ
dowi).
W tym punkcie stawiam tylko jeden wymóg – problem musi odnosi
ę
si
ħ
do
teoretycznego poj
ħ
cia socjologicznego, czyli tzw. konstruktu (w zeszłym roku
z pewno
Ļ
ci
Ģ
poznałe(a)
Ļ
ich całe mnóstwo, wi
ħ
c nie powinno by
ę
problemu z
wyborem
4
). Poj
ħ
cie takie nie ma oczywistej, bezpo
Ļ
redniej denotacji, przez co
znakomicie nadaje si
ħ
do operacjonalizacji.
Przed rozpocz
ħ
ciem pracy nad projektem koniecznie skonsultuj ze mn
Ģ
wybrany przez siebie temat!
Łopatologia stosowana:
W punkcie pierwszym formułujesz sam problem badawczy. Mo
Ň
na to zrobi
ę
na
dwa sposoby (je
Ļ
li wybierasz form
ħ
twierdz
Ģ
c
Ģ
, upewnij si
ħ
,
Ň
e da si
ħ
z niej
zrobi
ę
pytanie!).
Przykład 1.
Czy studenci socjologii s
Ģ
grup
Ģ
dotkni
ħ
t
Ģ
problemem anomii?/
Problem
anomii
w
Ļ
ród studentów socjologii.
Przykład 2.
Jaki jest poziom religijno
Ļ
ci w Białymstoku?/ Poziom religijno
Ļ
ci
mieszka
ı
ców Białegostoku.
Przykład 3.
Jaki jest wpływ pochodzenia etnicznego na zasoby kapitału
społecznego w społeczno
Ļ
ciach postmigracyjnych?/ Wpływ pochodzenia
etnicznego na zasoby
kapitału społecznego
w społeczno
Ļ
ciach
postmigracyjnych.
4
Gdyby
Ļ
mimo wszystko miał(a) kłopot, proponuj
ħ
losowanie poj
ħ
cia ze słownika
socjologicznego. Przy okazji mo
Ň
na pozna
ę
fachow
Ģ
definicj
ħ
;-).
2. Konceptualizacja
W ramach konceptualizacji musisz w miar
ħ
szczegółowo opisa
ę
wybrany
przez siebie problem i zdefiniowa
ę
wszystkie poj
ħ
cia, które tego wymagaj
Ģ
(„dziwnym zbiegiem okoliczno
Ļ
ci” wybrany przez Ciebie problem zawiera
taki fachowy termin). Zawsze istnieje kilka sposobów rozumienia danego
konstruktu, dlatego w tym miejscu nale
Ň
y sprecyzowa
ę
jego znaczenie.
Innymi słowy w tym miejscu musisz napisa
ę
CO wła
Ļ
ciwie b
ħ
dziesz bada
ę
.
Oznacza to jednocze
Ļ
nie,
Ň
e nale
Ň
y równie
Ň
wskaza
ę
jednostki analizy.
Łopatologia stosowana:
Ma to by
ę
zwykły opis twojego pomysłu, czyli kilka(-na
Ļ
cie) zda
ı
o tym,
czego konkretnie ma dotyczy
ę
Twoje badanie. Dodatkowo po
Ļ
wi
ħę
troch
ħ
miejsca na zdefiniowanie poj
ħę
, którymi si
ħ
posłu
Ň
yłe
Ļ
w naczelnym
problemie badawczym (ale nie definiuj rzeczy oczywistych, b
Ģ
d
Ņ
spoza naszej
dyscypliny!
5
). Nast
ħ
pnie przejd
Ņ
do eksplikacji.
Przykład 1.
Anomi
ħ
mo
Ň
na zdefiniowa
ę
tak jak zrobił to Durkheim, albo tak
jak zrobił to Merton. Mo
Ň
emy rozumie
ę
przez ni
Ģ
rozpad wi
ħ
zi albo
niemo
Ň
no
Ļę
d
ĢŇ
enia do realizacji kulturowo zdefiniowanych celów.
Wa
Ň
niejsze jest jednak sprowadzenie tego terminu do konkretów – np. słabej
integracji, albo nieumiej
ħ
tno
Ļ
ci radzenia sobie ze wspólnym problemem.
Przykład 2.
Religijno
Ļę
mo
Ň
emy rozumie
ę
poprzez praktyk
ħ
religijn
Ģ
lub
przez gł
ħ
boko
Ļę
wiary. W pierwszym aspekcie interesuje nas, jak cz
ħ
sto kto
Ļ
uczestniczy w mszy, w drugim – znaczenie religii w
Ň
yciu danego człowieka.
2.1. Eksplikacja
W ramach konceptualizacji nale
Ň
y dokona
ę
te
Ň
eksplikacji problemu
badawczego, czyli jego uszczegółowienia poprzez postawienie pyta
ı
podporz
Ģ
dkowanych
6
i hipotez badawczych. Logiczna konstrukcja projektu
wymaga, by udzielenie odpowiedzi na pytania podporz
Ģ
dkowane pozwoliło
na sformułowanie odpowiedzi na pytanie naczelne. Hipotezy s
Ģ
za
Ļ
przypuszczalnymi na nie odpowiedziami. Pami
ħ
taj te
Ň
,
Ň
e ka
Ň
d
Ģ
hipotez
ħ
b
ħ
dziesz musiał(a) w jaki
Ļ
sposób uzasadni
ę
(na podstawie dost
ħ
pnej Ci
wiedzy, lektury fachowej, zracjonalizowanych intuicji etc.)
W praktyce nie ma potrzeby stawiania zarówno pyta
ı
podporz
Ģ
dkowanych,
jak hipotez (wystarcz
Ģ
te drugie), ale wykonanie zarysu projektu badawczego
trzeba potraktowa
ę
raczej jako
ę
wiczenie z konstruowania zamysłu
badawczego, ni
Ň
jako tworzenie pełnej koncepcji (oferty badawczej). Dlatego
uznałem,
Ň
e warto jasno wyrazi
ę
ka
Ň
dy szczebel wzajemnego wynikania
elementów projektu.
5
Zdarzyło mi si
ħ
w ramach lektury studenckich projektów pozna
ę
fachowe definicje
terminów: „policja”, „mieszkaniec”, „zaufanie”, „aborcja” i tym podobnych.
6
Wedle konwencji zaproponowanej przez Jana Luty
ı
skiego koncepcja badawcza powinna
ujmowa
ę
problem badawczy na dwóch poziomach szczegółowo
Ļ
ci: w postaci pytania
naczelnego i pyta
ı
podporz
Ģ
dkowanych. Wi
ħ
cej w: Jan Luty
ı
ski, 2000,
Koncepcja badawcza.
Poj
ħ
cie, główne składniki i problemy
, w: Metody bada
ı
społecznych. Wybrane zagadnienia,
Łód
Ņ
: Łódzkie Towarzystwo Naukowe, s. 77-109.
Przy eksplikacji szczególnie zalecane jest przejrzenie literatury na temat
podj
ħ
ty w problemie badawczym. Pozwoli to zorientowa
ę
si
ħ
jakie aspekty
okre
Ļ
lonego zjawiska trzeba/warto wzi
Ģę
pod uwag
ħ
przy formułowaniu pyta
ı
i hipotez.
Łopatologia stosowana:
Pomy
Ļ
l o kwestiach zwi
Ģ
zanych z problemem badawczym. Postaw szereg
pyta
ı
na temat ró
Ň
nych jego aspektów. Spróbuj znale
Ņę
hipotetyczn
Ģ
odpowied
Ņ
na ka
Ň
de z tych pyta
ı
. Ka
Ň
d
Ģ
z tych odpowiedzi uzasadnij.
Przykład 1.
Pytanie (1): Czy studenci interesuj
Ģ
si
ħ
Ň
yciem wydziału? Hipoteza (1): Tylko
niewielka liczba studentów socjologii jest
Ň
ywo zainteresowana sprawami
swojego wydziału. Uzasadnienie hipotezy (1): W zeszłym roku na spotkania
koła naukowego przychodziło zaledwie kilku studentów(ek), zazwyczaj były to
te same osoby.
Pytanie (2): Jak cz
ħ
sto i w jakich ilo
Ļ
ciach studenci spo
Ň
ywaj
Ģ
alkohol i
za
Ň
ywaj
Ģ
narkotyki? Hipoteza (2): ... itd.
Przykład 2.
Pytanie (1): Czy poziom religijno
Ļ
ci zale
Ň
ny jest od cech społeczno-
demograficznych mieszka
ı
ców? Hipoteza (1): Wi
ħ
ksz
Ģ
religijno
Ļ
ci
Ģ
odznaczaj
Ģ
si
ħ
osoby starsze, słabiej wykształcone oraz kobiety.
Uzasadnienie hipotezy (1): Takie wyniki przynosz
Ģ
zazwyczaj ogólnopolskie
badania nad religijno
Ļ
ci
Ģ
(tu-przypis).
Pytanie (2): Czy istnieje rozbie
Ň
no
Ļę
pomi
ħ
dzy wyznawaniem wszystkich
dogmatów religijnych a uczestnictwem w praktykach religijnych (rytualizm)?
Hipoteza (2): ... itd.
Przypominam: weryfikacja ka
Ň
dej z hipotez ma zbli
Ň
y
ę
Ci
ħ
do odpowiedzi na
pytanie naczelne! Warto wi
ħ
c, by
Ļ
na ko
ı
cu eksplikacji wyja
Ļ
nił(a) w jaki
sposób weryfikacja Twojego zestawu hipotez pozwala na rozwikłanie głównej
„zagadki”.
Plik z chomika:
eve_1988
Inne pliki z tego folderu:
Kwestionariusze do socjologii - Leszek A. Gruszczyński.pdf
(94277 KB)
Gruszczyński Leszek - Elementy metod i technik badań socjologicznych(1).pdf
(48083 KB)
MAYNTZ Renate - Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej.pdf
(37733 KB)
Bloom Allan - Umysl zamkniety.txt
(936 KB)
L.Sołoma metody badań.pdf
(9393 KB)
Inne foldery tego chomika:
01. Ogólna charakterystyka pojazdów samochodowych
03. Działanie tłokowych silników spalinowych
04. Budowa silników spalinowych
05. Mechanizmy napędowe
06. Układy hamulcowe
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin