Ochrona konsumenta - wd. 3 20.10.2009
UOKiKßà inspekcja Handlowa
Dz. U. z 2009 nr 151 poz. 1219
O ustanowieniu Inspekcji handlowej
Inspekcja handlowa:
· Podlega prezesowi UOKiK
· Od 31.12.2008
· Kieruje prezes UOKiK
Inspekcja Handlowa (def.) – wyspecjalizowany organ kontroli powołany do ochrony interesów i praw konsumentów oraz interesów gospodarczych państwa??
Przepisów ustawy nie stosuje się do:
· Przedsiębiorców działających na terenach zamkniętych podlegających ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych. Ministrowo obrony narodowej i ministrowi sprawiedliwości,
· przedsiębiorców produkujących energię lub prowadzących hurtowy lub detaliczny handel energią,
· Przedsiębiorców produkujących paliwa,
· Banków oraz prowadzonej przez nie działalności bakowej
· Ubezpieczeń oraz dzielności ubezpieczeniowej
· Usług pośrednictwa finansowego
· Usług informatycznych
· Usług naukowo-badawczych,
· Usług w zakresie edukacji
· Usług w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej
Zadania inspekcji handlowej (art. 3.1):
· Kontrola legalności i rzetelności działania przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów odrębnych w zakresie produkcji, handlu, i usług.
· Kontrola produktów wprowadzonych do obrotu w zakresie zgodności z zasadniczymi wymaganiami określonymi w przepisach odrębnych z wyłączeniem produktów podlegających nadzorowi innych właściwych organów,
· Kontrola przestrzegania przez sprzedawców detalicznych i sprzedawców hurtowych przepisów ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym,
· Kontrola produktów znajdujących się w obrocie handlowym lub przeznaczonych do wprowadzenia do takiego obrotu, w tym zakresie oznakowania i zafałszowania, oraz kontrola usług.
Kontrola ta nie obejmuje:
· Kontrola jakości handlowej artykułów rolno – spożywczych u producentów,
· Kontroli jakości zdrowotnej środków spożywczych określonych w przepisach odrębnych.
zadania inspekcji handlowej:
· Podejmowanie mediacji w celu ochrony interesów i praw konsumentów,
· Organizowanie i prowadzenie stałych polubownych sądów konsumenckich,
· Prowadzenie poradnictwa konsumenckiego,
· Wykonywanie innych zadań określanych w ustawie lub przepisach odrębnych.
Stałe polubowne sądy konsumenckie (art. 37)
Sąd rozpatrujący spory o prawa majątkowe wynikłe z umów sprzedaży produktów i świadczenia usług zawartych pomiędzy konsumentami i przedsiębiorcami na podstawie regulaminu.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI z dnia 25 września 2001r. w sprawie określenia regulaminu organizacji i działania stałych polubownych sądów konsumenckich.
USTAWA z dnia 15 lipca 1987r.
O
Rzeczniku praw obywatelskich (RPO)
(dz.u. z dnia 2001r., nr 14, poz. 147)
· Stoi na straży wolności i praw człowieka i obywatela określonych w Konstytucji oraz w innych aktach normatywnych;
· W sprawach dzieci rzecznik współpracuje z rzecznikiem praw dziecka;
· W serwach o ochronę wolności praw człowieka i obywatela rzecznik bada:
o Czy w skutek działania lub zaniechania organów, organizacji i instytucji, obowiązujących do przestrzegania i realizacji tych wolności i praw
§ Nie nastąpiło naruszenie prawa,
§ Zasad współżycia,
§ Sprawiedliwości społecznej.
Podjęcie czynności przez rzecznika następuje:
· Na wniosek obywateli lub ich organizacji,
· Na wniosek organów samorządowych
· Na wniosek Rzecznika Praw Dziecka
· Z własnej inicjatywy
Wniosek kierowany do RPO:
· Jest wolny od opłat.
· Nie wymaga zachowania szczególnej form,
· Powinien zawierać oznaczenie wnioskodawcy oraz osoby, której wolności i praw sprawa dotyczy,
· Powinien określać przedmiot sprawy.
Rzecznik po zapoznaniu się z każdym skierowanym do niego wnioskiem może:
· Podjąć sprawę
· Poprzestać na wskazaniu wnioskodawcy przysługujących mu środków działania,
· Przekonać sprawę według właściwości
· Nie podjąć sprawy – zawiadamiając o tym wnioskodawcę i osobę, której sprawa dotyczy.
Podejmując sprawę Rzecznik może:
· Samodzielnie prowadzić postępowanie wyjaśniające,
· Zwrócić się o zbadanie sprawy lub jej części do właściwych organów, w szczególności organów nadzoru, prokuratury, kontroli państwowej, zawodowej lub społecznej,
· Zwrócić się do sejmu o zlecenie NIK przeprowadzenia kontroli dla zbadania określonej sprawy lub jej części.
UATAWA z dani 16 lutego 2007
O ochronie konkurencji i konsumentów
Organizacje konsumenckie
· Niezależne od przedsiębiorców i ich związków organizacje społeczne, do których zadań statutowych należy ochrona konsumentów
· Organizacje konsumenckie mogą prowadzić działalność gospodarczą na zasadach ogólnych, i ile ich dochód z działalności służy wyłącznie realizacji celów statutowych.
· Reprezentują interesu konsumentów wobec organów administracji rządowej i samorządowej,
· Mogą uczestniczyć w realizacji rządowej polityki konsumenckiej.
Organizacje konsumenckie mają w szczególności prawo do:
· Wyrażania opinii o projektach aktów prawnych i innych dokumentów dotyczących praw i interesów konsumentów,
· Opracowywania i upowszechniania konsumenckich programów edukacyjnych,
· Wykonywania testów produktów i usług oraz publikowanie ich wyników,
· Wydawania czasopism, opracowań badawczych, broszur i ulotek.
· Prowadzenia nieodpłatnego poradnictwa konsumenckiego oraz udzielania nieodpłatnej pomocy konsumentom w dochodzeniu ich roszczeń, chyba że statut organizacji stanowi, że działalność ta jest wykonywana odpłatnie.
· Realizowania zadań państwowych w dziedzinie ochrony konsumentów, zlecanych przez organy administracji rządowej i samorządowej,
· Ubiegania sie o dotacje ze środków publicznych.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚC:
· Z dnia 10 listopada 200r. w sprawie określenia wykazu organizacji społecznych utworzonych do działania przed sądem w imieniu lub na rzecz obywateli (dz. U. nr 100 poz. 1080)
Organizacje konsumenckie w Polsce
· Federacja konsumentów - 1981r.
· Stowarzyszenie konsumentów polskich – 1995r.
· Polskie towarzystwo ekonomiki gospodarstwa domowego
· Stowarzyszenie ochrony zdrowia konsumentów
· Związek ochrony konsumentów w Łodzi
STOWARZYSZENIE KONSEMENTÓ POSLICH
[SKP]
· Grupa ekspercka
· Współpraca z powiatowymi / miejskimi rzecznikami konsumentów,
· Od roku 2001 – punkt konsultacyjny dla prawnych rzeczników
· Kwartalnik – biuletyn SKP
Arbiter bankowy
· Skargi mogą składać wyłącznie konsumpcji (osoby fizyczne) zwierający umowę z bankiem w celu bezpośrednio związanym z działalnością gospodarczą.
· Wniosek dotyczyć może sporu z bankiem - członkiem Związków Banków Polskich lub bankiem nie będącym członkiem ZBP, który złożył oświadczenie, że poddaje się rozstrzygnięciom Arbitra bankowego i wykonaniu jego orzeczeń.
Jakie sprawy mogą być rozpatrywane przez Arbitra bankowego:
· Mające charakter roszczeń pieniężnych z tytułu:
o Niewykonania,
o Nienależytego wykonania...
wnozcik2007