Ochrona konsumenta - wd 3 20.10.2009.docx

(25 KB) Pobierz

Ochrona konsumenta - wd. 3 20.10.2009

UOKiKßà inspekcja Handlowa

Dz. U. z 2009 nr 151 poz. 1219

O ustanowieniu Inspekcji handlowej

Inspekcja handlowa:

·         Podlega prezesowi UOKiK

·         Od 31.12.2008

·         Kieruje prezes UOKiK

Inspekcja Handlowa (def.) – wyspecjalizowany organ kontroli powołany do ochrony interesów i praw konsumentów oraz interesów gospodarczych państwa??

Przepisów ustawy nie stosuje się do:

·         Przedsiębiorców działających na terenach zamkniętych podlegających ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych. Ministrowo obrony narodowej i ministrowi sprawiedliwości,

·         przedsiębiorców produkujących energię lub prowadzących hurtowy lub detaliczny handel energią,

·         Przedsiębiorców produkujących paliwa,

·         Banków oraz prowadzonej przez nie działalności bakowej

·         Ubezpieczeń oraz dzielności ubezpieczeniowej

·         Usług pośrednictwa finansowego

·         Usług informatycznych

·         Usług naukowo-badawczych,

·         Usług w zakresie edukacji

·         Usług w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej

Zadania inspekcji handlowej (art. 3.1):

·         Kontrola legalności i rzetelności działania przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów odrębnych w zakresie produkcji, handlu, i usług.

·         Kontrola produktów wprowadzonych do obrotu w zakresie zgodności z zasadniczymi wymaganiami określonymi w przepisach odrębnych z wyłączeniem produktów podlegających nadzorowi innych właściwych organów,

·         Kontrola przestrzegania przez sprzedawców detalicznych i sprzedawców hurtowych przepisów ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym,

·         Kontrola produktów znajdujących się w obrocie handlowym lub przeznaczonych do wprowadzenia do takiego obrotu, w tym zakresie oznakowania i zafałszowania, oraz kontrola usług.

Kontrola ta nie obejmuje:

·         Kontrola jakości handlowej artykułów rolno – spożywczych u producentów,

·         Kontroli jakości zdrowotnej środków spożywczych określonych w przepisach odrębnych.

zadania inspekcji handlowej:

·         Podejmowanie mediacji w celu ochrony interesów i praw konsumentów,

·         Organizowanie i prowadzenie stałych polubownych sądów konsumenckich,

·         Prowadzenie poradnictwa konsumenckiego,

·         Wykonywanie innych zadań określanych w ustawie lub przepisach odrębnych.

Stałe polubowne sądy konsumenckie (art. 37)

Sąd rozpatrujący spory o prawa majątkowe wynikłe z uw sprzedaży produktów i świadczenia usług zawartych pomiędzy konsumentami i przedsiębiorcami na podstawie regulaminu.

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI z dnia 25 września 2001r. w sprawie określenia regulaminu organizacji i działania stałych polubownych sądów konsumenckich.

 

USTAWA z dnia 15 lipca 1987r.

O

Rzeczniku praw obywatelskich (RPO)

(dz.u. z dnia 2001r., nr 14, poz. 147)

·         Stoi na straży wolności i praw człowieka i obywatela określonych w Konstytucji oraz w innych aktach normatywnych;

·         W sprawach dzieci rzecznik współpracuje z rzecznikiem praw dziecka;

·         W serwach o ochronę wolności praw człowieka i obywatela rzecznik bada:

o        Czy w skutek działania lub zaniechania organów, organizacji i instytucji, obowiązujących do przestrzegania i realizacji tych wolności i praw

§         Nie nastąpiło naruszenie prawa,

§         Zasad współżycia,

§         Sprawiedliwości społecznej.

Podjęcie czynności przez rzecznika następuje:

·         Na wniosek obywateli lub ich organizacji,

·         Na wniosek organów samorządowych

·         Na wniosek Rzecznika Praw Dziecka

·         Z własnej inicjatywy

Wniosek kierowany do RPO:

·         Jest wolny od opłat.

·         Nie wymaga zachowania szczególnej form,

·         Powinien zawierać oznaczenie wnioskodawcy oraz osoby, której wolności i praw sprawa dotyczy,

·         Powinien określać przedmiot sprawy.

Rzecznik po zapoznaniu się z każdym skierowanym do niego wnioskiem może:

·         Podjąć sprawę

·         Poprzestać na wskazaniu wnioskodawcy przysługujących mu środków działania,

·         Przekonać sprawę według właściwości

·         Nie podjąć sprawy – zawiadamiając o tym wnioskodawcę i osobę, której sprawa dotyczy.

Podejmując sprawę Rzecznik może:

·         Samodzielnie prowadzić postępowanie wyjaśniające,

·         Zwrócić się o zbadanie sprawy lub jej części do właściwych organów, w szczególności organów nadzoru, prokuratury, kontroli państwowej, zawodowej lub społecznej,

·         Zwrócić się do sejmu o zlecenie NIK przeprowadzenia kontroli dla zbadania określonej sprawy lub jej części.

 

UATAWA z dani 16 lutego 2007

O ochronie konkurencji i konsumentów

 

Organizacje konsumenckie

·         Niezależne od przedsiębiorców i ich związków organizacje społeczne, do których zadań statutowych należy ochrona konsumentów

·         Organizacje konsumenckie mogą prowadzić działalność gospodarczą na zasadach ogólnych, i ile ich dochód z działalności służy wyłącznie realizacji celów statutowych.

·         Reprezentują interesu konsumentów wobec organów administracji rządowej i samorządowej,

·         Mogą uczestniczyć w realizacji rządowej polityki konsumenckiej.

Organizacje konsumenckie mają w szczególności prawo do:

·         Wyrażania opinii o projektach aktów prawnych i innych dokumentów dotyczących praw i interesów konsumentów,

·         Opracowywania i upowszechniania konsumenckich programów edukacyjnych,

·         Wykonywania testów produktów i usług oraz publikowanie ich wyników,

·         Wydawania czasopism, opracowań badawczych, broszur i ulotek.

·         Prowadzenia nieodpłatnego poradnictwa konsumenckiego oraz udzielania nieodpłatnej pomocy konsumentom w dochodzeniu ich roszczeń, chyba że  statut organizacji stanowi, że działalność ta jest wykonywana odpłatnie.

·         Realizowania zadań państwowych w dziedzinie ochrony konsumentów, zlecanych przez organy administracji rządowej i samorządowej,

·         Ubiegania sie o dotacje ze środków publicznych.

 

 

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚC:

·         Z dnia 10 listopada 200r. w sprawie określenia wykazu organizacji społecznych utworzonych do działania przed sądem w imieniu lub na rzecz obywateli (dz. U. nr 100 poz. 1080)

Organizacje konsumenckie w Polsce

·         Federacja konsumentów - 1981r.

·         Stowarzyszenie konsumentów polskich – 1995r.

·         Polskie towarzystwo ekonomiki gospodarstwa domowego

·         Stowarzyszenie ochrony zdrowia konsumentów

·         Związek ochrony konsumentów w Łodzi

STOWARZYSZENIE KONSEMENTÓ POSLICH

[SKP]

·         Grupa ekspercka

·         Współpraca z powiatowymi / miejskimi rzecznikami konsumentów,

·         Od roku 2001 – punkt konsultacyjny dla prawnych rzeczników

·         Kwartalnik – biuletyn SKP

Arbiter bankowy

·         Skargi mogą składać wyłącznie konsumpcji (osoby fizyczne) zwierający umowę z bankiem w celu bezpośrednio związanym  z działalnością gospodarczą.

·         Wniosek dotyczyć może sporu z bankiem  - członkiem Związków Banków Polskich lub bankiem nie będącym członkiem ZBP, który złożył oświadczenie, że poddaje się rozstrzygnięciom Arbitra bankowego i wykonaniu jego orzeczeń.

Jakie sprawy mogą być rozpatrywane przez Arbitra bankowego:

·         Mające charakter roszczeń pieniężnych z tytułu:

o        Niewykonania,

o        Nienależytego wykonania...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin