Ochrona konsumenta - wd 5 - 06.10.09.docx

(23 KB) Pobierz

Ochrona konsumenta wd. 5 03.11.2009r

(…) od 8.25 pokaz reklam

ZAKAZ REKLAMY

·         wyrobów tytoniowych, rekwizytów tytoniowych, produktów imitujących wyroby tytoniowe lub rekwizyty tytoniowe oraz symboli zawiązanych z używaniem tytoniu, w zakresie regulowanym przez ustawę z dnia 9 listopada 1995 o ochronie zdrowia przed następstwem używania tytoniu i wyrobów tytoniowych

·         Napojów alkoholowych, w zakresie regulowanym przez ustawę z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciw działaniu alkoholizmowi

·         Usług medycznych, świadczonych wyłącznie na podstawie skierowania lekarza,

·         Produktów leczniczych, w zakresie regulowanym przez ustawę z dnia 6 września 2001r. – prawo farmaceutyczne.

·         Wideoterapi, gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych, gier na automatach.

USTAWA O WYCHOWANIU W TRZEŹWOŚCI 

PRZECIWDZIAŁANIU ALKOHOLIZMOWI

Zabrania się reklamy i promocji na obszarze kraju napojów alkoholowych, z wyjątkiem piwa, którego reklama i promocja jest dozwolona, pod warunkiem, iż:

  1. Nie jest skierowana do małoletnich,
  2. Nie przedstawia osób małoletnich,
  3. Nie łączy spożywania alkoholu ze sprawności fizyczną bądź kierowania pojazdem,
  4. Nie zawiera stwierdzeń, że alkohol posiada właściwości lecznicze, jest środkiem stymulującym, uspokajającym lub sposobem rozwiązywania konfliktów osobistych,
  5. Nie zachęca do nadmiernego spożycia alkoholu
  6. Nie przedstawia abstynencji lub umiarkowanego spożycia alkoholu w negatywny sposób,
  7. Nie podkreśla wysokiej zawartości alkoholu w napojach alkoholowych jako cechy wpływającej pozytywnie na jakość napoju alkoholowego.
  8. nie wywołuje skojarzeń z:
    1. atrakcyjnością seksualną,
    2. relaksem lub wypoczynkiem,
    3. nauką lub pracą,
    4. sukcesem zawodowym lub życiowym.

 

REKLAMA  I PROMOCJA PIWA, NIE MOŻE BYĆ PROWADZONA:

·         telewizji, radiu, kinie i teatrze miedzy godziną 6:00 a 20:00 z wyjątkiem reklamy prowadzonej przez organizatora imprezy sportu wyczynowego lub profesjonalnego w trakcie trwania tej imprezy,

·         na kasetach wideo i innych nośnikach,

·         w prasie młodzieżowej i dziecięcej,

·         na okładkach dzienników i czasopism,

·         na słupach i tablicach reklamowych i innych stałych i ruchomych powierzchniach wykorzystywanych do reklamy, chyba że 205 powierzchni reklamy będą zajmować widoczne i czytelne napisy informujące o szkodliwości spożycia alkoholu lub o zakazie sprzedaży alkoholu małoletnim

·         przy udziale małoletnich.

 

Napisy

  1. szkodliwości spożywania alkoholu, o następującej treści:

½ litra Powa zawiera 25 gramów czystego alkoholu etylowego. Nawet taka ilość szkodzi zdrowiu kobiet w ciąży i jest niebezpieczna da kierowców”

  1. : zakazie sprzedaży napojów alkoholowych małoletnim, o następującej treści:

½ litra Powa zawiera 25 gramów czystego alkoholu etylowego. Sprzedaż alkoholu osobom do lat 18 jest przestępstwem”

Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności:

·         Reklama wprowadzająca

Przy ocenie reklamy wprowadzającej w błąd należy uwzględnić:

·         Wszystkie jej elementy,

·         Zwłaszcza dotyczące ilości,

·         Jakości,

·         Składników,

·         Sposobu wykonania,

·         Przydatności,

·         Możliwości zastosowania,

·         Naprawy lub konserwacji reklamowych tworów lub usług,

·         A także zachowania się klienta

Czynem nieuczciwej konkurencji zakresie reklamy jest w szczególności:

·         Reklama odwołująca się do uczuć klientów przez wywoływanie lęku, wykorzystywanie przesądów lub łatwowierności dzieci. 

·         Wypowiedz, która  zachęcając do nabywania towarów lub usług, sprawia wrażenie neutralnej informacji,

·         Reklama , która stanowi istotną ingerencję w sferę prywatności, w szczególności przez uciążliwe dla klienta nagabywanie w miejscach publicznych, przesyłanie na koszt klienta niezamówionych towarów lub nadużywanie technicznych środków przekazu informacji.

Reklama porównawcza – reklama umożliwiająca bezpośrednio lub pośredni rozpoznanie konkurenta albo towarów lub usług oferowanych przez konkurenta stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, jeżeli jest sprzeczna z dobrymi obyczajami.

Reklama porównawcza nie jest sprzeczna z dobrymi obyczajami, jeżeli łącznie spełnia następujące przesłanki:

·         Nie jest reklamą wprowadzającą w błąd,

·         W sposób rzetelny i dający się zweryfikować na podstawie obiektywnych kryteriów porównuje towary lub usługi zaspokajające te same potrzeby lub przeznaczenie do tego samego celu,

·         W sposób obiektywny porównuje jedną lub kilka istotnych, charakterystycznych, sprawdzalnych o typowych cech tych towarów i usług, do których może należeć także cena,

·         Nie powoduje na rynku pomyłek w rozumieniu mieczy reklamującym a jego konkurentem, ani miedzy ich towarami albo usługami, znakami towarowymi, oznaczeniami przedsiębiorstwa lub innymi oznaczeniami odróżniającymi:

·         Nie dyskredytuje towarów, usług, działalności znaków towarowych , oznaczeń przedsiębiorstwa lub innych oznaczeń odróżniających a także okoliczności dotyczących konkurenta;

·         W odniesieniu do towarów z chronionym oznaczaniem geograficznym lub chronioną nazwą pochodzenia odnosi się zawsze do towarów  z takim samym oznaczeniem;

·         Wykorzystuje w nieuczciwy sposób renomy znaku towarowego, oznaczenia przedsiębiorstwa lub innego oznaczenie różnicującego konkurenta ani też chronionego oznaczenia geograficznego lub chronionej nazwy pochodzenia produktów konkurencyjnych;

·         Nie przestawia towarów lub usług jako imitacji czy naśladownictwa towarów lub usług opatrzonych chronionym znakiem towarowym , chronionym oznaczeniem geograficznym lub chronioną nazwą pochodzenia labo innymi oznaczeniami odróżniającymi

Reklama porównawcza związana z ofertą specjalną powinna , w zależności od jej warunków:

·         Jasno i jednoznacznie wskazywać datę wygaśnięcia tej oferty,

·         Zawierać informacje, ze oferta jest ważna do czasu wyczerpania zapasu towarów bądź zaprzestania wykonywania usług,

·         Jeżeli oferta specjalna jeszcze nie obowiązuje, powinna wskazywać również datę, od której specjalna cena lub inne szczególne warunki oferty będą obowiązywały.

Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie loterii promocyjnych jest:

·         Formowanie ofert w sposób stwarzający konsumentowi – niezależnie od wyniku losowania czy wiedzy konsumenta  - pewność wygranej.

·         Jeżeli konsument złoży zamówienie na towary lub usługę objęte promocja albo zapłaci oferentowi z góry jakąkolwiek kwotę.

·         w szczególności jest nim formułowanie ofert w dokumencie wystawionym imiennie na konsumenta, mającym cechy pisania o charakterze oficjalnym.

W razie dokonania czynu nieuczciwej konkurencji przedsiębiorca, którego interes został zagrożony lub naruszony, może żądać:

·         zaniechania niedozwolonych działań,

·         usunięcia skutków niedozwolonych działań,

·         złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie,

·         naprawienie wyrządzonej szkody,

·         wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści;

·         zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej lub ochroną dziedzictwa narodowego – jeżeli czyn nieuczciwej konkurencji był zawiniony.

CIĘZAR DOWODU PRAWDZIWOŚCI

·         Oznaczeń lub informacji umieszczanych na towarach albo ich opakowaniach,

·         Wypowiedzi zawartych w reklamie



 

SPOCZYWA NA OSOBIE



 

Której zarzuca się czyn nieuczciwej konkurencji związany z wprowadzeniem w błąd

Zakazuje się nadawanie reklam telewizyjnych radiowych

·         Nawołujących bezpośrednio małoletnich do nazwabia produktów lub usług,

·         Zachęcających małoletnich do wywierania presji na rodziców lub inne osoby w celu skłonienia ich do zakupu reklamowanych produktów lub usług,

·         Wykorzystujących zaufanie małoletnich, jakie pokładają oni w rodzicach, nauczycielach i innych osobach,

·         W nieuzasadniony sposób ukazujących małoletnich w niebezpiecznych sytuacjach,

·         Oddziałujących w sposobów ukryty na podświadomość.

Reklama nie może:

·         Naruszać godności ludzkiej,

·         Zawierać treści dyskryminujących ze względu na rasę, pleć i narodowość.

·         Ranić przekonań religijnych lub politycznych,

·         Zagrażać fizycznemu , psychicznemu lub molarnemu rozwojowi małoletnich

·         Sprzyjać zachowaniu zagrażającym zdrowiu, bezpieczeństwu lub ochronie środowiska.

Reklama telewizyjna i radiowa

·         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin