Ochrona konsumenta wd. 5 03.11.2009r
(…) od 8.25 pokaz reklam
ZAKAZ REKLAMY
· wyrobów tytoniowych, rekwizytów tytoniowych, produktów imitujących wyroby tytoniowe lub rekwizyty tytoniowe oraz symboli zawiązanych z używaniem tytoniu, w zakresie regulowanym przez ustawę z dnia 9 listopada 1995 o ochronie zdrowia przed następstwem używania tytoniu i wyrobów tytoniowych
· Napojów alkoholowych, w zakresie regulowanym przez ustawę z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciw działaniu alkoholizmowi
· Usług medycznych, świadczonych wyłącznie na podstawie skierowania lekarza,
· Produktów leczniczych, w zakresie regulowanym przez ustawę z dnia 6 września 2001r. – prawo farmaceutyczne.
· Wideoterapi, gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych, gier na automatach.
USTAWA O WYCHOWANIU W TRZEŹWOŚCI
PRZECIWDZIAŁANIU ALKOHOLIZMOWI
Zabrania się reklamy i promocji na obszarze kraju napojów alkoholowych, z wyjątkiem piwa, którego reklama i promocja jest dozwolona, pod warunkiem, iż:
REKLAMA I PROMOCJA PIWA, NIE MOŻE BYĆ PROWADZONA:
· telewizji, radiu, kinie i teatrze miedzy godziną 6:00 a 20:00 z wyjątkiem reklamy prowadzonej przez organizatora imprezy sportu wyczynowego lub profesjonalnego w trakcie trwania tej imprezy,
· na kasetach wideo i innych nośnikach,
· w prasie młodzieżowej i dziecięcej,
· na okładkach dzienników i czasopism,
· na słupach i tablicach reklamowych i innych stałych i ruchomych powierzchniach wykorzystywanych do reklamy, chyba że 205 powierzchni reklamy będą zajmować widoczne i czytelne napisy informujące o szkodliwości spożycia alkoholu lub o zakazie sprzedaży alkoholu małoletnim
· przy udziale małoletnich.
Napisy
„½ litra Powa zawiera 25 gramów czystego alkoholu etylowego. Nawet taka ilość szkodzi zdrowiu kobiet w ciąży i jest niebezpieczna da kierowców”
„½ litra Powa zawiera 25 gramów czystego alkoholu etylowego. Sprzedaż alkoholu osobom do lat 18 jest przestępstwem”
Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności:
· Reklama wprowadzająca
Przy ocenie reklamy wprowadzającej w błąd należy uwzględnić:
· Wszystkie jej elementy,
· Zwłaszcza dotyczące ilości,
· Jakości,
· Składników,
· Sposobu wykonania,
· Przydatności,
· Możliwości zastosowania,
· Naprawy lub konserwacji reklamowych tworów lub usług,
· A także zachowania się klienta
Czynem nieuczciwej konkurencji zakresie reklamy jest w szczególności:
· Reklama odwołująca się do uczuć klientów przez wywoływanie lęku, wykorzystywanie przesądów lub łatwowierności dzieci.
· Wypowiedz, która zachęcając do nabywania towarów lub usług, sprawia wrażenie neutralnej informacji,
· Reklama , która stanowi istotną ingerencję w sferę prywatności, w szczególności przez uciążliwe dla klienta nagabywanie w miejscach publicznych, przesyłanie na koszt klienta niezamówionych towarów lub nadużywanie technicznych środków przekazu informacji.
Reklama porównawcza – reklama umożliwiająca bezpośrednio lub pośredni rozpoznanie konkurenta albo towarów lub usług oferowanych przez konkurenta stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, jeżeli jest sprzeczna z dobrymi obyczajami.
Reklama porównawcza nie jest sprzeczna z dobrymi obyczajami, jeżeli łącznie spełnia następujące przesłanki:
· Nie jest reklamą wprowadzającą w błąd,
· W sposób rzetelny i dający się zweryfikować na podstawie obiektywnych kryteriów porównuje towary lub usługi zaspokajające te same potrzeby lub przeznaczenie do tego samego celu,
· W sposób obiektywny porównuje jedną lub kilka istotnych, charakterystycznych, sprawdzalnych o typowych cech tych towarów i usług, do których może należeć także cena,
· Nie powoduje na rynku pomyłek w rozumieniu mieczy reklamującym a jego konkurentem, ani miedzy ich towarami albo usługami, znakami towarowymi, oznaczeniami przedsiębiorstwa lub innymi oznaczeniami odróżniającymi:
· Nie dyskredytuje towarów, usług, działalności znaków towarowych , oznaczeń przedsiębiorstwa lub innych oznaczeń odróżniających a także okoliczności dotyczących konkurenta;
· W odniesieniu do towarów z chronionym oznaczaniem geograficznym lub chronioną nazwą pochodzenia odnosi się zawsze do towarów z takim samym oznaczeniem;
· Wykorzystuje w nieuczciwy sposób renomy znaku towarowego, oznaczenia przedsiębiorstwa lub innego oznaczenie różnicującego konkurenta ani też chronionego oznaczenia geograficznego lub chronionej nazwy pochodzenia produktów konkurencyjnych;
· Nie przestawia towarów lub usług jako imitacji czy naśladownictwa towarów lub usług opatrzonych chronionym znakiem towarowym , chronionym oznaczeniem geograficznym lub chronioną nazwą pochodzenia labo innymi oznaczeniami odróżniającymi
Reklama porównawcza związana z ofertą specjalną powinna , w zależności od jej warunków:
· Jasno i jednoznacznie wskazywać datę wygaśnięcia tej oferty,
· Zawierać informacje, ze oferta jest ważna do czasu wyczerpania zapasu towarów bądź zaprzestania wykonywania usług,
· Jeżeli oferta specjalna jeszcze nie obowiązuje, powinna wskazywać również datę, od której specjalna cena lub inne szczególne warunki oferty będą obowiązywały.
Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie loterii promocyjnych jest:
· Formowanie ofert w sposób stwarzający konsumentowi – niezależnie od wyniku losowania czy wiedzy konsumenta - pewność wygranej.
· Jeżeli konsument złoży zamówienie na towary lub usługę objęte promocja albo zapłaci oferentowi z góry jakąkolwiek kwotę.
· w szczególności jest nim formułowanie ofert w dokumencie wystawionym imiennie na konsumenta, mającym cechy pisania o charakterze oficjalnym.
W razie dokonania czynu nieuczciwej konkurencji przedsiębiorca, którego interes został zagrożony lub naruszony, może żądać:
· zaniechania niedozwolonych działań,
· usunięcia skutków niedozwolonych działań,
· złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie,
· naprawienie wyrządzonej szkody,
· wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści;
· zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej lub ochroną dziedzictwa narodowego – jeżeli czyn nieuczciwej konkurencji był zawiniony.
CIĘZAR DOWODU PRAWDZIWOŚCI
· Oznaczeń lub informacji umieszczanych na towarach albo ich opakowaniach,
· Wypowiedzi zawartych w reklamie
SPOCZYWA NA OSOBIE
Której zarzuca się czyn nieuczciwej konkurencji związany z wprowadzeniem w błąd
Zakazuje się nadawanie reklam telewizyjnych radiowych
· Nawołujących bezpośrednio małoletnich do nazwabia produktów lub usług,
· Zachęcających małoletnich do wywierania presji na rodziców lub inne osoby w celu skłonienia ich do zakupu reklamowanych produktów lub usług,
· Wykorzystujących zaufanie małoletnich, jakie pokładają oni w rodzicach, nauczycielach i innych osobach,
· W nieuzasadniony sposób ukazujących małoletnich w niebezpiecznych sytuacjach,
· Oddziałujących w sposobów ukryty na podświadomość.
Reklama nie może:
· Naruszać godności ludzkiej,
· Zawierać treści dyskryminujących ze względu na rasę, pleć i narodowość.
· Ranić przekonań religijnych lub politycznych,
· Zagrażać fizycznemu , psychicznemu lub molarnemu rozwojowi małoletnich
· Sprzyjać zachowaniu zagrażającym zdrowiu, bezpieczeństwu lub ochronie środowiska.
Reklama telewizyjna i radiowa
· ...
wnozcik2007