Przykłady zadań Rozmowy sterowane
Zapoznaj się z opisem sytuacji. Twoim zadaniem będzie odegranie wskazanych ról.
Uzyskiwanie, udzielanie informacji
1. Podczas pobytu w Londynie planujesz spędzenie weekenduw Brighton. Dowiedz się w informacji turystycznej o:
• dojazd na miejsce środkami komunikacji publicznej;
• możliwość rezerwacji taniego zakwaterowania;
• atrakcje turystyczne Brighton.
(rozmowę rozpoczyna zdający)
2. Jesteś na kursie językowym w Anglii. W wolnym czasie chcesz iść nabasen. Dowiedz się od opiekuna grupy:
• gdzie znajduje się najbliższy basen;
• w jakich godzinach jest otwarty;
• ile kosztuje wstęp dla studentów.
3. Jesteś w Londynie i poszukujesz mieszkania do wynajęcia.Telefonujesz pod numer, który znalazłeś/-aś w ogłoszeniu. Spytaj o:
• lokalizację mieszkania;
• umeblowanie;
• cenę wynajmu.
4. Cudzoziemiec mówiący/Cudzoziemka mówiąca po angielsku wynaj-muje u Ciebie pokój. Udziel mu/jej informacji:
• jak dotrzeć do najbliższego banku;
• gdzie najlepiej robić codzienne zakupy;
• czy w sklepach można płacić kartą kredytową.
(rozmowę rozpoczyna egzaminujący)
5. Amerykanin/Amerykanka, którego/którą poznałeś/-aś na wakacjach,pragnie odwiedzić Cię w Polsce. Telefonuje, chcąc ustalić szczegóływizyty.
• Powiedz, jaki termin jego/jej przyjazdu jest dla Ciebienajdogodniejszy.
• Spytaj o planowaną długość pobytu w Polsce.
• Doradź, jakie ubrania powinien/powinna zabrać ze względu na
pogodę.
6. Chcesz wynająć pokój w hotelu w Exeter. Dzwonisz do recepcji.
• Zapytaj, jakimi pokojami dysponują.
• Dowiedz się o cenę pokoju, który Cię interesuje.
• Spytaj o dodatkowe usługi w hotelu.
7. Starasz się o pracę w międzynarodowej firmie. Rozmawiaszz potencjalnym pracodawcą.
• Przedstaw swoje kwalifikacje.
• Powiedz, dlaczego interesuje Cię ta oferta.
• Przedstaw cechy charakteru predysponujące Cię do wykonywaniatej pracy.
8. Jesteś w Londynie. Chcesz zmienić rezerwację biletu do Polski.Dzwonisz do przedstawiciela British Airways.
• Podaj szczegóły dotyczące aktualnego biletu.
• Spytaj o najbliższe wolne terminy lotu do Polski.
• Dokonaj rezerwacji.
9. Jesteś w muzeum w Londynie. Rozmawiasz z osobą oprowadzającąturystów. Dowiedz się:
• gdzie możesz zobaczyć interesującą Cię kolekcję;
• czy wolno robić zdjęcia w muzeum;
• o możliwość kupna pamiątek.
10. Na wakacjach poznajesz cudzoziemca/cudzoziemkę i chcesz sięczegoś o nim/niej dowiedzieć. Spytaj go/ją:
• skąd pochodzi;
• czym się zajmuje;
• na jak długo planuje swój pobyt w Polsce.
11. Spędzasz wakacje w Londynie. Chcesz wybrać się na wycieczkę nadmorze. Rozmawiasz z pracownikiem biura podróży. Dowiedz się:
• jaką nadmorską miejscowość poleca;
• jaka jest cena trzydniowej wycieczki;
• co jest wliczone w cenę.
12. Jesteś na kursie językowym w Anglii. Telefonujesz do kina, żebydowiedzieć się:
• jaki jest repertuar na nadchodzący weekend;
• o godzinę projekcji filmu, który Cię zainteresował;
• o cenę biletu.
13. Przyjechałeś/-aś na kurs w szkole językowej w Bournemouth.Dowiedz się od opiekuna grupy:
• co można robić w wolnym czasie;
• czy planowane jest zwiedzanie Londynu;
• gdzie można najtaniej zrobić zakupy.
14. Rozmawiasz z turystą/turystką z USA na ulicy w Twoim mieście.Poinformuj go/ją:
• jakim autobusem dostać się na dworzec kolejowy;
• ile czasu zajmie dojazd na dworzec;
• ile kosztuje bilet autobusowy.
1 5. Jesteś w dużej księgarni w Londynie. Chcesz kupić książkę, ale nie możesz jej znaleźć na półkach. Spytaj sprzedawcę:
• gdzie szukać interesującej Cię pozycji;
• jaka jest jej cena;
• czy można płacić kartą kredytową.
16. Masz odebrać z lotniska kolegę/koleżankę z Australii, którego/którąznasz z korespondencji. Rozmawiasz z nim/nią przez telefon kilkadni przed jego/jej przylotem.
• Spytaj o godzinę przylotu.
• Dowiedz się, jak możesz go/ją rozpoznać.
• Zaproponuj miejsce spotkania na lotnisku.
17. Dzwonisz do szkoły językowej w Brighton. Dowiedz się o:
• cenę dwutygodniowego kursu;
• terminy kursów wakacyjnych;
• rodzaj zakwaterowania.
18. Rozmawiasz z urzędnikiem imigracyjnym na lotnisku w Londynie.Powiedz:
• jaki jest cel Twojej wizyty w Wielkiej Brytanii;
• gdzie się zatrzymasz;
• jaką kwotą pieniędzy dysponujesz.
19. Twój znajomy/Twoja znajoma z Anglii wrócił/-a z tygodniowegopobytu w górach. Zapytaj:
• czym podróżował/-a;
• gdzie mieszkał/-a;
• jak spędzał/-a czas.
20. Jesteś na dworcu kolejowym w Glasgow. Dowiedz się o:
• połączenia do Londynu;
• czas trwania podróży;
• możliwość zjedzenia ciepłego posiłku w czasie podróży.
21. Przyjechałeś/-aś na letni kurs językowy do Londynu. Będzieszmieszkać u rodziny angielskiej. Zapytaj gospodarzy o:
• pory posiłków;
• możliwość korzystania z mediów;
• której godzinie powinieneś być w domu wieczorem.
22. Chcesz zapisać się na kurs językowy w Londynie. Rozmawiaszz sekretarką szkoły językowej. Zapytaj:
• o liczebność grup;
• o częstotliwość zajęć;
• czy kurs kończy się egzaminem.
23. Postanowiłeś/-aś zwiedzić Muzeum Figur Woskowych w Londynie.Zapytaj opiekuna, Anglika/opiekunkę, Angielkę o:
• godziny otwarcia muzeum;
• koszt biletu;
• sposób dojazdu do muzeum.
24. Na kursie językowym w Anglii rozmawiasz ze studentem/studentkąz Norwegii. Powiedz:
• z jakiego kraju pochodzisz;
• dlaczego wybrałeś/-aś ten właśnie kurs;
• czym się interesujesz.
...
rikiman