ZABAWY DLA DZIECKA
WIEK
GĄBKA (kąpielowa najlepiej różne kolory, z jednej strony miękka a z drugiej szorstka)
BUTELKA (plastikowa, przezroczysta, wykorzystane mogą być różne kształty i kolory)
ŁYŻKA DREWNIANA
1 miesiąc
o Delikatny masaż całego ciała podczas kąpieli miękką stroną gąbki (jednakowa siła nacisku)
o Delikatny masaż całego ciała podczas kąpieli miękką stroną gąbki (zróżnicowana siła nacisku)
o Gąbkę w jaskrawym kolorze (czerwonym) zawiesić nad główką dziecka
o Gąbkę umieścić na patyku lub po prostu trzymać w ręku w odległości 20 cm od oczu dziecka poruszać nią w obie strony do 45 st
o Dotykać gąbką policzka dziecka raz prawego raz lewego i czekać aż odwróci główkę
o Do butelki wrzucić monetę, grzechotać nią po obu stronach głowy dziecka i czekać aż ją obróci w kierunku dźwięku, zabawę można wykonywać przy zgaszonym i zapalonym świetle
o Butelkę okleić jaskrawym kolorowym papierem lub pomalować i wodzić nią przed oczami dziecka (można butelkę także podświetlać)
o Dotykamy łyżką policzka dziecka, raz prawego raz lewego i czekamy aż odwróci główkę
o Pomalować łyżkę jaskrawym kolorem i wodzić przed oczami dziecka w odległości około 20 cm
2 m - ce
o W pozycji na brzuszku pokazywać dziecku różnych kolorów gąbki tak aby musiało podnosić główkę (mogą to być różne kształty, zwierzątka lub inne)
o Pokazywać dziecku dwie gąbki w dwóch bardzo kontrastowych kolorach (również w pozycji na brzuszku)
o Położyć dłonie dziecka na gąbce i delikatnie docisnąć (raz na miękkiej, raz na szorstkiej stronie)
o Do butelki wrzucamy monety lub groch, potrząsać z różnych miejsc względem dziecka tak aby lokalizowało źródło dźwięku , można chodzić po pokoju z butelką i czasami nią potrząsać i czekać na reakcje dziecka
o uderzamy łyżka o łyżkę, tak aby dziecko odwracało główkę w stronę dźwięku
3 m – ce
o Zawiesić gąbki w różnych kształtach i kolorach w linii środkowej ciała dziecka i zachęcać do zabawy nimi wyciągania rączek do nich
o To samo można robić kiedy dziecko leży na brzuszku
o Rozwiesić kolorowe gąbki w różnych miejscach łóżeczka lub obszaru w którym dziecko się bawi
o Przygotować butelkę z cienką szyjną, napełnić ją grochem lub monetami, szczelnie zamknąć, tak przygotowaną grzechotkę wkładamy dziecku do ręki
o wkładamy trzonek łyżki w rękę dziecka, może to być łyżka z krótszym trzonkiem, a samą łyżkę można obkleić srebrnym papierem lub folia aluminiową
o na kilku łyżkach można narysować „buzie”, dokleić włosy i oczy i zrobić dla dziecka przedstawienie kukiełkowe, kiedy dziecko leży na brzuszku i unosi główkę
o łyżki przygotowane jak wyżej można wykorzystać do zabawy „a kuku” i z różnych miejsc względem dziecka pokazywać i chować kukiełki
4 m – Ce
o zawiesić na sznurku kilka gąbek w różnych kolorach, tak aby dziecko mogło w nie kopać nóżkami i wprawiać w ruch, do gąbek można także przymocować dzwoneczki wtedy zabawa będzie dla dziecka jeszcze atrakcyjniejsza
o do małej plastykowej butelki wrzucamy kolorowe korale lub kolorowe, jaskrawe ścinki papieru, dobrze zakręcamy i dajemy dziecku do zabawy
o tak samo jak wyżej ale do butelki wrzucamy monety
o kontynuować zabawę w „a kuku”
o pozwalamy dziecku oglądać łyżkę, szczególnie taką na której jest naklejona folia imitująca lustro, w ten sposób dziecko okrywa swoje odbycie a zabawa jest dla niego ciekawsza
o wodzenie łyżką po planie koła
o przybliżanie i oddalanie łyżki (pomalowanej lub obklejonej lub wspomnianej wcześniej kukiełki) od dziecka
5 m – cy
o do papierowej torby lub pudełka wrzucamy kilka gąbek o różnych fakturach i miękkości, zachęcamy dziecko do wkładania rączek do torby i wyjmowania gąbek
o butelkę z monetami trzymamy po jednaj stronie dziecka, hałasując nią zachęcamy dziecko do przetaczania się z brzuszka na plecy i odwrotnie
o dziecko siedzi podparte poduchami, turlamy do niego butelkę z monetami lub kolorowymi papierkami, butelka musi być na tyle mała aby dziecko mogło ją złapać i wziąć do ręki aby dokładnie ja obejrzeć
o kilka butelek wypełniamy różnymi mniejszymi które wydaj dźwięk (groch, monety, piasek, ryż, kasza), zachęcamy dziecko do potrząsania nimi
o dajemy dziecku możliwość uderzania łyżką o twardą powierzchnię, kiedy trzyma łyżkę w dłoni
6 m – cy
o podajemy dziecku jednocześnie dwie gąbki w różnych kolorach kiedy dziecko jedną już trzyma w ręku podajemy mu drugą, na tymetapie dziecko będzie jedną wypuszczało aby wziąć drugą
o trzymając dziecko pod pachami stawiamy jego stopy na gąbkach,
o gąbki mogą być w różnych kształtach np. zwierzątek i przy okazji opowiadamy o nich
o oklejamy butelkę różnymi obrazkami z gazet i oklejamy to taśmą, tak aby zabezpieczyć przed zniszczeniem, taką „książeczkę”, dajemy dziecku do zabawy możemy bawić się z nim opowiadają o poszczególnych obrazkach a z czasem prosić dziecko aby samo je pokazało
o siedząc z dzieckiem prze stole bawimy się butelkami z grochem, piaskiem itd., w czasie zabawy specjalnie zrzucamy po jednej butelce ze stołu, obserwujemy czy dziecko spogląda za upadającym przedmiotem
o wykorzystać stworzone z łyżek kukiełki i tworzymy dla dziecka przedstawienie, pozwalamy mu dotknąć kukiełki kiedy wyciąga po nią rączki
7 m – cy
o Podajemy dziecku duże gąbki, tak żeby musiało schwytać je dwoma rękami, zachęcamy do naciskani i ściskania gąbek
o Stukanie i potrząsanie – zabawa butelką wypełnioną grochem lub kaszą, na początku uderzamy butelką w stół, zachęcamy aby dziecko powtórzyło tą czynność, później potrząsany i tak samo zachęcamy dziecko do powtórzenia tej czynności
o Na trzonek łyżki nadziewamy wieczka od coca – coli z McDonaldsa, pokazujemy dziecku jak można zdejmować wieczka i zachęcamy żeby robił to samo
8 m – cy
o Kiedy dziecko się bawi jakimś przedmiotem podajemy mu gąbkę, kolorową, najlepiej z jakimś dzwoneczkiem w środku, dziecko powinno nie wypuszczając poprzedniego przedmiotu schwytać gąbkę
o Turlamy razem z dzieckiem butelkę, podczas zabawy nakrywamy butelkę chustką, zdejmujemy i pokazujemy dziecku gdzie jest butelka, następnie zachęcamy dziecko aby samo odnalazło butelkę
o „orkiestra” dajemy dziecku łyżkę do ręki i stawiamy przed nim różne przedmioty w które może uderzać (garnki, pudełka, gazety)
o Pokazujemy jak mieszać łyżką w garnku
9 m – cy
o Wrzucanie małych gąbek do pudełka i wyjmowanie ich, pudełko można po jakimś czasie zacząć oddalać od dziecka
o Wrzucanie do butelki z wodą kolorowych papierków, dziecko śledzi wzrokiem spadające papierki
o Stawiamy przed dzieckiem metalową miskę, uderzamy w nią rytmicznie, zachęcamy aby dziecko robiło to samo a my w tym czasie śpiewamy jakąś rytmiczną piosenkę w równym marszowym tempie
10 m – cy
o Na oczach dziecka chowamy gąbkę do jednego z dwóch pudelek i czekamy aż dziecko ją znajdzie
o Próbujemy w tym samym ćwiczeniu na oczach dziecka schować gąbkę pod poduszkę i sprawdzać, gdzie będzie jej szukało czy pod poduszką czy w pudełku
o Dajemy dziecku do oglądania gąbki w różnych kształtach, zachęcamy go do dokładnego ich oglądania i odszukiwania szczegółów i wskazywania ich
o Wrzucanie do butelki dużych guzików
o Tworzenie grzechotki i granie na dwie ręce w podany rytm (dziecko samo albo my z dzieckiem gramy w rytm grzechotką)
o Zabawy w kuchni w „gotowanie”, mieszanie łyżką w garnku grochu i innych przedmiotów
11 m – cy
o Chowanie gąbki do zamykanego pudełka, zadaniem dziecka jest wyjmowanie gąbki
o Chowanie gąbki w różnych miejscach na oczach dziecka
o Rozcinamy na pół kilka butelek różnej wielkości, zabezpieczamy ostre krawędzie tak aby dziecko się nie skaleczyło, zachęcamy je do wkładania i wyjmowania butelek różnej wielkości jedna w drugą
o
o Nakładanie kolorowych kółek na trzonek łyżki
12 m – cy
o Raczkowanie z przeszkodami – wokół rozłożonych gąbek, można razem z dzieckiem zrobić wyścigi
o Budowanie z gąbek wieży i pociągu
o Podnoszenie rozrzuconych gąbek
...
marzena_kaszowska