zabawy dla niemowlaka 0-12m.ż.doc

(93 KB) Pobierz
ZABAWY DLA DZIECKA

 

 

 

ZABAWY DLA DZIECKA

WIEK

GĄBKA (kąpielowa najlepiej różne kolory, z jednej strony miękka a z drugiej szorstka)

BUTELKA (plastikowa, przezroczysta, wykorzystane mogą być różne kształty i kolory)

ŁYŻKA DREWNIANA

1 miesiąc

o  Delikatny masaż całego ciała podczas kąpieli miękką stroną gąbki (jednakowa siła nacisku)

o  Delikatny masaż całego ciała podczas kąpieli miękką stroną gąbki (zróżnicowana siła nacisku)

o  Gąbkę w jaskrawym kolorze (czerwonym) zawiesić nad główką dziecka

o  Gąbkę umieścić na patyku lub po prostu trzymać w ręku w odległości 20 cm od oczu dziecka poruszać nią w obie strony do 45 st

o  Dotykać gąbką policzka dziecka raz prawego raz lewego i czekać aż odwróci główkę

o    Do butelki wrzucić monetę, grzechotać nią po obu stronach głowy dziecka i czekać aż ją obróci w kierunku dźwięku, zabawę można wykonywać przy zgaszonym i zapalonym świetle

o    Butelkę okleić jaskrawym kolorowym papierem lub pomalować i wodzić nią przed oczami dziecka (można butelkę także podświetlać)

o  Dotykamy łyżką policzka dziecka, raz prawego raz lewego i czekamy aż odwróci główkę

o  Pomalować łyżkę jaskrawym kolorem i wodzić przed oczami dziecka w odległości około 20 cm

2 m - ce

o  W pozycji na brzuszku pokazywać dziecku różnych kolorów gąbki tak aby musiało podnosić główkę (mogą to być różne kształty, zwierzątka lub inne)

o  Pokazywać dziecku dwie gąbki w dwóch bardzo kontrastowych kolorach (również w pozycji na brzuszku)

o  Położyć dłonie dziecka na gąbce i delikatnie docisnąć (raz na miękkiej, raz na szorstkiej stronie)

o    Do butelki wrzucamy monety lub groch, potrząsać z różnych miejsc względem dziecka tak aby lokalizowało źródło dźwięku , można chodzić po pokoju z butelką i czasami nią potrząsać i czekać na reakcje dziecka

o  uderzamy łyżka o łyżkę, tak aby dziecko odwracało główkę w stronę dźwięku

3 m – ce

o  Zawiesić gąbki w różnych kształtach i kolorach w linii środkowej ciała dziecka i zachęcać do zabawy nimi wyciągania rączek do nich

o  To samo można robić kiedy dziecko leży na brzuszku

o  Rozwiesić kolorowe gąbki w różnych miejscach łóżeczka lub obszaru w którym dziecko się bawi

o  Przygotować butelkę z cienką szyjną, napełnić ją grochem lub monetami, szczelnie zamknąć, tak przygotowaną grzechotkę wkładamy dziecku do ręki

o        wkładamy trzonek łyżki w rękę dziecka, może to być łyżka z krótszym trzonkiem, a samą łyżkę można obkleić srebrnym papierem lub folia aluminiową

o        na kilku łyżkach można narysować „buzie”, dokleić włosy i oczy i zrobić dla dziecka przedstawienie kukiełkowe, kiedy dziecko leży na brzuszku i unosi główkę

o        łyżki przygotowane jak wyżej można wykorzystać do zabawy „a kuku” i z różnych miejsc względem dziecka pokazywać i chować kukiełki

4 m – Ce

o  zawiesić na sznurku kilka gąbek w różnych kolorach, tak aby dziecko mogło w nie kopać nóżkami i wprawiać w ruch, do gąbek można także przymocować dzwoneczki wtedy zabawa będzie dla dziecka jeszcze atrakcyjniejsza

o  do małej plastykowej butelki wrzucamy kolorowe korale lub kolorowe, jaskrawe ścinki papieru, dobrze zakręcamy i dajemy dziecku do zabawy

o  tak samo jak wyżej ale do butelki wrzucamy monety

o  kontynuować zabawę w „a kuku”

o  pozwalamy dziecku oglądać łyżkę, szczególnie taką na której jest naklejona folia imitująca lustro, w ten sposób dziecko okrywa swoje odbycie a zabawa jest dla niego ciekawsza

o  wodzenie łyżką po planie koła

o  przybliżanie i oddalanie łyżki (pomalowanej lub obklejonej lub wspomnianej wcześniej kukiełki) od dziecka

5 m – cy

o  do papierowej torby lub pudełka wrzucamy kilka gąbek o różnych fakturach i miękkości, zachęcamy dziecko do wkładania rączek do torby i wyjmowania gąbek

o    butelkę z monetami trzymamy po jednaj stronie dziecka, hałasując nią zachęcamy dziecko do przetaczania się z brzuszka na plecy i odwrotnie

o    dziecko siedzi podparte poduchami, turlamy do niego butelkę z monetami lub kolorowymi papierkami, butelka musi być na tyle mała aby dziecko mogło ją złapać i wziąć do ręki aby dokładnie ja obejrzeć

o    kilka butelek wypełniamy różnymi mniejszymi które wydaj dźwięk (groch, monety, piasek, ryż, kasza), zachęcamy dziecko do potrząsania nimi

 

o  dajemy dziecku możliwość uderzania łyżką o twardą powierzchnię, kiedy trzyma łyżkę w dłoni

6 m – cy

o    podajemy dziecku jednocześnie dwie gąbki w różnych kolorach kiedy dziecko jedną już trzyma w ręku podajemy mu drugą, na tymetapie dziecko będzie jedną wypuszczało aby wziąć drugą

o    trzymając dziecko pod pachami stawiamy jego stopy na gąbkach,

o    gąbki mogą być w różnych kształtach np. zwierzątek i przy okazji opowiadamy o nich

o    oklejamy butelkę różnymi obrazkami z gazet i oklejamy to taśmą, tak aby zabezpieczyć przed zniszczeniem, taką „książeczkę”, dajemy dziecku do zabawy możemy bawić się z nim opowiadają o poszczególnych obrazkach a z czasem prosić dziecko aby samo je pokazało

o    siedząc z dzieckiem prze stole bawimy się butelkami z grochem, piaskiem itd., w czasie zabawy specjalnie zrzucamy po jednej butelce ze stołu, obserwujemy czy dziecko spogląda za upadającym przedmiotem

o  wykorzystać stworzone z łyżek kukiełki i tworzymy dla dziecka przedstawienie, pozwalamy mu dotknąć kukiełki kiedy wyciąga po nią rączki

7 m – cy

o  Podajemy dziecku duże gąbki, tak żeby musiało schwytać je dwoma rękami, zachęcamy do naciskani i ściskania gąbek

o  Stukanie i potrząsanie – zabawa butelką wypełnioną grochem lub kaszą, na początku uderzamy butelką w stół, zachęcamy aby dziecko powtórzyło tą czynność, później potrząsany i tak samo zachęcamy dziecko do powtórzenia tej czynności

o  Na trzonek łyżki nadziewamy wieczka od coca – coli z McDonaldsa, pokazujemy dziecku jak można zdejmować wieczka i zachęcamy żeby robił to samo

8 m – cy

o  Kiedy dziecko się bawi jakimś przedmiotem podajemy mu gąbkę, kolorową, najlepiej z jakimś dzwoneczkiem w środku, dziecko powinno nie wypuszczając poprzedniego przedmiotu schwytać gąbkę

o  Turlamy razem z dzieckiem butelkę, podczas zabawy nakrywamy butelkę chustką, zdejmujemy i pokazujemy dziecku gdzie jest butelka, następnie zachęcamy dziecko aby samo odnalazło butelkę

o  „orkiestra” dajemy dziecku łyżkę do ręki i stawiamy przed nim różne przedmioty w które może uderzać (garnki, pudełka, gazety)

o  Pokazujemy jak mieszać łyżką w garnku

9 m – cy

o  Wrzucanie małych gąbek do pudełka i wyjmowanie ich, pudełko można po jakimś czasie zacząć oddalać od dziecka

 

o  Wrzucanie do butelki z wodą kolorowych papierków, dziecko śledzi wzrokiem spadające papierki

o  Stawiamy przed dzieckiem metalową miskę, uderzamy w nią rytmicznie, zachęcamy aby dziecko robiło to samo a my w tym czasie śpiewamy jakąś rytmiczną piosenkę w równym marszowym tempie

10 m – cy

o  Na oczach dziecka chowamy gąbkę do jednego z dwóch pudelek i czekamy aż dziecko ją znajdzie

o  Próbujemy w tym samym ćwiczeniu na oczach dziecka schować gąbkę pod poduszkę i sprawdzać, gdzie będzie jej szukało czy pod poduszką czy w pudełku

o  Dajemy dziecku do oglądania gąbki w różnych kształtach, zachęcamy go do dokładnego ich oglądania i odszukiwania szczegółów i wskazywania ich

o    Wrzucanie do butelki dużych guzików

o    Tworzenie grzechotki i granie na dwie ręce w podany rytm (dziecko samo albo my z dzieckiem gramy w rytm grzechotką)

o  Zabawy w kuchni w „gotowanie”, mieszanie łyżką w garnku grochu i innych przedmiotów

11 m – cy

o  Chowanie gąbki do zamykanego pudełka, zadaniem dziecka jest wyjmowanie gąbki

o  Chowanie gąbki w różnych miejscach na oczach dziecka

o  Rozcinamy na pół kilka butelek różnej wielkości, zabezpieczamy ostre krawędzie tak aby dziecko się nie skaleczyło, zachęcamy je do wkładania i wyjmowania butelek różnej wielkości jedna w drugą

o   

o  Nakładanie kolorowych kółek na trzonek łyżki

12 m – cy

o  Raczkowanie z przeszkodami – wokół rozłożonych gąbek, można razem z dzieckiem zrobić wyścigi

o  Budowanie z gąbek wieży i pociągu

o  Podnoszenie rozrzuconych gąbek

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin