metoda CastlloMoralesa.pdf

(34 KB) Pobierz
382502087 UNPDF
CENTRUM LOGOPEDYCZNE PL
Metoda Castillo Moralesa w terapii dziecka
Autor: Beata Musiał
03.01.2008.
Metoda ustno - twarzowej terapii regulacyjnej polega na stymulacji miê¶ni bior±cych udział w procesie
mowy: miê¶ni oddechowych i klatki piersiowej, miê¶ni kontroluj±cych ustawianie głowy, miê¶ni twarzy i
jamy ustnej. U noworodków niemowl±t nieprawidłowe napiêcie tych miê¶ni prowadzi do trudno¶ci w
domykaniu ust, uchwyceniu piersi, ssaniu, połykaniu, pó¼niej w ¿yciu. Te same partie miê¶ni bior± udział
w produkcji d¼wiêków mowy, zatem trudno¶ci ruchowe w zakresie funkcji fizjologicznych przyczyniaj± W
latach piêædziesi±tych ostatniego stulecia rozwinêły siê ró¿ne koncepcje terapeutyczne dotycz±ce
rehabilitacji.
Ustno - twarzowa terapia regulacyjna ( Orofaziale Regulationstherapie ) została rozwiniêta przez prof.
Castillo Moralesa jako własna koncepcja leczenia dzieci i dorosłych z zaburzeniami neurologicznymi ze
szczególnym uwzglêdnieniem zaburzeñ sensomotorycznych w okolicy twarzy i ust. Koncepcja ta została
opracowana w latach siedemdziesi±tych w Kordobie w Argentynie. Rozwinêła siê na bazie do¶wiadczeñ
osobistych i kontaktów z B. Bobath oraz V. Vojt± . Metoda ta została zaczerpniêta z obserwacji zwyczajów
pierwotnych mieszkañców Ameryki Łaciñskiej, szczególnie w obcowaniu z niemowlêtami i małymi
dzieæmi. Według Castillo Moralesa bliski kontakt fizyczny matki i dziecka stanowi podło¿e dobrego
rozwoju sensomotorycznego i psychicznego dziecka. Metoda Castillo Moralesa jest cało¶ciow±
neurofizjologiczn± koncepcj± lecznicz±, według której nale¿y kierowaæ siê pedagogicznymi i
psychologicznymi zasadami ,aby podczas terapii uwzglêdniaæ całe ¶rodowisko dziecka wzglêdnie
dorosłych i rozwijaæ zdolno¶ci dziecka i rodziców oraz dorosłych dotkniêtych zaburzeniami . Zdolno¶ci te
wprowadzaæ w ¿ycie codzienne w celu zdobycia autonomii i samodzielno¶ci w ró¿nych dziedzinach.
Kompleks ustno- twarzowy według autora metody, jest układem narz±dów, utworzonym przez poł±czenie
ró¿nych anatomiczno - fizjologicznych elementów, które słu¿± rozwojowi funkcji takich
jak:PRZYJMOWANIE PO¯YWIENIA - MIMIKA - ODDYCHANIE - FONACJAZało¿eniem metody jest leczenie ,
które powinno byæ skierowane na funkcje. Natomiast celem regulacji powinna byæ harmonijna współpraca
i równowaga pomiêdzy ró¿nymi komponentami kompleksu ustno-twarzowego oraz pozostałym układem
narz±dów ciała.Zdaniem Castillo Moralesa forma narz±du słu¿y nie tylko funkcji lecz jest tak¿e przez
funkcjê kształtowana. Ka¿dy narz±d kształtuje siê sam przez harmonijn± funkcjê. Np. kształt podniebienia
z jednej strony wa¿ny jest dla funkcji jêzyka. Z drugiej strony funkcja jêzyka kształtuje podniebienie. Aby
zrozumieæ funkcjê kompleksu ustno - twarzowego tj. PRZYJMOWANIA PO¯YWIENIA - MIMIKI -
ODDYCHANIA - FONACJI, konieczna jest dokładna znajomo¶æ stosunków miê¶niowo - szkieletowych z
anatomii funkcjonalnej. W ustno - twarzowej regulacji istotne jest zało¿enie, ¿e kompleks ustno -
twarzowy jest ¶ci¶le powi±zany z całym ciałem. Zmiana postawy miednicy oddziałuje tak samo na
motorykê twarzy, zarówno jak i zmiana w obszarze ustno-twarzowym oddziałuje na miê¶nie obrêczy
barkowej.
¯uchwa i ko¶æ gnykowa s± bezpo¶rednio zwi±zane z obrêcz± koñczyny górnej i po¶rednio z obrêcz±
koñczyny dolnej. Współdziałanie takich elementów jak: czaszka, krêgosłup, ¿uchwa, ko¶æ gnykowa,
obrêcz koñczyny górnej i dolnej wywołuje reakcjê łañcuchow±. Jest to tzw. integracja kompleksu ustno-
twarzowego z motoryk± całego ciała. Lecznicza koncepcja według Castillo Moralesa przeciwdziała
czynnikom patogennym, które zaburzaj± działanie kompleksu ustno - twarzowego. Dlatego koncepcja ta
¶ci¶le zwi±zana jest z terapi± ruchow± całego ciała prowadzon± metod± Vojty b±d¼ Bobath. Celem
integracji kompleksu ustno-twarzowego z motoryk± całego ciała jest regulacja funkcji brakuj±cych b±d¼
te¿ słabo wykształconych.Z klinicznych obserwacji wynika ,¿e patologiczna postawa koñczyny dolnej
wpływa na pozycjê ¿uchwy i mo¿e prowadziæ do zaburzeñ fonacyjnych i artykulacyjnych. Koordynacja
kompleksu ustno- twarzowego jest podstaw± prawidłowej artykulacji. Koncepcja według prof. Castillo
Moralesa zło¿ona jest z trzech czê¶ci:
- Pierwsz± stanowi Neuromotoryczna terapia rozwojowa, która ma zastosowanie w leczeniu dzieci z
opó¼nieniem statomotorycznym, przepuklin± oponowo-rdzeniow± oraz niedowładem obwodowym.
- Drug± jest Ustno - twarzowa terapia regulacyjna zalecana pacjentom z zaburzeniami
sensomotorycznymi w obszarze twarzy, jamy ustnej i gardła, szczególnie do leczenia zaburzeñ
ssania,¿ucia, połykania oraz mowy.
- Trzeci± czê¶æ stanowi leczenie ortodontyczne np. płytkami podniebiennymi, które jest
uzupełnieniem Ustno - twarzowej terapii regulacyjnej. W metodzie Castillo Moralesa oddziałuje siê na
miê¶nie oddechowe, miê¶nie które kontroluj± ustawienie głowy, miê¶nie jamy ustnej oraz klatki
piersiowej. Metoda polega na:
- regulacji motoryki miê¶ni ustno - twarzowych w celu uzyskania wła¶ciwego lub zbli¿onego do normy
wzorca ruchu,
- normalizacji wzmo¿onego b±d¼ obni¿onego napiêcia miê¶ni całego ciała,
http://www.logopedia.pl
Kreator PDF
Utworzono 3-11-2010, 21:43
382502087.001.png
 
CENTRUM LOGOPEDYCZNE PL
- regulacji nieprawidłowego uło¿enia szczêki i ¿uchwy wzglêdem siebie,
- regulacji zaburzeñ oddychania. Dokonuje siê tego poprzez odpowiednie manipulacje terapeutyczne .
Techniki, których u¿ywa siê w masa¿u leczniczym według Castillo Moralesa to:
- dotyk,
- rozci±ganie,
- ucisk,
- rozcieranie,
- wibracja. Castillo Morales wyró¿nia:
- Æwiczenia modeluj±ce tj. æwiczenia przygotowuj±ce grupy miê¶ni mimicznych do masa¿u.
- Æwiczenia specjalne dotycz±ce masa¿u punktów neuromotorycznych twarzy w celu uaktywnienia miê¶ni
mimicznych, ruchów zwi±zanych z procesem ssania , połykania, ¿ucia oraz artykulacji, domykania jamy
ustnej, podnoszenia i cofania jêzyka.
Punkty neuromotoryczne twarzy rozumiane s± jako obszar reakcji , gdzie za pomoc± stymulacji
dotykowej wyzwalane s± okre¶lone ruchowe odpowiedzi miê¶ni.
- Æwiczenia wewn±trz jamy ustnej w celu normalizowania zaburzonego napiêcia miê¶niowego jêzyka,
podniebienia, policzków. Æwiczenia maj± na celu zmniejszenie nadmiernego ¶linienia, obni¿enie odruchu
wymiotnego, cofniêcie i podniesienie jêzyka, aktywacji bocznych ruchów jêzyka, doskonalenie
połykania. Wspomaganie ortodontyczne Ustno - twarzow± terapiê regulacyjn± wspomaga leczenie
ortodontyczne np. stymulacyjnymi płytkami podniebiennymi z guzikami, perłami, rowkami w celu
aktywizowania funkcji jêzyka.Płytki podniebienne s± dopasowywane indywidualnie. Tymi aparatami
najczê¶ciej wspomagana jest terapia dzieci z Zespołem Downa, ze wzglêdu na obni¿one napiêcie miê¶ni.
Wspomaganie leczenia podniebienn± płytk± stymulacyjn± powoduje podniesienie jêzyka do góry i
cofniêcie go, aktywizacjê wargi górnej, kontakt obu warg, ułatwienie oddychania nosem, polepszenie
wzorców ssania i połykania. Wskazania do stosowania ustno- twarzowej terapii regulacyjnej Według
Castillo Moralesa metoda ta powinna byæ zalecana do leczenia:
- niemowl±t z zaburzonymi funkcjami ssania i połykania,
- zaburzeñ motoryki obszaru ustno - twarzowego w Zespole Downa, w Sekwencji Pierre- Robin, w
Syndromie Moebiusa, w pora¿eniach mózgowych,
- w rozszczepach wargi i podniebienia, b±d¼ po operacjach twarzy,
- w pora¿eniach nerwu twarzowego,
- przy niewydolno¶ci domykania ust i słabej kontroli ¶linienia,
- przy zaburzeniach artykulacyjnych i dysfonii. Metoda ta zalecana jest tak¿e jako prewencyjne
leczenie wcze¶niaków w celu zapobieganiu powstawania patologii. Efekty stosowanej metody Efektami
stosowania metody jest:
- domkniêcie jamy ustnej,
- ustawienie szczeki wzglêdem ¿uchwy,
- cofniêcie i podniesienie jêzyka,
- normalizacja napiêcia miê¶ni jêzyka, warg, podniebienia,
- zahamowanie b±d¼ zmniejszenie nadmiernego ¶linienia,
- uaktywnienie b±d¼ polepszenie funkcji pokarmowych jak ssanie, połykanie, gryzienie, ¿ucie,
- poprawa funkcji oddechowej,
- poprawa artykulacji,
- poprawa fizjonomii. Bibliografia:
- Neurofizjologiczne metody usprawniania dzieci z zaburzeniami rozwoju . Red. Sadowska Ludwika
- Beata Cytowska , Barbara Winczura Dziecko z zaburzeniami rozwojowymi. Impuls Kraków 2006
- Jacek Błeszyñski . Alternatywne i wspomagaj±ce metody komunikacji. Impuls
http://www.logopedia.pl
Kreator PDF
Utworzono 3-11-2010, 21:43
382502087.002.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin