1. Skróty klawiszowe i przywracanie opcji domyślnych
Wiele narzędzi, czynności, działań i operacji w programie GIMP możemy wywołać za pomocą skrótów klawiszowych. Jeżeli chcemy stworzyć nowy obraz wybieramy zakładkę Plik/Nowy obraz (skrót klawiszowy ctrl + N). Skrótów klawiszowych jest ogólnie bardzo dużo, można nawet rzec że ich ilość jest kosmiczna. Nauka wszystkich skrótów klawiszowych na pamięć mija się z celem. W codziennej pracy przydaje się tak naprawdę zaledwie tylko namiastka wszystkich dostępnych skrótów.
Zakładka Plik.
1. Szablon domyślny są tutaj zawarte domyślne rozdzielczości (w tym przypadku 800x600)
2. Wymiary obrazu tutaj można wprowadzić swoją niestandardową rozdzielczość.
3. W tym oknie można ustawić wartości w jakich będzie mierzona rozdzielczość. W naszym przypadku są to piksele. Można również ustawić wartość na centymetry, jardy itd.
4. Opcje zaawansowane tutaj można generować rozmiar pikseli i kolor tła.
Tworzenie takich samych elementów, jednak rozmieszczonych w przeciwnych kierunkach
Gdy już zostanie utworzona nowa warstwa dla przykładu możemy narysować na niej kreskę. Robimy pędzlem małą kropeczkę i od niej przytrzymując Shift przeciągamy nową kreskę.
Kreślenie takich samych elementów z zachowaniem precyzyjnych rozmiarów jest bardzo męczące i wymaga nie lada precyzji. Postarajmy się więc powielić dany element. Naciskamy zakładkę duplikuj.
Teraz gdy został utworzony duplikat wybieram z przybornika narzędzie przesunięcie (skrót M). Naciskamy lewym przyciskiem myszy na obraz z naszą białą kreską. Po czym przesuwamy ją na taką odległość jaka nas satysfakcjonuje. Robimy to tak z każdym otrzymanym duplikatem.
UWAGA!!!
Obrazki musimy przesuwać za pomocą strzałek na klawiaturze.
Takie coś powinniśmy otrzymać, uzyskać, dostać jak zwał tak zwał.
Menu skrótów klawiszowych
Jeżeli chcemy zmienić jakiś skrót klawiszowy w celu przyśpieszenia swojej pracy należy otworzyć. Wybieramy zakładkę Edycja/Skróty klawiszowe.
W tej zakładce (przepraszam że świeci się jasno i słabo widać). Możemy dodawać nowe skróty klawiszowe, edytować istniejące oraz dopisywać nowe skróty których nie ma standardowo. Wystarczy kliknąć ( w tym przypadku duplikuj warstwę Shift + Ctrl + D) a następnie wprowadzić swoją własną wartość.
Skróty klawiszy można dodawać praktycznie we wszystkich dostępnych opcjach programu. Przydaje się do używania opcji z których korzysta się na co dzień.
Co się stanie gdy przypadkiem usunę paletę, pomieszam w menu itd.?
Gdybyśmy w czasie pracy przez przypadek wyłączyli jakieś okno również na to mamy metodę. Otwieramy Okna/Ostatnio zamknięte doki.
Kursor wskaże nam dezaktywowane (wyłączone) palety.
Gdybyśmy jednak chcieli cofnąć, ponieważ namieszaliśmy i ogólnie powstało wielkie zamieszanie i na to jest rada J
Zakładka Edycja wybieramy:
Można też jak widać poniżej (element nie podświetlony) zapisać ustawiony przez nas domyślnie szablon. Taka opcja jest przydatna kiedy ustawimy poszczególne opcje tak jak nas to rzeczywiście satysfakcjonuje.
Ogólnie w menu preferencje możemy dokonywać poszczególnych działań ale w tym momencie najważniejsze jest dla nas przywracanie ustawień.
2. Grafika rastrowa, wektorowa i piksele
Tworzymy nowy obraz (w tym przypadku kwadrat). Następnie ustawiamy warstwy. Postępujemy podobnie jak w ćwiczeniu z kreskami. Gdy już wykonamy zadanie wybieramy skalowanie.
Zaznaczamy jeden z poniższych kwadratów. Następnie ustalamy poszczególne parametry w tym przypadku ustawiamy szerokość na 100 (należy pamiętać aby spiąć ze sobą spinacze)
Otrzymujemy poniższy efekt:
Jak widać poniżej otrzymaliśmy pomniejszoną wersję kwadracika. Teraz postaramy się wyjaśnić na czym polega grafika rastrowa. Jak ją należy scharakteryzować.
A więc… skalujemy mały kwadracik do wartości (600 szerokość ze 100).
Jak widać poniżej otrzymaliśmy kwadracik lecz tym razem są na nim chropowate krawędzie.
Grafika rastrowa służy do retuszy, malowania oraz fotomontażów.
W przypadku korzystania z grafiki wektorowej niezależnie od powiększenia poniższego kwadratu nie otrzymalibyśmy takiego rozmazania.
LordManganus