UNIWERSYTET OPOLSKI STOWARZYSZENIE INSTYTUT ŚLĄSKI
STUDIA I MONOGRAFIE Nr 396
Stanisław M. Koziarski
Transport lądowy na świecie
OPOLE 2007
mm
RECENZENCI Krystian Heffner, Robert Rauziński
REDAKTOR Grzegorz Staniszewski
REDAKTOR TECHNICZNY Halina Szczegół
S2S8©
SKŁAD KOMPUTEROWY Jolanta Brodziak-Rajfur, Jolanta Kotwa
KOREKTA Aleksandra Domka-Kordek
PROJEKT OKŁADKI Jolanta Brodziak-Rajfur
Wydanie publikacji dofinansowane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
© Copyright by Uniwersytet Opolski Opole 2007
ISSN 1233-6408
ISBN 978-83-7395-272-0
ISBN 978-83-7126-233-3
Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 45-037 Opole, ul. H. Sienkiewicza 33.
Składanie zamówień: tel. (077) 441 08 78; e-mail: wydawnictwo@uni.opole.pl
Druk: Wydawnictwo i Drukarnia Świętego Krzyża, 45-007 Opole, ul. Katedralna 6.
Spis treści
1. Wstęp 7
2. Przegląd literatury 9
3. Podstawy teoretyczne przekształceń sieci transportu lądowego .... 17
4. Rozwój historyczny transportu lądowego 21
4.1. Transport drogowy 21
4.2. Transport kolejowy 33
5. Charakterystyka transportu w Europie 43
5.1. Transport kolejowy 43
5.1.1. Charakterystyka sieci kolejowej 43
5.2. Transport drogowy 50
5.2.1. Charakterystyka sieci autostrad 50
5.3. Rynek przewozów pasażerskich i towarowych w Europie .... 58
6. Charakterystyka transportu w wybranych krajach świata 65
6.1. Transport kolejowy 66
6.2. Transport drogowy 69
7. Rosja 79
7.1. Transport kolejowy 79
7.2. Transport drogowy 85
8. Charakterystyka transportu w Azji 97
8.1. Japonia 104
8.1.1. Transport kolejowy 104
8.1.2. Transport drogowy 113
8.2. Chiny 126
8.2.1. Transport kolejowy 129
8.2.2. Transport drogowy 140
8.3. Indie 150
8.3.1. Transport kolejowy 150
8.3.2. Transport drogowy 154
9. Charakterystyka transportu w Ameryce Północnej i Ameryce
Południowej 165
9.1. USA 169
9.1.1. System transportowy 1°9
9.1.2. Polityka transportowa I70
9.1.3. Transport kolejowy I71
9.1.4. Transport drogowy I8-5
9.1.4.1. Program budowy sieci dróg międzystanowych ... 185
9.1.4.2. Charakterystyka Interstate Highway System .... 186
9.1.4.3. Autostrady płatne I88
9.1.4.4. Transport drogowy w aglomeracjach 193
9.1.4.5. Kongestia w transporcie drogowym 195
9.2. Brazylia 199
9.2.1. Transport kolejowy 1"
9.2.2. Transport drogowy 203
10. Charakterystyka transportu w Afryce 213
10.1. Republika Południowej Afryki 220
10.1.1. Transport kolejowy 220
10.1.2. Transport drogowy 222
11. Charakterystyka transportu w Australii 227
11.1. Transport kolejowy 227
11.2. Transport drogowy 234
947
12. Podsumowanie ^'
12.1. Transport kolejowy 247
9S9
12.2. Transport drogowy ZJZ
9SS
Literatura ZJJ
Wykaz rycin
273
Summary
Spis tabel 269
1. Wstęp
Niniejsza monografia przedstawia analizę transportu lądowego w wybranych krajach świata. Książka, poza wstępem i podsumowaniem, składa się z kilku rozdziałów analizujących zmiany w transporcie kolejowym i drogowym poszczególnych kontynentów, tj. Europy, Azji, Ameryki Północnej i Południowej, Afryki i Australii. Nieprzypadkowy jest dobór krajów, które poddano szczegółowemu opisowi. Do analizy wybrano kraje, które odgrywają znaczącą rolę w transporcie lądowym, charakteryzują się znaczną powierzchnią terytorium i mają duże znaczenie w systemie transportowym świata. Szczegółowo opisano reprezentujące poszczególne kontynenty kraje, takie jak: Rosja, Japonia, Chiny, Indie, USA, Brazylia, Republika Południowej Afryki i Australia, a dodatkowo przedstawiono ogólną charakterystykę transportu w Europie. Uwzględniono poszczególne gałęzie tego działu gospodarki, a więc transport kolejowy i drogowy. Charakterystyka transportu lądowego odbiega od tradycyjnej analizy - szczególną uwagę zwrócono na najnowocześniejsze formy transportu. Tak więc w transporcie kolejowym wiele miejsca poświęcono kolejom wielkich szybkości, a w transporcie drogowym szczególną uwagę zwrócono na najnowocześniejszy element infrastruktury liniowej, jakim są autostrady. W części dotyczącej Europy analizie poddano rynek przewozów pasażerskich i towarowych. W rynku przewozów pasażerskich dominującą funkcję spełnia transport drogowy, wzrasta też udział szybkich przewozów kolejowych pociągami typu TGV. W rynku przewozów towarowych nadał zachowuje się tradycyjny podział poszczególnych gałęzi z dominacją w przewozach transportu drogowego i kolejowego. Niepoddane analizie opisowej kraje w zakresie podstawowych danych dotyczących transportu uwzględniono w szczegółowych zestawieniach tabelarycznych. W tabelach starano się przedstawiać najnowsze dane liczbowe obejmujące lata 2000-2005. Głównymi źródłami danych statystycznych zebranych w publikacji są agenda Eurostat i UIC oraz ich liczne publikacje dostępne w Internecie w formie różnego typu plików elektronicznych. Wszelkiego typu dane liczbowe starano się zestawiać w odpowiednich 10-letnich przekrojach czasowych obejmujących lata 1970-2005 lub - rzadziej - pełny zakres lat 1950-2005. W przypadku analizy poszczególnych krajów zachowano również identyczny układ podziału gałęziowego transportu przyjęty w charakterystyce ogólnej poszczególnych kontynentów. W przypadku zestawień liczbowych zamieszczonych w przeglądzie regionalnym poszczególnych krajów sięgnięto po dane wyspecjalizowanych agend (narodowe zarządy dróg i autostrad), przedsiębiorstw transportowych (wszelkiego typu kompanie kolejowe i drogowe) oraz instytucji statystycznych tych krajów. Prezentowane dane zachowano w formie podstawowych wielkości odpowiadających długości poszczególnych
7
branych krajów. W miarę kompletne dane liczbowe charakteryzujące sieć kolejową można odnaleźć w biuletynie statystycznym UIC (od 1920 r.), „Jane's World Railways" (od 1956 r.) czy rocznikach statystycznych GUS (od 1960 r.) lub PKP (od 1930 r.). Ostatni specjalistyczny rocznik statystyczny w zakresie transportu został wydany przez GUS w 2006 r. Fragmentaryczne dane dotyczące transportu w Polsce i wybranych kra...
Nadi83