kompresja-dzwieku-i-obrazu-wideo-(real-world) ebook.pdf

(22124 KB) Pobierz
718825941 UNPDF
Kompresja dŸwiêku
i obrazu wideo
(Real World)
Autor: Andy Beach
T³umaczenie: Jacek Janusz
ISBN: 978-83-246-1898-9
Compression (Real World)
Format: 172x245, stron: 352
Zapewnij najlepsz¹ jakoœæ przy najmniejszym rozmiarze!
Jak dobraæ optymalne parametry?
Jakich narzêdzi potrzebujesz?
Jak sprawnie skompresowaæ materia³ wideo na stronê WWW?
Czy chcesz opublikowaæ film z wakacji na Twojej stronie WWW? Zaraz, zaraz... czy aby
na pewno Twoi przyjaciele chc¹ œci¹gaæ tyle danych? Czy masz wystarczaj¹c¹ iloœæ
miejsca na Twoim serwerze WWW? Prawdopodobnie odpowiedŸ brzmi nie – dlatego
przed opublikowaniem Twój film nale¿y poddaæ kompresji. £atwiej powiedzieæ,
ni¿ zrobiæ! Jakie ustaliæ odpowiednie parametry kompresji? Co zrobiæ, ¿eby wynikowy
plik przy rozs¹dnym rozmiarze zapewnia³ najwy¿sz¹ jakoœæ? Ta ksi¹¿ka odpowie na te
i wiele innych pytañ!
Dziêki ksi¹¿ce Kompresja dŸwiêku i obrazu wideo zdobêdziesz wiedzê na temat
technologii audio i wideo oraz obowi¹zuj¹cych pojêæ. Na pocz¹tku poznasz teoretyczne
podstawy kompresji dŸwiêku i obrazu, pozwalaj¹ce Ci lepiej przyswoiæ sobie wiedzê
z kolejnych rozdzia³ów. Po przeczytaniu tego podrêcznika bêdziesz dysponowaæ wiedz¹
na temat u¿ywanych kodeków czy dostêpnych parametrów kompresji. Dowiesz siê,
w jaki sposób skompresowaæ film dla DVD, internetu oraz urz¹dzeñ przenoœnych.
Dodatkowo zorientujesz siê wœród dostêpnych narzêdzi, s³u¿¹cych do kompresji plików
wideo, takich jak Adobe Media Encoder, QuickTime Pro, Compressor czy te¿ Microsoft
Expression Encoder. Je¿eli publikujesz materia³y wideo w sieci, koniecznie zapoznaj siê
z t¹ ksi¹¿k¹!
Podstawy technologii wideo i audio
Dostêpne kodeki
Ustalanie parametrów kompresji
Sprzêt zalecany do kompresji
Przetwarzanie wstêpne materia³u wideo
Dostêpne narzêdzia kompresji
Kompresja dla DVD
Zasady kompresji dla internetu
Kompresja dla urz¹dzeñ przenoœnych
Sprawnie kompresuj swoje materia³y wideo i publikuj je bez przeszkód,
gdzie tylko zechcesz!
718825941.004.png 718825941.005.png
Spis treści
Wstęp .....................................................................13
O czym ta książka nie jest . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14
W takim razie, czego dotyczy ta książka? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14
Kto powinien przeczytać tę książkę?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15
Strona internetowa książki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15
O autorze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16
Podziękowania. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16
Rozdział 1. Zrozumieć technologię wideo i audio ........... 19
Elementy wideo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Klatki i pola . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Korzyści ze stosowania przeplotu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Problemy podczas stosowania przeplotu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
Wideo ze skanowaniem progresywnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
Rozdzielczości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Współczynnik kształtu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Sygnały analogowe a cyfrowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
W jaki sposób działa kompresja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
Kompres­a stratna i bezstratna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Kompres­a przestrzenna (DCT) i kompres­a wavelet . . . . . . . . . . . . . . . 35
Kwantyzac­a . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
Kompres­a międzyklatkowa i wewnątrzklatkowa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
Kompresja dźwięku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
718825941.006.png 718825941.007.png
Kompresja dźwięku i obrazu wideo
Szacowanie wideo dla celów kompresji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
W ­aki sposób wideo zostało zapisane? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
W ­aki sposób przeprowadzono edyc­ę wideo?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
Kto ma być docelowym odbiorcą? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Zakończenie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Rozdział 2. Język kompresji .......................................41
Odtwarzacze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
Odtwarzacz QuckTime Player. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
Odtwarzacz Windows Media Player . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
Odtwarzacz Adobe Flash Player . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
Odtwarzacz RealPlayer. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
Inne odtwarzacze wideo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
Kontenery . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
Kodeki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
Opisy powszechnie używanych kodeków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
Na wszystko ­est czas i mie­sce. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
Kodeki inalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
Kodeki edycy­ne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
Kodeki przestarzałe. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
Parametry kompresji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
Prędkości transmis­i . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
VBR i CBR. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
Szybkość klatek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
Rodza­e klatek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
Współczynniki kształtu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
Piksele o różnych kształtach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
Rozdzielczość. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
Udostępnianie przez sieć: strumieniowanie i pobieranie . . . . . . . . . . . . 73
Zakończenie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
Rozdział 3. Recepty na sukces ....................................
Jakie są Twoje wymagania kompresji? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
Prezentac­e krótkotrwałe czy długotrwałe?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
Jakie ­est Two­e docelowe medium prezentacy­ne? . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
W ­aki sposób zawartość wideo została dostarczona do Ciebie?. . . . . . 78
Jak wiele treści wideo kompresu­esz?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
Czy kompres­a ­est ­edyną czynnością, którą wykonu­esz? . . . . . . . . . . 80
Jakość czy dostarczenie we właściwym czasie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
Czy ­esteś właścicielem zawartości, czy tylko „trybikiem w maszynie”? . . . 80
Jak dużą wiedzę ma Twó­ klient? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
Sprzęt i sposób działania dla różnych przypadków. . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Kodowanie ­ako montażysta. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Kodowanie ­ako spec­alista kompres­i . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
718825941.001.png
Spis treści 9
Automatyzac­a procesu kodu­ącego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
Systemy przemysłowe: pierwsza liga. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
Podstawowy sprzęt kodujący. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
Sprzęt. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
Oprogramowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91
Wskazówki projektowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
Rozsądna minimalizac­a utraty ­akości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
Bądź uporządkowany . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
Konwenc­e nazewnicze plików . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
Eksperymentowanie może być dobrym pomysłem . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
Stwórz własny zbiór przepisów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Pliki pośrednie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Archiwizac­a i transkodowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
Zakończenie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
Rozdział 4. Przetwarzanie wstępne ..........................101
Usuwanie przeplotu wideo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
łączenie pól (blend) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
Weave. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
Usuwanie oparte na obszarach (area-based). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
Rozmywanie obrazu (motion blur). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
Odrzucanie (discard). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
Bob . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
Skanowanie progresywne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
Kompensac­a ruchu (motion compensation). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
Konwersja klatek i odwrócona konwersja klatek. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
Kadrowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
Skalowanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
Korekc­a współczynnika kształtu obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
Korekc­a współczynnika kształtu piksela . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
Redukcja zakłóceń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
Regulacja luminancji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .112
Korekcja gamma . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .113
Jasność i kontrast . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
Modyikacja chrominancji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .114
Nasycenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
Odcień barwy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
Wstępne przetwarzanie ścieżki dźwiękowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .115
Regulac­a siły dźwięku. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
Redukc­a szumów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
Zakończenie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
Wywiad z kompresjonistą: John Howell ...................... 11
718825941.002.png
10
Kompresja dźwięku i obrazu wideo
Rozdział . Narzędzia kompresji .............................. 121
Adobe Media Encoder . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122
Jak wygląda ten program? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
W ­aki sposób działa ten program?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
Czym wyróżnia się ten program? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
Na co należy zwrócić uwagę podczas używania tego programu? . . . . 128
Co powinieneś zapamiętać? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
QuickTime Pro . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
Jak wygląda ten program? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131
W ­aki sposób działa ten program?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
Czym wyróżnia się ten program? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138
Na co należy zwrócić uwagę podczas używania tego programu? . . . . 139
Co powinieneś zapamiętać? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
Compressor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140
Jak wygląda ten program? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
W ­aki sposób działa ten program?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143
Czym wyróżnia się ten program? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147
Na co należy zwrócić uwagę podczas używania tego programu? . . . . 148
Co powinieneś zapamiętać? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
Microsoft Expression Encoder. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
Jak wygląda ten program? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150
W ­aki sposób działa ten program?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152
Czym wyróżnia się ten program? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
Na co należy zwrócić uwagę podczas używania tego programu? . . . . 156
Co powinieneś zapamiętać? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
Zestaw do kompresji Squeeze. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
Jak wygląda ten program? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159
W ­aki sposób działa ten program?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
Czym wyróżnia się ten program? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166
Na co należy zwrócić uwagę podczas używania tego programu? . . . . 166
Co powinieneś zapamiętać? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166
Episode Pro . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
Jak wygląda ten program? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168
W ­aki sposób działa ten program?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169
Czym wyróżnia się ten program? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173
Na co należy zwrócić uwagę podczas używania tego programu? . . . . 174
Co powinieneś zapamiętać? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174
Rozwiązania wyższe­ i niższe­ klasy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174
Rozwiązania tańsze. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .175
Uwagi na temat rozwiązań dla rozległych środowisk . . . . . . . . . . . . . . 177
Zakończenie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .178
Wywiad z kompresjonistą: Nico Puertollano ............... 19
718825941.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin