przepis na sprzedaż full.pdf

(6040 KB) Pobierz
718977477 UNPDF
Przepis na sprzeda¿
Autor: Agnieszka Maziarz-Lipka
ISBN: 978-83-246-0890-4
Format: A5, stron: 168
Wypracuj w³asny styl sprzeda¿y i obs³ugi klienta
SprawdŸ, jakie s¹ Twoje mocne strony, a nad którymi cechami musisz
popracowaæ, wcielaj¹c siê w rolê handlowca
Znajduj argumenty dopasowane do oczekiwañ klienta
Twórz i prezentuj przekonuj¹ce oferty handlowe
Studium przypadku: schematy rozmów z klientami w ró¿nych sytuacjach
handlowych
Czy wiesz, ¿e mo¿esz sprawiæ, by to klient chcia³ z Tob¹ wspó³pracowaæ, by to jemu
zale¿a³o na tym, ¿ebyœ go obs³ugiwa³? Myœlisz, ¿e to jedynie marzenia, bo rynek jest
zbyt konkurencyjny? Zastanów siê wiêc, z ilu swoich dostawców jesteœ tak naprawdê
zadowolony. Jak czêsto wychodzisz z banku, restauracji czy sklepu z uczuciem, ¿e
by³eœ œwietnie obs³u¿ony? ¯e nie tylko dokona³eœ satysfakcjonuj¹cego zakupu,
ale tak¿e kontakt ze sprzedawc¹ sprawi³ Ci przyjemnoœæ?
Naprawdê jest jeszcze wielkie pole do popisu!
W tym podrêczniku znajdziesz odpowiedŸ na pytanie, jak spowodowaæ, by klienci
wiêcej i chêtniej od Ciebie kupowali. Pamiêtaj jednak, ¿e sama ksi¹¿ka nie dzia³a.
Przepis na ciasto nie jest ciastem. Ale mogê Ci coœ obiecaæ — jeœli tylko konsekwentnie
odrobisz zadanie, nie tylko przeczytasz, ale bêdziesz stosowa³ kolejne przepisy,
to sfinalizowanie transakcji bêdzie ju¿ tylko formalnoœci¹.
Znajduj klientów, którzy chc¹ z Tob¹ rozmawiaæ.
Sprzedawaj przez telefon.
Umawiaj siê na spotkania z przyjemnoœci¹.
Aktywnie s³uchaj klienta, by us³yszeæ, co jest dla niego wa¿ne.
Sprzedawaj za pomoc¹ pytañ.
Zwróæ uwagê na to, ¿e zastrze¿enie to jeszcze nie rozwiana w¹tpliwoœæ.
Pamiêtaj, ¿e dobrze za³atwiona reklamacja to sposób na zdobycie klienta
na ca³e ¿ycie.
B¹dŸ dobrze zorganizowany.
Lepiej poradŸ sobie z w³asnym stresem.
Jak to zrobiæ? Przeczytaj…
718977477.005.png 718977477.006.png 718977477.007.png 718977477.008.png 718977477.001.png 718977477.002.png
Początek ........................................................................................................5
Część I Przygotowanie
.......................................................................... 11
1. Przygotowanie do sprzedaży ..............................................................13
Ja ............................................................................................................................ 13
Firma .....................................................................................................................19
Produkty firmy ................................................................................................... 25
Klienci .................................................................................................................. 28
Konkurencja ....................................................................................................... 42
2. Przygotowanie oferty pisemnej .......................................................... 47
Ulotka reklamowa .............................................................................................. 47
Oferta pisemna ................................................................................................... 50
Część II Rozmowa
..................................................................................61
...................... 66
Wskazówki dotyczące prowadzenia rozmów telefonicznych ...................... 68
Z kim rozmawiać? .............................................................................................. 69
Asystentka. Bariera czy pomoc? ....................................................................... 69
Przygotuj się do rozmowy ..................................................................................71
Etapy rozmowy telefonicznej, czyli jak prowadzić skuteczne rozmowy .... 74
3. Rozmowa telefoniczna z klientem .................................................. 63
Jakie mogą być cele rozmowy telefonicznej? .................................................. 64
Nastawienie do rozmowy .................................................................................. 65
Dobry początek dobrego zakończenia, czyli efekt UPPPS
718977477.003.png
4
Przepis na sprzedaż
4. Bezpośrednia rozmowa z klientem ................................................. 85
Tworzenie właściwego klimatu w kontakcie z klientem ............................... 85
Świadomość efektów pierwszego wrażenia ..................................................... 86
Jeden z najważniejszych elementów kontaktu z klientem — pytania ........ 88
Uważne słuchanie, podsumowywanie, czyli parafraza ................................. 98
5. Prezentacja oferty ...............................................................................103
Nasza prezencja w prezentacji
.................................................................... 104
Opanuj stres ...................................................................................................... 109
Przekaz słowny w prezentacji oferty ............................................................... 110
Sprzedawaj za pomocą pytań ........................................................................... 110
Oddziałuj na emocje i na rozsądek ................................................................. 113
Inne techniki przydatne w sprzedaży ............................................................. 115
Część III Obsługa
................................................................................. 117
6. Sytuacje trudne ................................................................................... 119
Reklamacja ......................................................................................................... 119
Instrukcja przyjmowania reklamacji ............................................................. 120
7. Zastrzeżenia ........................................................................................127
Techniki odpowiadania na zastrzeżenia ....................................................... 128
Inne techniki odpowiadania na zastrzeżenia ................................................135
8. Finalizacja sprzedaży .........................................................................139
9. Trochę o stresie ...................................................................................145
Planowanie czasu i zadań ................................................................................ 147
Myślenie konstruktywne a myślenie destruktywne
— wybór należy do Ciebie ............................................................................156
A Wybór firmy szkoleniowej ...............................................................159
Tworzenie właściwego klimatu
w kontakcie z klientem
W negocjacjach czas poświęcony na stworzenie miłego klimatu powinien wy-
nieść ok. 5% całego czasu negocjacji.
W rozmowach handlowych również powinniśmy zadbać o miły klimat
rozmowy.
W jaki sposób?
Jest kilka ważnych elementów.
Twoje pozytywne nastawienie do siebie, klienta, firmy.
Jeżeli cechuje Cię kiepskie nastawienie — to niestety prędzej czy później ono
z Ciebie „wychodzi”. Możesz przygotować sobie nawet najpiękniejsze i naj-
słodsze słowa, ale Twoja mowa ciała i dalsze działania powiedzą klientowi
prawdę na temat tego, co o nim myślisz.
718977477.004.png
86
Przepis na sprzedaż
Jeśli nie masz pozytywnego nastawienia, boisz się klienta albo go lekcewa-
żysz, on to odczuje. Nie zawsze będzie potrafił powiedzieć, co konkretnie
mu przeszkadza, ale nie będzie czuł się komfortowo. Skoro czuje się niewy-
godnie, to właściwy klimat rozmowy diabli wzięli. A Ty przecież masz tak
pracować, by klient czuł się komfortowo.
Jeśli sprawia Ci to problem, możesz wrócić na początek książki, przeanali-
zować swoje mocne strony, to, co lubisz w sobie, w swojej pracy. Tu też wraca
temat dobrego przygotowania do działania. Im lepiej jesteś przygotowany,
tym bardziej czujesz się swobodny i lepiej sobie radzisz, nawet w stresującej
sytuacji.
Świadomość efektów pierwszego wrażenia
30 pierwszych sekund
30 pierwszych gestów
30 pierwszych słów
Wszystko to decyduje, co będzie się działo. Oczywiście czasem udaje się na-
prawić kiepskie pierwsze wrażenie. Jednak ileż potrzeba wysiłku. Lepiej od
początku robić dobre wrażenie niż potem, w pocie czoła, naprawiać błędy.
Czasem złego pierwszego wrażenia nie można naprawić, ponieważ nie do-
stajesz drugiej szansy.
W Zielonej Górze mieści się pewna firma, dla której miałam przyjemność
pracować.
Firmą zarządza dwóch dyrektorów, którzy wiedząc, że przyjdzie do nich przed-
stawiciel handlowy, zakładają się między sobą: Jeśli handlowiec powie nam kom-
plement w stylu „Macie piękną siedzibę”, Ty mi stawiasz piwo, a jeśli powie, że mamy
bardzo dobrze oznaczoną drogę i łatwo do nas trafić, to ja stawiam piwo Tobie. Jeśli po-
wie inny komplement, stawiamy piwo jemu.
Wiesz, ile razy stawiali piwo handlowcom? Jak dotąd, ani razu.
Pamiętasz, mówiliśmy, że podczas przygotowań do wizyty u klienta masz
zbierać jak najwięcej informacji? I mówiliśmy, że trzeba znaleźć informacje
o sukcesach, przedsięwzięciach czy innych dobrych działaniach firmy. Ogląda-
łam w telewizji transmisję zawodów w gimnastyce artystycznej, które odby-
wały się właśnie w Zielonej Górze.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin