Prawo handlowe-zrobione.doc

(892 KB) Pobierz
1

I. PRAWO HANDLOWE W SYSTEMIE PRAWA

1. PRZEDMIOT I ZAKRES PRAWA HANDLOWEGO

Prawo handlowe to gałąź prawa o charakterze kompleksowym, w której skład wchodzą głównie normy o charakterze prywatnoprawnym, regulujące ustrój i or­ganizację podmiotów gospodarczych oraz stosunki zobowiązaniowe zachodzą­ce między tymi podmiotami oraz między tymi podmiotami a osobami trzecimi w stosunkach gospodarczych.

Źródłem prawa handlowego są kodeksy handlowe (niemcy) oraz prawo zwyczajowe(prawo anglosaskie). I tam jednak wydawane są ustawy szczególne (Anglia).

Również w Polsce w okresie międzywojennym w systemie naszego prawa wyróż­niano prawo handlowe jako odrębną gałąź prawa. Jego źródłem był przede wszystkim wydany w 1934 r. kodeks handlowy.

W wyniku długoletnich prac uchwalony został 15 września 2000 r. kodeks spółek handlowych (k.s.h.), który wszedł w życie z dniem 1 stycznia 2001 r. Kodeks spółek handlowych uchylił poprzednio obowiązujące przepisy kodeksu handlowego z 1934 r. Utrzyma­ne zostały w mocy jedynie zawarte w k.h. przepisy dotyczące firmy i prokury, do cza­su wydania nowych przepisów regulujących powyższą problematykę. Kodeks spółek handlowych nie tylko zmodyfikował i dostosował dotychczasową regulację prawną spółek do potrzeb współczesnego obrotu, lecz także rozszerzył katalog spółek handlowych, wprowadzając po raz pierwszy do polskiego ustawodawstwa obok dotych­czas istniejących spółek handlowych dwa nowe rodzaje spółek: spółkę partnerską i spółkę komandytowo-akcyjną.

Kodeks spółek handlowych jest ustawą szczególną w stosunku do kodeksu cywilnego. Wynika to m.in. z art. 2 k.s.h., który stanowi, że w sprawach tworzenia, organizacji, funkcjonowania, łączenia, podziału i przekształcania spółek handlowych nieuregulowanych w k.s.h. stosuje się przepisy kodeksu cywilnego. Jeżeli wymaga te­go właściwość (natura) stosunku prawnego spółki handlowej, przepisy kodeksu cy­wilnego stosuje się odpowiednio.

Obecnie w naszym systemie prawnym prawo handlowe nie jest traktowane jako odrębna podstawowa gałąź prawa. Wszystkie czynności zwane czynnościami han­dlowymi objęte zostały unormowaniami kodeksu cywilnego. Kodeks cywilny nor­muje ponadto szereg istotnych dla obrotu zagadnień, takich jak przedstawicielstwo, pełnomocnictwo, prokura.

Jakie jest więc miejsce prawa handlowego w systemie naszego prawa?

Prawo handlowe powinno być obecnie pojmowane nie jako samodzielna gałąź pra­wa o charakterze podstawowym, lecz jako gałąź prawa o charakterze kompleksowym. W skład bowiem prawa handlowego wchodzą przede wszystkim normy prawa pry­watnego należące do prawa cywilnego, ale także normy (np. zawarte w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej z 2004 r.) wchodzące w zakres innych gałęzi pod­stawowych.

Prawem handlo­wym objęte są szeroko pojęte stosunki obrotu gospodarczego powstające zarówno w handlu, jak i w przemyśle, transporcie, bankowości itd., o ile mają one charakter stosunku prawa prywatnego. Także tzw. spółki prawa handlowego prowadzić mogą działalność zarówno w zakresie handlu, jak i przemysłu, transportu, bankowości itd.

2. ŹRÓDŁA POLSKIEGO PRAWA HANDLOWEGO

Pierwsza grupa źródeł prawa handlowego do­tyczy ustroju i organizacji podmiotów gospodarczych (przedsiębiorców). Do podsta­wowych aktów prawnych w tym zakresie należą:

1.        Ustawa z dn. 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych, poświęcony jest przepisom wspólnym dla wszystkich spółek handlowych, zawiera wyjaśnienia używanych w ustawie określeń, ogólne przepisy dotyczące spółek osobowych oraz spółek kapitałowych. Nowością jest wprowadzenie w regulacji spółek kapitałowych odrębnych przepisów dotyczących spółek kapitałowych „w organizacji", a więc w okresie tworzenia danej spółki, a przed jej zarejestrowaniem. Kolejne tytu­ły kodeksu poświęcone są spółkom osobowym, spółkom kapitałowym, łączeniu, podziałowi i przekształcaniu spółek, wreszcie przepisom karnym, przepisom dotyczącym zmian w przepisach obowiązujących oraz przepisom przejściowym i końcowym.

2.        Ustawa z dn. 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych

3.        Ustawa z dn. 25 września 1981 r. o samorządzie załogi przedsiębiorstwa pań­stwowego

4.        Ustawa z dn. 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych

5.        Ustawa z dn. 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze

6.        Ustawa z dn. 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe

7.        Ustawa z dn. 20 września 1997 r. o Krajowym rejestrze sądowym

Prowadzenie działalności gospodarczej regulowane jest przede wszystkim usta­wą z dn. 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Do tej grupy aktów prawnych zaliczyć należy także ustawę z dn. 21 sierpnia 1997 r. Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi.

Podstawowym źródłem prawa regulującym obrót gospodarczy jest kodeks cywil­ny z 1964r. (wielokrotnie nowelizowany). Kodeks ten zawiera regulacje dotyczące zarówno obrotu profesjonalnego, jak i nieprofesjonalnego pomiędzy osobami fizycz­nymi i prawnymi. Jego unormowania mają więc pełne zastosowanie do wszystkich przedsiębiorców, zwłaszcza w zakresie zawierania tzw. umów gospodarczych.

Źródłem prawa handlowego są liczne akty prawne regulujące m.in. stosunki związane z upadłością przedsiębiorców, z poszczególnymi rodzajami papierów wartościowych, a także regulujące niektóre typy umów. Akty te powoływane będą przy omawianiu kolejnych instytucji prawa handlowego.

II. DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA

1. PRZEDMIOT I ZASADY DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ

Pojęcie przedsiębiorcy wprowadzone zostało do kodeksu cywilnego w 2003 r. Przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której ustawa przyznaje zdolność prawną, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową. Podobną definicję przedsiębiorcy formułuje ustawa z 2004 r. o swobodzie działalności gospo­darczej, uznając ponadto za przedsiębiorców wspólników spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej.

Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej określa także bliżej pojęcie i za­kres działalności gospodarczej. W myśl ustawy działalnością gospodarczą jest zarob­kowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa wyko­nywana w sposób zorganizowany i ciągły. Nie stosuje się jednak przepisów ustawy do działalności wytwórczej w rolnictwie w zakresie upraw rolnych i hodowli zwierząt, ogrodnictwa, warzywnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego oraz usług świad­czonych w gospodarstwach rolnych na rzecz turystów.

Przedsiębiorca nie musi w myśl ustawy mieć osobiście uprawnień bądź kwalifikacji wymaganych w danym zawodzie. Ustawa wymaga jedynie zapewnienia przez przedsiębiorcę, aby prace, zajęcia lub czynności w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej były wykonywane przez osoby legitymujące się odpowiednimi kwalifikacjami, jeżeli z prze­pisów wynika obowiązek posiadania takich kwalifikacji. Dwie podstawowe zasady dotyczące przedsiębiorców i ich działalności.

Pierwsza zasada to zasada równości wobec prawa wszystkich przedsiębiorców, niezależnie od ich przynależności sektorowej. Wszyscy przedsiębiorcy zrównani wobec prawa.

Druga zasada to zasada swobody działalności gospodarczej. Działalność gospo­darczą może dziś podjąć w zasadzie każdy, po uzyskaniu wpisu do rejestru przedsię­biorców. Tylko podjęcie szczególnych rodzajów działalności wymaga koncesji lub specjalnego zezwolenia. Przedsiębiorcy sami de­cydują, czy chcą zawrzeć umowę, z kim umowa ma być zawarta oraz jaka ma być jej treść. Zawieranie umów podlega tylko nielicznym ograniczeniom, m.in. umowa nie może być sprzeczna z prawem i zasadami współżycia społecznego.

Wśród przedsiębiorców wymienić należy: spółki, przedsiębiorstwa państwowe, banki, spółdzielnie, fundacje oraz stowarzyszenia (jeżeli zgodnie ze statutem prowa­dzą działalność gospodarczą). Przedsiębiorcami są także osoby fizyczne prowadzą­ce zawodowo we własnym imieniu taką działalność.

2. PRZEDSIEBIORCY I ICH OZNACZENIA

Przedsiębiorcy mają obowiązek indywidualizacji swojej działalności. Występują więc oni jako podmioty mające oznaczoną siedzibę i miejsce prowadzenie działalno­ści gospodarczej, muszą oznaczać swoje wyroby wprowadzane do obrotu itd. Pod­stawowym sposobem indywidualizacji przedsiębiorcy jest firma.

Firma, przedsiębiorca działa pod firmą. Firmą osoby fizycznej jest jej imię i nazwisko (nie jest wykluczone włączenie do firmy pseudonimu lub innych określeń). Firmą osoby prawnej jest jej nazwa. Zawiera ona określenie formy prawnej osoby prawnej (np. spółka z o.o. lub spółka akcyjna), może ponadto wskazywać na przedmiot jej dzia­łalności, siedzibę, ewentualnie także inne określenia. Może też zawierać nazwisko lub pseudonim osoby fizycznej (za jej pisemną zgodą), jeśli służy to ukazaniu związ­ków tej osoby z przedsiębiorcą.

Firma ma na celu indywidualizację przedsiębiorcy, tzn. możność odróżnienia go od innych przedsiębiorców występujących na rynku. Toteż firma przedsiębiorcy powinna się odróżniać dostatecznie od firm przedsiębiorców prowadzących działal­ność na tym samym rynku.

Indywidualizacja przedsiębiorcy za pomocą firmy umożliwia kształtowanie się wśród jego partnerów opinii o sprawności i jakości działania danego przedsiębiorcy i jakości jego produktów. Z nazwą przedsiębiorcy związana jest jego renoma. Przedsiębiorcy, których wyro­by lub usługi cieszą się dobrą opinią wśród nabywców, dbają o to, aby inni uczestnicy obrotu nie podszywali się pod ich nazwy. Wzmacnia to odpowiedzialność przedsię­biorców za wyniki działalności, za jakość produkowanych i sprzedawanych towarów bądź usług oraz stwarza materialne zainteresowanie podnoszeniem jakości działal­ności gospodarczej.

Przepisy regulujące problematykę firmy zwane bywają prawem fir­mowym. Określają one zasady tworzenia, używania i ochrony firmy. Do zasad ta­kich należy przede wszystkim zasada prawdziwości firmy. Zasada ta polega na tym, że firma przedsiębiorcy nie może wprowadzać w błąd, w szczególności co do oso­by przedsiębiorcy, przedmiotu działalności przedsiębiorcy, miejsca działalności lub źródeł zaopatrzenia.

Zgodnie z zasadą jedności przedsiębiorstwo prowadzone przez danego przedsię­biorcę może mieć tylko jedną nazwę. Z kolei w myśl zasady wyłączności może na tym samym rynku używać określonej firmy tylko jeden przedsiębiorca.

Firma nie może być zbyta. Jednak przedsiębiorca może upoważnić innego przedsię­biorcę do korzystania ze swej firmy, jeżeli nie wprowadza to w błąd. Ma to miejsce np. w wypadku umowy franchisingu, przy której franchisobiorca działa z reguły pod na­zwą franchisodawcy będącego organizatorem sieci (np. sieć restauracji McDonald's).

Samo brzmienie firmy, aczkolwiek w zasadzie pozostawione decyzji przedsiębior­cy, nie jest zupełnie dowolne. Na przykład spółka akcyjna jak i inne musi uwidaczniać w nazwie określenie „spółka akcyjna" lub skrót „SA" obok obranej nazwy ogólnej. Firma może ponadto zawierać dodatki, mające na celu bliższe oznaczenie przedsiębiorcy (spółki). Niedopuszczalne są jednak dodatki, które mogłyby wprowadzać w błąd.

Sama firma nie może być zbyta bez przedsiębiorstwa, wprowadzało­by to bowiem w błąd, możliwe jest zbycie przedsiębiorstwa razem z firmą. Ten, kto nabywa przedsiębiorstwo, może je nadal prowadzić pod dotychczasową nazwą. Po­winien jednak umieścić dodatek ukazujący firmę lub nazwisko nabywcy, chyba że strony postanowiły inaczej.

Firmę ujawnia się we właściwym rejestrze. Ujawnienia w rejestrze wymagają tak­że zmiany firmy.

Chociaż firma należy generalnie do grupy tzw. wartości niematerialnych, ma ona jednak określoną wartość rynkową (50% ogólnej wartości). Przy zbywaniu przedsiębiorstwa wraz z firmą istotnym zagadnieniem jest prawidłowa wycena wartości firmy.

Firma podlega ochronie. Ochrona firmy koncentruje się na dwóch zagadnieniach: na ochronie konsumentów i ochronie przedsiębiorcy. Ochrona konsumentów ma cha­rakter podwójny. Po pierwsze, firma zawiera określone informacje o przedsiębiorcy. Po drugie, oznaczenie przedsiębiorcy, wyróżniając go spośród innych przedsiębiorców, pośrednio wskazuje na pochodzenie towarów i jest gwarancją określonej jakości.

Ochrona przedsiębiorcy jest także szeroka. Już bowiem w fazie początkowej przed­siębiorca, którego prawo do firmy zostało zagrożone cudzym działaniem, może żą­dać zaniechania tego działania, chyba że nie jest ono bezprawne.

Gdy prawo przedsiębiorcy do firmy zostało naruszone (np. ktoś bezprawnie uży­wa jego firmy), może on obok żądania zaniechania żądać usunięcia jego skutków, złożenia stosownych oświadczeń, naprawienia na zasadach ogólnych szkody mająt­kowej lub wydania korzyści uzyskanej przez osobę, która dopuściła się naruszenia. Mogą mu również przysługiwać roszczenia wynikające z przepisów o nieuczciwej konkurencji.

3. KRAJOWY REJESTR SĄDOWY I REJESTR PRZEDSIĘBIORCÓW

Krajowy Rejestr Sądowy składa się z :

1) rejestru przedsiębiorców,

2) rejestru organizacji społecznych i zawodowych,

3) rejestru dłużników niewypłacalnych.

KRS prowadzą w systemie informatycznym sądy rejonowe (sądy gospodarcze), zwane sądami rejestrowymi. Rejestr przedsiębiorców obejmuje wszystkie rodzaje spółek unormowanych w kodeksie spółek handlowych, spółdzielnie, przedsiębior­stwa państwowe, a także szereg innych jednostek wymienionych w ustawie o KRS.

W rejestrze przedsiębiorców zamieszcza się szereg danych dotyczących w szcze­gólności nazwy lub firmy przedsiębiorcy, oznaczenia jego formy prawnej, jego siedzi­by, adresu, a także oznaczenia organu uprawnionego do reprezentowania podmiotu, oznaczenia organów nadzoru, ustanowienia prokury. Szczegółowe dane, jakie win­ny być zgłoszone do rejestru w odniesieniu do poszczególnych spółek handlowych precyzuje k.s.h.

Wpisy do rejestru przedsiębiorców mają zróżnicowany charakter. Niektóre stwierdzają tylko istniejący stan rzeczy, np. wysokość kapitału zakładowego, imio­na i nazwiska członków zarządu. Takie wpisy nazywamy deklaratywnymi. Niektóre wpisy kreują nowy stan prawny. Na przykład od chwili wpisu spółki z o.o. lub spół­ki akcyjnej do rejestru uzyskują one osobowość prawną. Takie wpisy mają charak­ter konstytutywny.

Rejestr przedsiębiorców wraz z dokumentami złożonymi do rejestru jest jaw­ny. Każdy może przeglądać rejestr, czynić odpisy i wyciągi. Nazywa się to jawnością formalną rejestru.

Obok zasady jawności formalnej rejestr przedsiębiorców oparty jest na zasadzie tzw. jawności materialnej. W myśl tej zasady przyjmuje się, że wszystko, co zosta­ło w rejestrze wpisane i ogłoszone, jest powszechnie znane i odwrotnie, że to, co nie zostało wpisane i ogłoszone, chociaż powinno być umieszczone w rejestrze, jest powszechnie nieznane. Od daty ogłoszenia wpisu nikt np. w sto­sunku do spółki nie może zasłaniać się nieświadomością zarejestrowanych da­nych, chyba żeby udowodnił, że nie mógł o nich wiedzieć. Z kolei spółka nie może się powoływać wobec osób trzecich na dane, które - choć powinny być wpisane i ogłoszone - nie zostały w powyższy sposób uwidocznione. Spółka może powo­łać się na takie dane wobec osób trzecich tylko wówczas, gdy udowodni, że o tych danych wiedziały.

Trzecią wreszcie zasadą, na jakiej oparty jest rejestr przedsiębiorców, jest za­sada wiarygodności (wiary publicznej) rejestru. W myśl tej zasady przedsiębiorca nie może się wobec osób trzecich, działających w dobrej wierze, zasłaniać zarzutem, że dane wpisane do rejestru zgodnie ze zgłoszeniem nie są prawdziwe. Nawet jeże­li pewne dane wpisano do rejestru niezgodnie ze zgłoszeniem lub bez zgłoszenia, przedsiębiorca nie może wobec osób trzecich zasłaniać się zarzutem, że dane te nie są prawdziwe, jeżeli zaniedbał wystąpić niezwłocznie z wnioskiem o sprostowanie lub wykreślenie wpisu. Dotyczy to tylko sytuacji, gdy osoby trzecie działa­ją w dobrej wierze. Zasada ta zapewnia pewności. W braku podobnej zasady kontrahent przedsiębiorcy nigdy nie miał­by pewności, czy może się oprzeć na uwidocznionych w rejestrze danych, bowiem przedsiębiorca mógłby się powoływać, że dane te są nieprawdziwe. Zasada wiary­godności rejestru eliminuje taką możliwość. Działające w dobrej wierze osoby trzecie mogą więc bez obawy opierać się na danych uwidocznionych w rejestrze, przyjmuje się bowiem ich prawdziwość.

4. PROKURA

Prokura jest rodzajem pełnomocnictwa, jakie może być udzielone wyłącznie przez przedsiębiorcę podlegającego obowiązkowi wpisu do rejestru przedsiębior­ców. Prokura sama przez się nie stwarza obowiązku działania po stronie prokurenta. Daje mu ona jedynie upoważnienie do działania w imieniu przedsiębiorcy. Obowiązek działania prokurenta wynikać może z innego stosunku prawnego łączącego go z przedsiębiorcą, np. z umowy o pracę, zle­cenia, umowy agencyjnej. Prokura obejmuje umocowanie do wszelkich czynności sądowych i pozasądowych, jakie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Prokura pozwala więc na dokonywanie przez prokurenta także czynności przekraczających zwykły zarząd, o ile są związane z prowa­dzeniem przedsiębiorstwa. Ponadto prokura upoważnia nie tylko do dokonywania czynności prawnych, lecz także do dokonywania czynności faktycznych, jak odbiór towaru, kontrola jego jakości, ustalanie wad. Prokurent może także ustanawiać peł­nomocników przedsiębiorcy, ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin