Klasa:IVTemat ośrodka okresowego: Nasza rodzinaTemat ośrodka dziennego: Ja i moja rodzinaCele ogólne:• rozwijanie przynależności do grupy społecznej (rodziny), • wdrażanie do okazywania szacunku członkom rodziny,• rozwijanie słownictwa związanego z rodziną,• wdrażanie do angażowania się w pomoc domową.Cele szczegółowe – uczeń:• rozumie, ze żyje w rodzinie, • odczuwa ścisły związek uczuciowy z własną rodziną i wie z ilu osób ona się składa,• umie utworzyć wyrazy zdrobniałe i posługiwać się nimi w życiu codziennym,• dostrzega konieczność zajmowania się zwierzętami domowymi,• potrafi narysować postaci członków rodziny,• wymieni dni tygodnia, ustala ich kolejność,• posługuje się kalendarzem (potrafi odszukać datę swoich urodzin), • umie naśladować zajęcia członków rodziny.Cele rewalidacyjne:• ćwiczenia manualne, usprawniające właściwe funkcjonowanie ręki podczas pisania,• ćwiczenia w mówieniu, właściwe układanie zdań.Metoda ośrodków pracy z uwzględnieniem metod:• słownych: pogadanka, formułowanie odpowiedzi na pytania,• oglądowych: pokaz, ilustracje, • ćwiczeń praktycznych: praca na indywidualnych kartach pracy, ćwiczenia manualne - malowanie,Formy pracy:zbiorowa, indywidualna, grupowa.Środki dydaktyczne:tablica obecności, kalendarz pogody, różne kalendarze, karty pracy, zdjęcia swoje i członków swojej rodziny, wiersze, zagadki, bloki, kredki świecowe.Przebieg zajęć1. Zajęcia wstępne.Czynności organizacyjno- porządkowe:- powitanie z dziećmi,- sprawdzenie pracy domowej,- prawidłowe wypowiadanie nazw poszczególnych dni tygodnia ,- ustalenie nazwy miesiąca, przeliczanie miesięcy w roku,- ustalenie aktualnej daty i zapis na tablicy – utrwalenie pojęć; dziś, wczoraj, jutro,- tablica obecności ( dyżurny przypomina symbole obecności dzieci na zajęciach) - proste obliczenia matematyczne, przeliczanie ilu uczniów jest obecnych, ilu brakuje, ile dziewczynek ma długie włosy, ilu chłopców ma włosy koloru czarnego, itp., porównywanie za pomocą znaków , =,- kalendarz pogody – krótka rozmowa na temat pogody za oknem, umieszczenie odpowiedniego obrazka w kalendarzu pogody,- przypomnienie aktualnej pory roku i pozostałych pór roku,- rozwiązanie hasła – zagadki – DOM – podanie tematu zajęć.Zmień głoskęw słowie "dym",a będziesz mógłzamieszkać w nim.2. Praca poznawcza – obserwacja i kojarzenie.- Gra dramowa – dzieci dzielą się na trzy grupy sześcioosobowe, tworzą one rodzinę ( mama, tata, babcia, dziadek, brat, siostra). Umowna rodzina ma problem do rozwiązania. Ma go przedstawić gestem, ruchem, słowami. Oto przykładowe problemy:- jeden bilet na atrakcyjny film ( rodzina ustala kto dostanie bilet i uzasadnia dlaczego), - kto dziś wyjdzie z psem na spacer,- kto będzie jeździł w niedzielę na nartosankach ( jedne nartosanki w domu), itp.- Czytanie wspólne wiersza D. Wawiłow ,,Nasza rodzina” – każdy uczeń otrzymuje tekst, wspólna analiza treści wiersza.To jest rodzina nasza:mama,tata,Natasza.I ja.I kotek Dymek,bo tak mu jest na imię.I jeszcze ten gołąbek,co chodzi po moim oknie.I jeszcze to drzewo,co na deszczu moknie. Odpowiadanie na pytania:- Z ilu członków rodziny ona się składa?- Kto jeszcze, oprócz ludzi, należy do tej rodziny?- Kiedy są zawsze razem?Mówimy o własnych rodzinach:- Z ilu osób składa się twoja rodzina?- Jak wyglądają członkowie twojej rodziny?(Oglądamy albumy rodzinne i zdjęcia).- Ile mają lat? ( układamy zdjęcia od najmłodszego do najstarszego członka rodziny).- Jaka atmosfera panuje w Twojej rodzinie? - Gdybyś miał problem, do kogo z rodziny mógłbyś się zwrócić?Słuchanie wiersza J. Gałkowskiego ,,Album rodzinny” czytanego przeznauczyciela, wypowiedzi dowolne na temat treści wiersza, porównywanie z własną rodziną.Czegóż nie znajdziesz w rodzinnym albumie,jeżeli tylko poszukać umiesz?Dawne stroje, stare mundury,altanki, stoliki, fotele ze skóryi domy, jakich już teraz nie ma —bo wszystko ciągle się zmienia..Ten, na wyblakłym zdjęciu, pan z rowerem,to dziadek, gdy był jeszcze kawalerem,dalej — na kilku kolejnych kartach —wujek Jurek, zimą na nartach.Odnajdziesz też w albumie rodzinnymojca i matki lata dziecinne...Ten chłopak o oczach wesołychto twój tata, gdy idzie do szkoły,a ta dziewczynka z białą kokardą,to twoja mama — naprawdę!A ta, tuż obok, buzia uśmiechnięta,to ciocia Asia, straszna wiercipięta,co przez dzień cały, bez ustanku,chciałaby biegać ze skakankąi jeszcze dziś, na twoich imieninach,tamte lata sobie przypomina...Uzupełniamy karty pracy z rozpoczętymi zdaniami:Tatuś i mamusia to moi........................................Mój brat i siostra, to dla mnie........................................Mama mojej mamy to moja ........................................Ojciec mojego ojca to mój........................................Siostra mojej mamy to ........................................Brat mojego taty jest moim........................................Zabawa ruchowa – bawimy się w naśladowanie czynności charakterystycznych dla danego członka rodziny np.: mama zmywa naczynia, babcia robi na drutach, brat odrabia lekcje itp.Rozwiązanie zagadki – KALENDARZ- Czy jest na ścianie,czy w kieszenitylko przy święciesię czerwieni.Kto w niego patrzyten pamiętao dniach powszednichi o świętach.Oglądanie kalendarzy: ścienny, kieszonkowy, biurowy, inne. Zwracanie uwagi na podobieństwa i różnice między nimi.Zadanie dla uczniów – znajdź w kalendarzu datę swoich urodzin i zapisz ją na karcie pracy, jeżeli potrafisz.Przerwa śniadaniowa – rozmawiamy o zasadach zachowania się przy stole.3. Ekspresja.Wykonujemy pracę plastyczną –MOJA RODZINA- rysunek kredkami świecowymi. Zwracamy uwagę na właściwe proporcje i wielkość rysowanych postaci. Można rysować rodzinę wewnątrz koła na kartce z bloku rysunkowego. Omówienie prac narysowanych przez uczniów. Tworzymy rodzinę wyrazów dopisując zdrobnienia do podanych wyrazów:- mama – mamusia, mateńka, matuchna, mamunia itp.- tata – - córka –- babcia - 4. Zajęcia końcowe.Omówienie i podsumowanie zajęć: - ocena i wystawka prac narysowanych przez uczniów, - czego nowego i ciekawego dowiedzieliśmy się na dzisiejszych zajęciach?- co nauczyliśmy się robić?- Kto był najbardziej aktywny dzisiaj? – nagrodzenie znaczkami.- Podanie zadania domowego:- Pobaw się dzisiaj z bratem, siostrą lub z innym członkiem Twojej rodziny.
1
Czarcimir