Fircyk w zalotach Franciszka Zabłockiego - opracowanie
FRANCISZEK ZABŁOCKI „FIRCYK W ZALOTACH”
BN I 176 oprac. Janina Pawłowiczowa
A. AUTOR „FIRCYKA W ZALOTACH”:
· 1780-1781r. – okres przełomu w życiu i twórczości Franciszka Zabłockiego: 10 komedii (w tym „Fircyk…” i „Zabobonnik”), które zostały wystawione na scenie warszawskiego teatru i w tym samym czasie ogłoszone drukiem (spore honoraria i inne korzyści materialne);
· Zabłocki w ciągu jednego niemal roku stał się najwybitniejszym komediopisarzem epoki;
1. Debiut literacki:
· pierwsze utwory literackie Zabłocki pisał, jak sam określił: „pacholczym piórem”;
· uczęszczając do szkoły musiał tworzyć zgodnie z lekcjami poetyki, ale tworzył też dla własnej przyjemności;
· Antoni Górski (stolnik ciechanowski, opiekun Z.) – adresat jego pierwszej drukowanej ody: „Oda do Antoniego Górskiego” (ody należą do utworów panegirycznych, Z. napisał ich jeszcze kilkanaście);
· Franciszek Zabłocki – ur. w 1752r., wykształcony, ale ubogi szlachcic, swą życiową karierę rozpoczynał od służby na dworze szlacheckim, później też często korzystał z „pańskiej pomocy” – stąd potem dziękował swym mecenasom za dobrodziejstwa w utworach (pomocne w śledzeniu biografii); ok. 1773r. – przenosi się z Ciechanowa do Warszawy, gdzie zwraca się o pomoc do Andrzeja Młodziejowskiego (członek KEN-u);
2. Pierwsze kroki w Warszawie:
· pierwsze miesiące pobytu pod opieką Adama Naruszewicza – wydał on „Pieśni Horacjusza przekładania różnych”, gdzie zamieścił kilka przekładów Zabłockiego (w drugim tomie); Naruszewicz mógł też polecić Zabłockiego Komisji Edukacji Narodowej;
· 20 maja 1774r. – posiedzenie KEN mianowało Zabłockiego „protokólistą Komisji”;
· w pierwszych latach urzędniczego życia Zabłocki cierpiał niedostatek, dlatego musiał sobie szukać mecenasa; aby dorobić publikował na łamach „Zabaw Przyjemnych i Pożytecznych” (małe stawki); starał się przebywać w kręgu Adama Kazimierza Czartoryskiego, który w latach 1774-1780 był opiekunem żyjących z pióra literatów;
· swą sytuację w tym okresie Z. wyjaśnia w „Odzie do Przyjaciela” (1775) – pisany do Franciszka Dionizego Kniaźnina panegiryk na cześć Czartoryskiego;
· być może Z. był nauczycielem dzieci księcia Czartoryskiego (i jego domownikiem), ale wchodzi w grę jedynie okres 1774-75;
3. W Komisji Edukacji Narodowej:
· Czartoryski był zwierzchnikiem Zabłockiego (jako komisarz Komisji); w jego imieniu Zabłocki z Adamem Jakukiewiczem przeprowadzili lustrację szkół przejętych przez KEN w woj. wołyńskim, kijowskim, bracławskim i podolskim; Z. prowadził też korespondencję Czartoryskiego i dorywczo pełnił funkcję prywatnego sekretarza (świadczy to zaufaniu Czartoryskiego do Z.);
· w 1775r. Z. przełożył „Rozmowy Sokratyczne” (zachęcił go Czartoryski) i opatrzył dedykacją dla młodszego syna księcia: zawierały one nauki moralne i zasady dobrego rządzenia przeznaczone dla przyszłych władców; ok. 1776r. jego stosunki z Czartoryskim rozluźniły się;
· Z. odpowiadając na apel Komisji, aby przygotować dzieła naukowe, podjął się przekładu rozpraw historycznych Saint Reala: „Dzieła Saint Reala” były pierwszym większym sukcesem Zabłockiego (nakład wykupiła KEN z przeznaczeniem dla podległych szkół);
4. Przyjaźń z Kniaźninem:
· w tym okresie twórczości Z. dominują utwory o treści filozoficzno-moralnej, jednak powstają też drobne wiersze obyczajowe;
· Kniaźnin w utworze „Ukontentowanie” pokazuje uroki warszawskich rozrywek Z., w innym miejscu namawiał go do zapomnienia o polityce (bo nawet do wierszy anakreontycznych mieszało się politykę); w innym wierszu Kniaźnin opisywał romansowe przygody Zabłockiego (był on niestały w uczuciach)
5. Małżeństwo:
· Kniaźnin przekazał nam wiadomości o krótkotrwałym małżeństwie Zabłockiego zakończonym śmiercią młodej żony (brak dokumentów, wiadomo tylko, że żona Z. Kasia była aktorką warszawskiego teatru i zmarła w 1779r. w czasie połogu;
· echa tej tragedii w „Trenie żałosnym” i „Żalach Orfeusza nad Eurydyką” Kniazina;
6. Ewolucja poglądów:
· literacka korespondencja Kniaźnina i Zabłockiego (od ody z 1775) – pokazuje że obaj marzyli o sławie (pisali o sobie samych dla potomności) i ukazuje ewolucję ich poglądów;
· wczesny utwór Z. „Duma ubogiego literata” (1783) – wyrzeka na smutny los poety; jednak w odzie do Kniaźnina z 1780 r. pobrzmiewa już nuta pewności „swego nad grobem zwycięstwa” (we wcześniejszych odach - aprobata dla teraźniejszości i wiara w lepsze jutro);
· w odzie do Kniaźnina – sąd krytyczny o podejmowanym dziele reform (już bez mecenasa zrzeka się Z. tonu pochlebnie pokornego); postawa sentymentalna;
· Z. nie rezygnuje z działalności politycznej (coraz bardziej włącza się do polityki), zaostrza jednak swe pióro – ton ostrej satyry (w najbardziej dojrzałym okresie jego twórczości);
· w 1780 r. – szczyt talentu satyrycznego: „Oda do Jaśnie Oświeconego Księcia Jegomości Krasickiego Biskupa Warmińskiego”, komedia „Zabobonnik”; 1781 r. – „Fircyk w zalotach” i wiersz „Oddalenie się z Warszawy literata”;
· ostatnie panegiryczne ody: „Oda do Czartoryskiego” jako dedykacja do „Zabobonnika” wyd. w 1781, „Oda do Stanisława Augusta” załączona do „Fircyka w zalotach” – oznaka przejścia Z. w orbitę działalności Stanisława Augusta; brak jednak pokornej uniżoności, jest za to ton obywatelskiej godności („wierny poddany”);
B. KOMEDIA ZABŁOCKIEGO „FIRCYK W ZALOTACH”:
1. Dzieje komedii Franciszka Zabłockiego „Fircyk w zalotach”:
· jest jednym z niewielu utworów teatru polskiego oświecenia, które skutecznie oparły się działaniu czasu i zawsze cieszą się powodzeniem;
· nie wiadomo kiedy Z. napisał tę komedię; prapremiera odbyła się 16 czerwca 1781r. w tetrze warszawskim (Andrzej Mierzyński w roli tytułowej);
· w tym samym czasie w oficynie Groella ukazało się pierwsze wydanie utworu opatrzone odą do króla, dopisek „na posiedzenie czwartkowe tej komedii”;
· Zabłocki nie należał do najbliższego otoczenia Stanisława Augusta; król zapewne znał go osobiście z posiedzeń KEN; Zabłocki zwracał się do króla za pośrednictwem osób trzecich; król przesłał mu w 1780r. (przez A. Naruszewicza) medal Merentibus;
· w 1780r. Zabłocki wydał 3 komedie „Dwojakie głupstwo” , „Balik gospodarski”, „Ojciec dobry”, czwartą miał gotową w rękopisie ( „Zabobonnik”), do pracy nad Fircykiem przystąpił jesienią tegoż roku; w następnym roku powstało kolejne pięć komedii (przypuszczenie, że pisał na zamówienie);
· w 1781r. król nagrodził Z. ofiarując mu 100 dukatów;
2. Opinie współczesnych o komedii Zabłockiego:
· z czasów Z. zachowała się jedynie opinia Wojciecha Bogusławskiego – uważał Fircyka za komedię oryginalną; wybrał ją na otwarcie sceny w Wilnie;
· komedia nie znalazła uznania wśród uczonych mężów: Franciszek Ksawery Dmochowski, Filip Neriusz Golański, Wojciech Turski nie wspomnieli ani słowem o Fircyku;
· „Fircyk” nie jest komedią polityczną jednak w 1790 można tak było odczytywać np. perorę skierowaną do Fircyka przez Podstolinę;
3. Recepcja „Fircyka” w XIX w.:
· na początku XIX w. „Fircyk” ponownie pojawił się na scenie warszawskiej, jednak przyjęty został chłodno przez recenzenta „Gazety Warszawskiej”;
· lata historii XIX w. nie bardzo sprzyjały karierze tej komedii;
· „Fircyk” zostawał jednak wydawany we wszystkich seriach najcelniejszych utworów literatury polskiej;
4. Utwór oryginalny czy przeróbka?:
· Piotr Chmielewski – „Fircyk” jest arcydziełem, dziełem „rozbujanej swobodnie weny”;
· Marian Gawalewicz – Fircyk to sam Zabłocki (trudno to uzasadnić);
· Bolesław Kielski – „Fircyk” to utwór klasycystyczny w najbardziej czystej polskiej formie (pogląd niesłuszny);
· Ludwik Bernacki – „Fircyk” został przerobiony z komedyjki Romagesiego „Le Petit- maitre amoureux”(lakoniczne stwierdzenia Bernackiego, który zdeprecjonował wartość teatru XVIII w. w Polsce); wyjątkowa wartość pracy Bernackiego (nie można bagatelizować faktów przez niego opublikowanych);
· Ignacy Chrzanowski – komedie są tak gruntownie spolszczone, że można je uznać za utwory oryginalne;
· Wacław Borowy – Zabłocki fenomenem literatury, zjawisko wyjątkowe, porównuje go do spółki autorskiej: Roberta Flersa i Gastona Caillaveta;
5. Różne interpretacje komedii:
· zdania na temat interpretacji komedii są podzielone (różne realizacje teatralne);
· podręczniki literatury podkreślają jej pogodny i swobodny ton i jej walory poetyckie; nowsze opracowania próbują interpretować ją w kategoriach twórczości satyrycznej i dydaktycznej, łącząc ją z nurtem dydaktycznego oświecenia;
· „Fircyk” jako „komedia realistyczna”; przypisywanie go do kategorii marivaudage’u;
· Juliusz Saloni – twierdzi, że komedia jest rehabilitacją postaci fircyka;
· w tekście komedii istnieją przesłanki do każdej z tych interpretacji, ale nikt nie próbował rozpatrywać ich jednocześnie;
· oprócz powyższych stwierdzeń jest to utwór wyjątkowy zwarty i jednolity, jest komedią bardzo sceniczną;
C. FIRCYK A „PETIT – MAITRE” ROMAGNESIEGO:
· Zabłocki posłużył się tekstem zapomnianego pisarza francuskiego Jean Antoine Romagnesiego;
1. Romagnesi i jego petit – maitre:
· Jean Antoine Romagnesi - franc. pisarz ur. w 1690, zm. w 1742 (dziad – autor komedii dell’arte); od 1725 był członkiem trupy włoskiej w Paryżu i z tym teatrem wiąże się jego twórczość dramatyczna; podtrzymywał repertuar Komedii Włoskiej rywalizującej ze sceną francuską – parodiowano utwory wystawiane prze franc. aktorów;
· możliwe, że „Le Petit-maitre amoureux” (napisana wspólnie z Luigim Riccobonim młodszym) to również parodia jakiegoś utworu;
· Damon główny bohater...
chahaviah