1133404_59_173_scenariusze_lekcji.pdf

(520 KB) Pobierz
257953773 UNPDF
S cenariusze lekcji
Scenariusz nr 1. Głoski i litery
Temat: Każdy czwartoklasista wie już teraz, czym jest głoska, czym litera.
Przecież to rzecz całkiem prosta, czym litera jest, czym głoska.
1. Wspólnie przypominamy podstawowe informacje dotyczące alfabetu
(podręcznik, s. 16).
2. Każdy uczeń otrzymuje dwie krzyżówki. Prosimy o uzupełnienie ich (po-
przez wpisanie podanych haseł w kolejności alfabetycznej).
Krzyżówka nr 1
irys, bilet, kamień, fotografi a, album, Grecja
ALBUM
BI
LET
FOTOGRAF I A
GREC J A
I
RYS
KAMI
59
257953773.001.png
Krzyżówka nr 2
pytanie, piosenka, pagórek, peron, pełnia, półka
PAGÓREK
PEŁNI A
PERON
PI OSENKA
PÓŁ KA
PYTANI
E
3. Pytamy uczniów, czy może wiedzą, czym różnią się od siebie głoska
i litera.
Jeśli nikt nie wie lub odpowiedź nas nie satysfakcjonuje, prosimy, by
uczniowie zastanowili się, z jakimi wyrazami kojarzy im się słowo głoska
(głos, głośny dźwięk – to, co słyszymy lub mówimy). Litery natomiast po-
winny kojarzyć się dzieciom z alfabetem (zapisem).
4. Uczniowie zapisują do zeszytów:
LITERY widzimy i piszemy.
GŁOSKI słyszymy i mówimy.
np. kwadrat np. Szczyrk
litery: k-w-a-d-r-a-t (7 liter) litery: S-z-c-z-y-r-k (7 liter)
głoski: k-w-a-d-r-a-t (7 głosek) głoski: Sz-cz-y-r-k (5 głosek)
5. Wspólnie dzielimy na głoski i litery następujące zdanie: Szlachetny Szy-
mon szczerze szlochał.
6. Każdy uczeń losuje jeden bilecik, na którym jest zapisane jakieś słowo.
Wpisuje wyraz do zeszytu i dzieli go na głoski i litery. Następnie dzieci pod-
chodzą do tablicy i zapisują swoje rozwiązania (np. grządka, prządka, kształt,
pszczoła, grzech, oszczep, przeszczep, czapka, chluba, igraszka, broszka, stra-
szydło, krzesło, brzuch, trzódka, marchewka, cholewka, potrzeba, rzemyk ).
7. Przypominamy podział głosek na samogłoski i spółgłoski (podręcznik,
s. 18).
8. Uczniowie wskazują spółgłoski i samogłoski w otrzymanych wyrazach.
Dzielą je również na sylaby.
9. Zadanie domowe: polecenia: 4., 5., 6., 7. z podręcznika (s. 18).
60
257953773.002.png
Karta pracy
1. Wpisz do krzyżówki w kolejności alfabetycznej następujące hasła:
irys, bilet, kamień, fotografi a, album, Grecja.
2. Wpisz do krzyżówki w kolejności alfabetycznej następujące hasła:
pytanie, piosenka, pagórek, peron, pełnia, półka.
Hasła: ...................................... i .....................................
61
257953773.003.png
Scenariusz nr 2. Głoski i samogłoski
Temat: Fałszywy wniosek w Departamencie Głosek.
1. Lekcję rozpoczynamy od przypomnienia informacji o głoskach i ich po-
dziale na samogłoski i spółgłoski – zwracamy szczególną uwagę na samo-
głoskę i .
2. Wręczamy uczniom tekst ogłoszenia.
UWAGA!
Z wielkim niepokojem zawiadamiamy o zaginięciu SAMOGŁOSKI i !!!
Po raz ostatni widziano ją w ubiegły piątek w okolicy lotniska . Od tej
pory słuch po niej zaginął. Ktokolwiek zna miejsce pobytu poszukiwanej,
proszony jest o niezwłoczne skontaktowanie się z najbliższym Polonistą.
Przypominamy, że i :
1. Tworzy sylaby.
2. Zmiękcza wiele spółgłosek.
3. Często równocześnie zmiękcza spółgłoski i tworzy sylabę.
Sekretarz Departamentu Głosek
Ignacy Samogłoskowicz
3. Uczniowie odczytują cicho tekst, następnie prosimy jednego z nich o głoś-
ną lekturę tekstu.
4. Zakreślamy w ogłoszeniu informacje o spełnianych przez samogłos-
i funkcjach. Zaglądamy do podręcznika (s. 19, polecenie 8.). Wyjaś-
niamy przykłady.
5. Zwracamy uwagę na wyróżnione w tekście ogłoszenia wyrazy. Rozpisu-
jemy je na głoski (na tablicy) i wspólnie określamy funkcję samogłoski i .
( piątek p’-ą-t-e-k i tylko zmiękcza; okolicy o-k-o-l’-i-c-y i zmięk-
cza oraz tworzy sylabę; lotniska l-o-t-n’-i-s-k-a i zmiękcza oraz tworzy
sylabę)
62
257953773.004.png
6. WNIOSEK: Gdy i jest jedyną samogłoską w sylabie, to zmiękcza poprze-
dzającą spółgłoskę oraz tworzy sylabę (bo nie ma innej samogłoski, któ-
ra mogłaby to uczynić) – jeśli jest jedyną głoską w sylabie, tylko tworzy
sylabę, np. I-wan . Natomiast gdy oprócz i w sylabie znajduje się inna
samogłoska, to i tylko zmiękcza, natomiast sylabę tworzy ta druga samo-
głoska (np. p’en’ądz ).
7. Prosimy uczniów, by podkreślili w tekście, który otrzymali na początku
lekcji, wszystkie wyrazy z i , a następnie wspólnie określamy funkcję sa-
mogłoski. Aby ułatwić dzieciom zadanie, najpierw dzielimy wyrazy na sy-
laby.
8. Lekcję powinien podsumować wniosek, że i nie mogłoby zaginąć, a „fał-
szywy wniosek” z tematu to potwierdza. Wystarczy spojrzeć na imię i na-
zwisko sekretarza, zgłaszającego problem – I gnacy Samogłoskow i cz! Jaką
funkcję pełni i w każdym z nich?
63
Zgłoś jeśli naruszono regulamin