arkusz Stotta.doc

(74 KB) Pobierz
Arkusz diagnostyczny D

ARKUSZ DIAGNOSTYCZNY D. H. STOTTA

wg. opracowania prof. dr Jana Konopnickiego

 

AKTUALNE FORMY ZACHOWANIA DZIECKA

Z



1.      Rozmawia z nauczycielem tylko wtedy, kiedy jest z nim sam na sam.

2.      Wybucha płaczem, jeśli mu się zwraca uwagę (starsze dzieci).

3.      Nigdy nie proponuje nikomu żadnej pomocy, ale chętnie jej udziela, jeśli się go o nią poprosi.

4.      Dziecko uległe (zgadza się na zajmowanie stanowiska nie zawsze dla siebie korzystnego.

5.      Kłamie z bojaźni.

6.      Lubi, jeżeli okazuje mu się sympatię, ale o nią nie prosi.

7.      Ma tylko jednego dobrego kolegę i przeważnie ignoruje pozostałych chłopców ( i dziewczynki) w klasie.

8.      Nie zbliża się samorzutnie do nauczyciela (starsze dzieci)

9.      Zbyt nieśmiały, aby o coś prosić (np. o pomoc)

10.  Dziecko łatwo staje się „nerwowe”, płacze, rumieni się, gdy jest pytane.

11.  Wycofuje się z aktywnego udziału w zabawie.

12.  Mówi niewyraźnie, bełkocąc wtedy, gdy się go pozdrawia.

13.  Mówi bardzo mało, nie można wydobyć od niego ani słowa.                                               D



14.  Zachowuje się bardzo różnie. W wytrwałości w pracy szkolnej można zauważyć zmiany z dnia na dzień.

15.  Niecierpliwy, traci ochotę do pracy w miarę jej trwania.

16.  Sprowokowany wpada we wściekłość.

17.  Może pracować samotnie, ale nie dysponuje zbyt dużą energią.

18.  „Bez Życia” w klasie.

19.  Apatyczny „po prostu siedzi bezczynnie” (nieuważny).

20.  Wykazuje nagłe spadki energii.

21.  Porusza się niemrawo.

22.  Za bardzo apatyczny, aby się czymkolwiek przejmować (a więc do nikogo nie zwraca się o pomoc).

23.  Patrzy „tępo” i obojętnie.

24.  Zawsze leniwy, apatyczny (w grach).

25.  Często marzy na jawie.

26.  Mówi niewyraźnie – bełkoce.

27.  Godny pożałowania (przygnębiony, nieszczęśliwy) rzadko się śmieje.



W

 

28.  Unika rozmowy („zamknięty w sobie”).

29.  Marzący i zajmujący się czymś innym, a nie pracą szkolną (żyje w innym świecie).

30.  Marzący i nie wykazujący zainteresowań w grach zespołowych.

31.  Unika dorosłych (innych).

32.  Trzyma się z dala od innych nawet, gdy jest czymś dotknięty albo o coś posądzony.

33.  Izoluje się całkowicie od innych dzieci (nie można się do niego zbliżyć – starsze dzieci)

34.  Wydaje się zupełnie nie dostrzegać innych ludzi.

35.  W rozmowie niespokojny i zbaczający z tematu.

36.  Zachowuje się podobnie jak „podejrzliwe” zwierzę.

 

 

NN



37.  Opowiada nauczycielowi aż do przesady o swoich zajęciach i rodzinie.

38.  „Podlizuje się” nauczycielowi, ponieważ pragnie się mu przypodobać.

39.  Zawsze znajduje pretekst, aby zająć nauczyciela swoją osobą.

40.  Potrzebuje stałej pomocy i poprawiania go przez nauczyciela.

41.  Walczy o sympatię nauczyciela. Przychodzi do niego z rozmaitymi drobnymi sprawami i skargami.

42.  Opowiada fantastyczne, zmyślone historie.

43.  Pragnienie zainteresowań dorosłych swoją osobą, ale nie robi ze swojej strony żadnych starań.

44.  Mocno zabiega o zainteresowanie sobą dorosłych i o ich sympatię.

45.  „Wycofuje się” całkowicie, jeżeli jego wysiłki nie zostają uwieńczone powodzeniem.

WR



46.  Zmienny w nastrojach.

47.  Wyjątkowo niecierpliwy, chyba, że jest w „dobrym humorze”.

48.  Może być zgryźliwy albo podejrzliwy (w odpowiedzi na pozdrowienie)

49.  Czasem w przyjaznym, czasem w złym nastroju.

50.  Bardzo zmienny w postępowaniu. Wydaje się, że celowo źle wykonuje pracę.

51.  Niszczy społeczną i prywatną własność (w domach, ogrodach, w samochodach, tramwajach).

52.  Wulgarny język (wulgarne opowiadania, rysunki, wiersze).

53.  Podejrzliwy, szczególnie, gdy się broni przed stawianymi mu zarzutami.

54.  „Mruczy pod nosem”, gdy jest z czegoś niezadowolony.

55.  Postawa negatywna, jeżeli mu zwraca się uwagę.

56.  Czasem kłamie spontanicznie i bez zająknięcia.

57.  Od czasu do czasu (raz lub dwa) kradnie słodycze, pieniądze oraz przedmioty wartościowe.

58.  Zawsze ma o coś pretensje i zawsze sądzi, że jest niesłusznie ukarany.

59.  „Dziki wzrok” patrzy spode „łba”.

60.  Bardzo niesforny, trudny do zdyscyplinowania.

61.  Postawa agresywna (krzyczy, grozi, używa przemocy).

62.  Najchętniej przyjaźni się z tzw. podejrzanymi typami.

63.  Często kradnie pieniądze, słodycze, wartościowe przedmioty.

64.  Zachowuje się nieprzyzwoicie.

ND



65.  „Gra bohatera” szczególnie, gdy mu się zwraca uwagę.

66.  Nie potrafi się oprzeć, aby nie „grać” wobec otoczenia.

67.  Ujawnia skłonności do „zgrywania się” na głupca.

68.  Lubi być ośrodkiem zainteresowania.

69.  Bawi się wyłącznie ze starszymi dziećmi.

70.  Przechwala się przed innymi dziećmi.

71.  Błaznuje (stroi głupie i błazeńskie miny).

72.  Zachowuje się niewłaściwie, gdy nauczyciela nie ma w klasie.

73.  Ubiera się wyzywająco (spodnie, fryzura – chłopcy, przesadny ubiór, makijaż – dziewczęta)

74.  Niszczy z pasją publiczną własność.

75.  Naśladuje złośliwości innych.

76.  Głupie wybryki w grupie.

 

As



77.  Nie zależy mu na uczeniu się.

78.  Pracuje tylko wtedy, gdy się nad nim stoi, gdy się go zmusza do pracy (w ogóle).

79.  Nie nieśmiały, ale nigdy nie prosi o pomoc.

80.  Nigdy nie zgłasza się na ochotnika do jakiejkolwiek pracy (starsze dzieci).

81.  Nie zależy mu na aprobacie, czy dezaprobacie dorosłej osoby (starsze dzieci).

82.  Minimalne kontakty z nauczycielem, ale normalne z innymi dziećmi.

83.  Egoistyczny, lubi intrygi, psuje innym dzieciom zabawę.

84.  Chytry, nieuczciwy (w zabawach z innymi dziećmi).

85.  Zły sportowiec (gra tylko dla korzyści osobistej, oszukuje w grze).

86.  Nie może patrzeć komuś w oczy.

87.  Skryty i nieprzyjazny (wydaje się podejrzewać, że druga strona coś o nim wie).

88.  Nigdy dłużej się z nikim nie przyjaźni (próbuje zaprzyjaźnić się z nowymi przybyszami do klasy.

89.  W pracach szkolnych nie można zupełnie na nim polegać.

90.  Traktuje łagodność, jako słabość.

91.  Chytry i przebiegły, trudno schwytać go na gorącym uczynku.

92.  Nawykowy kłamca, nie ma wyrzutów sumienia, gdy kłamie.

WRD



93.  Przeszkadza innym dzieciom w zabawach, pokpiwa z nich, lubi je przestraszać.

94.  Czasami bardzo nie przyjemny w stosunku do tych dzieci, które nie należą do jego ściślejszego grona.

95.  Dokucza innym dzieciom, poszturchuje je.

96.  Kłóci się, obraża inne dzieci.

97.  Próbuje swoimi uwagami wywołać pewne trudności u innych dzieci.

98.  Niszczy albo chowa przedmioty należące do innych dzieci.

99.  Jest przeważnie w niedobrych stosunkach z innymi dziećmi.

100.    Dokucza słabszym dzieciom.

101.    Nielubiany, a nawet niecierpiany przez inne dzieci.

102.    Walczy w sposób niewłaściwy (gryzie, kopie, używa przedmiotów, jako narzędzi walki)

NNa



103.    Bardzo brudny.

104.    Rezygnuje z kontaktów z innymi dziećmi w sposób dla nich nieprzyjemny.

105.    W pracy ręcznej łatwo kapitulują.

106.    Ogromnie nieopanowany w zabawach.

107.    Nieporządny, niedokładny. Często zapomina albo gubi ołówki, książki i inne przedmioty.

108.    Nierówny, fuszer w pracy ręcznej.

109.    Niedbały w pracy szkolnej.

110.    Zbyt niespokojny, aby mógł pracować pojedynczo.

111.    Nie może w klasie uważać, ani się dłużej czymkolwiek zająć (na czymś dłużej skoncentrować).

112.    Nie wie, co ze sobą zrobić. Nie może dłużej w niczym wytrwać.

113.    Zbyt niespokojny, aby mógł pamiętać uwagi czy wskazówki otrzymane od dorosłych.

 

RN



114.    Trwożliwy, nie może się na nic zdecydować.

115.    Inne dzieci dokuczają mu (jest ofiarą).

116.    Wykazywał próby wagarowania (raz czy dwa) częściej jednak jest o to podejrzany.

117.    Często się spóźnia.

118.    ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin