Konstantynopol.pdf

(79 KB) Pobierz
186728897 UNPDF
PATRIARCHAT KONSTANTYNOPOLITAŃSKI
Założycielem pierwszej chrześcijańskiej gminy w Bizancjum (małe miasteczko nad cieśniną Bosfor
na miejscu, którego cesarz Św. Konstantyn Wielki wybudował w IV w. stolicę - miasto Konstantynopol) był
św. Apostoł Andrzej. Jak podają „Cuda Św. Andrzeja” autorstwa Grzegorza z Tours (538-594) ustanowił on tu
biskupem swego ucznia Stachysa i udał się na północ w stronę ziem przyszłej Rusi Kijowskiej (Letopis Nestora).
Tereny późniejszego patriarchatu chrystianizowane były również przez innych Apostołów. Tędy prowadziły
szlaki misyjnych podróży św. Ap. Pawła i Barnaby. Kościołem Efezu przez wiele lat kierował św. Apostoł Jan
Teolog. Rozwojowi Kościoła sprzyjały również czynniki natury polityczno-gospodarczej. W IV w. uczyniono
Konstantynopol stolicą Imperium, dzięki czemu wzrastało również znaczenie miejscowego Kościoła i jego
biskupa. Nowa stolica Imperium została nazwana „Nowym Rzymem”, a na II Soborze powszechnym (381)
biskupowi Konstantynopola przyznano „pierwszeństwo zaszczytu po biskupie rzymskim”.
Kościół Konstantynopola zdobył w ówczesnym chrześcijańskim świecie szeroki autorytet dzięki wybitnym
osobowościom zajmującym jego katedrę. Biskupami byli tu między innymi: św. Grzegorz z Nazjanzu (379-
381), Nektariusz (381-397), św. Jan Chryzostom (398-404).
W czasach patriarchy Nektariusza podjęto pierwsze działania w celu nadania biskupowi
Konstantynopola władzy jurysdykcyjnej nad większym terytorium, do tego czasu bowiem jego jurysdykcja
obejmowała wyłącznie tereny miasta Konstantynopola. Utworzono stały synod przy patriarszej katedrze tzw.
synod endymusa. W jego skład wchodzili biskupi aktualnie przebywający w stolicy Imperium, bez względu
na ich przynależność jurysdykcyjną.
Na IV Soborze powszechnym w Chalcedonie (451) ostateczne zatwierdzono miejsce Konstantynopola
wśród innych Kościołów lokalnych. Ojcowie soboru kanonem nr 28, potwierdzając przywilej II Soboru
powszechnego, uchwalili: „idąc całkowicie za postanowieniami św. Ojców .... zgromadzonych na Soborze
za czasów bogobojnej pamięci cesarza Teodozjusza postanawiamy co do przywilejów świętego Kościoła
Konstantynopola, nowego Rzymu, i uchwalamy to samo i my. Albowiem Ojcowie nadali przywileje katedrze
starego Rzymu, ponieważ było to miasto cesarza. Z tychże samych pobudek stu pięćdziesięciu miłych Bogu
biskupów przyznało równe przywileje katedrze nowego Rzymu, słusznie rozważywszy, iż miasto, które
dostąpiło zaszczytu być miastem cesarza i rady najwyższej oraz posiada równe przywileje ze starym cesarskim
Rzymem, zostanie wywyższone również w sprawach kościelnych, podobnie do Rzymu i będzie drugie po
nim...”. Kanon ten wywołał ostry sprzeciw ze strony biskupów Rzymu, którzy nie chcieli go zaakceptować
widząc w nim zagrożenie pozycji kościoła rzymskiego. Cesarz Justynian chcąc uregulować stosunki
między patriarchatami (Rzymem i Konstantynopolem) i określić ich hierarchię wydał specjalną nowelę
(edykt): „Zgodnie z ich (soborów) decyzjami, postanawiamy, że najświątobliwszy papież Starego Rzymu,
jest pierwszy wśród wszystkich biskupów, a świętobliwy arcybiskup Konstantynopola - Nowego Rzymu,
zajmuje drugą w hierarchii stolicę, po świętej i apostolskiej stolicy w Rzymie, ale niechaj ma pierwszeństwo
przed wszystkimi innymi stolicami”. Ostatecznie stwierdzano więc, że ciesząc się równą czcią z Rzymem, w
dyptychach kościelnych, Konstantynopol będzie zajmował miejsce tuż po nim.
W VII wieku w skład patriarchatu Konstantynopola wchodziło 418 biskupstw, w tym 33 metropolitów,
34 arcybiskupów. Ważną rolę w życiu Kościoła odgrywali również mnisi. W 536 r. w samym tylko
Konstantynopolu było 68 klasztorów, a w Chalcedonie (część miasta po azjatyckiej stronie Bosforu) było
ich około 40. Podobnie było na terytorium całego Patriarchatu. Konstantynopol rozwijał się jako centrum
chrześcijańskiej nauki, kultury i sztuki, tu obradowały II, V i VI Sobory powszechne. Niestety również w
Konstantynopolu miało miejsce najsmutniejsze wydarzenie historii starożytnego Kościoła. Dnia 16 VII
1054 roku przedstawiciele papieża Leona IX - kardynał Humbert, arcybiskup Piotr z Amalii i Fryderyk
z Lotaryngii ekskomunikowali patriarchę Michała Cerulariusza i Kościół wschodni. Synod patriarszy
odpowiedział podobną decyzją. Ta schizma 1054 roku nie była jeszcze ostatecznym podziałem Kościoła
na wschodni i zachodni. Ostateczny podział nastąpił po IV wyprawie krzyżowej, która zamiast ratować
Ziemię Świętą w 1204 roku zdobyła i ograbiła Konstantynopol. Jego świątynie zostały sprofanowane.
Tysiące mieszkańców zginęło, inni musieli uciekać z miasta. Z części cesarstwa Bizantyjskiego utworzono
„Wschodnie Cesarstwo Łacińskie” z łacińskim patriarchatem podporządkowanym papieżowi.
Prawosławny patriarchat i władza świecka cesarstwa przeniosły się do Nicei. Cesarz Michał VIII
Paleolog 25 lipca 1261 roku pokonał krzyżowców i odzyskał Konstantynopol. W odrodzonym patriarchacie
utworzono 35 metropolii, 7 arcybiskupstw i kilkanaście biskupstw. Nastały czasy tzw. „renesansu
Paleologów”, które charakteryzowały się nie tylko niezwykłym rozwojem życia zakonnego (hezychazm) ale
i jego wpływem na kulturę, sztukę a nawet politykę. Najsłynniejszymi osobowościami tego okresu byli śww.
Grzegorz Palamas, Grzegorz Synaita i Mikołaj Kabasilas.
Nie były to jednak szczęśliwe lata Imperium. Ze wszystkich stron zagrażali mu nieprzyjaciele. Cesarze
próbując ratować państwo, zwracali się o pomoc nawet do zachodniego rycerstwa. W swoich staraniach
godzili się na zawarcie unii kościelnej w Lyonie (1274) i we Florencji (1439). Obok religijnego zamieszania i
wewnętrznych niepokojów nie przyniosły one żadnych efektów.
W dniu 29 maja 1453 roku Turcy zajęli Konstantynopol i Bizancjum przestało istnieć. Kościół
jednak nie uległ unicestwieniu. Władze tureckie pozwalały mniejszościom religijnym zachować wewnętrzną
autonomię, dotyczyło to również chrześcijanom. Sułtan Muhammad II przekazał patriarszą władzę w ręce
Gennadiusza II. Patriarchowie osobiście odpowiadali, na terenie całego osmańskiego imperium, za lojalność
chrześcijan wobec władz tureckich i ich postanowień. Po nieudanym greckim powstaniu w 1821 roku w
noc wielkanocną powieszono patriarchę Grzegorza V, 14 arcybiskupów – członków Świętego Synodu,
ważniejszych fanariotów (bogaci Grecy z dzielnicy Fanar w Konstantynopolu), oraz ograniczono prawa
patriarchy i swobody obywatelskie chrześcijan.
Mimo tak strasznych represji powstania nie należały do rzadkości. Wywoływały je lokalne tureckie
władze, które bardzo często naruszały prawa chrześcijan. Na szczęście z biegiem czasu chrześcijanie
zdobywali coraz większą sympatię europejskich mocarstw. W wyniku wspólnej akcji państw europejskich
(szczególnie Rosji) i powstańców, w 1830 roku, Grecja uzyskała niepodległość. Zmusiło to sułtana do
zreformowania wewnątrz państwowych stosunków. Chrześcijanie uzyskali więcej praw i swobód. W
1920 roku zakończyła się wojna grecko-turecka. W wyniku porozumienia w Lozannie z 1923 roku ludność
grecka została wysiedlona. Patriarchat stracił w ten sposób około 1,5 miliona wiernych, co doprowadziło
do likwidacji wielu azjatyckich diecezji. Zmniejszanie się Kościoła konstantynopolitańskiego związane też
było z uniezależnianiem się kościołów lokalnych, które otrzymywały status Kościołów autokefalicznych (np.
Polska w 1925 r.).
Charakterystyczną cechą Patriarchatu konstantynopolitańskiego we czasach współczesnych jest
otwartość na świat i ruch ekumeniczny. Proces ten zapoczątkował patriarcha Atenagoras I. W 1965r. doszło
nawet do wzajemnego zdjęcia ekskomunik z 1054 roku (patriarcha Atenagoras i papież Paweł VI).
Obecnie patriarchat składa się z 5 diecezji w europejskiej części Turcji (ok. 30 tys. wiernych), 35
diecezji w północnej Grecji, 10 na greckich wyspach, oraz wielu poza Europą, np. w obu Amerykach (ponad
2 mln. wiernych), Australii i Nowej Zelandii, wielkiej Brytanii, Francji, Austrii, Belgii, Szwecji. Kościół
posiada także liczne ośrodki monastyczne, np.: Athos, Patmos. W Chambessy koło Genewy ma swój ośrodek,
w którym prowadzi działalność edukacyjną i ekumeniczną. Patriarchat posiada własne szkoły teologiczne
(większość poza granicami Turcji), wydawnictwa i ośrodki kościelno-ekumeniczne. Ogółem na całym świecie
jest około 5 milionów wiernych Patriarchatu konstantynopolitańskiego. W jego jurysdykcji pozostaję również
Autonomiczny Kościół Finlandii.
Patriarchowie Konstantynopola noszą tradycyjny bizantyjski tytuł „Arcybiskupa Konstantynopola,
Nowego Rzymu i Patriarchy Ekumenicznego”. Obecny patriarcha Bartolomeusz I jest 232-im patriarchą
Konstantynopola. Urodził się 12 marca 1940 roku na wyspie Imbros (Turcja). W dniu 25 grudnia 1973
roku odbyła się jego chirotonia biskupia. Wybór Świątobliwego Bartolomeusza na zwierzchnika Kościoła
konstantynopolitańskiego odbył się 22 października, zaś intronizacja odbyła się 2 listopada 1991 roku.
Rezydencja Patriarchy i sobór katedralny p/w św. Wielkiego Męczennika Jerzego znajdują się w Fanarze
(dzielnica Istambułu)
W roku 1987 oicjalną wizytę w naszym Kościele złożył patriarcha Dymitrios I. Obecny patriarcha
ekumeniczny - Bartolomeusz I odwiedził nasz Kościół dwukrotnie - w roku 1998 i 2000.
Ks. Adam Misijuk
Zgłoś jeśli naruszono regulamin