Niemieckie zamiary urbanistyczne wobec Warszawy.pdf

(261 KB) Pobierz
254178306 UNPDF
254178306.002.png
Krzysztof Paw³owski
9.
Niemieckie zamiary urbanistyczne
wobec Warszawy
pañstwowoœci polskiej – stanowi³a kwintesencjê niemieckich intencji wobec Warszawy. Narysowana w 1942 ro-
ku, by³a jedynie ogniwem poœrednim w barbarzyñskich poczynaniach najeŸdŸców, dotycz¹cych stolicy Polski.
Jej planowana z pe³n¹ premedytacj¹ zag³ada odbywa³a siê etapami. Pozornie oderwane od siebie fakty i dzia³ania
sk³adaj¹ siê w spójn¹ ca³oœæ. Ich ostateczny cel ju¿ w latach 1939-1940 zosta³ okreœlony w oficjalnym dokumencie, pre-
zentuj¹cym plan budowy nowego miasta niemieckiego na miejscu obróconej w gruzy Warszawy.
Etap pierwszy omawianych planów dotyczy³ rozpoznania zasobów dziedzictwa kulturowego. W jego przeprowadze-
niu wspó³dzia³a³y uczelnie i specjalnie powo³ane instytuty, zajmuj¹ce siê studiowaniem kultury polskiej i badaniem tere-
nu na wiele lat przed wojn¹. Szczególnie dobrze znane s¹ dzia³ania w tej dziedzinie historyka sztuki Dagoberta Freya,
profesora Uniwersytetu Wroc³awskiego, który od 1938 roku odwiedza³ Polskê, penetruj¹c najcenniejsze zbiory, by na-
tychmiast po wkroczeniu wojsk niemieckich, we wrzeœniu 1939 rekwirowaæ najcenniejsze obiekty. Dwa miesi¹ce wcze-
œniej polscy delegaci na Miêdzynarodowym Kongresie Urbanistycznym w Sztokholmie uzyskali poufne informacje o pla-
nowanej na 1 paŸdziernika nominacji niejakiego Pabsta na stanowisko naczelnego architekta Warszawy.
1. Czerniaków, zdjêcie
wykonane przez lotnika
niemieckiego
26.X.1944
203
H ala Kongresowa NSDAP, projektowana na miejscu skazanego na zburzenie Zamku Królewskiego – symbolu
254178306.003.png
Faktem jest, ¿e bombardowanie stolicy we wrze-
œniu 1939 roku dokonywane by³o wed³ug przygotowane-
go zawczasu planu. Zosta³o to wykazane w memoriale
zredagowanym przez znakomitego historyka sztuki
i znawcê Warszawy, Alfreda Lauterbacha, na krótko
przed jego zamordowaniem, 19 listopada 1943 r. Pod-
czas gdy Zamek, siedziba prezydenta i symbol polskiej
pañstwowoœci sta³ siê jednym z pierwszych celów nalotów
bombowych, s¹siaduj¹ce z nim Stare Miasto by³o oszczê-
dzone. ZpóŸniejszych materia³ów nazistowskiej propa-
gandy mo¿na wywnioskowaæ, ¿e regularny uk³ad Stare-
go Miasta okupanci starali siê przedstawiaæ jako
œwiadectwo jego rzekomego niemieckiego charakteru,
a wiêc godne zachowania. Burzono natomiast obiekty
pochodz¹ce z epoki nowo¿ytnej, wolne od wp³ywów nie-
mieckich, a podnosz¹ce rangê stolicy. Podobnie zastana-
wiaj¹ce by³o oszczêdzenie pa³acu Krasiñskich, podczas
gdy burzone by³o zrzucanymi z niskiego lotu bombami
jego najbli¿sze otoczenie. Przekonywuj¹ce jest domnie-
manie, ¿e by³o to œwiadome dzia³anie, maj¹ce na celu
zachowanie g³ównego korpusu pa³acu zwieñczonego
tympanonem, autorstwa niemieckiego rzeŸbiarza, A.
Schlutera. Nadana przez okupanta placowi Krasiñskich
nazwa Andreas Schluter Platz jest wielce wymowna.
Przedstawiaj¹c stan zniszczeñ zabytkowych gma-
chów, dokonanych w czasie oblê¿enia we wrzeœniu 1939
roku, Alfred Lauterbach wymienia pa³ac Czapskich, pa-
³ac Branickich, pa³ac Prymasowski, zespó³ gmachów Mi-
nisterstwa Skarbu na placu Bankowym, Teatr Wielki, Pa-
³ac Zamoyskich, Pa³ac Kazimierzowski (Uniwersytet),
Muzeum Przemys³u i Rolnictwa. Zkrótkiego przegl¹du
zniszczonych zabytków wynika, ¿e straty najdotkliwsze
ponios³a Warszawa klasycystyczna – a ten w³aœnie styl
dominowa³ w mieœcie, nadawa³ mu swoisty koloryt i wy-
raz. Dotyczy to zw³aszcza ulicy Miodowej, która miêdzy
Senatorsk¹ a Kapucyñsk¹ nie zachowa³a ani jednego
domu, Nowego Œwiatu, Senatorskiej, Bielañskiej, Elektro-
ralnej i Nalewek.
Skoncentrowanie siê na niszczeniu oœrodków kultury
polskiej znalaz³o potwierdzenie w bombardowaniu te-
atrów i gmachu filharmonii. Wzglêdy praktyczne decydo-
wa³y o oszczêdzeniu nowych budynków biurowych, przy-
datnych dla okupanta. Zkolei zmasowane ataki
na dzielnicê ¿ydowsk¹ ujawniaj¹ cel pierwszoplanowy, tj.
sukcesywne niszczenie miasta. Zestawienie w albumie,
dedykowanym generalnemu gubernatorowi Hansowi
Frankowi, planów nowego miasta niemieckiego ze sta-
nem zniszczeñ, spowodowanych bombardowaniem
i ostrza³em artyleryjskim we wrzeœniu 1939 roku, nie po-
zostawia ¿adnych w¹tpliwoœci. Planowo przeprowadzone
dzia³ania niszczycielskie mia³y doprowadziæ miasto
do stanu, w którym jego totalna zag³ada sta³aby siê
w pe³ni uzasadniona (straty Warszawy z wrzeœnia 1939
roku szacowane by³y na ponad 10%).
Album ten nosi datê 6 lutego 1940 r. By³ on opraco-
wywany przez fachmanów z Würzburga. Profesor Jan
Zachwatowicz, któremu póŸn¹ jesieni¹ w 1939 roku
uda³o siê po kryjomu zobaczyæ plany na deskach kreœlar-
skich w budynku na zapleczu pa³acu Blanka, wnioskowa³
z obfitoœci przygotowywanych materia³ów, ¿e praca roz-
poczêta zosta³a jeszcze przed wybuchem wojny. Tak wiêc
dysponujemy wystarczaj¹cymi przes³ankami, by bombar-
204
254178306.004.png
dowanie Warszawy w czasie oblê¿enia we wrzeœniu 1939
uznaæ za etap w programowej akcji niszczenia miasta ja-
ko stolicy Polski i niezwykle wa¿nego oœrodka jej kultury.
Proste zestawienie chronologii faktów utwierdza w prze-
konaniu o konsekwentnej realizacji tego barbarzyñskie-
go programu.
5 paŸdziernika 1939 Hitler odbiera paradê wojsko-
w¹ w Alejach Ujazdowskich, które przemianowano
na Aleje Zwyciêstwa. 17 paŸdziernika Ministerstwo Pro-
pagandy Rzeszy wydaje zakaz wszelkich publikacji na te-
mat zniszczeñ Warszawy i jej ewentualnej odbudowy.
W tym te¿ czasie wydany jest nakaz pozostawienia ruin
zniszczonych budynków, „by przypomina³y Polakom
o klêsce 1939”. 26 paŸdziernika utworzono Generalne
Gubernatorstwo ze stolic¹ w Krakowie. Nastêpnego dnia
aresztowany zosta³ prezydent Warszawy, Stefan Starzyñ-
ski. Bezpoœrednio po tym fakcie jego niemieckim sukce-
sorem mianowano Oskara Dengela.
4 listopada generalny gubernator Hans Frank rozma-
wia z Hitlerem, uzyskuj¹c akceptacjê decyzji o zburzeniu
Zamku i nieodbudowywaniu miasta. Z relacji gubernatora
dystryktu warszawskiego, Ludwika Fischera, wynika ¿e
otrzyma³ on ponadto nakaz pozbawienia Warszawy jej
sto³ecznego charakteru i redukcji obszaru miasta.
29 listopada niemieccy saperzy rozpoczynaj¹ mino-
wanie Zamku Królewskiego, po uprzednim jego rozgra-
bieniu prowadzonym przez berliñsk¹ firmê Rudolf. Nie-
miecki specjalista, Hans Posse, w swym raporcie
stwierdza, ¿e „wobec szczególnego zainteresowania, ja-
2. Poczta G³ówna
przy placu
Napoleona
– 1945 r.
254178306.005.png
 
kie Drezno wykazuje uratowaniem inwentarza Zamku,
który budowali sascy architekci i artyœci, by³oby po¿¹da-
ne, aby ocalone czêœci urz¹dzenia jego wnêtrz (boazerie,
drzwi, posadzki, rzeŸby, lustra, ¿yrandole, meble, porce-
lana itd.) pozosta³y do dyspozycji celem wyposa¿enia pa-
wilonów drezdeñskiego Zwingera”.
W grudniu zostaj¹ sprowadzeni przez niemieckiego
prezydenta Warszawy, Hubert Gross i Otto Nurnberger,
autorzy przebudowy Würzburga dla potrzeb NSDAP.
Otrzymuj¹ oni polecenie przygotowania planów rozbiór-
ki Warszawy i budowy na jej miejscu nowego niemieckie-
go miasta. Plan ten, okreœlany nies³usznie mianem „pla-
nu Pabsta”, nale¿y do najhaniebniejszych dokumentów
w dziejach cywilizacji europejskiej.
Aby stworzyæ pozory, ¿e plan oparty jest na bada-
niach ewolucji Warszawy w przesz³oœci, autorzy w cynicz-
ny sposób wykorzystywali prace profesora Oskara So-
snowskiego, za³o¿yciela zak³adu Architektury Polskiej
Politechniki Warszawskiej i pierwszego prezesa Towarzy-
stwa Urbanistów Polskich (zabitego 24 wrzeœnia 1939
roku bomb¹ na dziedziñcu Wydzia³u Architektury Poli-
techniki Warszawskiej) na temat sieci ulicznej Warszawy,
aby przedstawiæ na kolejnych planszach rozplanowanie
miasta w po³owie XVII wieku i na pocz¹tku XIX wieku.
W istocie jednak przyjêty przez okupanta schemat
„Die Neue Deutsche Stadt Warschau” stanowi³ zaprze-
czenie wielowiekowej linii rozwojowej miasta. Poza za-
chowanym Starym Miastem, traktowanym jako rzekome
œwiadectwo porz¹dku germañskiego, ale z amputowa-
nym Zamkiem, plan praktycznie nie zachowuje ¿adnego
ci¹gu ulicznego. Zak³ada przy tym dziesiêciokrotne
3. Archikatedra œw.
Jana Chrzciciela
przy ulicy Œwiêtojañskiej
206
254178306.001.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin