schemat lectio divina wg I.Gargano.pdf

(199 KB) Pobierz
lectio_gargano_ds
© niebezpieczeństwo zamknięcia się w samym sobie; nieczułość na to co
jest na zewnątrz; zapomnienie o świecie i historii
Jako wtargnięcie tego, co boskie w historię
© łac. termin contemplatio = cum (przyimek „z”) + templatio (od
templum – świątynia) = żyć cum templo, żyć razem ze świątynią, żyć
wewnątrz świętej przestrzeni
© nie oddzielanie tego co duchowe od tego co materialne ale scalenie
nieba i ziemi; tego co boskie z tym co ludzkie (Wcielenie)
© dostrzeganie w całej historii logicznego związku, sensu! (rodzi Boży
optymizm)
Jako widzenie Chrystusa ukrzyżowanego i zmartwychwstałego w historii
© kontemplatyk– patrzy na wszystkie zawiłości historii ludzi i świata
wychodząc od wizji Chrystusa ukrzyżowanego, która otwiera go na
głoszenie zmartwychwstania
© tam gdzie inni widzą tylko zniekształcone ludzkie oblicza, oczy wiary
dostrzegają cierpiącego Chrystusa, którego jednak Ojciec przywrócił
do życia!
Jako ewangelizacja
© docelowym punktem chrześcijańskiej drogi nie jest zamknięcie się w
sobie, ale głoszenie Dobrej Nowiny światu, słowem i czynem
© jeśli misji nie poprzedza przemiana wewnętrzna zamiast nieść
Ewangelię można nieść siebie
© © ©
Collatio–dzielsięsłowem!
(g.…………)
L E C T I O D I V I N A
(napodstawie:InnocenzoGargano)
Veni!-WzywajDuchaŚwiętego!
Aby zstąpił na ciebie i otworzył twoje uszy; aby pomógł Ci spotkać w słowie
- żywe Słow - Osobę Jezusa.
Boże nasz Ojcze światłości! Ty posłałeś na świat swojego Syna, Słowo,
które stało się Ciałem, aby ukazać się nam ludziom. Ześlij teraz Twojego Ducha
Świętego na mnie, abym mógł spotkać Jezusa Chrystusa w tym Słowie, które
pochodzi od Ciebie, abym Je rozpoznał dogłębnie, a poznając, ukochał Je jak
najmocniej i w ten sposób doszedł do szczęśliwości Królestwa. Amen.
I.Lectio-szukajznaczenia„dosłownego”!
(1h:od............do............)
Przeczytaj uważnie wybrany fragment Pisma Świętego
© czytaj 1x 2x 3x, aż będziesz potrafił powtórzyć go z pamięci
© kieruj swoją uwagę (ołówek, przepisanie tekstu; dramatyzacja;
memoryzacja; tłumaczenie z © tekstu oryginalnego; tłumaczenie z
innego języka; porównanie tłumaczeń)
© nieuważna lektura niczemu nie służy!
Odkryj strukturę fragmentu aby dojść do głównego stwierdzenia, zamierzonego
przez autora tekstu
© każda strona Pisma Świętego to budowla, ale nie wszystkie budowle
są jednakowe
© szukaj najbardziej adekwatnej struktury, nie twierdząc, że jest jedyną
z możliwych
© oto kilka często występujących struktur:
© opowiadanie o cudzie (moment początkowy-opis sytuacji; m. centralny-
spotkanie z osobą Jezusa; zakończenie-skutki na uzdrowionym i otoczeniu)
© mowy Piotra i Apostołów w Dz. (m. centralny to głoszenie śmierci i
zmartwychwstania Jezusa)
© opowiadania oparte o strukturę „drogi wiary” np. Niewidomy od
urodzenia J 9 albo Samarytanka J 4 (Jezus z Nazaretu – Mistrz – Syn Dawida –
Mesjasz – Syn Boży)
© opowiadania z wnioskiem końcowym: „dla Boga wszystko jest możliwe”
(Łk 1,37)
© opowiadania z kluczowym stwierdzeniem na początku: Ojcze nasz...;
Błogosławieni...
© Collatio oznacza wkład pojedynczej osoby we wspólne dzieło, tak, że
każdy wyciąga korzyści z udziału innych; oznacza też porównywanie i
konfrontację własnych myśli z myślami drugich.
© „Lectio dostarcza wskazówek, lecz collatio dostarcza bardziej
pogłębionego poznania, dlatego collatio daje więcej korzyści od
lectio” (Mnich benedyktyński, Smaragd).
© „Rozmawiać, znając temat; pytać bez chęci doprowadzenia do
sprzeczki; odpowiadać bez arogancji; nie przerywać temu, kto mówi
pożyteczne rzeczy; nie mieszać się ostentacyjnie; być umiarkowanym
w mówieniu i słuchaniu; uczyć się, nie wstydząc się tego; nauczać bez
szukania własnej chwały; nie ukrywać tego, czego się nauczyło od
innych” (św. Bazyli Wielki).
410894676.001.png
Badaj centralne stwierdzenie
© wyróżnij w nim centralne słowo, najczęściej będzie to czasownik
© pytaj jaki jest jego rdzeń
© zastanawiaj się na wyrazami pochodnymi od tego samego rdzenia
© skorzystaj z j. oryginalnych, słowników synonimów i
przeciwstawieństw
Zajmij się zdaniami podrzędnymi
© po wyjaśnieniu centralnego stwierdzenia cała reszta zaczyna
przyjmować swoją rolę
© nawet najmniejszy szczegół stronic Pisma zawiera niewyczerpane
mnóstwo znaczeń (np.: była godzina szósta; była noc; były to
pierwsze dni Przaśników)
© cała reszta to nie tylko ramy obrazu; też jego tło; perspektywa
konieczna, z której należy patrzeć na obraz by uchwycić jego istotne
przesłanie
© ten fakt nie pochodzi od nas. Chodzi o jasność, która uwalnia się ze
Słowa. Byskawica/łagodne
© W tym momencie, meditatio może przekształcić się w oratio
III.Oratio-módlsię!
(1h:od............do............)
Żałuj! (oratio compunctionis; łac. compunctio – kłujący ból; żal)
© doświadczenie przebicia serca; Izajasz w świątyni (6,5): «Biada mi!
Jestem zgubiony! Wszak jestem mężem o nieczystych wargach i
mieszkam pośród ludu o nieczystych wargach, a oczy moje oglądały
Króla, Pana Zastępów!»
© słuchacze Piotra w dniu Pięćdziesiątnicy: (Dz 2,37): Gdy to usłyszeli,
przejęli się do głębi serca: «Cóż mamy czynić, bracia?» - zapytali
Piotra i pozostałych Apostołów.
Proś! (oratio petitionis)
© rodzi się ze świadomości upadków i własnej niewystarczalności
© trzeba prosić a nie zniechęcać się! Proście a będzie wam dane! Każdy
kto prosi otrzymuje; kto szuka znajduje; a kołaczącemu otworzą
© jeśli pozostaje tylko wierność lectio to wokół niej zbuduje się całe
nasze życie
Dziękuj! (oratio eucharistica)
© rodzi się gdy wszystkie momenty naszego życia, w świetle Słowa
widzimy jako momenty zbawienia
© gdy uświadamiamy sobie Boże działanie w naszym życiu
Uwielbiaj! (oratio laudativa)
© rodzi się gdy słowo Boże po prostu napełnia nas radością i nie
potrafimy powiedzeić niczego więcej ponad to, że jest piękne!
© gdy doświadczamy szczególnych momentów darmowości,
spontaniczności, kreatywności, odczucia piękna i dobra (cieszymy się
jak dziecko)
© modlitwa staje się pieśnią uwielbienia
II.Meditatio-zgłębiajznaczenia!
(1h:od............do............)
Zbieraj inne fragmenty (skrutacja)
© od „ostukiwania słowa klucza” przez „iskry” do nowych fragmentów
© badanie określonego słowa przywołuje inne fragmenty Pisma
© ten kto ma większą zażyłość ze słowem więcej zbierze, ten kto
mniejszą mniej (manna musiała być zbierana wg liczby członków
rodziny)
Strzeż słowa (ruminatio)
© po zebraniu całego „żniwa”, nadchodzi chwila zamknięcia się we
własnej celi i opracowania tego co zostało zebrane
© kiedy słowo padnie na dobry grunt rolnik może iść „spać”. Słowo
samo jak ziarno, zakorzenia się, pączkuje, wypuszcza pędy; Ma w
sobie zdolność wydawania owoców samo z siebie!
© trzeba go strzec i chronić tzn. zagwarantować klimat wzrostu, otoczyć
ciszą, uwagą, miłością i troską, by nie zostało nam skradzione przez
kogoś
Porównuj (synkrysis – rozróżnianie/sąd)
© podczas porównywania, gdy słowa wyjaśniają się wzajemnie, światło,
które z nich wypływa oświeca także nas, w których to słowo mieszka;
tam gdzie świeci, z konieczności zostają ukazane różne dzieła, czyny,
myśli
IV.Contemplatio-owoc-rozkwitznaczeń!
(1h:od............do............)
Jako reditus ad paradisum – powrót do raju
© przez drogę: lectio, meditatio, oratio i doświadczenie powrotu do raju
– powraca się jakby do ciepłego matczynego łona, gdzie wszystko jest
dane, zażywane
Zgłoś jeśli naruszono regulamin