Style.Wars.1983.DVDRip.XviD.AC3.iNTERNAL-AEROHOLiCS.txt

(46 KB) Pobierz
00:00:13:Nowy Jork 1982
00:00:27:Brown i Walker dawajcie tu pocišg z 16 toru.
00:02:12:Nazywajš siebie writerami, bo to włanie robiš. (write=pisać)
00:02:16:Malujš swoje imię i inne rzeczy, wszędzie.
00:02:19:Imiona, które dostali albo sobie wybrali.
00:02:22:Przede wszystkim malujš na pocišgach,
00:02:24:Które wożš ich imiona z jednego końca miasta na drugi.
00:02:27:Nazywa się to "bombing".
00:02:29:Składajš się na to też inne elementy
00:02:32:Muzyka rap i break dance.
00:02:41:Malowanie graffiti w Nowym Jorku jest powołaniem.
00:02:43:Jego tradycje sš przekazywane kolejnym młodym pokoleniom
00:02:47:Dla niektórych jest to sztuka. Jednak dla większoci
00:02:51:To niekończšca się plaga.
00:02:54:Symbol utraty kontroli.
00:02:57:Jestem Bernie Jacobs, detektyw.
00:03:00:Razem z moim partnerem
00:03:02:Detektywem Jimem McHugh, jestemy koordynatorami zapobiegania przestępstwom
00:03:05:W nowojorskim departamencie policji.
00:03:07:Graffiti jako takie
00:03:11:Nie jest sztukš.
00:03:14:Graffiti to pokrycie pewnej powierzchni.
00:03:19:Pokażę wam graffiti, np. te litery na końcu wagonu
00:03:24:Dokładnie za mnš.
00:03:26:Czy to dzieło sztuki? Nie wiem, nie jestem krytykiem sztuki.
00:03:30:Ale jestem cholernie pewny, że to przestępstwo.
00:03:40:W wielkiej hali, na stacji na 149 ulicy w Bronxie
00:03:44:Gromadzš się writerzy
00:03:46:Na tzw. "ławce writerów".
00:03:58:Mówiš, że młodzież opanowuje metro
00:04:01:Że system stracił kontrolę
00:04:03:Że 15- i 16-latki walczš z systemem
00:04:06:A graffiti jest tego symbolem.
00:04:09:Nie, ja nie walczę z systemem, ja bombię system.
00:04:12:Chcš żeby wyszło na to, że writerzy niszczš okna i w ogóle.
00:04:16:Ale to tak nie jest. Wiecie kto tak robi?
00:04:18:To robiš te naćpane czarnuchy wracajšce ze szkoły.
00:04:21:Przecież to odpowiada writerom kiedy sš opanowani i spokojni
00:04:26:Podczas malowania swojego dzieła.
00:04:28:My chcemy tam wejć i wyjć niezauważeni.
00:04:32:Zauważona ma być nasza praca
00:04:34:Która ujrzy wiatło dzienne w poniedziałek.
00:04:42:Musimy zaczšć wrzucać proste litery.
00:04:44:Ten jest spoko.
00:04:45:Ten jest pierwszy, a ten trzeci "SKEME" w tym roku.
00:04:50:Ten tik-tak zrobiłem w Gun Hill.
00:04:52:Co zrobilicie zeszłej nocy?
00:04:53:Zrobilimy 2 całe wagony (whole cary). Byłem ja, DEZ i MEAN3.
00:04:57:Na pierwszym małymi literami napisalimy:
00:04:59:"Wszystko co widzisz to..."
00:05:01:A potem duże, proste, srebrne litery, tam było:
00:05:04:"Przestępstwo w miecie"
00:05:06:To było na całym wagonie? Na całym.
00:05:08:Namalowalimy zwój, co takiego.
00:05:11:Na następnym wagonie było "SKEME" i rysunek gliniarza.
00:05:14:Czarnucha z policji.
00:05:16:Z pałkš i odznakš.
00:05:18:Społeczeństwo powinno zainteresować się metrem i je pozamykać.
00:05:20:Nie ma tam nic do roboty.
00:05:23:Tam jest niebezpiecznie.
00:05:25:Ludziom, którzy pracowali tam 25-30 lat
00:05:27:Zdarzajš się wypadki.
00:05:29:Ale jemu się chyba wydaje, że jest niemiertelny.
00:05:32:Przecież większoć 17-latków jest niemiertelna.
00:05:35:Tu chodzi o to żeby mieć taga na każdej linii i każdej sekcji.
00:05:38:To się nazywa ALL-CITY (zdobycie całego miasta).
00:05:41:Ludzie widzš twoje tagi w Queens, w centrum, poza nim. Wszędzie.
00:05:47:Tylko miech powstrzymuje mnie od płaczu.
00:05:51:Bo on chyba nie wie jak głupio to brzmi.
00:05:55:On chce być ALL-CITY, ale po co?
00:05:57:Kiedy się go pytam to mi mówi:
00:05:59:"Żeby ludzie widzieli i wiedzieli kim jestem".
00:06:02:I tak nikt nie wie kim jest, nawet jeli to widzš.
00:06:04:Nie chodzi o to żeby wiedzieli kim jestem.
00:06:06:Więc widzš to i co z tego?
00:06:09:Chodzi o to żeby bombić. Wiem, że mogę to zrobić.
00:06:11:Prawie za każdym razem jak wsiadam do pocišgu to widzę swoje imię.
00:06:15:Wtedy mówię "Pewnie, byłem tam, wrzuciłem to".
00:06:17:To jest dla mnie. Nie żeby inni to oglšdali.
00:06:19:Nie obchodzi mnie to czy kto inny to zobaczy.
00:06:22:Albo czy to przeczytajš czy nie.
00:06:24:To dla mnie i innych writerów, którzy potrafiš to odczytać.
00:06:27:Inni ludzie, którzy nie malujš mnie nie interesujš.
00:06:31:Nic mnie nie obchodzš. To dla nas.
00:06:41:Zwolnij. Zwolnij.
00:06:43:Co to jest? Powiedz mi.
00:06:47:Teraz powolutku.
00:06:50:To jest to! To jest to!
00:07:01:Oto on!
00:07:11:To "CATHY" wyszło niele. Y nie było dziwne.
00:07:22:W latach siedemdziesištych w Nowym Jorku
00:07:24:Graffiti, rap i break dance stały sie elementami
00:07:27:Nowej młodzieżowej subkultury zwanej "Hip-Hop"
00:07:30:Graffiti jest słowem pisanym.
00:07:33:Słowem mówionym jest muzyka rap.
00:07:37:I jest akrobatyczna mowa ciała, taniec zwany break dance.
00:07:51:To zaczęło się w Bronxie i częci Harlemu.
00:07:53:To zaczęło się w jego chacie.
00:07:55:Zamknij się!
00:07:57:Jego matka zaczęła tańczyć breaka.
00:07:59:Przestań gadać o mojej matce.
00:08:05:Zachowałe się głupio.
00:08:09:Zaczynasz tańczyć jak nie masz nic do roboty, bo wszyscy dookoła sš naćpani.
00:08:16:Wymylasz własne freeze'y (stójki).
00:08:18:I wymylasz dla nich nazwy.
00:08:20:Na przykład jakie?
00:08:22:Na przykład "baby".
00:08:28:To było "baby".
00:08:29:A to jest "death freeze".
00:08:32:Ten jest stary, starożytny.
00:08:35:Nie jest stary, bo ja robiłem go pierwszy.
00:08:38:Znasz jeszcze jakie starożytne?
00:08:40:Jak robisz tak. Nazywa się "hump".
00:08:42:Nazywa się "headache" (ból głowy).
00:08:45:Ten nazywa się "headache", ten drugi to "hump".
00:08:50:"Headache" robi się tak.
00:08:54:"Hump" robi się tak.
00:09:40:Yo. To miejsce jest ostro zbombione.
00:09:46:To jest system przejć.
00:09:48:Nie lubiš jak się go oszpeca.
00:09:50:Czasami może sprawić, że będziesz pełen obawy.
00:09:56:System metra jest bardzo stary.
00:09:59:Sam zbadałem niektóre tunele
00:10:01:I znalazłem pokoje z tak starymi mapami
00:10:04:Że mogły przedstawiać pierwszš linię metra w Nowym Jorku.
00:10:08:Nazywajcie to jak chcecie.
00:10:10:Dużo tu kamienia, dużo stali.
00:10:12:To jak grobowiec, loch pod miastem.
00:10:21:Dużo pocišgów, dużo zabawy.
00:10:24:Dużo sztuki. Sztuki, która będzie
00:10:26:Częciš historii Nowego Jorku na zawsze.
00:10:29:Wow. Sprawdcie to. Cały wagon.
00:10:34:Sprawd to człowieku. Sach, szybko.
00:10:36:Spójrz na to.
00:10:40:Widać, że było tu wielu writerów.
00:10:42:Graffiti jest tu wszędzie.
00:10:45:Kilka lat temu to był sekret.
00:10:47:Był sekretnie malowany. Ludzie myleli o tym i też chcieli tu malować.
00:10:51:Teraz większoć tu maluje.
00:10:55:Każdy TOY jest w domu i pi. (TOY=słaby writer)
00:10:58:Przytula się do poduszki.
00:11:00:Zazwyczaj nie mogš już wychodzić z domu.
00:11:02:Schodzimy tu w godzinach nocnych, kiedy pracownicy już skończyli.
00:11:05:Sprzštacze już zamietli co mieli do sprzštnięcia.
00:11:09:Nie spieszę się i jestem kreatywny.
00:11:12:Mylę, że tego nie da się opisać, kiedy już tego dowiadczysz.
00:11:17:Sš tam druty pod napięciem,
00:11:19:Zwariowani gliniarze, którzy chcš cię złapać.
00:11:23:Nawet zapach pocišgu, kiedy po raz pierwszy powšchasz.
00:11:26:W jardzie jest jak...
00:11:30:To dobry zapach dla zaangażowanego writera.
00:11:40:Kiedy po raz pierwszy jeste przy pocišgu, wszystko wydaje się takie wielkie
00:11:45:Jeste w jardzie metalowego giganta.
00:11:50:Wszystko jest takie twarde, ze stali, a ty tam po prostu jeste.
00:11:55:A ty jeste małym kolesiem między tym żelastwem.
00:11:58:Jeste tam żeby co stworzyć, próbujesz co stworzyć.
00:12:10:Widziałem podobne graffiti.
00:12:14:Niekoniecznie włanie te.
00:12:16:Każde z nich kosztuje nas w pewnym sensie milion dolarów.
00:12:20:Ponieważ inni to kopiujš.
00:12:23:To nie jest tego warte.
00:12:25:To jedno z wykroczeń przeciwko jakoci życia.
00:12:27:Burmistrz Edward Koch
00:12:29:Nie można tego rozpatrywać osobno.
00:12:32:To jest taka trójka.
00:12:34:Kradzieże kieszonkowe, kradzieże w sklepie
00:12:39:Malowanie graffiti na publicznych i prywatnych cianach.
00:12:43:W takim samym stopniu niszczš nasz styl życia.
00:12:48:Sprawiajš, że trudniej jest cieszyć się życiem.
00:12:51:Uważam, że trzeba na to zareagować.
00:12:55:Jak już mówiłem moje rozwišzanie to recydywici
00:12:58:Trzykrotni recydywici powinni odsiedzieć 5 dni w więzieniu.
00:13:03:Co się tyczy morderców, jeli wierzycie w karę mierci jak ja
00:13:06:To chcecie możliwoci egzekucji mordercy.
00:13:09:Nie zrobilibycie tego writerowi.
00:13:16:Widziałem waszš pracę i chciałbym się dowiedzieć co tu filmujecie.
00:13:20:Robimy film o graffiti w Nowym Jorku.
00:13:23:Dlaczego wybralicie włanie tš dzielnicę?
00:13:26:Co jest tu niezwykłego?
00:13:28:Czy jest tu więcej graffiti niż w innych miejscach?
00:13:31:Mam nadzieję, że nie.
00:13:33:Jestemy tutaj, ponieważ jeden z najlepszych writerów mieszka w okolicy.
00:13:37:Maluje "Seen"
00:13:39:Że co?
00:13:40:S-E-E-N
00:13:45:To jego imię?
00:13:46:Tak się podpisuje.
00:13:48:Czy to jego pseudonim artystyczny?
00:13:49:To jego pseudonim artystyczny.
00:13:51:Więc nie zdradzisz mi jego prawdziwego imienia?
00:13:53:Nie.
00:13:54:Czemu nie? Miałby przez to kłopoty czy byłby przez to gloryfikowany?
00:13:58:"Jestem takim typem, który nigdy się nie uspokoi"
00:14:03:"Jeli sš tu ładne dziewczyny to wiesz, że jestem w pobliżu"
00:14:08:"Całuję je i kocham je, bo dla mnie sš takie same"
00:14:12:"Przytulam je i ciskam, a one nawet nie znajš mojego imienia"
00:14:16:"Jestem wędrowcem, tak jestem wędrowcem"
00:14:20:"Wcišż się włóczę, włóczę, włóczę"
00:14:52:Sš cztery różne powody, z których
00:14:55:teraz nie maluję.
00:14:58:Powiem w skrócie.
00:15:00:Mam, jak oni to nazywajš, 6 miesięczne zawieszenie wyroku.
00:15:03:Ja nazywam to 6 miesięczn...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin