plan na marzec.doc

(202 KB) Pobierz

 

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO - DYDAKTYCZNEJ

W GRUPIE DZIECI 4-LETNICH

NA MARZEC 2011

 

 

 

Opracowała Jolanta Czarnecka

 

 

 

 

OBSZAR EDUKACJI

TREŚCI PROGRAMOWE

SYTUACJE EDUKACYJNE

UWAGI O REALIZACJI

ZAJECIA DYDAKTYCZNE

CELE OGLNE I OPERACYJNE

ZABAWY, GRY, ZABAWY. SPORTOWE, CELE OGÓLNE I OPERACYJNE

SPACERY, OBSERWACJE PRZYRODNICZE CELE OGÓLNE I OPERACYJNE

WSPOMAGANIE I KORYGOWANIE ROZWOJU DZIECKA

Tydzień III

Zwierzęta domowe

Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci (1)

- potrafi   wykonać zadanie wspólnie z kolegami

Wspomaganie rozwoju mowy (3)

uczestniczy aktywnie w ćwiczeniach artykulacyjnych utrwalających prawidłową wy-

mowę głosek

Wychowanie zdrowotne i kszt. spr. fizycznej (5)

umie sprawnie się poruszać

potrafi   biegać i chodzić na palcach

umie chodzić stopa za stopą

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne(9)

- wykonuje prace plastyczne na temat omawianych treści, słuchanych utworów literackich i muzycznych

− wypowiada się na temat wykonanej pracy

− zdobywa nowe doświadczenia plastyczne

Wychowanie dla poszanowania

roślin i zwierząt (12)

- opiekuje się roślinami i zwierzętami

- zna zwyczaje zwierząt domowych

Wspomaganie rozwoju mowy (3)

uczestniczy aktywnie w ćwiczeniach artykulacyjnych utrwalających prawidłową wymowę głosek

Wychowanie zdrowotne i kszt. spr. fizycznej (5)

- zmienia sposób poruszania się zgodnie z poleceniem

- biega pewnie, zmieniając kierunek i omijając przeszkody

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wychowanie przez sztukę (8)

- odtwarza proste formy taneczne

- rozpoznaje rejestry dźwięku: wysoki, średni i niski

− określa w muzyce tempo: szybkie, średnie i wolne

Wychowanie zdrowotne i kszt. spr. fizycznej (5)

podejmuje spontanicznie zabawy ruchowe, wykorzystując dostępne przybory i przyrządy,

Wspomaganie rozwoju mowy (3)

- formułuje samodzielnie zdania na określony temat

- umie dzielić się swoimi spostrzeżeniami

− zadaje pytania, aby ustalić ogólne prawa i zasady

Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci (1)

- rozumie,  że musi dostosować się do wymagań nauczyciela i wykonywać polecenia

i zadania wspólnie z innymi

 

 

 

 

 

 

 

 

Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacja matematyczną (13)

- porównuje wielkości

- porównuje długość oraz wysokość

posługuje się liczbami w prostych codziennych sytuacjach

− porównuje liczebność zbiorów, używając określeń: tyle samo, więcej, mniej

− ustala równoliczność dwóch zbiorów w praktycznym działaniu,

Wspomaganie rozwoju mowy (3)

- uczestniczy aktywnie w ćwiczeniach artykulacyjnych utrwalających prawidłową wy-

mowę głosek

Wychowanie dla poszanowania

roślin i zwierząt (12)

- zna zwyczaje zwierząt domowych

- nazywa niektóre gatunki drzew, np. sosna, dąb, kasztanowiec

rozpoznaje drzewa po charakterystycznych liściach i owocach

Wychowanie przez sztukę (8)

- odtwarza proste formy taneczne

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci (1)

Potrafi  wykonać zadanie wspólnie z kolegami

rozumie, że musi dostosować się do wymagań nauczyciela i wykonywać polecenia

i zadania wspólnie z innymi

Wychowanie zdrowotne i kszt. spr. fizycznej (5)

Podejmuje spontaniczne zabawy ruchowe, wykorzystując dostępne przybory i przyrządy np.: obręcze,  krążki, piłki

Wychowanie dla poszanowania

roślin i zwierząt (12)

Kształtowanie opiekuńczej postawy wobec zwierząt

dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie w kolejnych porach roku i wie, jaki to

ma wpływ na wygląd roślin i zachowanie zwierząt,

wie, że zwierzętami domowymi trzeba się opiekować i nie wolno ich męczyć

rozumie, że zwierzęta, tak jak ludzie, potrzebują do życia pokarmu i wody

dokarmia zwierzęta i ptaki w czasie zimy

Wspomaganie rozwoju umysłowego

dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne,

(10)

układa budowle przestrzenne, łącząc klocki o różnych wielkościach i kształtach

Wychowanie przez sztukę (8) potrafi   określić charakter muzyki (wesoła, skoczna, smutna)

1.       „Zwierzęta domowe” -  rozmowa  nt ulubionych zwierząt utrwalenie zdobytych wiadomości (praca z całą grupą wielopoziomowa)

·         Rozwijanie zainteresowania życiem zwierząt

- dziecko opowiada o swoich ulubionym zwierzęciu w poprawny gramatycznie sposób

- dzieli się z innymi zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami

- kszt. poczucie satysfakcji z własnej pracy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Organizujemy wystawę naszych prac  (praca indywidualna i grupowa wielopoziomowa)

·         Rozwijanie zainteresowań życiem zwierza

- dziecko wybiera prace na wystawę i

uzasadnia swój wybór

wspólnie z nauczycielem organizuje wystawę prac

- poznaje pojęcie wystawa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. „Nasze piosenki” – zabawy muzyczno ruchowe do piosenek o zwierzetach

·         Stwarzanie okazji do wyrażania własnych uczuć poprzez zabawy muzyczne

·         Wyrabianie wrażliwości muzycznej

- reaguje na zmiany tempa w muzyce

- rozwija poczucie rytmu w czasie zabawy z piosenką

próbuje tworzyć akompaniament przy pomocy prostych instrumentów perkusyjnych (praca z dzieckiem zdolnym)

- zna i nazywa: bębenek, tamburyn, kołatkę, trójkąt, talerze

- próbuje zgadnąć na podstawie fragmentu melodii jaka to piosenka?

Praca z cała grupą wielopoziomowa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4Jakie to zwierzę ?”  quiz obrazkowy dla dzieci – uroczyste zakończenie projektu (praca z cała grupa wielopoziomowa)

·         Rozwijanie uczucia satysfakcji z własnej pracy i zdobytej wiedzy

·         Klasyfikowanie sylwet zwierząt wg wielkości

 

- dziecko  nazywa zwierzęta na ilustracjach

- układa puzzle

- rozpoznaje i dobiera odpowiednie obrazki zgodnie z instrukcją

- wskazuje odpowiednie sylwety

- współpracuje w parach i w zespole.

- uczy się rywalizacji

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. „Zwierzęta domowe”  - Zestaw zabaw ruchowych w ogrodzie przedszkolnym (praca z całą grupą)

„Moje zwierzę” – zagadki ruchowe

„Kto pierwszy wróci?” do domu – zabawa orientacyjno -porządkowa

„Koty pija mleko” zabawy z elementami czworakowania

„Uciekaj myszko” – zabawa tradycyjna z elementami biegu

·         Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej

Dziecko:

- słucha i rozumie wyjaśnienia nauczycielki

- starannie wykonuje polecenia

- ćwiczy w parach

- poprawnie czworakuje opierając się na palcach stóp i dłoniach

-  biega bez potrącania

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spacer zwierząt – zabawa ruchowo – naśladowcza z elementami ćwiczeń logopedycznych(indywidualna i grupowa)

·         Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej

- dziecko poprawnie czworakuje opierając się na palcach stóp i dłoniach

- rozpoznaje na obrazku dane zwierze i nazywa je

- naśladuje głosem dźwięki wydawane przez zwierzęta

Zabawy dowolne wg zainteresowań dzieci indywidualne, zespołowe)

·  ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin