PLAN PRACY WYCHOWAWCZO - DYDAKTYCZNEJ
W GRUPIE DZIECI 4-LETNICH
NA MARZEC 2011
Opracowała Jolanta Czarnecka
OBSZAR EDUKACJI
TREŚCI PROGRAMOWE
SYTUACJE EDUKACYJNE
UWAGI O REALIZACJI
ZAJECIA DYDAKTYCZNE
CELE OGLNE I OPERACYJNE
ZABAWY, GRY, ZABAWY. SPORTOWE, CELE OGÓLNE I OPERACYJNE
SPACERY, OBSERWACJE PRZYRODNICZE CELE OGÓLNE I OPERACYJNE
WSPOMAGANIE I KORYGOWANIE ROZWOJU DZIECKA
Tydzień III
Zwierzęta domowe
Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci (1)
- potrafi wykonać zadanie wspólnie z kolegami
Wspomaganie rozwoju mowy (3)
uczestniczy aktywnie w ćwiczeniach artykulacyjnych utrwalających prawidłową wy-
mowę głosek
Wychowanie zdrowotne i kszt. spr. fizycznej (5)
umie sprawnie się poruszać
potrafi biegać i chodzić na palcach
umie chodzić stopa za stopą
Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne(9)
- wykonuje prace plastyczne na temat omawianych treści, słuchanych utworów literackich i muzycznych
− wypowiada się na temat wykonanej pracy
− zdobywa nowe doświadczenia plastyczne
Wychowanie dla poszanowania
roślin i zwierząt (12)
- opiekuje się roślinami i zwierzętami
- zna zwyczaje zwierząt domowych
uczestniczy aktywnie w ćwiczeniach artykulacyjnych utrwalających prawidłową wymowę głosek
- zmienia sposób poruszania się zgodnie z poleceniem
- biega pewnie, zmieniając kierunek i omijając przeszkody
Wychowanie przez sztukę (8)
- odtwarza proste formy taneczne
- rozpoznaje rejestry dźwięku: wysoki, średni i niski
− określa w muzyce tempo: szybkie, średnie i wolne
podejmuje spontanicznie zabawy ruchowe, wykorzystując dostępne przybory i przyrządy,
- formułuje samodzielnie zdania na określony temat
- umie dzielić się swoimi spostrzeżeniami
− zadaje pytania, aby ustalić ogólne prawa i zasady
- rozumie, że musi dostosować się do wymagań nauczyciela i wykonywać polecenia
i zadania wspólnie z innymi
Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacja matematyczną (13)
- porównuje wielkości
- porównuje długość oraz wysokość
posługuje się liczbami w prostych codziennych sytuacjach
− porównuje liczebność zbiorów, używając określeń: tyle samo, więcej, mniej
− ustala równoliczność dwóch zbiorów w praktycznym działaniu,
- uczestniczy aktywnie w ćwiczeniach artykulacyjnych utrwalających prawidłową wy-
- nazywa niektóre gatunki drzew, np. sosna, dąb, kasztanowiec
rozpoznaje drzewa po charakterystycznych liściach i owocach
Potrafi wykonać zadanie wspólnie z kolegami
rozumie, że musi dostosować się do wymagań nauczyciela i wykonywać polecenia
Podejmuje spontaniczne zabawy ruchowe, wykorzystując dostępne przybory i przyrządy np.: obręcze, krążki, piłki
Kształtowanie opiekuńczej postawy wobec zwierząt
dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie w kolejnych porach roku i wie, jaki to
ma wpływ na wygląd roślin i zachowanie zwierząt,
wie, że zwierzętami domowymi trzeba się opiekować i nie wolno ich męczyć
rozumie, że zwierzęta, tak jak ludzie, potrzebują do życia pokarmu i wody
dokarmia zwierzęta i ptaki w czasie zimy
Wspomaganie rozwoju umysłowego
dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne,
(10)
układa budowle przestrzenne, łącząc klocki o różnych wielkościach i kształtach
Wychowanie przez sztukę (8) potrafi określić charakter muzyki (wesoła, skoczna, smutna)
1. „Zwierzęta domowe” - rozmowa nt ulubionych zwierząt utrwalenie zdobytych wiadomości (praca z całą grupą wielopoziomowa)
· Rozwijanie zainteresowania życiem zwierząt
- dziecko opowiada o swoich ulubionym zwierzęciu w poprawny gramatycznie sposób
- dzieli się z innymi zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami
- kszt. poczucie satysfakcji z własnej pracy
2. Organizujemy wystawę naszych prac – (praca indywidualna i grupowa wielopoziomowa)
· Rozwijanie zainteresowań życiem zwierza
- dziecko wybiera prace na wystawę i
uzasadnia swój wybór
wspólnie z nauczycielem organizuje wystawę prac
- poznaje pojęcie wystawa
3. „Nasze piosenki” – zabawy muzyczno ruchowe do piosenek o zwierzetach
· Stwarzanie okazji do wyrażania własnych uczuć poprzez zabawy muzyczne
· Wyrabianie wrażliwości muzycznej
- reaguje na zmiany tempa w muzyce
- rozwija poczucie rytmu w czasie zabawy z piosenką
- próbuje tworzyć akompaniament przy pomocy prostych instrumentów perkusyjnych (praca z dzieckiem zdolnym)
- zna i nazywa: bębenek, tamburyn, kołatkę, trójkąt, talerze
- próbuje zgadnąć na podstawie fragmentu melodii jaka to piosenka?
Praca z cała grupą wielopoziomowa
4. „Jakie to zwierzę ?” quiz obrazkowy dla dzieci – uroczyste zakończenie projektu (praca z cała grupa wielopoziomowa)
· Rozwijanie uczucia satysfakcji z własnej pracy i zdobytej wiedzy
· Klasyfikowanie sylwet zwierząt wg wielkości
- dziecko nazywa zwierzęta na ilustracjach
- układa puzzle
- rozpoznaje i dobiera odpowiednie obrazki zgodnie z instrukcją
- wskazuje odpowiednie sylwety
- współpracuje w parach i w zespole.
- uczy się rywalizacji
5. „Zwierzęta domowe” - Zestaw zabaw ruchowych w ogrodzie przedszkolnym (praca z całą grupą)
„Moje zwierzę” – zagadki ruchowe
„Kto pierwszy wróci?” do domu – zabawa orientacyjno -porządkowa
„Koty pija mleko” zabawy z elementami czworakowania
„Uciekaj myszko” – zabawa tradycyjna z elementami biegu
· Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej
Dziecko:
- słucha i rozumie wyjaśnienia nauczycielki
- starannie wykonuje polecenia
- ćwiczy w parach
- poprawnie czworakuje opierając się na palcach stóp i dłoniach
- biega bez potrącania
Spacer zwierząt – zabawa ruchowo – naśladowcza z elementami ćwiczeń logopedycznych(indywidualna i grupowa)
- dziecko poprawnie czworakuje opierając się na palcach stóp i dłoniach
- rozpoznaje na obrazku dane zwierze i nazywa je
- naśladuje głosem dźwięki wydawane przez zwierzęta
Zabawy dowolne wg zainteresowań dzieci indywidualne, zespołowe)
· ...
malgorata