CZTERDZIEŚCI ZAWODÓW
Cele:
- rozpoznanie zawodów znanych grupie,
- odkrywanie lub powtórne odkrywanie różnych sposobów klasyfikowania zawodów (np. umysłowy - fizyczny, w fabryce - w biurze - na zewnątrz itd.)
- stawianie pytań na temat zawodów, definiowanie kryteriów (np. stwierdzenie, że żaden zawód nie jest całkowicie fizyczny lub całkowicie umysłowy pomaga nam sprecyzować definicję zawodu fizycznego lub umysłowego),
- precyzowanie i porównanie różnych wyobrażeń dotyczących zawodów,
- rozróżnienie pomiędzy ogólną definicją jakiegoś zawodu, a różnymi formami pracy w tym zawodzie, w określonym środowisku społeczno-ekonomicznym,
- uzmysłowienie konieczności zdobywania informacji o ewolucji zawodów i szkoleń, o konieczności posiadania odpowiedniej wiedzy na temat relacji między dyplomami— kwalifikacjami—zawodami— karierami,
- możliwe jest również uczulenie uczestników na kwestię zawodów kobiecych i męskich,
- ćwiczenie w stymulowaniu myślenia koncepcyjnego.
Czas trwania:
1.30 godz.
Przebieg ćwiczenia:
1. Prowadzący notuje na tablicy listę zawodów (około 40) dyktowaną przez uczestników. Aby ułatwić tę pracę i urozmaicić listę prowadzący prosi, by każdy z uczestników zaproponował zawód możliwie najbardziej odmienny od tego, który został podany przez poprzednika. Można również poprosić o pomijanie zawodów mało znanych.
2. Prowadzący wybiera nie mówiąc o tym grupie jeden z zawodów zapisanych na tablicy. Następnie wyjaśnia reguły dalszego przebiegu ćwiczenia. Chodzi o to, by grupa odgadła nazwę zawodu wybranego przez prowadzącego. Grupa może zadać 5 pytań, aby znaleźć odpowiedź. Prowadzący odpowiada na każde pytanie „tak" lub „nie".
Prowadzący podaje przykład: „Jeśli zapytają państwo, czy chodzi o zawód, w którym pracuje się na zewnątrz, a ja odpowiem, że tak, wtedy zetrzemy z tablicy wszystkie zawody wykonywane nie na zewnątrz".
3. Grupa dzieli się na kilka podgrup (najwyżej 6 osób w każdej z nich) i wymyśla możliwie najwięcej pytań, by w końcu wybrać to, które wydaje się najtrafniejsze (to znaczy - pozwoli zetrzeć z tablicy od razu połowę zawodów).
4. Podgrupy ponownie się łączą. Prowadzący zapisuje na tablicy wszystkie możliwe pytania, podkreślając wybrane przez grupę pytania najtrafniejsze.
kundzia007