Cnota roztropności.doc

(34 KB) Pobierz
Cnota roztropności

Cnota roztropności

Ujęcia biblijne wzywają do roztropności, tj. do przewidywania, do czuwania, słowem do

rozumnego zastanowienia się nad tym, co należy robić, aby dojść do zamierzonego celu .

W POZNANIU TEORETYCZNYM wola do wewnętrznej treści naszych sądów nie ma

dostępu; od niej zależy, czy będziemy myśleli (quoad exercitum) o tym, czy owym [...] ale gdy

raz już wybierzemy przedmiot naszych rozważań, sam rozum powinien wpływać na

kształtowanie się naszych sądów, a nie upodobania naszej woli czy uczuć.

O ile przedmiot staje się dla nas pośrednio lub bezpośrednio oczywistym, sąd nasz o nim

nabiera cech pewności, dającej spokój co do poznania prawdy (może być też "mniemanie",

zawieszenie sądu).

W POZNANIU PRAKTYCZNYM "wola przenika do wnętrza sądów (quoad specificationem)

i bierze czynny udział w kształtowaniu wszystkich postanowień, decyzji i nakazów, mających

kierować naszym postępowaniem. A to dlatego, że chodzi o zdecydowanie, czy dana czynność

odpowiada upodobaniu, którego wykładnikiem jest wola .

Woluntaryści wszelkich odcieni, z Dunsem Szkotem na czele, woleliby w tym procesie widzieć

myślące chcenie, (...) ale jest rzeczą oczywistą, że czynnik poznawczy tu przeważa i nadaje

kierunek, podczas gdy wola dostarcza napędu duchowego i wprawia w ruch wszystkie

pozostałe czynniki naszej psychiki (...) .

Toteż gdy chcemy ująć w skrót praktyczna działalność naszego rozumu, należy ją nazwać nie

myślącym chceniem, ale raczej CHCąCYM MYśLENIEM, tj myśleniem przeniknionym

chceniem i nadającym mu za to jego kierunek.

Cnotą, mającą zapewnić naszemu chcącemu myśleniu tę sprawność i wynikającą z niej

pewność i spokój jest właśnie ROZTROPNOśĆ".

U św. Tomasza: kwestia pewności

1.Gdy idzie o ROZUM TEORETYCZNY, rzecz jest jasna: prawdą jest zgoda między rzeczą a

rozumem, "adequatio rei et intelectus"; Inaczej być nie może, bo rzeczy są tym, czym są, a nie

tym, co my o nich myślimy."

2. Wprost przeciwnie rzecz ma się w dziedzinie praktycznej, w której nasze czyny są tym, co my

myślimy i chcemy, a jak prawda rozumu teoretycznego polega na zgodności z rzeczą, tak

prawda ROZUMU PRAKTYCZNEGO polega na zgodności z prawą wolą: in conformitate cum

voluntate recta.

Gdzie: "prawa wola oznacza wolę skierowaną do prawdziwych dóbr człowieka, a gdzie są te

jego prawdziwe dobra, tylko rozum teoretyczny może mu powiedzieć."

Składniki roztropności. Jej zakres i gatunki.

Roztropność jest cnotą dobrze wychowanego sumienia, a to wychowanie zapewnia mu

prawość woli. A oto składniki roztropności:

(1) Pamięć, zmysłowa i umysłowa; aby fakty były "w każdej chwili do dyspozycji, gdy zajdzie

potrzeba spełnić jakiś czyn w podobnych warunkach".

(2) Zmysł rzeczywistości; potrzebne: zasady, by się nimi kierować + jasne spojrzenie na te

dane, wśród których i za pomocą których mamy działać (dostarczone przez zmysły zewnętrzne,

ale gdy je przyjmiemy do swego wnętrza, zostają poddane pewnym pr. psychicznym, nad

którymi należy pilnie czuwać, inaczej mogą im odebrać w pewnej mierze ich wartość. Idzie tu

szczególnie o rolę wyobraźni.... Trzeba zdawać sobie sprawę, które z tych znaczeń

odpowiadają czemuś rzeczywistemu, a które są wytworem naszej psychiki.

(3) Ufność (zaufanie), tj. "gotowość, aby dać się przez kogoś pouczyć i przyjąć od niego radę"

Przeszkody: próżność i zarozumiałość, a "być innego zdania to nie znaczy mieć swoje zdanie".

(4) Domyślność, tj. trafne wyciąganie wniosków tam, gdzie oczywistych danych nie ma

Obserwacja życia, zastanawianie się nad nim, czytanie literatury (Szekspir) - daje empiryczną

znajomość np. tajników psychiki, cenną dla roztropności, głównie dla rozwagi.

(5) Zdrowy sąd, który "polega na umiejętności prawidłowego rozumowania. Choć: nie ma

tu wniosków koniecznych!; te same zasady teoretyczne należy nieraz w praktyce w różny

sposób stosować,[...] reguły naszego postępowania nie są żelazne, ale ołowiane

(6) Umiejętność przewidywania; "Łacińska nazwa roztropności 'prudentia' pochodzi od

'providenta', tz. "przewidywania"! "W okresie wykonania cel winien być w umyśle wciąż

przytomny, na to, aby nie dopuścić do odchyleń i zboczeń na manowce.

(7) Oględność; nie tylko przewidywać kolejne czynności planu, ale widzieć je zawsze w

świetle konkretnych warunków, które otaczają i których znajomość może się ogromnie

przyczynić do wykonania zamierzenia

(8) Zapobiegliwość; przewidywać i to, co może wprost stanąć na przeszkodzie w

przeprowadzeniu planu, aby niejako zabiec drogę tym możliwym trudnościom i aby mieć

przeciw nim w pogotowiu odpowiednie środki.

B. Wychowanie prawdomówności i szczerości:

Pamięć; usprawiedliwianie się zapominaniem tylko w wyjątkowych wypadkach może być

uznane. Gdy się zdarza częściej, winno być traktowane jako niedbalstwo, a nieraz może być

nawet poważną podstawa do podejrzenia o kłamstwo, o wykręcanie się tą drogą od winy.

Zmysł rzeczywistości; niepanowanie jest źródłem wielu kłamstw, mniej złych, bo mniej

świadomych i dobrowolnych, a jednak b. szkodliwych.

Obok ufności czuwać, jednocześnie aby je pobudzać do zbierania własnego doświadczenia, do

spostrzegawczości, tj. do umiejętnego patrzenia na świat i ludzi, i sprawnego rozumowania o

tym wszystkim" - domyślność.

C. Jak zachować potrzebny pęd woli?

Chodzi o wytworzenie takiej atmosfery, która by ciągłymi, po części nawet nieświadomie

podejmowanymi podnietami żłobiła w duszy tę cechę stałości chcenia i staranności w

wykonaniu

Pomaga przykład wychowawcy, ale trzeba pamiętać, że "wychowanie jest przede wszystkim

funkcją społeczną."

W formie negatywnej naczelnym hasłem całego wychowania, a szczególnie wychowania

roztropności, winno być, iż niczego nie wolno robić byle jak.

Wymaga to zaprawienia się do tego, by każdej podjętej pracy oddawać się nie połowicznie, ale

całkowicie, w myśl starej zasady "age quod agis", "rób to, co robisz."

Żądanie pilności, staranności i dbałości; tu bardzo ważnym by było podniesienie wymagań

szkolnych w sprawie starannego pisania, czyli kaligrafii (...) Gdy się od nich nie wymaga

dbałości i staranności w opanowaniu tej pierwszej sprawności fizycznej, jakiej uczy szkoła,

jakże trudno będzie potem wymagać tych zalet przy nabywaniu innych umiejętności, o wiele

trudniejszych, jak łatwo się przyzwyczaja do robienia wszystkiego byle jak.

Utrwalenie chęci rachowania się we wszystkim, co człowiek przedsiębierze, z

wymaganiami naczelnego celu jego życia. Jest to jeszcze donioślejsze, ale i trudniejsze

zagadnienie wychowania prawości woli, która by stawiała całe życie człowieka w

prawdzie."

D. WARUNKI POWODZENIA W PRACY:

(a) Dobra znajomość siebie; Stare greckie "gnoti seaution", poznaj siebie, winno być punktem

wyjścia całej naszej pracy nad sobą. Trzeba :

i) dobrze znać swój temperament,

ii) ii) swe skłonności wrodzone,

iii) iii) nieraz nawet i obciążenie dziedziczne,

iv) iv) trzeba umieć dostrzec w swej duszy zaczątki wad, które się tam rodzą, i nad

tym wszystkim wytrwale czuwać.

Na tym polega doniosłość codziennego rachunku sumienia, który nie powinien być tylko

powierzchownym obrachowaniem wykroczeń w ciągu dnia, ale przeglądem motywów

postępowania z gotowością uznania winy i odwołania aktem żalu wobec Boga wszystkiego, na

co się przeciw Jego świętej woli dało przyzwolenie.

Na tak dobrze uprawionej roli duszy nasionka sakramentów świętych przyniosą owoc stokrotny.

Tytuł pochodzi od redakji portalu omp.lublin.pl

o.Jacek Woroniecki OP

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin