1. Społeczności lokalne.pdf
(
651 KB
)
Pobierz
POCZĄTEK ROKU. Co to będzie?
1. SPOLECZNOSCI LOKALNE WIEJSKIE I MIEJSKIE
OPRACOWANIE NA PODSTAWIE: Ja
ł
owiecki, Gorzelak, Szczepa
ń
ski; Rozwój
lokalny i regionalny w perspektywie socjologicznej; s. 15 – 98
ZJAZD II
10.10.2009
I. SPOŁECZNOŚĆ LOKALNA
1. Pojęcie „lokalności” i jego źródłosłów
Lokalny
[łac.
lokalis
– konkretne miejsce, usytuowanie w szerszej przestrzeni] – miejscowy, umiej-
scowiony, przypisany do miejsca.
2. Gmina jako układ lokalny (przykład społeczności
Montaillou)
Gmina
– instytucjonalny i polityczny wyraz społeczności lokalnych, wspólnota władająca okre-
ślonym terytorium i stanowiąca względnie zamknięty system –
układ lokalny
. W gminach roz-
grywały się procesy zmiany i rozwoju oraz powstawały wielkie innowacje.
Informacje o społecznościach lokalnych prawie nigdy nie były wpisywane do kronik. Jedynie w
przypadku ingerencji monarchy lub kościoła w ich życie takiej społeczności czasem dokonywano
notatek na jej temat.
Dokładna charakterystyka społeczności
Montaillou
w Akwitanii
zamieszczona została zamieszczo-
na w czasie interwencji inkwizycji. Podstawową jednostką strukturalną tej społeczności był d
omus
lub
ostal
– budynek, który gromadził właścicieli i ich dzieci, dalszych krewnych i służbę, którzy
wspólnie tworzyli rodzinę o charakterze patrylinearnym
1
i patrylokalnym
2
. Cała społeczność była
naturalną wspólnotą rodzin. Wiele rodzin przetrwało tam do dnia dzisiejszego (wieś powstała w
czasach Karolingów, VIII wiek) – jest to przykład „długiego trwania” takiej społeczności, choć jej ist-
nienie jest współcześnie zagrożone przez emigrację mieszkańców.
3. Społeczność lokalna (
local society
) – ujęcie idealno-typologiczne
Społeczność lokalna powinna skupiać
nie więcej niż 5000 mieszkańców
(podobnie sądził Platon).
Ludzie znają się bezpośrednio i utrzymują kontakty twarzą w twarz. Powyżej tej liczby narasta
anonimowość, słabnie kontrola społeczna, pojawia się syndrom samotności w tłumie, występują
patologie.
Każda taka społeczność wymaga
oprawy instytucjonalnej
, to znaczy powinna posiadać szpital,
przedszkole, szkołę, zakład pracy, kościół, cmentarz.
Cmentarz
jest szczególną formą społecznej pamięci, kotwicą społeczności lokalnej, bowiem skupia
tych którzy od niej odeszli, tych, którzy w niej pozostają oraz tych, którzy do niej dopiero przyjdą.
Zwrócił na to uwagę w powieści
Sto lat samotności
Gabreil G. Marqez opisując wyimaginowaną spo-
łeczność
Macondo
.
Historię społeczności budują również zdarzenia, lokalni bohaterowie, mity i legendy, które powo-
dują jej „długie trwanie”.
4. Zbiorowość terytorialna (
community)
jako zagrożenie dla społeczności lokalnych
1
Rodzina patrylinearna – dziedziczenie nazwiska i majątku występuje po ojcu.
2
Rodzina patrylokalna – małżeństwo zamieszkuje w domu rodzinnym męża, kobieta włączona zostaje do grupy, w której żyje mąż.
1
SOCJOLOGIA ROZWOJU LOK. I REGION. – CWICZENIA I WYKŁADY
1. SPOLECZNOSCI LOKALNE WIEJSKIE I MIEJSKIE
OPRACOWANIE NA PODSTAWIE: Ja
ł
owiecki, Gorzelak, Szczepa
ń
ski; Rozwój
lokalny i regionalny w perspektywie socjologicznej; s. 15 – 98
ZJAZD II
10.10.2009
Zbiorowość terytorialna
– nowy element struktury społecznej, który kształtuje się na obszarach
(osiedla, zespoły mieszkaniowe) zurbanizowanych. Jej geneza ma ścisły związek z cywilizacją
przemysłową, która powoduje przestrzenną koncentrację dóbr i ludzi, przekształcenia gospodarki
rolnej i migrację ludności wiejskiej do przemysłu.
5. Społeczność lokalna a zbiorowość terytorialne - rozróżnienie
Społeczności lokalne
są lepiej zorganizowane niż zbiorowości. W
zbiorowości
dominuje słabsza
więź i integracja wewnętrzna, niższy poziom indywidualnej i zbiorowej identyfikacji, wyższa go-
towość do migracji, słabsze poczucie odrębności od innych, rozluźnione relacje z osobami bliskimi
fizycznie, niskie poczucie wspólnoty gospodarowania.
6. Społeczność lokalna jako siła sprawcza rozwoju
Społeczności lokalne są głównym podmiotem i animatorem rozwoju lokalnego (endogennego), w
którym najważniejszą rolę odgrywają czynniki wewnątrzsystemowe.
a.
Koncepcja zmiany immanentnej
Pitrima Sorokina jako teoretyczny układ odniesienia
Koncepcja zmiany immanentnej
– typ rozwoju, który wykorzystuje wewnętrzny potencjał zbio-
rowości. Warunkiem koniecznym takiego rozwoju jest partycypacja jednostek i wspólnot.
Partycypacja
– pojęcie, które występuje w trzech kontekstach, jako:
mobilizacja
– obejmuje proces mobilizacji społecznej i politycznej.
Społeczna polega na przygotowaniu i gotowości społeczeństwa do zmiany ustalonego po-
rządku i zastąpienia go innym, efektywniejszym.
Polityczna odnosi się natomiast do działalności grup ludzi, rządów, elity władzy, partii
zmierzających do uzyskania poparcia społecznego dla własnych programów, doktryn, ide-
ologii.
decentralizacja władzy i zarządzania
– cesja uprawnień przypisanych dotąd instytucjom i
organizacjom centralnym na rzecz lokalnych.
proces włączania
do działań społecznych ludzi zmarginalizowanych, wykluczonych.
b. Układ lokalny jako ważny element szerszej struktury
Istnieje potrzeba spojrzenia na procesy globalne
„od dołu”
, czyli w podstawowych elementach
struktury. W układach lokalnych bowiem znajdują swoje odbicie wszystkie zjawiska i procesy. Nie
można ich traktować jako izolowanych całości, lecz należy je rozpatrywać jako elementy szerszego
układu. Układ lokalny jest powiązany na wielu różnych płaszczyznach wielostronnymi relacjami –
pionowymi z układami hierarchicznymi oraz poziomymi z systemami równorzędnymi:
polityczna płaszczyzna – układ lokalny jest umiejscowiony w układzie władzy państwowej
i hierarchii administracyjnej,
ekonomiczna płaszczyzna – zakres działalności układu lokalnego jest zestawiany z działal-
nością innych,
2
SOCJOLOGIA ROZWOJU LOK. I REGION. – CWICZENIA I WYKŁADY
1. SPOLECZNOSCI LOKALNE WIEJSKIE I MIEJSKIE
OPRACOWANIE NA PODSTAWIE: Ja
ł
owiecki, Gorzelak, Szczepa
ń
ski; Rozwój
lokalny i regionalny w perspektywie socjologicznej; s. 15 – 98
ZJAZD II
10.10.2009
społeczna płaszczyzna – wytwarza się struktura klasowo-warstwowa, dochodzi do werba-
lizacji interesów grupowych,
kulturowa płaszczyzna – zróżnicowanie stylów życia, kształtowanie się poczucia identyfi-
kacji i tożsamości z danym miejscem.
c. Typy przekształceń układów lokalnych
Cztery zasadnicze typy przekształceń
układów lokalnych pod wpływem bodźców zewnętrznych:
układ lokalny przyjmuje i adaptuje nowy element, który staje się ważnym czynnikiem
rozwojowym, a stosunki układają się na zasadzie koegzystencji przynoszącej wzajemne ko-
rzyści;
nowy czynnik zewnętrzny zagraża interesom układu lokalnego, co prowadzi do jego roz-
kładu i zniszczenia – gwałtowny proces rozkładu lokalnego powoduje przekształcenie
miejsca w obszar, a społeczność w zbiorowość (np. w wielkich aglomeracjach, które wchła-
niają układy lokalne);
układ lokalny istnieje obok i niezależnie od nowych struktur, stara się zachować względną
autonomię i tożsamość – tradycyjny układ trwa niemal nienaruszony w zupełnie nowym
otoczeniu (np.
getta bogatych
);
obawa przed „obcymi” w mieście prowadzi do kształtowania się społeczności lokalnych na
wspólnym terytorium (np. na obszarach metropolitalnych
lokalne społeczności strachu
, które
zamykają się w swoich zespołach mieszkaniowych).
Wszystkie te przekształcenia zmierzają w podobnym kierunku: miasta przekształcają się z obszary
zurbanizowane, które wchłaniają tereny rolnicze i wsie, gdzie powstają podmiejskie osiedla. We-
wnątrz tych obszarów, na dwóch biegunach, żyją społeczności:
lokalne, które zachowują swoją tożsamość, ale coraz szerzej ulegają marginalizacji,
nowe, żyjące w zamkniętych osiedlach.
7. Poszukiwanie utraconej wspólnoty
Powrót do lokalizmu opiera się na
grze odpychania i przyciągania
– odpycha miasto ze wszystki-
mi uciążliwościami, a przyciąga wieś z mitologią natury.
Jednym ze sposobów takiej ucieczki są
daczowiska
– osiedla letniskowe na obszarach atrakcyjnych
krajobrazowo, gdzie natura zostaje oswojona i staje się bezpieczna. Tworzą je tymczasowe spo-
łeczności lokalne, których spoiwem jest samopomoc sąsiedzka.
Innym sposobem jest
odtwarzanie społeczności lokalnych
. W XIX wieku z wiosek Alp Nadmor-
skich wyemigrowali niemal wszyscy mieszkańcy. Ich dalsze istnienie zapewnione jest ludność
napływającą w czasie weekendu, która jest inicjatorem i animatorem lokalnych świąt, festynów,
etc.
3
SOCJOLOGIA ROZWOJU LOK. I REGION. – CWICZENIA I WYKŁADY
1. SPOLECZNOSCI LOKALNE WIEJSKIE I MIEJSKIE
OPRACOWANIE NA PODSTAWIE: Ja
ł
owiecki, Gorzelak, Szczepa
ń
ski; Rozwój
lokalny i regionalny w perspektywie socjologicznej; s. 15 – 98
ZJAZD II
10.10.2009
8. Ideologia lokalizmu
Ideologia lokalizmu
– intelektualna i organizacyjna reakcja na procesy koncentracji, centralizacji i
standaryzacji zachodzące w społeczeństwach industrialnych i postindustrialnych.
A. Toffler w
Trzeciej fali
wymienia sześć głównych cech tworzących szyfr społeczeństw industrialnych: standaryzacja,
specjalizacja, synchronizacja, koncentracja, maksymalizacja, centralizacja.
9. Lokalizm a globalizm
Dwie koncepcje świata społecznego:
KATEGORIA/ORGANIZACJA SPOŁ.
LOKALIZM
GLOBALIZM
DEFINICJA PRZESTRZENI
miejsce oswojone,
mała ojczyzna
, wartość
użytkowa
pole realizacji celów gospodarczych i
czynnik maksymalizacji zysku
PODSTAWOWE CELE
zabezpieczenie społeczne, jakość życia,
ochrona przyrody i przestrzeni histo-
rycznej
infrastruktura zabezpieczająca warunki
produkcji i konsumpcji
STRUKTURA WŁADZY
samorządność na bazie terytorialnej
partycypacji obywateli
racjonalizacja biurokratyczna, hierar-
chiczność, dominacja wielkich korporacji
SYSTEM KULTUROWY
tożsamość, autonomia, tradycje histo-
ryczne, komunikacja dwustronna, infor-
macja, empatia
monopol przekazów i jednostronny
strumień informacji, kultura masowa,
standaryzacja znaczeń, atomizacja i
izolacja społęczna
10. Pojęcie
małej ojczyzny
Mała ojczyzna
– element rzeczywistości społecznej obecny we wszystkich formach kultury spo-
łecznej (media, moda, kultura masowa, wysoka, etc.).
11. Charakterystyka społeczności lokalnej
Cechy charakterystyczne dla społeczności lokalnych:
ograniczona liczba aktorów;
relacje o charakterze bezpośrednim;
wspólnota celów i środków;
mobilizacja do działań prospołecznych;
długie trwanie;
uniwersa symboliczne – zbiór wartości i norm opierających się historycznym przemianom;
oprawa instytucjonalna;
autarkia.
4
SOCJOLOGIA ROZWOJU LOK. I REGION. – CWICZENIA I WYKŁADY
1. SPOLECZNOSCI LOKALNE WIEJSKIE I MIEJSKIE
OPRACOWANIE NA PODSTAWIE: Ja
ł
owiecki, Gorzelak, Szczepa
ń
ski; Rozwój
lokalny i regionalny w perspektywie socjologicznej; s. 15 – 98
ZJAZD II
10.10.2009
II. TRADYCJE BADAŃ SPOŁECZNOŚCI LOKALNYCH
OD MIDDLETOWN DO DZIERZGONIA
1.
Monograficzne badania społeczności lokalnych,
community studies
a. Badacze i krytycy
Klasycy nurtu:
Robert Redfield – badania społeczności wioskowych, koncepcja kultury ludowej,
folk cultu-
re
, badania w
Yankee City
(niedaleko Bostonu)
Robert i Helena Lynd, Lloyd Warner – badania zbiorowości miejskich, studia o Middle-
town;
Józef Chałasiński – przedstawił ważny postulat metodologiczny: badania nie wszystkich
lecz jednego, wybranego problemu nurtującego badaną społeczność;
Bohdan Jałowiecki – przedstawił dwa nakładające się zjawiska: procesy integracji społecz-
nej ludności, która po wojnie przybyła do Polkowic i przekształcenia społeczności w wyni-
ku gwałtownego uprzemysłowienia,
H. R. Ganz – opisał proces urbanizacji pod wpływem uprzemysłowienia, przestrzeń jako
element konfliktowej gry społecznej.
Krytycy nurtu:
Paweł Starosta – zarzucał niejasność i nieprzydatność terminu community do analiz socjo-
logicznych, brak podstaw teoretyczno-metodologicznych, niski pożytek w rozwoju wiedzy
o procesach społecznych, brak danych ilościowych, niskie znaczenie społeczności lokal-
nych w strukturze społecznej.
b. Funkcja monograficznych badań społeczności lokalnych
Monografia społeczności lokalnej
umożliwia opisanie i wyjaśnienie sposobu działania ludzi i
funkcjonowania społeczności lokalnej w całej ich złożoności. Pozwala na różnego rodzaju teore-
tyczne interpretacje w kategoriach systemu społecznego lub koncepcji centrum-peryferie. Nie mo-
że ona zastępować szerszych ujęć statystycznych, które pokazują przestrzenny rozkład zjawisk
społecznych. Oba te podejścia są komplementarne.
c. Geneza nurtu i jego nazwa
Nurt powstał w Stanach Zjednoczonych, kraju bardzo niejednorodnym etnicznie i społecznie.
Pojęcie „
społeczeństwo”
(
community
) pierwotnie oznaczało wioskę-społeczeństwo, którą charakte-
ryzowało silne nakładanie się ról i duży stopień wzajemnych powiązań. Pojęcie zostało przenie-
sione na pewien typ zbiorowości miejskiej, charakteryzujący się względną odrębnością i pewnym
stopniem spójności.
W Europie Zachodniej rozpoczęto badania w latach ’70. Zainteresowanie badaniami miało zwią-
zek z kryzysem gospodarczym, który wystąpił w wyniku szoku naftowego, czyli skokowej pod-
5
SOCJOLOGIA ROZWOJU LOK. I REGION. – CWICZENIA I WYKŁADY
Plik z chomika:
polak-maly
Inne pliki z tego folderu:
1. Społeczności lokalne.pdf
(651 KB)
Per Bylund - Jak panstwo opiekuncze zdeprawowawoalo Szwecje.pdf
(259 KB)
św. Josemaria Escriva de Balaguer - Namiętnie kochać świat.doc
(65 KB)
Inne foldery tego chomika:
Benedykt XVI
Dla poszukiwaczy duchowych
Epistemologia
Filozofia antyczna
Filozofia języka
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin