(klasa II gimn.) czas: 45 min.
Zapoznanie uczniów z podstawowymi zagadnieniami związanymi z epoką Baroku. Przypomnienie wiadomości na temat cech charakterystycznych sztuki Baroku oraz wskazanie tych cech w muzyce polskiej. Przedstawienie sytuacji społeczno-gospodarczej Polski i jej wpływu na rozwój sztuki i kultury muzycznej. Wskazanie wybitnych polskich kompozytorów Baroku oraz ich najważniejszych dzieł muzycznych. Omówienie warstw społecznych i charakterystycznych gatunków muzycznych rozwijających się dzięki społeczeństwu. Wysłuchanie utworu Adama Jarzębskiego Tamburetta oraz krótkie zanalizowanie tego utworu.
Uczeń potrafi:
- omówić sytuację polityczno-gospodarczą epoki Baroku mającą wpływ na rozwój sztuki i kultury muzycznej;
- przedstawić warstwy społeczne występujące w epoce baroku i mające wpływ na rozwój poszczególnych gatunków muzycznych;
- wskazać przedstawicieli muzycznego Baroku z uwzględnieniem wybitnych dzieł tych kompozytorów (Adam Jarzębski, Bartłomiej Pękiel);
- wskazać charakterystyczne cechy stylistyczne muzyki Baroku.
- omówić i zanalizować utwór Tamburetta Adama Jarzębskiego pod względem obsady wykonawczej, charakteru i stylu utworu.
Metoda opisu z elementami pogadanki. Percepcja utworu z aktywnym udziałem uczniów – wyrażanie emocji pod wpływem wysłuchanego utworu.
1. Panek W., Świat muzyki. Podręcznik dla klas 1-3 gimnazjum, wyd. WSiP, Warszawa 2004.
2. Stanowisko do odtwarzania muzyki.
3. Nagranie utworu Adama Jarzębskiego pt. Tamburetta.
4. Karta pracy ucznia.
5. Instrumenty muzyczne: flety, tamburyna, cymbałki.
Powitanie oraz czynności organizacyjno-porządkowe. Sprawdzenie zadania domowego.
Powtórzenie piosenki poznanej na ostatniej lekcji. Podanie tematu lekcji. (10 min.)
Metodą pogadanki przypomnienie najważniejszych zagadnień związanych z epoką Baroku. Sytuacja społeczno-gospodarcza w Europie i odwołanie się do polskiej rzeczywistości i sytuacji społecznej. Przedstawienie warstw społecznych będących nośnikami kultury muzycznej i inicjatorami pojawienia się nowych gatunków muzycznych.
Notatka:
Polska muzyka barokowa rozwijała się nie tylko na dworze królewskim. Także rodziny magnackie, dwory dostojników kościelnych, kolegia zakonne i katedry fundowały sobie zespoły muzyczne kompozytorów i nadwornych kompozytorów-kapelmistrzów.
Pośród plebsu, gminu i szlachty, ropowszechniała się piosenka i muzyka taneczna towarzysząca polowaniom, biesiadom, swawolom i chwilom zadumy.
Zapoznanie uczniów z piosenką pt. Siedzi sobie zając pod miedzą. Wraz z akompaniamentem nauczyciela. Wspólne zaśpiewanie poznanej piosenki lub wykonanie jej na instrumentach, takich jak flety, tamburyna, cymbałki.
Przedstawienie najważniejszych kompozytorów polskiego Baroku ze wskazaniem Adama Jarzębskiego i Bartłomieja Pękiela. Krótka charakterystyka kompozytorów i omówienie ich najważniejszych dzieł.
Wysłuchanie i percepcja utworu Adama Jarzębskiego pt. Tamburetta. Krótka analiza utworu ze opisaniem charakteru dzieła, obsady wykonawczej. Podsumowanie poprzez wyrażanie opinii na temat ekspresji utworu. (30 min.)
Zapisanie notatki do zeszytu:
Adam Jarzębski – kompozytor barokowy, urodził się w Warce ok. 1590 roku, zmarł w 1649 roku. Jego canzony często są dzisiaj wykonywane na koncertach muzyki dawnej. Był twórcą muzyki świeckiej, instrumentalnej. Jego najbardziej znanym utworem jest Tamburetta.
Bartłomiej Pękiel – data urodzenia jest nieznana, zmarł w 1670 roku w Krakowie. Wybitny twórca muzyki sakralnej, dyrygent kapeli królewskiej. Pozostawił on takie dzieła jak np.: oratorium na głosy solowe, chór i orkiestrę „Audite mortales” oraz „Dulcis amor Jesu” (5 min.)
Podstawowe zagadnienia związane z tematem lekcji Muzyka polskiego Baroku.
Na podstawie podręcznika lub innego źródła, wyjaśnij pochodzenie i wskaż rodzaj piosenki pt. Siedzi sobie zając pod miedzą.
saskakepa