sw_Benedykt.pdf

(105 KB) Pobierz
ADORACJA PISANA Z MIŁOŚCI DO
JEZUSA PRZEŻYWANA WRAZ ZE
ŚWIĘTYM BENEDYKTEM
Panie stajemy dziś przed Tobą, jak żebrak spod bram
Jerozolimy, a nasze serca krzyczą: "Jezusie! Synu
Dawida! Ulituj się nade mną!". Panie Jezu jesteśmy nie
tylko ślepi, ale też głusi, niemi i chromi. Nasze oczy nie
widzą Twego oblicza, nasze uszy nie słyszą Twojego
głosu, nasze usta zbyt rzadko Ciebie uwielbiają, a nogi
nie chcą iść tam gdzie Ty nas posyłasz. Sami z siebie
niewiele możemy zrobić, bo jesteśmy słabi. Dlatego przychodzimy dzisiaj przed Twój tron, by Cię
uwielbiać i by prosić o siłę i uzdrowienie. Ty Panie sam powiedziałeś, że przyszedłeś na świat
byśmy mieli życie w obfitości, dlatego prosimy Cię, byś nie był dziś dla nas sprawiedliwy, ale dał
nam skosztować obfitości Twojego miłosierdzia.
Tak jak Święty Benedykt przychodzimy ze świata na Pustelnię, by nie zatracić duszy, by znaleźć
siłę do walki i zwyciężać zło. Tę walkę możemy wygrać jedynie dzięki Twojej łasce. Potrzebujemy
Panie Ducha Świętego i przychodzimy dziś o Niego żebrać. Ty przecież powiedziałeś:
"Proście a otrzymacie, szukajcie a znajdziecie, pukajcie a otworzą wam, Każdy bowiem, kto prosi
otrzymuje, kto szuka, znajduje; a temu, kto puka, otwierają. Czy jest wśród was ktoś taki, kto
swojemu synowi, proszącemu o chleb, poda kamień? Albo gdy prosi o rybę, czy poda mu węża?
Jeśli więc wy, choć źli jesteście, umiecie dawać dobre dary swoim dzieciom, to tym bardziej, wasz
Ojciec, który jest w niebie, da to, co dobre, tym, którzy Go proszą." (Mt 7,7-11)
Z ufnością w Twoje słowo Panie przychodzimy i prosimy o Ducha Świętego, a Ojciec nasz, który
jest dobry, pośle Go do nas, by nas pocieszał, umacniał i prowadził. By owierał nasze oczy, nasze
uszy, nasze usta i prowadził nas tam gdzie Ty chcesz. Poślij nam Ojcze Ducha Świętego!
( piosenka – najlepiej coś do Ducha :)
Nie zachowały się żadne współczesne Benedyktowi wzmianki o nim samym. Pierwszym źródłem
jest dzieło św. papieża Grzegorza I Wielkiego (540-604) pt. „Dialogi”. Grzegorz nie zna całej
887969736.001.png
historii Benedykta, a opisując ją powołuje się na świadectwa jego żyjących uczniów, stojących na
czele założonych przez Benedykta klasztorów.
Drugim źródłem jest „Reguła” autorstwa Benedykta, która daje nam portret moralny świętego. W
przepisach dotyczących życia w klasztorze możemy odkryć cechy charakteru Benedykta, jego
stosunek do mnichów, do świeckich, delikatność i wyrozumiałość, miłość braterską, wrażliwość na
ich cierpienia i potrzeby braci.
Benedykt (łac. benedictus , czyli błogosławiony) urodził się ok. 480 r. w Nursji (dziś Norcia w
Umbrii, ok. 100 km na północ od Rzymu), pochodził z rodziny szlacheckiej. Został wysłany przez
rodziców do Rzymu, by studiować literaturę i prawo. Widząc jednak w Rzymie zepsucie moralne
młodzieży, podjął decyzję odsunięcia się od świata – porzucił studia, zostawił dom i majątek
ojcowski i pragnąc podobać się tylko Bogu rozpoczął życie pustelnicze.
Początkowo mieszkał w grocie, w okolicach Subiaco, 72 km na wschód od Rzymu (Monte Albano).
Grzegorz podaje, że świętość życia Benedykta skłoniła mnichów z pobliskiego klasztoru do
poproszenia go o to, by został ich opatem. Szybko okazał się, że jest dla braci zakonnych znacznie
bardziej wymagającym przełożonym, niż się spodziewali. Uknuli więc spisek. Do czary wina
przygotowanego dla opata dodali truciznę. Było wówczas w zwyczaju, że przed posiłkiem opat
błogosławił podaną mu czarę z winem. Tak też zrobił i tym razem. A kiedy uczynił znak krzyża,
stojąca w pewnej odległości od niego czara niespodziewanie się rozprysła jak pod uderzeniem
kamienia. Benedykt natychmiast pojął, że próbowano go uśmiercić. Zaskoczony postępowaniem
braci opuścił klasztor i wrócił do pustelni. Wkrótce potem zaczęli gromadzić się wokół niego
uczniowie. Wraz ze wzrostem ich liczby święty zdecydował się na fundacje nowych klasztorów.
Panie Jezu chcielibyśmy mieć tyle odwagi co Święty Benedykt i posiadać tak wielkie pragnienie
podobania się Tobie, by bez wahania odsunąć się od tego świata, by bez reszty poświęcić się
poszukiwaniu Twojego królestwa. Nie każdy jest jednak powołany do życia pustelniczego pełnego
wyrzeczeń. Ty posyłasz nas Panie jak owce między wilki byśmy głosili Twoją ewngelię wszystkim
ludziom. Byśmy świadczyli o Tobie w rodzinie, w szkole, w pracy. Chcesz byśmy byli świadkami
Twojej miłości wszędzie tam gdzie nas poślesz. Spraw Panie byśmy potrafili kroczyć w Twojej
obecnośni każdego dnia, byśmy byli świadomi Twojej obecności w każdej sytuacji, byśmy
zachowywali się godnie, byś nie czuł się przy nas zażenowany czy zasmucony. Daj nam Panie taką
łaskę, by każde słowo, które wyjdzie z naszych ust podobało się Tobie. Spraw Panie "by nasz mowa
była tak – tak, nie – nie, bo wszystko ponad to – pochodzi od Złego" (Mt 5,37)
( piosenka )
Święty Bendykt prowadził życe pustelnicze, jednak poproszony o to by został opatem zakonu, nie
wzbarniał się, nie zabiegał o to by pozostać w tym co zna, w tym co wybrał i w czym czuł się
dobrze. Powołany, od razu odpowiedział "TAK". Czy ja tak samo odpowiadam na powołania, które
slyszę każdego dnia? Czy nie przyzwyczajam się szybko do pewnych sytuacji, czy nie popadam w
rutynę i nie jestem zbyt wygodny? Czy jestem otwarty na nowe rzeczy? To są pytania, które często
powinniśmy sobie zadawać, bo bardzo łatwo wpaść w koleiny życia. Droga do świętości nie jest
dziurawa i nie ma na niej kolein. Droga do świętości to codzienne mówienie "TAK" Bogu. Droga
do świętości jest prosta, bo prowadzi tylko w jednym kierunku – do Boga. Ale to też nie oznacza, że
droga świętości jest nudna, o nie! To nieustanna przygoda. Bóg jest tak nieskończenie wspaniały, że
każego dnia możemy Go odkrywać na nowo i każdego dnia będzie nas zaskakiwał.
Panie Jezu, który jesteś Drogą, Prawdą i Życiem pomóż nam wyprostować ścieżki naszego życia,
pomóż nam rozkopać pagórki i wyprostować zakręty, bo w tych pagórkach i na tych zakrętach
czeka niebezpieczeństwo, niebezpieczeństwo utraty Ciebie. A my nie chcemy już żyć nie mając
Ciebie przed oczami. Co warte jest życie bez Ciebie? Bez Ciebie jesteśmy tylko przypadkiem, tylko
jakimś chemicznym procesem, tylko komórką, która zbytnio się rozrosła i myśli, że jest Bogiem.
Nie chcmy być przypadkiem Panie! Wiemy, że Ty stworzyłeś nas z miłości i zaplanowałeś przed
stworzeniem świata, a nasze życie ma głęboki sens. Znaczymy więcej niż wiele wróbli i dbasz o nas
bardziej niż o lilie na polu, które jutro zostaną wrzucone do pieca.
"Przenikasz i znasz mnie Panie. Wiesz kiedy kładę się i wstaję, i czytasz z daleka w moich myślach.
Czuwasz nad moją pracą i odpoczynkiem i wiesz o wszystkich drogach moich. Zanim się zjawi
słowo na moim języku, Ty, Panie, znasz je w całości! Ze wszystkich stron mnie ogarniasz i
kładziesz na mnie swą rękę. Przedziwna jest Twoja wiedza o mnie; przerasta mnie, nie mogę jej
pojąć! (...) To Ty ukształtowałeś moje sumienie, przygarnąłeś mnie już w łonie matki! Będę Cię
sławić, bo dokonujesz potężnych cudów; przedziwne są Twe dzieła i dobrze je poznałem. Nie była
zakryta żadna kość przed Tobą, kiedy powstawałem w ukryciu, tkany w głębinach ziemi! Oczy
Twoje widziały, gdy byłem jeszcze w zarodku; w Twej księdze były zapisane wszystkie dni
przeznaczone dla mnie, gdy jeszcze żaden z nich nie istniał! Jakże są wspaniałe Twe myśli Boże!
Jakże ogromna ich liczba! (..) Przeniknij i poznaj moje serce, Boże, wypróbuj mnie i rozeznaj moje
ścieżki! Zobacz, czy idę drogą nieprawą, prowadź mnie drogą odwieczną!" (Ps 139)
( piosenka )
Według tradycji święty Benedykt od dzieciństwa otoczony był jasnym blaskiem i zawsze wiernie
trwał przy Bogu, a jego życiu nieustannie towarzyszyły cuda. Zadziwiającą moc miała modlitwa
Świętego. Do świętości Benedykt dążył bardzo radykalnie. Święty Franciszek kuszony przez
szatana tarzał się nago w śniegu, a Święty Benedykt... w cierniach. Tak sutecznie to zrobił, że już
nigdy więcej te nieczyste pokusy do niego nie wróciły. Czy my równie radykalnie potrafimy
walczyć z pokusami?
Kiedyś modlitwa Benedykta sprawiła, że scaliło się rozbite naczynie, ale później dokonała czegoś o
wiele ważniejszego - przywróciła bardzo ciężko rannego, może nawet już martwego człowieka do
życia i zdrowia. Ów młodzieniec pracował razem z innymi zakonnikami przy budowie muru, gdy
nagle mur zawalił się na niego. Spod sterty gruzu wydobyto bezwładne ciało. Chłopiec miał
połamane kości. O tragedii powiadomiono zaraz ojca Benedykta.
"Przynieście go do mnie" - polecił Święty braciom. Posłusznie wypełnili polecenie. A gdy
młodzieńca położono w celi, ojciec Benedykt zaczął modlić się żarliwie. Zapewne bracia byli
przekonani, że ich przełożony odprawia modły za zmarłego. Jak ogromne musiało więc być ich
zdziwienie, gdy po niecałej godzinie zobaczyli, jak młody zakonnik wychodzi o własnych siłach z
celi i idzie na plac robót, by wrócić do przerwanej pracy!
Ojciec Benedykt miał również dar widzenia rzeczy niewidocznych dla innych. Stał się z tego tak
bardzo znany, że Totila, król Ostrogotów, przybywając z wizytą na Monte Cassino postanowił
poddać go szczególnej próbie. Polecił giermkowi przebrać się w szaty królewskie i dawszy mu dość
liczną świtę, wysłał go przed oblicze przełożonego klasztoru. Giermek w bogatym stroju i w
otoczeniu wielu sług wyglądał jak sam król. Ledwie jednak stanął przed Benedyktem, ten
powiedział mu... by zdjął szaty, które nie należą do niego.
Z powodu tej zdolności ojca Benedykta współbracia nie mogli ukryć przed nim swoich drobnych
występków. Kiedyś kilku braci, którzy załatwiali jakąś sprawę poza klasztorem, złamało zasadę, że
zakonnicy spożywają posiłki tylko na terenie konwentu. Gdy wrócili, Benedykt od razu spytał:
"Gdzie jedliście?" A gdy próbowali zaprzeczać, on nie tylko wymienił osobę, którą odwiedzili, ale
także potrawy, jakie spożyli.
Dla wielu odkryciem może być to, że święty Benedykt miał siostrę bliźniaczkę. To święta
Scholastyka, która wzór czerpała od swojego Świętego brata. Ona również wstąpiła do zakonu
nieopodal Monte Casino. Z nią również wiąże się ciekawa historia.
Rodzeństwo spotykało się raz w roku, aby dzielić się swoimi przemyśleniami o Bogu. Ich ostatnie
spotkanie na tym świecie opisał św. Grzegorz: "Cały dzień spędzili chwaląc Boga i rozmawiając o
Jego sprawach, a kiedy zmierzch zapadł, spożyli razem posiłek. Siedzieli jeszcze przy stole i robiło
się coraz później, a oni ciągle nie mogli jeszcze skończyć rozmowy o sprawach Bożych. Wówczas
mniszka ta, siostra Benedykta, powiedziała do niego: >> Proszę cię, nie porzucaj mnie tej nocy!
Rozmawiajmy aż do rana o radościach życia wiecznego <<. >> Cóż ty takiego mówisz, siostro? <<
- odparł Benedykt. - >> Nie mogę spędzić nocy poza klasztorem <<.
A niebo było tak pogodne, że nigdzie nie było widać najmniejszej nawet chmurki. Kiedy jednak
Scholastyka usłyszała odmowę brata, splótłszy palce złożyła ręce na stole i skłoniła na nie głowę,
modląc się do Pana wszechmogącego. Skoro głowę uniosła, zerwała się tak wielka burza z
piorunami i błyskawicami, lunęła taka ulewa, że ani czcigodny Benedykt, ani towarzyszący mu
bracia nie mogli jednym krokiem wyjść na dwór. (...)
Wówczas mąż Boży, widząc, że wśród tych błyskawic i gromów, w powodzi deszczu, nie zdoła
powrócić do klasztoru, zmartwiony zaczął się skarżyć: >> Niech ci wybaczy Bóg wszechmogący,
siostro. Co ty zrobiłaś? <<. Ona zaś odrzekła: >> Prosiłam cię, a nie chciałeś mnie wysłuchać.
Poprosiłam Pana mego i wysłuchał mnie. Teraz więc wyjdź, jeśli zdołasz, zostaw mnie i wracaj do
klasztoru <<. On jednak nie mógł wyjść na dwór i choć zostać się nie godził, pozostał przecież
wbrew samemu sobie. Tak doszło do tego, że całą noc czuwali wspólnie i rozmawiali o sprawach
Bożych, znajdując pokrzepienie we wzajemnej wymianie świętych myśli. (...)
Nazajutrz święta kobieta powróciła do siebie, mąż zaś Boży poszedł do klasztoru. A oto trzy dni
później, gdy znajdował się w swojej celi, podniósł oczy ku niebu i zobaczył, jak dusza jego siostry
opuściwszy ciało w postaci gołębicy ulatuje w głębiny niebieskie".
( piosenka )
Po ufundowaniu kilku klasztorów Benedykt przeniósł się na wzgórze Monte Cassino, gdzie w
pogańskiej jeszcze okolicy założył klasztor. Tam też ostatecznie zredagował tekst swej Reguły.
Myślą przewodnią Reguły stało się znane do dziś powiedzenie "Ore et labore", czyli "Módl się i
pracuj". Niezwykła prostota i trafność tej myśli do dziś zachwyca i pomaga w osiąganiu świętości.
Benedykt wiedział, że ważna jest w życiu równowaga między modlitwą i pracą. Nikt nie może się
tylko modlić i nikt nie może zaniedbywać modlitwy. Tak Pan Bóg stworzył ten świat, że w trudzie
wszystko zdobywamy. To był Jego zamysł i Jego boski plan i ten plan mamy za zadanie realizować.
Czy w moim życiu jest równowaga między pracą, a modlitwą? Ile godzin dziennie spędzam przed
telewizorem? Ile godzin dziennie spędzam w internecie przed komputerem? Ile godzin spędzam na
Zgłoś jeśli naruszono regulamin