listopad_biuletyn.pdf

(1656 KB) Pobierz
52580639 UNPDF
- -
W NASZEJ SZKOLE
Spotkaj się z nami!
Lektura i współredagowanie czasopisma oświatowego to nowa propozycja Powiatowego Ośrodka Do-
skonalenia Nauczycieli w Węgrowie kierowana do Państwa począwszy od roku szkolnego 2006/2007.
Będziemy w nim poruszać aktualną problematykę edukacji i wychowania, odwołując się do lokalnych uwa-
runkowań, doświadczeń i potrzeb. Chcemy, aby stało się ono forum wymiany myśli o naszych szkołach, stąd
wybór tytułu biuletynu: W naszej szkole .
Zaprojektowaliśmy go jako pismo otwarte na propozycje wszystkich osób, które sprawy oświaty uznają za waż-
ne. Na jego łamach znajdzie się więc miejsce na różnorodne materiały, takie jak artykuły problemowe z dziedziny
dydaktyki i wychowania, scenariusze lekcji, sprawozdania z ciekawych wydarzeń szkolnych, wywiady, reportaże,
portrety poświęcone nauczycielom i uczniom wyróżniającym się szczególnymi osiągnięciami, zainteresowaniami,
działalnością szkolną lub społeczną, a także na twórczość uczniów i nauczycieli.
Planujemy, że biuletyn W naszej szkole  ukazywał się będzie co dwa miesiące. Liczymy, że będą się Państwo
z nami spotykać nie tylko jako czytelnicy, ale także jako autorzy publikacji.
Małgorzata Szeja
Szczegółowe informacje o zasadach przyjmowania materiałów do publikacji znajdują się wewnątrz numeru.
Kurs „Ewaluacja w pracy nauczyciela” zorganizowany przez PODN w Węgrowie i NCE JUKA. Łochów, 2002.
Fot. M. Szeja
52580639.003.png
- -
W NASZEJ SZKOLE
EduKAcJA prZEdSZKOLNA
Dziecko w przedszkolu
Jolanta Abramczyk
Joanna Świętochowska
Swoją edukacyjną drogę dziecko rozpoczyna
już w przedszkolu. Jej początek jest trudny za-
równo dla dziecka, jak i dla rodziców. Ważne jest,
aby pierwsze dni przedszkolaka były dla niego jak
najmniej stresujące i stanowiły bazę do radosnego
przebywania w placówce. Dbając o dobro dziecka,
od wielu lat poszukujemy nowych rozwiązań peda-
gogicznych, dlatego wybieramy metody integrujące
i pobudzające jego wielokierunkowe działania.
Zdajemy sobie sprawę z tego, że o wartości eduka-
cji decyduje nauczyciel. Podmiotowość wychowanka
oraz właściwy dobór metod i form dydaktycznych
wpływają na osiągnięcie sukcesu pedagogicznego.
Na łamach niniejszego pisma pragniemy podzielić
się sposobami pracy i zachęcić do wymiany doświad-
czeń.
Wspólnie z rodzicami
Jednym z podstawowych wyznaczników właściwego
funkcjonowania naszej placówki jest współpraca z rodzi-
cami . Podejmujemy wiele wspólnych działań w zakresie
wychowania i opieki oraz pomocy materialnej. Trady-
cją stało się organizowanie corocznych uroczystości
wzmacniających więzi rodzinne , a także integrujących
środowiska , w których na co dzień przebywa dziecko.
Duże znaczenie mają dla nas zebrania grupowe poświę-
cone pedagogizacji rodziców ; także kontakty indywi-
dualne pozwalające na wymianę informacji o dziecku
i wspólne określenie działań wychowawczych oraz
zajęcia otwarte , podczas których rodzice mają okazję
zaobserwować swoją pociechę na tle grupy rówieśniczej.
Stałym elementem naszej współpracy jest prowadzenie
kącika, w którym zamieszczamy ciekawe publikacje,
wskazówki oraz porady. Prowadzimy biblioteczkę dla
rodzica umożliwiającą wypożyczenie fachowej literatu-
ry.
Udało nam się zastosować metodę projektowania
w przedsięwzięciu doposażenia przedszkolnego placu
rekreacyjno-sportowego. Realizacja tego zadania trwa, ale
mamy nadzieję, że już wkrótce zostanie zakończona.
Uważamy, że właściwa współpraca daje radość dzieciom,
satysfakcję rodzicom i nauczycielom oraz akceptację
działań dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych.
Stymulowanie rozwoju
Codzienne zajęcia wychowawczo- dydaktyczne
w Samorządowym Przedszkolu Nr 1 w Łochowie
rozpoczynamy „Gimnastyką Mózgu” według Paula
Dennisona. Poprzez ruch pobudzamy obie półkule
mózgowe wychowanków i tym samym przygoto-
wujemy ich do dalszej aktywności psychoruchowej.
Zabawy i ćwiczenia ruchowe wzbogacamy o twórczą
gimnastykę Rudolfa Labana i Karla Orffa, a także
o Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne . Wyko-
rzystując elementy p edagogiki zabawy , ośmielamy
i wyzwalamy radość naszych przedszkolaków.
Od kilku lat wdrażamy Naturalną Naukę Języka
Ireny Majchrzak . Metoda obejmuje dzieci już od
trzeciego roku życia i ułatwia nabywanie przez nie
umiejętności samodzielnego czytania ze zrozumie-
niem, pisania oraz mówienia w sposób naturalny,
zgodny z ich rozwojem. Umysłowe możliwości naszych
podopiecznych rozszerzamy, stosując „Dziecięcą ma-
tematykę” według Edyty Gruszczyk–Kolczyńskiej .
W procesie edukacji wychowanków dbamy szczególnie
o to, aby nauka była dla nich zabawą. W przedszkolu
prowadzone są także zajęcia indywidualne, logo-
pedyczne, artystyczno – rytmiczne, gimnastyczno
– korekcyjne i nauka języka angielskiego.
Małe i wielkie ojczyzny
Starając się, aby nasza placówka była na miarę
XXI wieku, współpracujemy z lokalną społecznością
i promujemy osiągnięcia wychowanków. Wiele uwagi
poświęcamy nawiązywaniu nowych, coraz szerszych
kontaktów z różnymi instytucjami, ośrodkami oraz
ciekawymi ludźmi .
Od wielu lat nasze przedszkolaki biorą udział
w imprezach organizowanych przez gminne i powia-
towe ośrodki kultury i zdobywają wiele nagród oraz
wyróżnień. W ten sposób rozwijają też swoje zaintere-
sowania.
Nieobca naszym wychowankom jest edukacja
regionalna , pielęgnowanie ludowych tradycji, a wraz
z wejściem Polski do Unii Europejskiej - poznanie przez
nie kultury innych państw.
52580639.004.png
- -
Poprzez edukację ekologiczną wychowujemy dzieci
na „Obywateli Ziemi”. Organizujemy wycieczki przyrod-
nicze, spotkania z pracownikami ochrony środowiska,
konkursy i quizy tematyczne.
Całokształt naszych pedagogicznych działań kie-
rujemy na wyzwalanie twórczej aktywności dzieci, tak
aby pierwszy etap ich edukacyjnej drogi dał mocny
fundament do dalszej nauki, zdobywania doświadczeń
i umiejętności.
Jolanta Abramczyk 
Joanna Świętochowska
Na fotograii: przedszkolaki z Łochowa próbują grać na ligawkach.
Fot. z archiwum przedszkola.
Autorki pracują w Samorządowym Przedszkolu nr 1 w Łochowie.
Joanna Świętochowska jest także doradcą metodycznym i edukatorem
Ojcze Święty, Janie Pawle II...
Miłosierdzia sługą byłeś
I ludzkość dobra uczyłeś.
I teraz dla nas żyjesz i dalej jesteś z nami.
Ciągle Twój głos słyszymy i podziwiamy.
Twoje nauki i wymagania
To dowód prawdziwego kochania.
Zawsze przychodziłeś do nas w potrzebie
I kazałeś wymagać od samych siebie.
My tego nie zapomnimy
I polecenie Twe wypełnimy.
Dziś, Ojcze Święty, modlimy się za Ciebie,
Żebyś miał wieczny pokój i odpoczynek w niebie.
To dobrze, że nic Cię już nie boli;
Prosimy, wspomagaj nas w naszej niedoli.
My jeszcze musimy tu zostać,
Aby wymaganiom Bożym sprostać.
Tak chcemy żyć, jak Ty żyłeś
I mówić „Amen” ile starczy siły.
Pozostań z Bogiem, Piotrze naszych czasów.
Nie zapomnimy Twoich wielkich zasług.
Oręduj w niebie za nami
I ciesz się Bogiem wraz z aniołami.
Bożena Zdzieborska
Autorka wiersza jest katechetką Szkoły Podstawowej Nr 2
w Sokołowie Podlaskim i doradcą przedmiotowym religii
52580639.005.png 52580639.006.png
- -
W NASZEJ SZKOLE
NAucZANiE ZiNtEgrOWANE
Gdy dziecko idzie do szkoły
Lidia Siuchta
Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie – naucz.
Jeśli nie wie – wytłumacz. Jeśli nie może – pomóż.
Janusz Korczak 
wieku twoja starsza siostra już pięknie czytała, wpadnie
w poczucie winy, że nie jest tak dobre, jak się od niego
oczekuje. Będzie odczuwać ból, zazdrość, a nawet niena-
wiść do rodzeństwa. Może to spowodować pogorszenie
relacji między nimi, a nawet rzutować na ich późniejsze
życie. Dlatego należy pamiętać o docenieniu nawet naj-
drobniejszego sukcesu i nie wyolbrzymiać porażek, bo są
one częścią życia każdego człowieka. Trzeba rozmawiać
z dzieckiem o przyczynach niepowodzeń i szukać sposo-
bów zapobiegania im . Dziecko nabierze wtedy pewności
siebie i nie będzie się bało popełniania błędów.
Każdy rodzic pierwszaka ma nadzieję, że jego
dziecko będzie dobrym uczniem, że będzie miało wielu
kolegów, że uda mu się osiągnąć sukces. Ale ten sukces
nie może być okupiony stresem, złym samopoczuciem
dziecka, któremu rodzice stawiają zbyt wygórowane
wymagania. On musi być ich wspólnym dziełem, dziełem
miłości i zrozumienia, którego dzieci potrzebują przez
cały czas, a szczególnie w początkach swojej kariery
szkolnej. Dlatego naszym zadaniem jako nauczycieli
i wychowawców jest radzić rodzicom, jak unikać sytuacji,
które mogą doprowadzić do powstania u dziecka prze-
konania, że jest złe, gorsze od rodzeństwa, a w skrajnych
przypadkach - że jest po prostu niekochane .
Jak pomagać, by nie szkodzić?
Pomoc nie polega na wykonywaniu czegoś za
dziecko, ale z dzieckiem. Zdaniem Pino Pellegrini za
każdym razem, gdy robimy za dziecko coś, co może zrobić
samo, rabujemy mu część życia. Maluch dojrzewa nie tylko
izycznie, ale także psychicznie tylko wtedy, gdy jest ak-
tywny i samodzielny. Zbyt duża pomoc w nauce opóźnia
samodzielność. Jeśli przyzwyczaimy go do wyręczania
w szkolnych obowiązkach, straci wiarę w siebie, obniży
motywację do pracy i będzie kombinował, w jaki sposób
dostać jak najlepszą ocenę jak najmniejszym nakładem
pracy.
Jeśli rodzice dużo pomagają dziecku, nabiera ono
podobnych oczekiwań wobec innych - nauczycieli w szkole
czy pani w świetlicy. Natomiast samo nie poczuwa się do
żadnych bezinteresownych zachowań, co sprzyja kształ-
towaniu postaw egoistycznych.
Jak pokazują badania, sukces w szkole, szczególnie
na początku edukacji, w bardzo dużym stopniu zależy
od rodziców . Aby jednak mogli mądrze kierować dziec-
kiem, niezbędna jest też pomoc rodzicom ze strony na-
uczycieli. Wspierajmy ich zatem w wychowaniu dobrego
ucznia.
Rozpoczęłam te rozważania cytatem z Janusza Korcza-
ka i słowami tego wielkiego pedagoga chcę je zakończyć:  
Mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrai…  
„Inne dzieci radzą sobie lepiej niż ty”
Kiedy dziecko rozpoczyna naukę w klasie pierwszej,
rodzice mimowolnie wracają pamięcią do swoich pierw-
szych dni w szkole. Jeśli mają dobre wspomnienia, mogą
podzielić się nimi z dzieckiem, jeśli nie – lepiej, aby je
przemilczeli.
To, co dziecko słyszy od swojego rodzica, ma ogrom-
ny wpływ na jego poczucie wartości. Tymczasem dorośli
zazwyczaj nie zdają sobie sprawy, że z pozoru niewinne
uwagi mogą pozostawić w dziecięcej psychice piętno na
całe życie. Jeśli słowa krytyki padają z ich ust zbyt często,
malec dochodzi do przekonania, że coś jest z nim nie tak
i zaczyna bać się reakcji rodzicielskich. Skutkiem mogą
być blokady, które utrudniają harmonijny rozwój i często
wpływają na późniejsze, dorosłe życie.
Warto uświadomić rodzicom, że kiedy rozmawiają
z dziećmi, często porównują je z innymi. Robią to wprost
(np. Popatrz na Basię, jak ona ładnie śpiewa ), albo po-
średnio ( Powiedz mi, jakie stopnie z klasówki dostali twoi
koledzy ). W pierwszym przypadku wyraźnie stawiają
dziecku kogoś za wzór, w drugim – namawiają je, by samo
porównywało się z rówieśnikami. Za każdym razem cel
jest ten sam – chcą zmobilizować dziecko do większych
starań.
Maluch zazwyczaj odbiera to jako wygórowane wyma-
gania rodziców. Czuje, że jeśli ich nie spełni, mama i tata
mogą być niezadowoleni. Gdy przy tym usłyszy: W tym
Lidia Siuchta
Przy pisaniu artykułu korzystałam z materiałów dostępnych w portalu
kobieta pl. oraz pakietu Ja i moja szkoła Wyd. MAC Edukacja S.A.
Autorka jest nauczycielką w Szkole Podstawowej
w Zającu, doradcą metodycznym i edukatorem.
52580639.001.png
- -
W NASZEJ SZKOLE
pSychOLOgiA i pEdAgOgiKA
Co powinniśmy wiedzieć o lateralizacji
Krystyna Ratyńska
  Lateralizacja to przewaga czynnościowa jednej
połowy ciała, spowodowana dominacją jednej z półkul
mózgowych nad drugą, inaczej mówiąc - asymetria
funkcjonalna mózgu. Wyraża się ona tym, że jeden
z dwóch parzystych organów ma rolę wiodącą, a drugi
pomocniczą.
Wiodąca rola narządu nazywanego dominującym polega
na częstszym jego wyborze, używaniu i wykonywaniu
trudniejszych czynności. Zwykle narząd ten wykonuje
czynności lepiej i szybciej, z większą precyzją i siłą. Asy-
metria motoryczna najwyraźniej widoczna jest w czyn-
nościach ruchowych rąk, ale też nóg (kopanie piłki),
a nawet w grze mimicznej mięśni twarzy (puszczanie
oczka, „celowanie”).
Lewą stroną ciała zawiaduje prawa półkula i odwrotnie,
prawą stroną ciała zawiaduje lewa półkula mózgowa
w rezultacie krzyżowania się wiązki nerwowej w pniu
mózgu.
szczególnych narządów ruchu i zmysłu, np. oburęczność,
lewooczność, obunożność (LP, LL, LP) lub oburęczność,
prawooczność, lewonożność (LP, PP, LL). Stan ten świad-
czy o niewykształceniu się dominacji jednej z półkul
mózgowych dla danej pary narządów, a więc o ich równo-
ważności. Może to być wyrazem opóźnionego dojrzewania
centralnego układu nerwowego i zwolnionego procesu
lateralizacji. Przeciwieństwem oburęczności pierwotnej
jest oburęczność wtórna - gdy dziecko leworęczne zostaje
przeuczone na prawą rękę.
Etapy rozwoju lateralizacji
w zakresie czynności ruchowych
Okres prenatalny – kształtuje się podłoże przyszłej
lateralizacji. Zachodzi wówczas najszybszy w całej on-
togenezie rozwój układu nerwowego – anatomicznego
podłoża lateralizacji funkcji. Powstają pierwsze objawy
symetrii anatomicznej. Lepsze ukrwienie lewej półkuli
stwarza podstawy do wykształcenia się w niej ośrodków
mowy i jej dominacji dla czynności werbalnych. Asyme-
tryczne ruchy noworodka do trzeciego miesiąca życia są
wyrazem aktywności podkory. Lateralizacja czynności
ruchowych jest odzwierciedleniem asymetrii anatomiczno
– funkcjonalnej mózgu. Zależy więc od dojrzałości tkanki
mózgowej i dróg nerwowych i przebiega równolegle do
procesu dojrzewania centralnego układu nerwowego.
III kwartał życia – rozdział czynności między rękami,
przewaga manualna.
Przełom I i II roku życia – słabną, a nawet zanikają
objawy lateralizacji. Mózg dziecka zajęty jest chodem, a to
czynność symetryczna. Obie półkule są zaangażowane.
II i III rok życia – chód zautomatyzowany. Widać
preferencje ręki, wcześniej prawo- niż leworęczność.
Dopiero wiek 4 – 7 lat stanowi granicę ustalania się
ręczności. To okres wzmożonej aktywności rysunkowej,
plastycznej, zabaw konstrukcyjnych, naśladownictwa
innych, instruowania przez dorosłych.
Wiek 12 lat – ostateczna jednostronna lateralizacja
czynności ruchowych (wg Zazzo). Są jednak dzieci,
u których dojrzewanie w zakresie lateralizacji czynności
ruchowych jest opóźnione i nie kończy się w wieku szkol-
nym. Dzieci te przejawiają opóźnienie rozwoju ruchowego
i napotykają rozliczne trudności w nauce.
Dokończenie artykułu na stronie 6.
Modele lateralizacji
Jeśli za kryterium różnicujące lateralizacje przyjmiemy
genezę, to będziemy mówili o: lateralizacji izjologicznej
(wrodzonej, genetycznie przekazanej) oraz lateralizacji
patologicznej (nabytej, spowodowanej uszkodzeniem
dominującej półkuli, np. podczas wylewu. W takim
przypadku jej funkcje przejmuje druga półkula.
Jeśli natomiast za kryterium przyjmiemy jednorod-
ność, wyróżnimy:
lateralizację jednorodną – kiedy narządy ruchu
i zmysłu dominują po jednej stronie osi ciała w związku
z przewagą przeciwległej półkuli mózgu; w ramach modelu
lateralizacji jednorodnej wyróżniamy więc lateralizację
prawostronną i lewostronną;
lateralizację niejednorodną – w ramach tego modelu
istnieje lateralizacja skrzyżowana - wyraźna przewaga
czynnościowa narządów ruchu i zmysłu, lecz nie po tej
samej stronie, a po obu stronach ciała. Możemy mieć np.
do czynienia z dzieckiem praworęcznym, lewoocznym,
prawonożnym. Mamy tu jednak do czynienia z ustaloną
lateralizacją.
Jeśli za kryterium różnicujące lateralizacje przyjmiemy
ich siłę, to będziemy mówili o lateralizacji silnej - przy
wyraźnej dominacji w obrębie jednego narządu oraz
lateralizacji słabej, nieustalonej (za M. Bogdanowicz)
- gdy ta przewaga jest niewidoczna, mała lub nie ma jej
wcale. Występuje ona w przypadku braku dominacji po-
52580639.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin