JAK WIDZI DZIECKO?
(0 - 8 lat)
Czy wiecie, że:
OKRES NOWORODKOWY
l miesiąc życia Prawidłowy rozwój wzroku.
· pojawia się odruch rogówkowy;
· reakcja źrenic na światło;
· odruchowe zamykanie lub zaciskanie powiek pod wpływem silnego światła skierowanego na twarz dziecka;
· pierwsze ruchy sakkadowe;
· dziecko wybiera i preferuje twarz człowieka;
· uważne wpatruje się w twarze najbliższych osób z odległości 15-40 cm, lubi zmienną mimikę twarzy i próbuje ją naśladować; (fiksacja czasami pojawia się później);
· posługuje się raz jednym, raz drugim okiem;
· lubi kontury, proste pionowe i poziome wzory, duże rozmiary (najlepiej czarno-białe).
Kiedy zwrócić się do okulisty?
· gdy występuje widoczna różnica w wielkości gałek ocznych, wyglądzie oczu i powiek np. przymglona rogówka, biała źrenica, nierówne źrenice, nierówna szerokość szpary powiekowej;
· gdy oczy są w mimowolnym ruchu, cały czas �pływają" w różnych kierunkach (może to być oczopląs wrodzony);
· gdy zamiast łez pojawia się inna wydzielina np.. ropa;
· dziecko nie patrzy na twarze bliskich osób;
· często ma zamknięte oczy;
· opadają powieki podczas otwierania oczu;
· gałki oczne lub jedno oko odchylają się przez cały czasod właściwego ułożenia w kierunku nosa, skroni, czoła;
· występuje lub pojawił się oczopląs tylko jednego oka;
· oczy są zaczerwienione, łzawią bez �powodu";
· dziecko często uciska oczy piąstkami.
UWAGI
Oceniając funkcję narządu wzroku wcześniaków należy brać pod uwagę tzw. skorygowany wiek ciążowy, a więc liczony od planowanej daty porodu. Do okulisty należy zgłosić się zawsze w pierwszym miesiącu życia dziecka jeżeli występują lub występowały w rodzinie takie choroby jak: zaćma wrodzona, jaskra wrodzona, siatkówczak.
OKRES NIEMOWLĘCY1-3 miesięcy Prawidłowy rozwój wzroku.
· występuje oczopląs optokinetyczny;
· dziecko wpatruje się w źródła światła, jasne ściany, okna;
· śledzi poruszające się źródło światła od środkowej linii ciała na zewnątrz (lepiej w poziomie niż pionie i ukośnie);
· fascynuje się różnymi źródłami światła, błyszczącymi przedmiotami i jaskrawymi kolorami;
· dłużej wpatruje się w twarze osób najbliższych;
· przygląda się własnej ręce;
· spogląda do góry na zabawki;
· przenosi spojrzenie (kieruje oczy) w kierunku źródła dźwięku;
· rozwija się koordynacja obu gałek ocznych (w tym okresie życia dziecko może okresowo zezować);
· pojawiają się zbieżne ruchy gałek ocznych;
· podąża wzrokiem za poruszającą się zabawką (40-60 cm od oczu w prawą i lewą stronę);
· odwzajemnia uśmiech.
· nie skupia wzroku lub słabo fiksuje na twarzy rodzica;
· nie uśmiecha się w odpowiedzi na uśmiech;
· wyraźnie patrzy tylko jednym okiem (ustawia głowę w jedną stronę);
· źle reaguje (nadwrażliwość) na światło, mruży oczy, zamyka je lub zaciska silnie powieki;
· reaguje z opóźnieniem na pokazywane zabawki;
· reaguje na bodźce lub ruch nie na wprost twarzy ale z boku głowy, w jej górnej bądź dolnej części;
· przygląda się własnej ręce tylko po jednej stronie ciała;
· nie nawiązuje kontaktu wzrokowego;
· nie odwzajemnia uśmiechu;
· oczy często zezują lub poruszają się niezależnie od siebie;
· oczy drgają w poziomie, pionie bądź naprzemiennie.
3-5 miesięcyPrawidłowy rozwój wzroku.
· dziecko skupia wzrok (fiksuje) na przedmiotach z odległości ok. Im;
· bada i �ogląda" własne ręce;
· ustawia oczy centralnie;
· przenosi spojrzenie z ręki na obiekt;
· widzi barwy;
· lubi grzechotki, gryzaki, zabawki piszczące, wyciąga rękę w ich kierunku, chwyta je, szczególnie wtedy, gdy znajdują się w zasięgu jego rąk;
· przekłada zabawkę z ręki do ręki;
· pojawia się akomodacja z odległości 13-50 cm;
· spostrzega głębię.
· dziecko nie skupia wzroku na osobach;
· nie skupia wzroku na zabawkach;
· nie wyciąga ręki w kierunku zabawki;
· słabo interesuje się otoczeniem;
· nie reaguje na odbicie w lustrze;
· występują nietypowe zachowania (np. kiwanie się).
5-7 miesięcyPrawidłowy rozwój wzroku.
· dziecko patrzy na zabawki pokazywane w całym obszarze pola widzenia (prawa-lewa, góra-dół);
· wyrzuca zabawki i patrzy, gdzie upadły;
· rozwija się koordynacja oko-ręka;
· doskonali się fiksacja;
· rozwija się pamięć wzrokowa;
· następuje koordynacja większości odruchów obuocznych;
· reaguje odmiennie na zmieniający się wyraz twarzy rodzica.
· brak lub słaba koordynacja oko-ręka;
· słaba fiksacja;
· brak zbieżności;
· preferencja jednego oka.
7-12 miesięcyPrawidłowy rozwój wzroku.
· dziecko interesuje się drobnymi przedmiotami lub detalami w przedmiotach;
· fiksuje wyraz twarzy i naśladuje go;
· płynnie śledzi wzrokiem;
· przechyla głowę żeby spojrzeć w wybranym kierunku;
· lubi różne kształty i formy geometryczne;
· rozwinięte widzenie obuoczne.
· nie interesuje się nowymi zabawkami;
· nie patrzy na zabawki, którymi się bawi;
· nie interesuje się małymi zabawkami, nie zauważa ich (piłeczki, cukierki);
· nie skupia wzroku na zabawkach oddalonych o np. 1-2 metry;
· nie interesuje się otoczeniem;
· nie obserwuje domowników;
· słaby rozwój motoryczny;
· opóźniona koordynacja ruchów głowy i oczu.
OKRES ŻŁOBKOWY
13-18 miesięcy Prawidłowy rozwój wzroku.
· dziecko interesuje się książeczkami i kolorowymi obrazkami;
· identyfikuje podobieństwa i różnice;
· szereguje klocki i buduje wieże z klocków;
· lubi bazgrać, rysować linie grubymi kredkami;
· rozwija się orientacja pionowa;
· współdziała w czynnościach samoobsługowych;
· idzie do rodzica, zabawki.
· opóźnienie lub brak zainteresowania książeczkami, obrazkami, gazetami;
· brak zainteresowania bazgraniem;
· nie porusza się w stronę osób i zabawek.
1,5 roku-do 3 latPrawidłowy rozwój wzroku.
· śledzi wzrokiem w pełnym zakresie ruchu i wg potrzeb;
· doskonali się koordynacja wzrokowo ruchowa i manipulacja;
· rozróżnia i identyfikuje znajome przedmioty, lubi układanki przedmiotowe i obrazkowe;
· lubi zabawy w chowanego z zabawkami i ludźmi.
· brak prawidłowych (płynnych, ciągłych) ruchów śledzących oczu;
· słabe zainteresowanie otoczeniem;
· podczas chodzenia dziecko potyka się o meble, zabawki, progi;
· powolne, niechętne przemieszczanie się z jednegopomieszczenia do drugiego.
OKRES PRZEDSZKOLNY3-5 latPrawidłowy rozwój wzroku.
...
Kaaroollcia