SILNIK WYSOKOPRĘŻNY
ADCR
INSTRUKCJA SERWISOWA
ADCR/S/a 1.9.9300-a Wydanie: Kwiecień 2007
Aktualizacja: Listopad 2007
Andoria-Mot Sp. z o.o.
ul. Krakowska 140, 34-120 Andrychów
tel.: +48 33 876 27 24
fax: +48 33 875 35 60
http://www.andoria-mot.com.pl
e-mail: sales@andoria-mot.com.pl
Spis treści
1 Środki ostrożności przy obsłudze i serwisowaniu 3
2 Ogólny widok silnika 5
3 Identyfikacja silnika 5
4 Dane techniczne 6
5 Budowa silnika – opis głównych elementów 7
6 Materiały eksploatacyjne 8
6.1 Olej napędowy (paliwo) 8
6.2 Olej silnikowy (smarujący) 8
7 Schemat połączeń sterownika (ECU) 9
8 Schemat układu sterowania EGR 11
9 Tabela luzów 12
10 Momenty dokręcania głównych połączeń śrubowych 13
11 Eksploatacja silnika 14
11.1 Przygotowanie do pierwszego uruchomienia 14
11.2 Uruchamianie silnika 14
11.3 Docieranie silnika 15
11.4 Zatrzymywanie silnika 15
12 Podstawowe czynności serwisowe 15
12.1 Tabela podstawowych czynności serwisowych: 15
12.2 Sprawdzanie poziomu i uzupełnianie oleju silnikowego 16
12.3 Wymiana oleju silnikowego i filtra oleju 16
12.4 Wymiana i regulacja napięcia pasków napędowych 17
12.5 Obsługa filtra paliwa 18
12.6 Regulacja luzów zaworowych 18
12.7 Wymiana pasa zębatego i ustawianie rozrządu 19
13 Niektóre czynności naprawcze 21
13.1 Wymiana uszczelek miski olejowej 21
13.2 Wymiana tłoków 22
13.3 Wymiana uszczelki nasady głowicy 23
13.4 Wymiana uszczelki głowicy 24
13.5 Wymiana wtryskiwaczy 25
14 Wykaz narzędzi specjalnych 26
15 Wykaz kodów błędów 27
Spis rysunków
Rys. 1. Silnik wysokoprężny ADCR 5
Rys. 2. Identyfikacja silnika 5
Rys. 3. Diagram doboru olejów smarujących w zależności od temp. otoczenia 8
Rys. 4. Schemat połączeń sterownika (ECU) (lewa strona) 9
Rys. 5. Schemat układu sterowania EGR 11
Rys. 6. Sprawdzanie poziomu oleju 16
Rys. 7. Uzupełnianie oleju 16
Rys. 8. Spuszczanie oleju silnikowego 16
Rys. 9. Wymiana filtra oleju 16
Rys. 10. Napęd alternatora i pompy wody 17
Rys. 11. Napęd pompy wspomagania układu kierowniczego 17
Rys. 12. Filtr paliwa 18
Rys. 13. Wymiana pasa zębatego i ustawianie rozrządu 19
Rys. 14. Automatyczny napinacz pasa zębatego 20
Rys. 15. Uszczelki miski olejowej 21
Rys. 16. Korbowód ze znakami montażowymi 22
Rys. 17. Pokrywka ustalająca wałka rozrządu i pokrywka pompy podciśnieniowej 23
Rys. 18. Kolejność dokręcania śrub mocujących głowicę 24
Rys. 19. Oznaczenia na wtryskiwaczu 25
Andoria-Mot zastrzega sobie prawo dokonywania zmian w niniejszej instrukcji w każdej chwili bez uprzedniego powiadamiania.
Codzienne sprawdzanie silnika i przedziału silnikowego przed pracą (przed uruchomieniem) i po pracy (po zatrzymaniu) powinno stać się nawykiem. Umożliwi to szybkie wykrycie przecieków paliwa, chłodziwa, oleju oraz lokalizację wszelkich nieprawidłowości, które właśnie miały miejsce lub mogą się wydarzyć.
Przy dolewaniu paliwa występuje zagrożenie powstania pożaru lub wybuchu. Palenie tytoniu jest zabronione, a silnik musi być wyłączony.
Nigdy nie przepełniać zbiornika. Dobrze zakręcić korek wlewowy zbiornika.
Stosować wyłącznie paliwo zalecane w niniejszej instrukcji. Niewłaściwa klasa paliwa może powodować problemy eksploatacyjne lub spowodować zatrzymanie silnika.
Uruchamiać silnik tylko w dobrze wentylowanych obszarach. Jeśli silnik pracuje w zamkniętej przestrzeni, proszę się upewnić, czy istnieje dobra wentylacja, aby usunąć gazy spalinowe poza obszar pracy.
Silnik nie może pracować w obszarach, gdzie występują materiały lub gazy wybuchowe. Nie wszystkie komponenty elektryczne i mechaniczne są nie iskrzące.
Zbliżanie się do pracującego silnika jest niebezpieczne. Luźne ubranie, włosy, palce lub upuszczone narzędzia mogą zaczepić o wirujące części silnika i spowodować poważne obrażenia ciała.
Przed otwarciem lub zdjęciem pokrywy silnika, zatrzymać silnik. Jeśli inaczej nie określono, wszystkie operacje serwisowe i obsługowe muszą być wykonywane przy zatrzymanym silniku.
Aby uniemożliwić przypadkowe uruchomienie, przed rozpoczęciem pracy na silniku wyjąć kluczyk ze stacyjki.
Zbliżanie się do lub wykonywanie pracy na działającym silniku jest zagrożeniem dla bezpieczeństwa. Luźne ubranie, włosy, palce lub upuszczone narzędzia mogą zaczepić o wirujące części silnika i spowodować poważne obrażenia ciała.
Przy podnoszeniu silnika, Wykorzystywać uszy zamontowane na silniku. Zawsze upewnić się, czy urządzenia podnośnikowe są w dobrym stanie i czy mają wystarczający udźwig (masa silnika plus całe dodatkowe wyposażenie). Nigdy nie wykonywać pracy na silniku zawieszonym na podnośniku.
Przed uruchomieniem silnika, założyć ponownie wszystkie osłony zdjęte podczas operacji serwisowych. Sprawdzić, czy na silniku nie pozostały żadne narzędzia lub inne przedmioty.
Nigdy nie uruchamiać turbodoładowanego silnika bez zainstalowanego filtra powietrza. Wirująca sprężarka w turbosprężarce może spowodować poważne obrażenia ciała. Również, ciała obce mogą zostać wessane i spowodować mechaniczne uszkodzenia silnika
Wszystkie paliwa, większość olejów oraz wiele chemikaliów to substancje łatwopalne. Przeczytać zalecenia na opakowaniach i postępować według nich.
Przy wykonywaniu prac na układzie paliwowym, upewnić się czy silnik jest zimny. Paliwo rozlane na gorące powierzchnie lub komponenty elektryczne może spowodować pożar.
Nie palić tytoniu w czasie nalewania paliwa lub oleju, czy też w pobliżu stacji paliw lub w maszynowni.
Przy pracy na gorącym silniku zawsze występuje zagrożenie poparzeń. Proszę uważać na gorące powierzchnie. Na przykład: rury wydechowe, turbosprężarka, miska olejowa, rury powietrza doładowującego, gorące chłodziwo oraz gorący olej w rurach i wężach olejowych.
Większość chemikaliów, takich jak płyn niskokrzepnący, środki antykorozyjne, olej konserwujący, środki odłuszczające, itd., to substancje szkodliwe dla zdrowia. Proszę przeczytać zalecenia na opakowaniu i postępować według nich.
Paliwa, oleje, smary są łatwopalne i niebezpieczne w razie wdychania oparów. Zapewnić dobrą wentylację oraz stosować maski ochronne przy nakładaniu natryskowym. Proszę przeczytać zalecenia na opakowaniu i postępować według nich.
Gorący olej może spowodować oparzenia. Unikać kontaktu skóry z gorącymi olejami. Przed rozpoczęciem pracy na układzie smarowania, upewnić się, że nie znajduje się on pod ciśnieniem. Nigdy nie uruchamiać ani nie eksploatować silnika z otwartym korkiem wlewu oleju, gdyż olej może zostać rozpylony.
Unikać otwierania korka chłodnicy, gdy silnik jest gorący. Para lub gorące chłodziwo mogą się rozprzestrzenić powodując oparzenia.
Jeśli prace muszą być wykonane na silniku przy normalnej temperaturze pracy i otwartym korku chłodnicy, albo odłączonym wężu, wówczas ostrożnie i powoli odkręcać korek chłodnicy w celu uwolnienia ciśnienia przed całkowitym zdjęciem korka. Proszę zauważyć, że nadal chłodziwo może być gorące i spowodować oparzenia.
Zawsze zakładać rękawice i okulary ochronne w czasie poszukiwania przecieków. Płyny wyrzucone pod ciśnieniem mogą przebić tkanki ciała i spowodować poważne obrażenia. Występuje niebezpieczeństwo zatrucia krwi.
Zawsze przed przystąpieniem do pracy nad układem elektrycznym, zatrzymać silnik i odłączyć zasilanie elektryczne.
Akumulatory zawierają elektrolit posiadający własności żrące i korozyjne, oraz wydzielają gaz wodorotlenowy, szczególnie podczas ładowania, który jest łatwo zapalny i bardzo łatwopalny. W żadnych okolicznościach, nie palić papierosów, nie stosować otwartego płomienia, ani nie dopuszczać iskrzenia w sąsiedztwie akumulatorów lub przedziałów akumulatorowych. Niewłaściwe połączenie kabli do zacisków akumulatora lub kabli złączowych przy uruchamianiu z dodatkowego akumulatora może spowodować iskrzenie, co z kolei może spowodować wybuch.
Przy ładowaniu lub obsłudze akumulatorów, chronić oczy, skórę i ubranie. Zawsze stosować okulary i rękawice ochronne. Jeśli dojdzie do kontaktu elektrolitu z niechronioną skórą, natychmiast przemyć skórę dużą ilością wody z mydłem. Jeśli elektrolit dostanie się do oczu, natychmiast przemyć oczy dużą ilością wody i niezwłocznie uzyskać pomoc medyczną.
b
a
Rys. 1. Silnik wysokoprężny ADCR
a) Znak homologacji i nr silnika b) Typ (ADCR) i wersja silnika (np. 1201)
(Patrz rys. 1, lewy górny widok, szczegół ‘a’) (Patrz rys.1, prawy dolny widok, szczegół ‘b’)
Rys. 2. Identyfikacja silnika
Silnik
Rodzaj silnika
Wysokoprężny, 4-suwowy, turbodoładowany, z intercoolerem
Wtrysk paliwa
Układ zasobnikowy paliwa „Common Rail”
ben312