1_9_9300-a-instrukcja_serwisowa_ADCR-pol.doc

(4737 KB) Pobierz



 

 

 

 

 

 

 

 

SILNIK WYSOKOPRĘŻNY

 

 

 

 

ADCR

 

 

 

 

INSTRUKCJA SERWISOWA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ADCR/S/a              1.9.9300-a              Wydanie: Kwiecień 2007

              Aktualizacja: Listopad 2007             

Andoria-Mot Sp. z o.o.

ul. Krakowska 140, 34-120 Andrychów

tel.: +48 33 876 27 24

fax: +48 33 875 35 60

http://www.andoria-mot.com.pl

e-mail: sales@andoria-mot.com.pl


Spis treści

1              Środki ostrożności przy obsłudze i serwisowaniu              3

2              Ogólny widok silnika              5

3              Identyfikacja silnika              5

4              Dane techniczne              6

5              Budowa silnika – opis głównych elementów              7

6              Materiały eksploatacyjne              8

6.1              Olej napędowy (paliwo)              8

6.2              Olej silnikowy (smarujący)              8

7              Schemat połączeń sterownika (ECU)              9

8              Schemat układu sterowania EGR              11

9              Tabela luzów              12

10              Momenty dokręcania głównych połączeń śrubowych              13

11              Eksploatacja silnika              14

11.1              Przygotowanie do pierwszego uruchomienia              14

11.2              Uruchamianie silnika              14

11.3              Docieranie silnika              15

11.4              Zatrzymywanie silnika              15

12              Podstawowe czynności serwisowe              15

12.1              Tabela podstawowych czynności serwisowych:              15

12.2              Sprawdzanie poziomu i uzupełnianie oleju silnikowego              16

12.3              Wymiana oleju silnikowego i filtra oleju              16

12.4              Wymiana i regulacja napięcia pasków napędowych              17

12.5              Obsługa filtra paliwa              18

12.6              Regulacja luzów zaworowych              18

12.7              Wymiana pasa zębatego i ustawianie rozrządu              19

13              Niektóre czynności naprawcze              21

13.1              Wymiana uszczelek miski olejowej              21

13.2              Wymiana tłoków              22

13.3              Wymiana uszczelki nasady głowicy              23

13.4              Wymiana uszczelki głowicy              24

13.5              Wymiana wtryskiwaczy              25

14              Wykaz narzędzi specjalnych              26

15              Wykaz kodów błędów              27

 

 

Spis rysunków

Rys. 1. Silnik wysokoprężny ADCR              5

Rys. 2. Identyfikacja silnika              5

Rys. 3. Diagram doboru olejów smarujących w zależności od temp. otoczenia              8

Rys. 4. Schemat połączeń sterownika (ECU) (lewa strona)              9

Rys. 5. Schemat układu sterowania EGR              11

Rys. 6. Sprawdzanie poziomu oleju              16

Rys. 7. Uzupełnianie oleju              16

Rys. 8. Spuszczanie oleju silnikowego              16

Rys. 9. Wymiana filtra oleju              16

Rys. 10. Napęd alternatora i pompy wody               17

Rys. 11. Napęd pompy wspomagania układu kierowniczego              17

Rys. 12. Filtr paliwa              18

Rys. 13. Wymiana pasa zębatego i ustawianie rozrządu              19

Rys. 14. Automatyczny napinacz pasa zębatego              20

Rys. 15. Uszczelki miski olejowej              21

Rys. 16. Korbowód ze znakami montażowymi              22

Rys. 17. Pokrywka ustalająca wałka rozrządu i pokrywka pompy podciśnieniowej              23

Rys. 18. Kolejność dokręcania śrub mocujących głowicę              24

Rys. 19. Oznaczenia na wtryskiwaczu              25

Andoria-Mot zastrzega sobie prawo dokonywania zmian w niniejszej instrukcji w każdej chwili bez uprzedniego powiadamiania.


1          Środki ostrożności przy obsłudze i serwisowaniu

 

Codzienne sprawdzanie

Codzienne sprawdzanie silnika i przedziału silnikowego przed pracą (przed uruchomieniem) i po pracy (po zatrzymaniu) powinno stać się nawykiem. Umożliwi to szybkie wykrycie przecieków paliwa, chłodziwa, oleju oraz lokalizację wszelkich nieprawidłowości, które właśnie miały miejsce lub mogą się wydarzyć.

Dolewanie paliwa

Przy dolewaniu paliwa występuje zagrożenie powstania pożaru lub wybuchu. Palenie tytoniu jest zabronione, a silnik musi być wyłączony.

Nigdy nie przepełniać zbiornika. Dobrze zakręcić korek wlewowy zbiornika.

Stosować wyłącznie paliwo zalecane w niniejszej instrukcji. Niewłaściwa klasa paliwa może powodować problemy eksploatacyjne lub spowodować zatrzymanie silnika.

Zatrucie tlenkiem węgla

Uruchamiać silnik tylko w dobrze wentylowanych obszarach. Jeśli silnik pracuje w zamkniętej przestrzeni, proszę się upewnić, czy istnieje dobra wentylacja, aby usunąć gazy spalinowe poza obszar pracy.

Praca

Silnik nie może pracować w obszarach, gdzie występują materiały lub gazy wybuchowe. Nie wszystkie komponenty elektryczne i mechaniczne są nie iskrzące.

Zbliżanie się do pracującego silnika jest niebezpieczne. Luźne ubranie, włosy, palce lub upuszczone narzędzia mogą zaczepić o wirujące części silnika i spowodować poważne obrażenia ciała.

Serwisowanie i obsługa             

Zatrzymać silnik

Przed otwarciem lub zdjęciem pokrywy silnika, zatrzymać silnik. Jeśli inaczej nie określono, wszystkie operacje serwisowe i obsługowe muszą być wykonywane przy zatrzymanym silniku.

Aby uniemożliwić przypadkowe uruchomienie, przed rozpoczęciem pracy  na silniku wyjąć kluczyk ze stacyjki.

Zbliżanie się do lub wykonywanie pracy na działającym silniku jest zagrożeniem dla bezpieczeństwa. Luźne ubranie, włosy, palce lub upuszczone narzędzia mogą zaczepić o wirujące części silnika i spowodować poważne obrażenia ciała.

Podnoszenie silnika

Przy podnoszeniu silnika, Wykorzystywać uszy zamontowane na silniku. Zawsze upewnić się, czy urządzenia podnośnikowe są w dobrym stanie i czy mają wystarczający udźwig (masa silnika plus całe dodatkowe wyposażenie). Nigdy nie wykonywać pracy na silniku zawieszonym na podnośniku.

Przed uruchomieniem silnika

Przed uruchomieniem silnika, założyć ponownie wszystkie osłony zdjęte podczas operacji serwisowych. Sprawdzić, czy na silniku nie pozostały żadne narzędzia lub inne przedmioty.

Nigdy nie uruchamiać turbodoładowanego silnika bez zainstalowanego filtra powietrza. Wirująca sprężarka w turbosprężarce może spowodować poważne obrażenia ciała. Również, ciała obce mogą zostać wessane i spowodować mechaniczne uszkodzenia silnika

Paliwo i olej smarny

Wszystkie paliwa, większość olejów oraz wiele chemikaliów to substancje łatwopalne. Przeczytać zalecenia na opakowaniach i postępować według nich.

Przy wykonywaniu prac na układzie paliwowym, upewnić się czy silnik jest zimny. Paliwo rozlane na gorące powierzchnie lub komponenty elektryczne może spowodować pożar.

Nie palić tytoniu w czasie nalewania paliwa lub oleju, czy też w pobliżu stacji paliw lub w maszynowni.


Gorące powierzchnie i płyny

Przy pracy na gorącym silniku zawsze występuje zagrożenie poparzeń. Proszę uważać na gorące powierzchnie. Na przykład: rury wydechowe, turbosprężarka, miska olejowa, rury powietrza doładowującego, gorące chłodziwo oraz gorący olej w rurach i wężach olejowych.

Chemikalia

Większość chemikaliów, takich jak płyn niskokrzepnący, środki antykorozyjne, olej konserwujący, środki odłuszczające, itd., to substancje szkodliwe dla zdrowia. Proszę przeczytać zalecenia na opakowaniu i postępować według nich.

Paliwa, oleje, smary są łatwopalne i niebezpieczne w razie wdychania oparów. Zapewnić dobrą wentylację oraz stosować maski ochronne przy nakładaniu natryskowym. Proszę przeczytać zalecenia na opakowaniu i postępować według nich.

Układ smarowania

Gorący olej może spowodować oparzenia. Unikać kontaktu skóry z gorącymi olejami. Przed rozpoczęciem pracy na układzie smarowania, upewnić się, że nie znajduje się on pod ciśnieniem. Nigdy nie uruchamiać ani nie eksploatować silnika z otwartym korkiem wlewu oleju, gdyż olej może zostać rozpylony.

Układ chłodzenia

Unikać otwierania korka chłodnicy, gdy silnik jest gorący. Para lub gorące chłodziwo mogą się rozprzestrzenić powodując oparzenia.

Jeśli prace muszą być wykonane na silniku przy normalnej temperaturze pracy i otwartym korku chłodnicy, albo odłączonym wężu, wówczas ostrożnie i powoli odkręcać korek chłodnicy w celu uwolnienia ciśnienia przed całkowitym zdjęciem korka. Proszę zauważyć, że nadal chłodziwo może być gorące i spowodować oparzenia.

Układ wtryskowy paliwa             

Zawsze zakładać rękawice i okulary ochronne w czasie poszukiwania przecieków. Płyny wyrzucone pod ciśnieniem mogą przebić tkanki ciała i spowodować poważne obrażenia. Występuje niebezpieczeństwo zatrucia krwi.

Układ elektryczny

Odcinanie zasilania

Zawsze przed przystąpieniem do pracy nad układem elektrycznym, zatrzymać silnik i odłączyć zasilanie elektryczne.

Akumulatory

Akumulatory zawierają elektrolit posiadający własności żrące i korozyjne, oraz wydzielają gaz wodorotlenowy, szczególnie podczas ładowania, który jest łatwo zapalny i bardzo łatwopalny. W żadnych okolicznościach, nie palić papierosów, nie stosować otwartego płomienia, ani nie dopuszczać iskrzenia w sąsiedztwie akumulatorów lub przedziałów akumulatorowych. Niewłaściwe połączenie kabli do zacisków akumulatora lub kabli złączowych przy uruchamianiu z dodatkowego akumulatora może spowodować iskrzenie, co z kolei może spowodować wybuch.

Przy ładowaniu lub obsłudze akumulatorów, chronić oczy, skórę i ubranie. Zawsze stosować okulary i rękawice ochronne. Jeśli dojdzie do kontaktu elektrolitu z niechronioną skórą, natychmiast przemyć skórę dużą ilością wody z mydłem. Jeśli elektrolit dostanie się do oczu, natychmiast przemyć oczy dużą ilością wody i niezwłocznie uzyskać pomoc medyczną.

2          Ogólny widok silnika

b





a







Rys. 1. Silnik wysokoprężny ADCR

3          Identyfikacja silnika

 

a)              Znak homologacji i nr silnika              b)               Typ (ADCR) i wersja silnika (np. 1201)

(Patrz rys. 1, lewy górny widok, szczegół ‘a’)              (Patrz rys.1, prawy dolny widok, szczegół ‘b’)

Rys. 2. Identyfikacja silnika

4          Dane techniczne

Silnik

ADCR

Rodzaj silnika

Wysokoprężny, 4-suwowy, turbodoładowany, z intercoolerem

Wtrysk paliwa

Układ zasobnikowy paliwa „Common Rail”

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin