Co to jest powietrze
Autor: Bożena Forma
OBSZAR EDUKACYJNY: Poznanie zjawisk zachodzących w przyrodzie.CEL OGÓLNY: Prowadzenie badań poprzez doświadczenia i obserwacje.CELE SZCZEGÓŁOWE:Dziecko:• rozumie pojęcie "świeże powietrze"• wyciąga wnioski podczas obserwacji • chętnie uczestniczy w działaniach• wie, że powietrze jest konieczne do życia wszystkich żywych organizmówMETODA: słowna, czynnaFORMA: zbiorowaPOMOCE: pojemnik wypełniony wodą, plastikowa butelka, balony, woreczki foliowe, słoik, świecaPRZEBIEG ZAJĘCIA:1. Dzieci zajmują miejsca wokół dużego stołu utworzonego ze stolików. Prowadząca zadaje pytania:• co to jest powietrze?• czy widzimy powietrze?• do czego jest potrzebne powietrze?Nauczycielka tłumaczy dzieciom:- Powietrze otacza całą kulę ziemską. Konieczne jest do życia ludziom, zwierzętom i roślinom. Za chwilę pokażę wam, gdzie można zobaczyć powietrze.2. W dużym pojemniku z wodą prowadząca zanurza plastikową butelkę i przytrzymuje ją, aż wypełni się wodą. Dzieci obserwują pęcherze powietrza wydobywające się z butelki. Nauczycielka tłumaczy, że jest to powietrze, które znajdowało się w butelce.3. Prowadząca nadmuchuje balon tłumacząc dzieciom, że wdmuchiwane do środka powietrze powoduje powiększanie się balonu.4. Dzieci trzymają dłonie przy ustach starając się wyczuć powietrze, które wypuszczają.5. Nauczycielka wychodzi z dziećmi do przedszkolnego ogrodu. Tam orzymują foliowe woreczki. Obserwują w jaki sposób wiatr wypełnia je powietrzem.6. Każde dziecko otrzymuje balon z przywiązanym sznurkiem i obserwuje jego ruchy na wietrze.7. Po powrocie do sali nauczycielka zwraca się do dzieci:- Czy wiecie co się dzieje, kiedy w pomieszczeniu brakuje powietrza?Umieszcza w szkalnym słoju świecę. Zwraca uwagę, że słoik jest otwarty i jest w nim dużo powietrza. Zapala świecę, a następnie zamyka szczelnie słoik. Świeca po pewnym czasie zgaśnie. Dzieci próbują wyciągnąć wnioski.8. Dzieci zajmują miejsca na dywanie. Nauczycielka zwraca się do nich:- Teraz nabierzemy powietrza. Ja wypowiem zdanie "Oddychanie, oddychanie, bardzo ważne to zadanie". Kiedy skończę, wypuszczamy powietrze.Po wykonaniu zadaje pytanie:- Czy długo można wytrzymać bez powietrza?Dzieci odpowiadają.
odwiedzin: 303602
stefekW