Z. Tarkowski
Arkusz indywidualny
Imię i nazwisko: ...........................................................................................................................
Data urodzenia: ...................................... Data badania: ................................... Wiek: ................
Szkoła: ..........................................................................................................................................
Uwagi: ..........................................................................................................................................
OCENA
Podtesty
Wyniki surowe
Razem
Ocena słowna
Rozumienie
Słownik
Gramatyka
Wymowa
Podtest I: Rozumienie zdań
Pomoce: figurki psa i kota, kredka
Polecenie:
Wynik surowy: ..........................pkt.
Podtest II: Słownik
CZĘŚĆ A: Nazwy kolorów
Pomoce: 10 kredek
Polecenie: „Jaki jest kolor tej kredki?”
6. brązowy ...................
7. czarny ...................
8. fioletowy ...................
9. szary ...................
10.biały ...................
CZĘŚĆ B: Nazwy zwierząt i roślin
Polecenie: „Wymień zwierzęta, które znasz”.
.....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Polecenie: Wymień rośliny, które znasz”.
Podtest III: Gramatyka
Polecenie: „Ułóż zdania z podanych wyrazów. Powiem jak to masz zrobić. Na przykład, ja podam wyraz „lalka”, a ty coś o niej powiesz. Inny przykład, ja podam dwa wyrazy „lalka” i „półka”, a ty ułożysz zdanie: „Lalka leży na półce”. Przećwiczymy to teraz.”
„Ułóż zdanie z wyrazem „kot”: ....................................................................................................
Ułóż zdanie z wyrazów: „kot - mleko - pić”: ...............................................................................
Zadania: „A teraz ułóż zdania z innych wyrazów”
Podtest IV: Wymowa
CZĘŚĆ A: Powtarzanie sylab
sza .......... sa ........... sia .......... sza-sa-sia .............
ża ........... za .......... zia ......... ża-za-zia ..............
cza .......... ca .......... cia ......... cza-ca-cia ............
dża ......... dza ........ dzia ....... dża-dza-dzia ........
ra ............ la ........... ja ........... ra-la-ja .................
CZĘŚĆ B: Nazywanie rysunków
Pomoce: 15 rysunków
Polecenie: „Co to jest?”
szafa .......................
samolot .....................
świnia ........................
żaba ........................
zegar .........................
guzik .........................
czapka ...................
Cebula .......................
bocian .......................
drzwi .....................
dzwonek ..................
dziewczynka ............
rower .....................
lalka .........................
jabłko .......................
Budowa Przesiewowego Testu Logopedycznego
PTL składa się protokołów badań i pomocy. Jego zasadniczą część stanowią 4 podtesty (Rozumienie, Słownik, Gramatyka, Wymowa) oraz 2 niewystandaryzowane próby (Płynność Mówienia, Głos).
Podtest ten składa się z 6 zdań, których treść dziecko przedstawia za pomocą figurek psa i kota oraz kredki (np. Połóż kredkę między psem a kotem). W podteście 1 nie ma ćwiczeń wstępnych. Z badanym dzieckiem przeprowadza się wszystkie próby. Za poprawną odpowiedź otrzymuje ono 1 pkt, za błędną lub brak odpowiedzi - O pkt.
Jest to podtest dwuczęściowy, który przeprowadzony jest w całości bez ćwiczeń wstępnych. Rozwiązując część 1 (Nazywanie kolorów) dziecko ma podać nazwy kolorów 10 kredek. Za każdą odpowiedź otrzymuje 1 pkt, odpowiedź niepoprawna lub jej brak oceniany jest - O pkt.
Część A (Nazwy kolorów) przeznaczona jest wyłącznie dla dzieci młodszych (4-5 lat).
Dzieci starsze (6-8 lat) wykonują tę próbę bez problemów i dlatego otrzymują 10 pkt, nie wykonując tego zadania.
Część B (Nazwy zwierząt i roślin) przeznaczona jest dla wszystkich dzieci (w wieku 4-8 lat). Mają one w ciągu 1 minuty wymienić jak najwięcej nazw zwierząt, a następnie - w tym samym czasie - podać jak najwięcej nazw roślin. Za każdą poprawną nazwę dziecko otrzymuje 1 pkt., a za błędną - O pkt. Odpowiedź poprawną stanowi zarówno desygnat, (np. róża) jak i kategoria (np. kwiat).
Rozwiązując ten podtest dziecko próbuje ułożyć 8 zadań z podanych w formie słownikowej słów bodźcowych. Rozpoczynamy od ćwiczeń wstępnych, które służą sprawdzeniu, że badany dobrze rozumie instrukcję. Po rozwiązaniu podanych przykładów przechodzimy do zasadniczych zadań. Za każdą poprawną odpowiedź dajemy 1 pkt, a za złą lub brak odpowiedzi - O pkt.
Składa się on z dwóch części, które przeprowadzamy w całości z każdym dzieckiem.
Część A (Powtarzanie sylab) służy do oceny poprawności fonetycznej powtarzanych sylab w izolacji i w ciągu fonicznym (np. sza-sa-sia). Część B (Nazywanie obrazków) stanowi wybiórczy kwestionariusz obrazkowy, ukierunkowany na ocenę głosek, których wymowa sprawia dzieciom najwięcej trudności. Badany ma nazwać obrazki przedstawione na 5 planszach. Podtest 4 nie zawiera ćwiczeń wstępnych. Każda poprawna odpowiedź oceniana jest 1 pkt, odpowiedź błędna lub jej brak - O pkt.
W czasie badania rejestrujemy wszelkie symptomy niepłynności mówienia i zaznaczamy je krzyżykiem w protokole badania.
Podobnie jak w przypadku oceny płynności mówienia staramy się wychwycić i zaznaczyć krzyżykiem objawy wskazujące na zaburzenia głosu.
Ograniczenie czasowe na udzielenie odpowiedzi występuje jedynie w podtekście Słownik, część B (Nazwy zwierzą ...
zubzia