canon_500D.pdf

(3581 KB) Pobierz
194416601 UNPDF
» Testy Canon 500D
Canon 500D
– maszynka na początek
Ten aparat ma cztery zasadnicze wady. Pierwszą jest rozdzielczość 15 megapikseli,
które trudno doścignąć jakością obiektywu. Trzy pozostałe to cena, cena i... cena.
No i cena mogłaby być też niższa. Poza tym sporo zalet...
Marcin Bójko
18
digital foto video
194416601.101.png
Zdjęcia na CD
Ogromny wyświetlacz to pierwsza rzecz,
jaka rzuca się w oczy. Wreszcie „trzycyfrowe”
EOS-y doczekały się LCD o rozdzielczości VGA,
co samo w sobie stanowi przeważający argument
w porównaniu z „450”.
Tryb filmowy na kole wyboru trybu pracy to znak
nowych czasów. Na razie mało przydatny, bo w czasie
rejestracji obrazu nie mamy kontroli nad czasem, przysło-
ną i czułością. Ale wszystko przed nami.
cić mi powierzchowności
testu, bo żeby dokładnie
zbadać możliwości no-
wego Canona, dwa razy
towarzyszyłem wschodowi słońca nad po-
lem rzepaku. Trudno o większe poświęcenie
dziennikarza, gdyż w maju świt wypada oko-
ło 4:30 rano, a na naszych zegarkach takiej
godziny po prostu nie ma. „Pięćsetka” wiele
ryzykowała, idąc ze mną o takiej godzinie
w plener. Gdyby okazało się, że robi kiep-
skie zdjęcia, nie darowałbym jej tego nigdy.
Ponieważ ten tekst czytać będą również
specjaliści od marketingu Canona, od razu
dla spokoju ich ducha donoszę, że wer-
dykt brzmi: będzie żył. Nie rozstrze-
lam tego aparatu, choć oczywiście
nie omieszkam powiedzieć, że
„za drogo”. Przeszło trzy tysią-
ce złotych za korpus amatorski
to o tysiąc złotych za dużo.
Mimo „wodotrysku” w postaci
ilmów HD.
Oczywiście wymówką
Canona jest kryzys. Mało to
oryginalna wymówka i chy-
ba już wszyscy jesteśmy nią
zmęczeni. Zdaję sobie spra-
wę, że projektowanie 500D
rozpoczęło się na długo przed
kryzysem, ale skoro tak, to na
osłodę nienormalnej ceny, wymu-
szonej ponoć niekorzystnym kur-
sem jena do euro, Canon mógł dać
coś, co nie kosztuje. Na przykład dorzucić
funkcję korekty fronfokusu/backfokusu.
Wiem, że znakomita większość klientów, do
których kierowany jest 500D, nie rozpozna-
łaby backfokusu, nawet gdyby ten ugryzł
ich w nogę czy inne cztery litery (czyli ucho
na przykład), ale nawet niewyedukowany
użytkownik ma wyedukowanych kumpli,
którzy mu powiedzą, co i jak. Skoro Olym-
pus to daje, dlaczego nie miałby dawać Ca-
non, zwłaszcza że „Pięćsetka” to już ząbek
wyżej niż najniższa półka (czyli 1000D).
Na podobnych zasadach użytkownik
mógłby dostać regulację balansu bie-
li w kelwinach czy manualny tryb pracy
wbudowanej lampy. Co ciekawe, w tym
ostatnim przypadku w odpowiedniej części
menu jest zakładka Tryb pracy lampy wbu-
dowanej , ale nie można ustawić nic poza
E-TTL II, czyli dokładnie jak za starych cza-
sów: kto jest największym wodzem rewolu-
cji i dlaczego Lenin.
» Lista zaLet
Zanim zacznę wymieniać zalety 500D, nie
mogę się oprzeć przed wyrażeniem żalu,
że Canon nie chce na razie wprowadzać
ruchomego ekranu LCD w lustrzankach.
Moim zdaniem podgląd na żywo bez rucho-
mego LCD to tylko połowa drogi. Doświad-
czyłem tego choćby, ustawiając aparat tuż
przy ziemi, żeby sfotografować z bliska
dmuchawiec, na którym zebrał się szron po
nocnym przymrozku. Okolica nie sprzyja-
ła układaniu się na ziemi, więc celowanie,
Zapis na kartach SD: na najszybszej karcie, jaką
mieliśmy, zdolnej zapisywać 17,2 MB/s, „Pięćsetka”
wyciągnęła 15,7 MB/s, czyli przeszło 90% wydajności
karty. To bardzo dobry wynik.
Wybierak wielofunkcyjny: to umiarkowanie wy-
godne rozwiązanie. Bardziej profesjonalne EOS-y mają
o niebo wygodniejsze pokrętło. Niestety, to cecha
charakterystyczna „trzycyfrowych” Canonów.
Spust migawki: nie wiem, czy to autosugestia czy
rzeczywistość, ale wydaje mi się, że spust migawki
jest umieszczony perfekcyjnie. Palec wskazujący sam
wędruje, gdzie trzeba.
digital foto video 19
N ikt nie jest w stanie zarzu-
digital foto video 19
194416601.112.png 194416601.123.png 194416601.134.png 194416601.001.png
» Testy Canon 500D
choć i tak gigantycznie ułatwione przez
podgląd na żywo, wymagało jakiegoś dziw-
nego kucania. Fotografowanie takiego sa-
mego motywu dajmy na to Nikonem D5000
czy Olympusem E620 to byłaby bułka
z masłem. Trudno, widać musimy czekać
na Canona 500D Mark II albo i III.
Sam wyświetlacz LCD jest znakomity. To
taki sam ekran, jaki ma obecnie większość
lustrzanek z górnej półki, o rozdzielczości
VGA. Znajdziemy go między innymi w EOS-
-ie 5D Mark II i 50D. Podobne wyświetlacze
(jeśli nie te same) są w Sony A700, A900
i Nikonach D3, D3x, D300 i D90. Ekran jest
rewelacyjny i sam w sobie stanowi ogrom-
ną wartość. Menu na nim wyświetlane jest
ładne i czytelne, a obraz okazuje się na tyle
dobry, że bez trudu jesteśmy w stanie oce-
nić jakość ujęcia już na planie zdjęciowym,
głównie jeśli chodzi o ostrość.
Aparat mimo swoich gabarytów nieźle
leżał w mojej wielkiej jak bochen chleba dło-
ni, a spust migawki jest tak umieszczony, że
palec wskazujący układa się na nim bardzo
naturalnie, gdy tylko przyłożymy oko do wi-
zjera. Sam wizjer okazał się niezbyt imponu-
jący. Powiększenie 0,87 i krycie 95% są takie
same jak w 450D. Aparat jednak nie jest ko-
pią „450”. Ma te same gabaryty, ale nabrał
tu i ówdzie krągłości. Najbardziej wygrał na
tym uchwyt, który jest znacznie większy niż
w 450D i teraz można go nazwać wygod-
nym. Podobnie jak w 450D, za pokrętłem
sterującym położonym obok spustu
migawki znalazło się miejsce na
dodatkowy guzik sterowania
czułością. Dzięki niemu
jesteśmy w stanie szyb-
ko „podbić” czułość
matrycy bez ko-
nieczności
odrywania
oka od
wizjera.
Wizualnie aparat jest znacznie po-
ważniejszy od „Czterystapięćdziesiąt-
ki”, co może być pomocne wszędzie
tam, gdzie ma robić dobre wrażenie, na
przykład jako zapasowy korpus u foto-
grafa ślubnego.
» W Laboratorium
W czasie procedury testowej odkryliśmy
przedziwne zachowanie aparatu. Otóż przy
ustawieniu w menu poziomu odszumiania
na „wyłączony” wynik testu był gorszy niż
Aparat Canon 500D
Obiektyw EF 70–200 mm f/4 L IS USM
Ogniskowa
200 mm
Przysłona
f/5,6
Czas
1/60 s
ISO 200
AW B
0 EV A
Lampa błyskowa: podnosi się wysoko, co redukuje
prawdopodobieństwo wystąpienia efektu czerwonych oczu.
Niestety, nie mamy za dużej kontroli nad trybem jej pracy
– jedyne, czym dysponujemy, to korekta ekspozycji o 2 EV
w każdą stronę.
20
digital foto video
194416601.011.png 194416601.022.png 194416601.031.png 194416601.042.png 194416601.052.png 194416601.060.png 194416601.061.png 194416601.062.png 194416601.063.png 194416601.064.png
 
194416601.065.png 194416601.066.png 194416601.067.png 194416601.068.png 194416601.069.png 194416601.070.png 194416601.071.png 194416601.072.png 194416601.073.png 194416601.074.png 194416601.075.png 194416601.076.png 194416601.077.png 194416601.078.png 194416601.079.png
 
194416601.080.png 194416601.081.png 194416601.082.png 194416601.083.png 194416601.084.png 194416601.085.png 194416601.086.png 194416601.087.png 194416601.088.png 194416601.089.png 194416601.090.png 194416601.091.png 194416601.092.png 194416601.093.png
 
194416601.094.png 194416601.095.png 194416601.096.png 194416601.097.png 194416601.098.png 194416601.099.png 194416601.100.png 194416601.102.png 194416601.103.png 194416601.104.png 194416601.105.png 194416601.106.png 194416601.107.png 194416601.108.png 194416601.109.png 194416601.110.png 194416601.111.png 194416601.113.png
ocean traveler
jeśli Ty podołasz - on również
Gitzo GK1581
Ocean Traveler
Pierwszy statyw na świecie,
przeznaczony do eksploatacji
w najtrudniejszych warunkach.
Niestraszna mu słona woda,
piasek, pył czy mróz.
Nogi z włókna węglowego 6X,
jarzmo i głowica z nierdzewnej stali,
uszczelnione połączenia sekcji.
Dzięki technologii Traveler statyw jest
bardzo poręczny - waży tylko 1.4kg,
a składa się do długości 43.5cm.
ALR G-lock
new GK1581OT • • • • rapid 4 149 cm 123 cm 23 cm 43,5 cm 1,4 kg 4 kg
Zobacz go w akcji:
www.youtube.com/watch?v=35N1fs5bZx4
194416601.114.png 194416601.115.png 194416601.116.png 194416601.117.png 194416601.118.png 194416601.119.png 194416601.120.png 194416601.121.png 194416601.122.png 194416601.124.png 194416601.125.png 194416601.126.png 194416601.127.png 194416601.128.png 194416601.129.png 194416601.130.png 194416601.131.png 194416601.132.png 194416601.133.png 194416601.135.png 194416601.136.png 194416601.137.png 194416601.138.png 194416601.139.png 194416601.140.png
» Testy Canon 500D
Aparat
Canon 500D
Obiektyw
TS-E 24 mm f/3,5 L
Ogniskowa
24 mm
Przysłona
f/8
Cz as
1 s
ISO 100
AW B
1 1/3 EV A
Dynamika: aparat ma dość dużą dynamikę, przydatną w fotografii krajobrazowej. Jeśli nie mamy filtra połówkowego,
możemy symulować jego działanie nawet do 3,5 EV, jak w tym przypadku. To bezpieczne wody – nie widać szumu mimo
sporej korekty.
Bez wyświetlacza na górze: brak górnego wyświetla-
cza LCD zdradza amatorski charakter aparatu. Użytkownik,
do którego kierowany jest 500D nie lubi natłoku informacji,
a rezygnacja z wyświetlacza pozwala obniżyć koszty
produkcji i zmniejszyć gabaryty korpusu.
w przypadku poziomu „słaby”.
Dochodzenie, co jest grane,
zajęło trochę czasu. Pomógł
w tym program DPP Canona
do wywoływania plików RAW,
dzięki któremu można było
podejrzeć ustawienie reduk-
cji szumu, stosowane przez
aparat przy różnych pozio-
mach odszumiania. Z jakie-
goś powodu przy wyłączonym
poziomie odszumiania aparat
dokonywał dosyć dużej redukcji,
zależnej od ustawionej czułości. Wyłącze-
nie odszumiania w programie DPP zaowo-
cowało zaskakująco wysokimi wynikami,
rzędu 10% przy ISO 6400. To dramatycznie
dużo, zważywszy, że na przykład Nikon
D90 przy tej czułości uzyskuje wynik na po-
ziomie 6%. Tyle że Nikon stosuje dokładnie
tę samą sztuczkę i wyłączenie odszumiania
tak naprawdę oznacza tylko jego mniejszą
redukcję, a oprogramowanie Nikona do wy-
woływania RAW-ów nie daje takiej swobo-
dy ustawiania parametrów usuwania szumu
jak w przypadku programu Canona.
Rzutem na taśmę, tuż przed oddaniem
materiału do druku, udało się wykonać test
porównawczy za pomocą nieoicjalnej wtycz-
ki Adobe DNG Converter 5.4 RC. Pozwoliła
na porównanie jednakowo wywołanych RA-
W-ów z Nikona D90 i Canona 500D. Po wy-
łączeniu w Adobe Lightroom odszumiania
wyniki Nikona były o 20% lepsze, czemu nie
ma się co dziwić, bo ma on o 20% mniej pik-
seli na matrycy.
22
digital foto video
194416601.141.png 194416601.142.png 194416601.143.png 194416601.144.png 194416601.002.png 194416601.003.png 194416601.004.png 194416601.005.png 194416601.006.png 194416601.007.png 194416601.008.png
 
194416601.009.png 194416601.010.png 194416601.012.png 194416601.013.png 194416601.014.png 194416601.015.png 194416601.016.png 194416601.017.png 194416601.018.png 194416601.019.png 194416601.020.png 194416601.021.png
 
194416601.023.png 194416601.024.png 194416601.025.png 194416601.026.png
 
194416601.027.png 194416601.028.png 194416601.029.png 194416601.030.png 194416601.032.png 194416601.033.png 194416601.034.png 194416601.035.png 194416601.036.png 194416601.037.png 194416601.038.png 194416601.039.png 194416601.040.png 194416601.041.png 194416601.043.png
 
194416601.044.png 194416601.045.png 194416601.046.png 194416601.047.png 194416601.048.png 194416601.049.png 194416601.050.png 194416601.051.png 194416601.053.png 194416601.054.png 194416601.055.png 194416601.056.png 194416601.057.png 194416601.058.png 194416601.059.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin