Plan wynikowy
Treści nauczania i przewidywane osiągnięcia ucznia w pakiecie Kolorowa klasa, dla klasy 1, semestr I Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON
Uwaga: W kolumnie „Przewidywane osiągnięcia ucznia” w nawiasach podano punkty podstawy programowej odpowiadające poszczególnym treściom nauczania.
TYDZIEŃ/MIESIĄC
TEMAT
TREŚCI POLONISTYCZNO-PRZYRODNICZE ORAZ SPOŁECZNE Z ETYKĄ, MUZYCZNE, PLASTYCZNE I TECHNICZNE
TREŚCI MATEMATYCZNE
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA
1/ wrzesień
Co lubią robić dzieci?
Witaj, szkoło!
Dobrze razem się bawimy
W klasie
Ulubione zabawy dzieci w domu i na dworze.
Pierwszy dzień w szkole, poznanie koleżanek i kolegów z klasy.
Zabawy integracyjne, pozwalające na bliższe poznanie siebie nawzajem.
Zapoznanie z salą lekcyjną najbliższym środowiskiem ucznia.
Kształtowanie świadomości schematu własnego ciała.
Orientacja w schemacie własnego ciała (prawa, lewa ręka).
Orientacja w przestrzeni, ustalanie i nazywanie kierunków w przestrzeni.
Orientacja w przestrzeni, określanie położenia i kierunku przedmiotów w przestrzeni. Używanie określeń typu: nad, pod, obok, na, między, po prawej, po lewej…
– wie, gdzie można bezpiecznie organizować zabawy, a gdzie nie można i dlaczego (5.6)
– wie, że dzieci niepełnosprawne znajdują się w innej sytuacji i pomaga im (10.6)
– współpracuje z innymi w zabawie, nawiązuje i utrzymuje dobre relacje z rówieśnikami (5.2)
– uczestniczy w rozmowie na tematy związane z życiem szkolnym (1.1.c)
– wyprowadza kierunki od siebie i innych osób; orientuje się na kartce papieru, aby odnajdować informacje (np. w lewym górnym rogu), i rysować strzałki we właściwym kierunku (7.1.e)
2/ wrzesień
W szkole
Tajemnice uczniowskiego tornistra
Jak być dobrym uczniem?
Nasze zasady klasowe
Co robić, aby czuć się bezpiecznie
Zapoznanie z pomieszczeniami znajdującymi się w szkole.
Zapoznanie ze sposobami prawidłowego noszenia tornistra.
Dbanie o porządek wokół siebie.
Próba znalezienia odpowiedzi na pytanie: „Co to znaczy być dobrym uczniem?”. Określenie obowiązków dyżurnego.
Ustalenie i przestrzeganie zasad klasowych.
Omówienie zasad bezpiecznego zachowania się w szkole podczas przerw i w trakcie zajęć.
Orientacja w przestrzeni (nad, pod, za, obok).
Orientacja w przestrzeni
(używanie określeń: wewnątrz, na zewnątrz).
Orientacja w przestrzeni (nad, pod, obok, za) orientacja na kartce.
Wdrażanie do rozpatrywania otoczenia z punktu widzenia drugiej osoby.
– utrzymuje porządek wokół siebie (na swoim stoliku, w sali zabaw, szatni i w ogrodzie), sprząta po sobie i pomaga innym w utrzymywaniu porządku (9.2.a)
– potrafi odróżnić, co jest dobre, a co złe w kontaktach z rówieśnikami; wie, że warto być odważnym, mądrym i pomagać potrzebującym (5.1)
– współpracuje z innymi w zabawie, w nauce szkolnej; przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz w świecie dorosłych
(5.2)
– wie, gdzie można bezpiecznie organizować zabawy, a gdzie nie i dlaczego (5.6)
– wyprowadza kierunki od siebie i innych osób; określa położenie obiektów względem obranego obiektu; orientuje się na kartce papieru, aby odnajdować informacje (np. w lewym górnym rogu), i rysować strzałki we właściwym kierunku (7.1.e)
3/ wrzesień
Na spotkanie z uliczną zebrą
Znaki drogowe
Gdzie mieszkamy?
Gdzie byliśmy latem?
Wielkie sprzątanie Maciej Kraszewski „Śmieciowanka”
Omówienie zasad bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię.
Poznanie wybranych znaków drogowych.
Wskazywanie cech charakterystycznych miasta i wsi – wskazywanie różnic. Swobodne wypowiedzi na temat swojej miejscowości.
Wakacyjne wspomnienia opowiadanie o wakacyjnych o podróżach.
Kształtowanie świadomości ekologicznej. Nauka segregacji śmieci.
Rozpoznawanie i nazywanie podstawowych figur geometrycznych.
Rozpoznawanie figur geometrycznych zbiory.
Figury geometryczne w naszym otoczeniu.
Przeliczanie przedmiotów, tworzenie zbiorów równolicznych.
– wie, jak należy bezpiecznie poruszać się na drogach (9.2.c)
– rozumie sens kodowania oraz dekodowania informacji (1.2.a)
– potrafi wymienić status administracyjny swojej miejscowości (5.7)
– w kulturalny sposób zwraca się do rozmówcy, mówi na temat (1.1.b)
– chroni przyrodę: nie śmieci, szanuje rośliny, zachowuje ciszę w parku i w lesie (6.1.e)
– wie, że należy segregować śmieci, rozumie sens stosowania opakowań ekologicznych
(6.1.h)
–kontynuuje regularny wzór (7.1.f)
– układa obiekty w serie rosnące i malejące (7.1.b)
– ustala równoliczność (7.1.a)
4/ wrzesień
Wprowadzenie liter O, o
Portret
„Pan Hilary”
Nauka pisania liter O, o. Portret – świadomość siebie, własnego ciała, jak mnie widzą inni, jak ja widzę innych. Kształtowanie umiejętności opisywania osób i przedmiotów. Odczytywanie emocji na podstawie wyrazu twarzy.
Przedstawienie zachowania bohatera wiersza za pomocą mimiki i gestów.
Kształtowanie świadomości własnego ciała części głowy i twarzy.
Kształtowanie świadomości własnego ciała – prawa i lewa ręka.
Rysowanie słońca i piłki (wg osi symetrii).
kasiek74