PLAN PRACY
DZIAŁ PRACY
ZADANIADO REALIZACJI
SPODZIEWANEEFEKTY
TERMIN
ODPOWIE-DZIALNY
UWAGI
I.Nasz zespół klasowy
1. Wybór samorządu klasowego i ustalenie zakresu jego obowiązków.2. Przydział i ustalenie obowiązków dyżurnych klasowych.3. Podział klasy na sekcje i ustalenie zadań:— dekoracyjna— sportowa— porządkowa4. Podział uczniów na grupy do pracy na zajęciach lekcyjnych.5. Zapoznanie uczniów z Kodeksem Ucznia i planem pracy wychowawczej, opiekuńczej i profilaktycznej.6. Zapoznanie ze szkołą.
Uczeń:· potrafi uczestniczyć w naradzie klasowej,· potrafi demokratycznie wybierać swych przedstawicieli,· zna i przestrzega obowiązki dyżurnego,· potrafi właściwie oceniać innych i wybiera odpowiednie osoby do zadań,· umie aktywnie uczestniczyć w tworzeniu reguł pracy w zespole,· poznaje prawa i obowiązki ucznia oraz plan pracy wychowawczej, opiekuńczej i profilaktycznej· zna szkołę i potrafi bezpiecznie zachowywać się na jej terenie.
IXIXIXIIXIX
wychowawcawych. + ucz.wych. + samorządwychowawcawychowawcawychowawca
II.Klasa naszym miejscem pracy
1. Zagospodarowanie sali lekcyjnej.2. Stworzenie i uzupełnianie kącika prac plastyczno-technicznych.3. Stworzenie i wzbogacanie kącika czytelniczego.4. Zagospodarowanie miejsca na stroje i obuwie sportowe.5. Zagospodarowanie miejsc na materiały i przybory do pracy6. Dekoracja klasy m. in. gazetki, kwiaty doniczkowe...
Uczeń:· jest współodpowiedzialny za klasę,· zwraca uwagę na estetykę klasy,· dba o sprzęt.
IXIXIXIXIXIX
wych. + sekcja dekor.wych. + sekcja dekor.wych. + ucz.wych. + sekcja sport.wych. + sekcja porząd.wych. + sekcja dekor.
III.Nauka to nasz obowiązek i przyjemność
1. Poznanie uczniów i ich trudności w nauce. Zakwalifikowanie uczniów do zespołu dydaktyczno-wyrównawczego.2.Zapoznanie się z opinią PPP w Lesznie dot. ucznia, nauczanie programemszkoły specjalnej oraz stosowanie obniżonych wymagań i kryteriówoceniania.3. Pobudzanie aktywności uczniów na lekcjach:a) stosowanie pracy grupowej,b) przyznawanie znaczków:„Dobrze liczę”,„Pięknie czytam”,„Ładnie piszę”,„Pracowity jak pszczółka”4. Prezentowanie prac i zeszytów uczniowskich.5. Zajęcia z komputerem wg programu„Komputerowe opowieści”.6.Wykorzystywanie programów komputerowych w trakcie zajęć:„Moje pierwszeABC”,„Zabawy matematyczne” oraz encyklopedii multimedialnych np.„Encyklopedia przyrody”,„Jak to działa ?”i inne.7. Wspólne przygotowywanie się do zajęć poprzez zdobywanie i gromadzenie materiałów, książek, czasopism itp.8. Organizowanie pomocy koleżeńskiej dla nieobecnych (chorych) i słabszych kolegów i koleżanek.
Uczeń:· uczniowie zakwalifikowani do zajęć dydaktyczno- wyrównawczych uczęszczają na zajęcia,· stawia sobie zadania i podejmuje wysiłek, by je realizować,· uczy się wierzyć w siebie i znać swoją wartość,· zdobywa umiejętność współdziałania w grupie· aktywnie uczestniczy w zajęciach i pracy na rzecz klasy i szkoły,· dostrzega wartości estetyczne prac i zeszytów swoich i kolegów,· zapoznaje się z komputerem i pracą na nim,· zdobywa wiedzę z różnych źródeł· spieszy z pomocą chorym i słabszym
IX -XIXna bieżącona bieżącoco miesiącna bieżącoco 2 tyg.na bieżącona bieżącona bieżąco
wych. +naucz. z.d.w.wychowawcawychowawcawychowawcawych. + sekcja dek.wychowawcawychowawcawych. + ucz.sam. klas. + ucz.
IV.My w życiu szkoły
1. Udział w uroczystym rozpoczęciu roku szkolnego.2. Nasze ślubowanie.3. Przygotowanie występów na apel z okazji Święta Edukacji Narodowej.4. Udział w konkursach szkolnych, m.in.:— Najlepsza klasa— Konkurs bożonarodzeniowy— Konkurs wielkanocny— Konkurs czytelniczy— Konkursy plastyczne5. Udział w szkolnych zabawach: andrzejkowej, w balu karnawałowym i dyskotekach.6. Zorganizowanie klasowych andrzejek.7. Udział w szkolnej uroczystości gwiazdkowej.8. Przygotowanie klasowej gwiazdki.9. Odwiedziny w szkolnej bibliotece (lekcja przysposobienia czytelniczo-informacyjnego).10. Udział w„Godzinie z bajką”.11. Udział w tradycyjnym powitaniu wiosny.12. Wyjazd do kina lub teatru.13. Przygotowanie występów na festyn szkolny z okazji 60-lecia naszej szkoły.14. Przygotowanie występów na zakończenie roku szkolnego.
Uczeń:· ma poczucie przynależności do klasy i szkoły,· godnie reprezentuje siebie i swoją klasę w szkole,· radzi sobie z sukcesem i niepowodzeniami w konkursach, podczas występów ,· potrafi zadbać o stosowny do sytuacji strój i kulturalne zachowanie się podczas ważnych uroczystości,· docenia tradycje i uczy się je pielęgnować,· docenia wartości kultury,· umie kulturalnie zachować się w bibliotece, kinie, teatrze, podczas spektaklu organizowanego w szkole,· potrafi bawić się w kulturalny sposób,· nawiązuje koleżeńskie kontakty.
IXXXna bieżącowg planuXIXIIXIIXIIIIwg planuwg planuVI
wych. + ucz.wych. + ucz.wych. + ucz.wych. + ucz.wych. + ucz.wych.+ ucz.wych. + ucz.wych. + ucz.bibliotekarzbibliotekarzsam. klas. + ucz.wych. + rodzicewychowawcawych. + ucz.wych. + ucz.
V.Patron szkoły-Przygotowania
1. Udział w głosowaniu na wybór patrona szkoły.2. Zbieranie informacji o postaci przyszłego patrona szkoły.3. Minikonkurs wiedzy o patronie.4. Wykonanie klasowej gazetki o patronie.5. Udział w wycieczce.
Uczeń:· poznaje sylwetkę patrona,· uczy się korzystać z różnych źródeł informacji,· wie jak zachować się w muzeum.
IIII-IIIIIIIVV
wych. + ucz.wych. + ucz.wychowawcasek. dekoracyjnawych. + rodzice
VI.Jesteśmy Polakami
1. Poznanie symboli narodowych.2. Poznanie miejscowości, w której mieszkamy i uczymy się.3. Poznanie historii szkoły w związku z obchodami 60-lecia jej istnienia po wojnie.4. Gromadzenie szkolnych pamiątek dziadków i rodziców.5. Udział w szkolnych uroczystościach z okazji świąt narodowych:— Święto Niepodległości,— Święto Konstytucji 3 Maja.
Uczeń:· wskazuje i poprawnie nazywa symbole narodowe,· śpiewa hymn narodowy,· przyjmuje właściwą postawę w stosunku do symboli i uroczystości narodowych,· czuje się związany ze swoją miejscowością i szkołą.
VVXI-IIIna bieżącoXIV
wychowawcawychowawcawychowawcaucz. + rodzicewych. + ucz.
VII.Jesteśmy członkami rodzin
1. Rozmowy kierowane dotyczące opracowywanych tekstów.2. Pamięć o tych, którzy odeszli– wizyta na cmentarzu.3. Zapraszanie rodziców na uroczystości szkolne i klasowe.4. Wykonanie upominków dla babci i dziadka, dla rodziców, rodzeństwa z okazji ich święta.5. Zorganizowanie klasowej uroczystości z okazji Dnia Matki.6. Pamięć o różnych rodzinnych uroczystościach– wspólne redagowanie życzeń na życzenie ucznia.7. Lekcja zachowania się przy stole.
Uczeń:· zna zasady współżycia w rodzinie,· okazuje miłość, szacunek dziadkom i rodzicom,· pamięta o świętach i uroczystościach w rodzinie,· sprawia radość swym bliskim,· odczuwa potrzebę uczestnictwa rodziców w jego życiu szkolnym,· potrafi pracować i bawić się z rodzicami,· umie zachować się na cmentarzu,· dba o estetyczne podanie posiłku, nakrycie stołu,· umie zachować się przy stole.
na bieżącoXIna bieżącoI, V, VIi wg potrzebVwg potrzebX
wychowawcawych. + ucz.wych. + ucz.uczniowiewych. + ucz.wychowawca + uczniowiewych. + sekcja dekoracyjna
VIII.Pracujemy nad sobą
1. Udział w zajęciach profilaktycznych wg programu autorskiego„Ja wśród innych” .2. Samoocena ucznia na koniec zajęć.3. Cotygodniowe podsumowanie życia klasy.4. ABC zachowania się w sklepie i innych miejscach użyteczności publicznej.5. Korzystanie z automatów telef. (wycieczka).
Uczeń:· rozpoznaje i nazywa uczucia,· wyraża uczucia mimiką i w zachowaniu· (krzyk, płacz),· akceptuje swoje uczucia i innych,· zwraca uwagę na różnice i podobieństwa między ludźmi, akceptuje je,· zna swoje obowiązki w rodzinie,· zna reguły wspólnej pracy i zabawy w społeczności klasowej,· potrafi kulturalnie zachować się w sytuacji konfliktowej,· dokonuje samooceny i oceny innych,· umie zachować się w miejscach użyteczności publicznej,· zna ważne telefony: 997, 998, 999,· umie posługiwać się telefonem
co 2 tygodniecodziennieco tydzieńXIIIII
wychowawcawych. + ucz.wych. + sam. klasowywych. + ucz.wych. + ucz.
IX.Dbamy o zdrowie i bezpie-czeństwo
1. Korzystanie z urządzeń sanitarnych na terenie szkoły i w innych miejscach użyteczności publicznej.2. Udział w szkolnym konkursie„Czyste ręce” i„Proste plecy”3. Dbałość o czyste i estetyczne spożywanie posiłków podczas przerwyśniadaniowej.4. Udział w akcji„Dbaj o zęby”5. Dostosowanie właściwego ubioru do zajęć ruchowych.6. Dostosowanie ubioru do warunków atmosferycznych.7. Dobre rady i przestrogi na ferie zimowe i letnie.8. Zasady bezpiecznego poruszania się po drodze do szkoły (wycieczka).9. Spotkanie z policjantem.10. Dostosowanie przerw śródlekcyjnych do potrzeb dzieci.11. Rozwijanie nawyków prawidłowego żywienia (kanapki, surówki ...).12. Bezpieczne korzystanie z urządzeń elektrycznych.
Uczeń:· właściwie korzysta z urządzeń sanitarnych,· dba czystość rąk, zna zagrożenia ze strony brudnych rąk,· wie, że o kulturze człowieka świadczy m.in. sposób spożywania posiłków,· dba o higienę jamy ustnej,· potrafi ubrać się stosownie do pogody,· dba o właściwy ubiór do zajęć fizycznych,· zna i przestrzega zasad bezpiecznej zabawy zimą i latem,· potrafi bezpiecznie zachować się na drodze do szkoły,· czuje się bezpiecznie na terenie szkoły,· umie wyrazić swoje potrzeby,· bezpiecznie korzysta z urządzeń elektrycznych.
IXi wg potrzebcały rokcały rokwg potrzebcały rokcały rokI, VIIXIXna bieżącoXIIIi wg potrzeb
wychowawcasam. klas. + ucz.sekcja porządk + dyżurnihigienistka szkolna + wychowawcawych. + ucz.wychowawcawychowawcapolicjant + dyrektorwychowawcawych. + ucz.wychowawca
wg programu autorskie-go „Chcę żyć zdrowo i bezpie-cznie”
X.Lubimy sport, rekreację i wypoczynek
1. Udział w inauguracji Szkolnego Roku Sportowego.2. Udział w Zawodach masowych dla klas I-III w Lipnie.3. Udział w zawodach sportowych z okazji Dnia Dziecka.4. Całoroczna klasyfikacja osiągnięć sportowych uczniów.5. Wspólne organizowanie zabaw na świeżym powietrzu i w pomieszczeniu.6. Różne sposoby spędzania wolnego czasu, np. hobby.7. Wycieczki piesze.
Uczeń:· docenia wagę sportu w swoim życiu,· dba o bezpieczeństwo swoje i innych podczas zajęć sportowych,· stawia sobie zadania i dąży do celu,· czuje się współodpowiedzialny za wyniki drużyny,· zyskuje wiarę w siebie,· uczy się przegrywać,· proponuje różne sposoby spędzania wolnego czasu.
IX lub XIIVIna bieżącona bieżącoIXwg potrzeb
wych.+ ucz.wych. + ucz.wych. + ucz.wychowawcasam. klas. + ucz.wych.+ ucz.wychowawca
XI.Jesteśmy przyjaciółmi przyrody
1. Systematyczne pielęgnowanie roślin w klasie.2. Założenie i prowadzenie„ptasiej stołówki”.3. Czynny udział w akcji„Sprzątanie świata”.4. Organizowanie wycieczek pieszych w celu obserwacji zmian zachodzących w przyrodzie w różnych porach roku.5. Opieka nad zwierzętami domowymi.6. Oszczędzanie wody .
Uczeń:· dba o rośliny klasowe,· jest wrażliwy na potrzeby zwierząt, na ich krzywdę,· rozumie potrzebę ochrony przyrody· dąży do zachowania ładu i porządku w swoim otoczeniu,· rozumie potrzebę oszczędzania wody i wie, jak to robić.
na bieżącowg potrzebXI, IIIna bieżącona bieżącona bieżąco
sekcja porząd. + dyżurnisekcja porządkowawych. + ucz.wychowawcauczniowiewych. + ucz.
XII.Rodzice w życiu naszej klasy
1. Informacja o postępach w nauce i zachowaniu uczniów (arkusz obserwacji).1. Zebrania z rodzicami....
tygrysekjola