Marketing międzynarodowy 18.02.2009
Globalizacja jest:nieuchronną integracją rynków, państw, technologii do poziomu nigdy przedtem niespotykanego – w sposób umożliwiający jednostkom, korporacjom i krajom dotrzeć do świata dalej szybciej głębiej i taniej niż kiedykolwiek wcześniej oraz sposób umożliwiający światu dotarcie do jednostek, korporacji i krajów dalej, szybciej, głębiej i taniej niż kiedykolwiek wcześniej. Friedman
Dlaczego globalizacja?- wykorzystywanie rdzennych umiejętności firmy- pozyskiwanie zasobów i dostawców- poszukiwanie nowych rynków- lepsze konkurowanie z rywalami
Trend w kierunku większej ekonomicznej, kulturowej, politycznej oraz technologicznej współzależności krajowych instytucji i gospodarek
Globalizacja rynków Globalizacja produkcjiupodabnianie się preferencji nabywców rozproszenie działań produkcyjnych abyna rynkach światowych minimalizować koszty lub maksymalizować jakość
Przewaga konkurencyjna w warunkach globalizacji- sukces w branży w tworzeniu wartości osiągnięty przez integrację i prowadzenie działań na skalę światową- zorientowanie !!!
Koncentracja i uwaga na rdzennym biznesie i kompetencjachnp. Nestle jest zorientowana: „oferujemy żywność, napoje. Nie prowadzimy sklepów z rowerami. Nawet oferując żywność nie jesteśmy we wszystkich jej obszarach. Są oczywiście pewne obszary których nie dotykamy… Nie mamy soft drinks, ponieważ powiedziałbym, że albo kupimy Coca-Colę albo zostawimy ją samą sobie. To jest zorientowanie” Mancler
Krótkie spojrzenie na istotę marketingu- jeden z funkcjonalnych obszarów biznesu różniący się zasadniczo od innych funkcji w firmie- podstawowymi instrumentami w marketingu są produkt, cena, dystrybucja, promocja (4P’s)- marketing jest działalnością, która składa się na łańcuch wartości firmy- cel marketingu: (1) przewyższać konkurencję w obszarze tworzenia postrzeganej wartości dla klientów; (2) równanie wartości (wartość = korzyści/cena (pieniądze, czas wysyłki …)
Marketing globalny* Dwie pozycje: - żyjemy w globalnym świecie - żyjemy w świecie w którym wyniki są lokalne
Marketing tradycyjny Marketing eksportowy Marketing międzynarodowy Marketing globalny
* Dlaczego marketing międzynarodowy? - zyski (dostęp do nowych rynków i dostęp do zasobów) - przetrwanie (w warunkach narastającej konkurencji na macierzystych rynkach)
Standaryzacja a adaptacja
· Globalizacja (standaryzacja)- rozwijanie standardowych (ujednoliconych) produktów sprzedawanych na świecie z e standardowym (ujednoliconym) marketingiem mix- istota marketingu masowego
· Globalna lokalizacja (adaptacja)- połączenie standaryzacji i dostosowania (dopasowania) w sposób który minimalizuje koszty i maksymalizuje satysfakcję- istota segmentacji- Myślenie globalne, działanie lokalne
Znaczenie marketingu międzynarodowego* dla firm amerykańskich 75% potencjału światowego rynku jest poza USA (około 90% przychodów Coca-Coli jest generowana poza USA)* w przypadku firm japońskich 85% ich rynku jest poza Japonią* dla firm niemieckich i z UE 94% ich potencjału jest poza Niemcami i UE
Motywy internacjonalizacji
Rynkowe Kosztowe- otwarcie nowych rynków - obniżenie kosztów produkcji- utrzymanie i zwiększenie udziału rynkowego - inwestycje bezpośrednie- wielkość rynku - ulgi i zwolnienia- wyprzedzenie konkurencji i osiągnięcie przewagi - łatwiejszy dostęp do kapitału w kraju- zachowanie się tak jak konkurencja inwestowania- kursy wymiany walut
Zaopatrzeniowe Polityczne- brak surowców - wspieranie eksportu i inwestycji- tańsze surowce za granicą bezpośrednich za granicą- niewykwalifikowana siła robocza - dywersyfikacja źródeł zakupu- dostęp do nowoczesnej wiedzy, technologii, - ekonomiczne wsparcie krajów ważnychmarketingu, zarządzania i kapitału politycznie - lobbing - niskie podatki, dogodna infrastruktura
Marketing międzynarodowy 25.02.2009
Środowisko ekonomiczne – światowa gospodarkaGlobalne środowisko gospodarcze odgrywa dużą rolę w rozwoju nowych rynków
Nowa rzeczywistość:
· Handel jest zastępowany przez kapitałowe przesunięcia – napędzające światową gospodarkę
· Rosnąca produktywność
· Światowa gospodarka, a nie pojedyncze kraj, jest dominującym czynnikiem w rozwoju biznesu
· 75-letnia walka między kapitalizmem i socjalizmem prawie się skończyła
· E-Commerce zmniejsza znaczenie krajowych barier i zmusza firmy do przewartościowania dotychczasowych modeli biznesowych
Co wpływa na rozwój światowej gospodarki?:* G7- Liderzy z tej grupy najbogatszych krajów współpracują aby kierować gospodarką światową i zapewnić monetarną stabilność na świecie- USA, Japonia, Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Kanada, Włochy nie mają wpływu na konkretne decyzje związane ze światową gospodarką
* WTO- światowa organizacja handlu_ skupia około 150 krajów- ma siłę sprawczą- przyczynia się do liberalizacji handlu
* TRIADA- trójkąt wpływający na rozwój gospodarczy i handel między USA z Kanadą, UE i Japonią- ma ogromną siłę- świat w ramach triady jest bardzo podobny- generuje 85% PKB- Do triady dołączyły: Meksyk, Rosja, Ukraina, Hong Kong itp.
* Kooperacja gospodarcza (RFiG – Regionalne formy integracji gospodarczej)- wiele krajów poszukuje niższych barier handlowych w swych regionach
Unie gospodarcze
Wspólny Rynek
Unie Celne
Sfery Wolnego Handlu(swobodny handel między członkami)Wspólna zewnętrzna polityka handlowa
Zharmonizowana polityka gospodarcza
Nasycenie rynku:- procent kupujących lub gospodarstw domowych które mają „jakiś produkt”- dostępność telefonów w rozwijających się krajach 1% ludności Indii ma własne telefony
Generalne implikacje marketingu środowiska kulturowego- zadanie marketingu międzynarodowego: studiowanie i rozumienie kultury kraju w którym będzie robiony biznes- powszechny aspekt środowiska kulturowego reprezentuje szanse dla standaryzowania marketingu – mix- poprawiając się komunikacja przyczynia się do upodobania smaków i preferencji w wielu kategoriach produktowych- wpływ marketingu na kulturę jest kontrowersyjny * McDonaldyzacja kultury * Coś nie powinno smakować tak samo wszędzie (Fast food)
Społeczeństwo, społeczne środowisko kulturowe, globalne środowisko kulturowe
KULTURA – sposób życia, tworzony przez grupy ludzi, który jest przenoszony z pokolenia na pokolenia – jest urzeczywistniona w społecznych instytucjach (rodzina, edukacja, religia, rząd, biznes wzmacniają kulturowe normy)
TREND Globalne kultury konsumenckie (GKK) - Ludzie, którzy mają wspólny znaczący zestaw symboli odnoszących się do konsumpcji,( np. Pop pop kultura, Fast-food kultura)
GKK – podstawowy produkt łączącego się świata
Kultura – jest uczona, jest powiązana, jest dzielona
Składniki kultury
· Materialne komponenty kultury- urbanizacja mowa ciała widzialne- narzędzia wygląd i ubranie codzienne- obrazy Zwyczaje spożywania posiłków zachowania-dom
· Subiektywne i abstrakcyjne komponenty kultury wzory przyjaźni - postawy wartości rodzinne Wartości i społeczne morale- przekonania rola seksu- wartości - religia etniczna kultura, religia Podstawowe kulturowe założenia- wrażenia identyfikacja z krajem
Widać tylko 1/3 (jak lodowiec 2/3 poniżej poziomu wody)
Religia jest jednym z ważniejszych źródeł społecznych przekonań, postaw i wartości. Główne religie świata to: Buddyzm, Hinduizm, Islam, Judaizm i Chrześcijaństwo
Estetyka, Kolor, Muzyka
Estetyka:
-Poczucie tego, co jest piękne a co nie jest piękne
-Co reprezentuje smak produktu jest przeciwieństwem tego, co jest bez smaku lub nawet nieprzyzwoite
-widoczna – ucieleśnione w kolorze i kształcie produktu, etykiecie, opakowaniu
-style estetyki np. różne style są odmiennie postrzegane w świecie
Kolor:
-Jakie budzi skojarzenia kolor czerwony?
* aktywny, gorący, żywy
* śluby w niektórych krajach azjatyckich
* chorobę w Afryce
-A biały?
* Czystość, schludność
* Śmierć w pewnych częściach Azji
Kulturowa typologia Halla
Elementy kultury
Kultura niskokontekstowa indywidualizm (Europa Zachodnia, USA)
Kultura wysokokontekstowa kolektywizm (Japonia, Chiny, Arabia Saudyjska)
Komunikacja i język
Sens myślenia o sobie i przestrzeń komunikacyjna
Ubranie i wygląd
Żywność i zwyczaje jedzenia
Świadomość czasu
Rodzina i przyjaciele
Wartość i normy
Przekonania i postawy
Proces myślenia i uczenia
Biznesowe / w pracy zwyczaje
Wyraźna, bezpośrednia
Nieformalny uścisk dłoni
Ubiór dla osiągnięcia indywidualnego sukcesu
Jedzenie jest koniecznością, Fast-food
Punktualność i szybkoś...
pawelcieplak