poetyka.pdf

(412 KB) Pobierz
Poetyka
I. Ogólna teoria dzieła literackiego
1. Jak rozumiesz poj ħ cie „literacko Ļę tekstu”?
Zespół wła Ļ ciwo Ļ ci swoistych dla literatury pi ħ knej, jako sztuki słowa, pozwalaj Ģ cy odró Ň ni ę
j Ģ od wszelakich innych sposobów u Ň ytkowania j ħ zyka w celach praktycznych, poznawczych,
ekspresywnych czy wychowawczych. Kryteria i wzory literacko Ļ ci nie maj Ģ charakteru
uniwersalnego, lecz s Ģ to historycznie i socjokulturowo zmienne, ich przemiany s Ģ wa Ň nym
elementem procesu historycznoliterackiego.
¨
Najpowszechniejszym wyró Ň nikiem literacko Ļ ci jest funkcja estetyczna dzieła, która
umieszcza je w Ļ wiecie sztuki.
¨
Nast ħ pnym strukturalny charakter budowy, zapewniaj Ģ cy spójno Ļę , kompletno Ļę i
samowystarczalno Ļę .
¨
Wyrazisto Ļę organizacji materiału j ħ zykowego, jak gdyby „nadwy Ň kowa”, uznawana
za j ħ zyk poetycki.
¨
Fikcyjny charakter Ļ wiata przedstawionego.
¨
Oryginalno Ļę kształtu i sensu ich jednorazowo Ļę i niepowtarzalno Ļę na tle tradycji
literackiej.
2. Scharakteryzuj funkcj ħ : poetyck Ģ , ekspresywn Ģ i impresywn Ģ wypowiedzi.
Funkcje to stałe zale Ň no Ļ ci miedzy wypowiedzi Ģ a sytuacj Ģ komunikacyjn Ģ , w której jest ona
formułowana i której jest o Ļ rodkiem. Wyodr ħ bniamy nast ħ puj Ģ ce elementy niezb ħ dne do
porozumiewania si ħ za pomoc Ģ j ħ zyka: nadawca wypowiedzi, jej odbiorca, przedmiot
wypowiedzi, wspólny nadawcy i odbiorcy system j ħ zykowy, kontakt umo Ň liwiaj Ģ cy
porozumienie. Funkcje kształtuj Ģ si ħ w zale Ň no Ļ ci tego, który z wymienionych elementów
staje si ħ czynnikiem dominuj Ģ cym.
¨
F. Ekspresywna orientuje wypowied Ņ na osob ħ nadawcy i przejawia si ħ
uzewn ħ trznieniem jego postaw wobec przedmiotu, w wyra Ň aniu jego uczu ę i stanów
psychicznych (np. w wyznaniu miłosnym).
¨
F. Impresywna to nastawienie wypowiedzi na odbiorc ħ , d ĢŇ enie do oddziaływania na
jego Ļ wiadomo Ļę i wol ħ (np. rozkazy, apele).
¨
Wypowiedzi zdominowane przez nastawienie na własn Ģ budow ħ i na nich skupiaj Ģ ce
uwag ħ odbiory ( np. rym w wierszu, instrumentacja głoskowa) to F. Estetyczna
(poetycka) .
3. Jak rozumiesz poj ħ cie fikcji literackiej, a jak – dokumentu?
Fikcja literacka to wła Ļ ciwo Ļę Ļ wiata przedstawionego polegaj Ģ ca na tym, Ň e jest on tworem
wykreowanym przez autora, zmy Ļ lonym, nie maj Ģ cym pokrycia w rzeczywisto Ļ ci, poddanym
własnej logice i wewn ħ trznym motywacjom. Fikcyjny charakter przysługuje Ļ wiatu bez
wzgl ħ du na to czy jest on realistyczny czy fantastyczny, ale nie przysługuje mu w sposób
równomierny, gdy Ň pewne elementu (np. geografia, historia) czytelnik musi odnie Ļę
bezpo Ļ rednio do swojej wiedzy o Ļ wiecie rzeczywistym.
W uogólnionej definicji dokument ( Ņ n. łac. documentum 'dokument' z łac. 'lekcja;
przykład' od doc ƺ re ) to rzeczowe Ļ wiadectwo jakiego Ļ faktu, zaszło Ļ ci, zjawiska lub my Ļ li
ludzkiej, sporz Ģ dzone we wła Ļ ciwej dla danego czasu i miejsca formie. W ró Ň nych
www.fajnologia-polska.blo.pl
1
okoliczno Ļ ciach poj ħ cie dokumentu mo Ň e ró Ň ni ę si ħ szczegółami interpretacyjnymi np. w
nauce, w bibliotekoznawstwie czy w prawie.
4. Wymie ı i omów wewn Ģ trztekstowe i zewn Ģ trztekstowe instancje odbiorcze.
5. Wymie ı i omów wewn Ģ trztekstowe i zewn Ģ trztekstowe instancje nadawcze.
6. Scharakteryzuj odmiany podmiotu autorskiego w dziele.
7. Omów problematyk ħ czasu w utworze literackim. Wyja Ļ nij pojecie czasu narracji,
czasu zdarze ı i czasu Ļ rodowiska.
– jeden z podstawowych elementów struktury dzieła literackiego, rozmaicie kształtowany w
poszczególnych rodzajach literackich. Dzieło literackie – jak ka Ň dy tekst – charakteryzuje si ħ pewn Ģ
czasow Ģ rozpi ħ to Ļ ci Ģ , b ħ d Ģ c Ģ nast ħ pstwem jego j ħ zykowej natury. W liryce dominuje czas
wypowiadania, stanowi Ģ cy jakby wieczn Ģ tera Ņ niejszo Ļę , w dramacie za Ļ czas bezpo Ļ rednio
przedstawianych scen. Najbardziej skomplikowane s Ģ stosunki czasowe w epice: obok czasu narracji,
niekiedy wyra Ņ nego (np. w utworach w 1. osobie), niekiedy za Ļ zacieranego (np. w pisanej w 3.
osobie powie Ļ ci realistycznej), wyst ħ puje zawsze czas wydarze ı , o których si ħ opowiada (inaczej:
czas Ļ wiata przedstawionego lub czas fabuły). Relacje mi ħ dzy c. wypowiadania a c. wydarze ı bywaj Ģ
rozmaite: od konsekwentnie przestrzeganego dystansu ((-) dystans narratora) do nakładania si ħ i
przenikania. Ł Ģ czy si ħ to z w miar ħ swobodnym operowaniem c., wyra Ň aj Ģ cym si ħ w przechodzeniu
od dobitnie zaznaczonej perspektywy czasowej do zbli Ň e ı , pozwalaj Ģ cych np. uj Ģę dan Ģ scen ħ w
powie Ļ ci tak, jakby przebiegała w tera Ņ niejszo Ļ ci ("na oczach czytelnika"). W lit. dawniejszej d ĢŇ ono
z reguły do przestrzegania chronologii w relacjonowaniu wydarze ı , co zostało radykalnie
zakwestionowane przez literatur ħ XX w. Poszczególne poetyki formułowały w zakresie budowy c.
wyra Ņ ne dyrektywy (np. postulat jedno Ļ ci czasu w klasycznej teorii tragedii). C. w d.l. w pewnych
wypadkach, zwłaszcza w gatunkach fabularnych, odwołuje si ħ do c. historycznego. Rozwi Ģ zania w tej
dziedzinie s Ģ rozmaite: od jedynie aluzyjnego wskazania, w jakiej epoce przebiegaj Ģ zdarzenia, do
okre Ļ lenia momentu dziejowego z kalendarzow Ģ dokładno Ļ ci Ģ (np. 16 czerwca 1904 w Ulissessie J.
Joyce'a). C. w d.l. mo Ň e b Ģ d Ņ stanowi ę swoisty analogon c. fizykalnego (d ĢŇ enie charakterystyczne dla
realizmu), b Ģ d Ņ by ę formowany jako odpowiednik c. subiektywnego. Na kształtowanie c. w d.l.
wpływ maj Ģ cz ħ sto koncepcje c. formułowane przez filozofów (np. Bergsona na W poszukiwaniu
straconego czasu Prousta). C. jest w dziele lit. nie tylko elementem konstrukcyjnym, bywa tak Ň e
przedmiotem refleksji (np. u M. Prousta i T. Manna).
8. Omów problematyk ħ przestrzeni w dziele literackim w kontek Ļ cie budowy Ļ wiata
przedstawionego.
– jeden z podstawowych elementów strukturalnych dzieła lit., rozmaicie kształtowany w ró Ň nych
gatunkach i epokach. Ka Ň dy utwór zawiera zawsze jakie Ļ wyobra Ň enia przestrzenne, gdy Ň wchodz Ģ ce
w obr ħ b Ļ wiata przedstawionego postacie, zdarzenia, sytuacje s Ģ w pewien sposób umiejscowione.
Umiejscowienie to jest b Ģ d Ņ przedmiotem osobnego opisu, b Ģ d Ņ te Ň czytelnik poznaje je po Ļ rednio. W
pewnych segmentach utworów narracyjnych uj ħ cia przestrzenne zyskuj Ģ pozycj ħ dominuj Ģ c Ģ ,
mianowicie wtedy, gdy wybrana scena pokazywana jest w du Ň ym zbli Ň eniu, a wi ħ c zatrzymany został
przepływ powie Ļ ciowego czasu (czas w dziele literackim), najistotniejsze staj Ģ si ħ układy wewn Ģ trz tej
sceny, z reguły wyrazi Ļ cie osadzonej w okre Ļ lonym miejscu (np. scena rozmowy Rozłuckiego i
generała w szpitalu w Urodzie Ň ycia ņ eromskiego); jest to tzw. spacjalizacja formy w powie Ļ ci,
charakterystyczna dla niej od czasu naturalizmu. Gatunkami, które koncentruj Ģ si ħ na przedstawianiu
p., s Ģ zwłaszcza poemat opisowy oraz liryka opisowa; w XX w. interesowali si ħ t Ģ kwesti Ģ szczególnie
twórcy nouveau roman. P. jest przedstawiana rozmaicie: klasycyzm ujmował j Ģ w kategoriach
ogólnych, jej wizj ħ podporz Ģ dkowywał racjonalnie uzasadnionej wiedzy, dany układ przestrzenny
traktował jako realizacj ħ powszechnie obowi Ģ zuj Ģ cych zasad; romantyzm za Ļ (por. Sonety krymskie
Mickiewicza) zmierzał do ujmowania p. w jej konkretno Ļ ci (co si ħ wi Ģ zało m.in. z hasłem kolorytu
www.fajnologia-polska.blo.pl
2
lokalnego), poprzez pryzmat poznaj Ģ cego j Ģ podmiotu, cz ħ sto podporz Ģ dkowywał j Ģ ekspresji
lirycznej (np. w postaci paralelizmu: układy przestrzenne – emocje bohatera).
P. w d.l. nabiera ró Ň norakich znacze ı metaforycznych (metafora), wyzyskuj Ģ c w tym zakresie
wła Ļ ciwo Ļ ci j ħ zyka, w którym metaforyka przestrzenna gra du ŇĢ rol ħ (np. niskie instynkty, piaski
człowiek, Ļ lepy zaułek) i jest zwykle wyposa Ň ona w sensy moralne i religijne (np. wyobra Ň enia nieba,
przeciwstawienie góra – dół itp.). Te wła Ļ ciwo Ļ ci j ħ zyka s Ģ podejmowane i rozwijane zwłaszcza w
utworach lirycznych; tak np. w wierszu Norwida Idee i Prawda "wysoko Ļę " oznacza nie tylko
przestrze ı fizyczn Ģ , jest tak Ň e symbolem moralnym i religijnym (miejsce sakralne); to dosłowne i
jednocze Ļ nie symboliczne uj ħ cie kategorii przestrzennej stało si ħ podstawowym czynnikiem budowy
utworu. P. nabiera znacze ı symbolicznych tak Ň e w utworach fabularnych, i to nie tylko w
poszczególnych epizodach, ale jako element całej konstrukcji; np. miasto w powie Ļ ci XX w. (F.
Kafka, M. Butor, E. Sábato) staje si ħ symbolicznie traktowan Ģ przestrzeni Ģ zamkni ħ t Ģ , labiryntem,
przez który człowiek jest okre Ļ lony i od którego nie mo Ň e si ħ uwolni ę . W sposób swoisty p.
traktowana jest w micie – opowiadane w nim zdarzenia umieszczone s Ģ w przestrzeni sakralnej;
szczególn Ģ rol ħ odgrywa miejsce ujmowane jako mityczny Ļ rodek Ļ wiata.
9. Scharakteryzuj fabuł ħ dzieła literackiego, jej jednostki i funkcje.
Fabuła (łac. fabula = bajka, opowie Ļę ) układ zdarze ı w Ļ wiecie przedstawionym utworu
epickiego, dramatycznego i filmowego, składaj Ģ cych si ħ na koleje Ň yciowe ukazanych
postaci. Ka Ň de ze zdarze ı tworz Ģ cych f. dzieła pozostaje w okre Ļ lonych zwi Ģ zkach z innymi
zdarzeniami oraz z nadrz ħ dn Ģ cało Ļ ci Ģ , która je wszystkie ogarnia.
Schemat relacji mi ħ dzy elementami f. obejmuje zale Ň no Ļ ci trojakiego rodzaju (przy czym
Ň ne typy fabuł zakładaj Ģ rozmaite hierarchie tych zwi Ģ zków):
¨
zwi Ģ zki nast ħ pstwa w czasie (czas fabuły),
¨
zwi Ģ zki przyczynowo-skutkowe,
zwi Ģ zki tworz Ģ ce szereg rozwijaj Ģ cy si ħ w kierunku okre Ļ lonego celu (akcja).
Najmniej skomplikowanym rodzajem jest f. epizodyczna (epizod), w której poszczególne
zdarzenia s Ģ w znacznej mierze usamodzielnione i nie tworz Ģ spoistych szeregów wy Ň szego
rz ħ du. Bardziej zło Ň one przypadki reprezentuj Ģ fabuły, w których zdarzenia układaj Ģ si ħ w
pewne w Ģ tki. Ich liczba i powi Ģ zanie zale ŇĢ od liczby wyst ħ puj Ģ cych postaci i ł Ģ cz Ģ cych je
stosunków. Spójn Ģ f. jednow Ģ tkow Ģ maj Ģ np. z reguły nowela czy tragedia; f. wielow Ģ tkowa
w najbardziej urozmaiconych formach wyst ħ puje w powie Ļ ci. W Ģ tki w obr ħ bie f. układaj Ģ si ħ
najcz ħĻ ciej hierarchicznie ( w Ģ tek główny i podporz Ģ dkowane mu w Ģ tki uboczne ), ale
mog Ģ te Ň narasta ę równolegle i równorz ħ dnie. W rozwini ħ tych układach fabularnych, np. w
powie Ļ ci czy w eposie, obok zdarze ı uszeregowanych w w Ģ tki wyst ħ puj Ģ liczne epizody
charakteryzuj Ģ ce tło (społeczne, obyczajowe, historyczne etc.), na którym rozgrywaj Ģ si ħ
wypadki, a obok zdarze ı rozgrywaj Ģ cych si ħ w czasie bezpo Ļ rednio przedstawionym –
zdarzenia reprezentuj Ģ ce przedfabularn Ģ przeszło Ļę bohaterów (przedakcja) lub ich
pofabularn Ģ przyszło Ļę (poakcja).
Fabuła utworu jest tworem zindywidualizowanym i nierozdzielnie zro Ļ ni ħ tym z danym
sposobem narracyjnej manifestacji (narracja): zmiana sposobu opowiedzenia zmienia j Ģ sam Ģ
w mniejszym lub wi ħ kszym stopniu.
10. Jak rozumiesz poj ħ cie „kompozycji dzieła literackiego” (otwarta i zamkni ħ ta) ?
Budowa Ļ wiata przedstawionego dzieła, powi Ģ zanie i układ współtworz Ģ cych go motywów i
ich zespołów. Czyni ona ze Ļ wiata przedstawionego cało Ļę wewn ħ trznie rozplanowan Ģ i
spójn Ģ i samowystarczaln Ģ , któr Ģ czytelnik mo Ň e my Ļ lowo ogarn Ģę i zrozumie ę . Stanowi
jednocze Ļ nie realizacje schematów kompozycyjnych wła Ļ ciwych całym zbiorom dzieł,
nale ŇĢ cych do danego rodzaju literackiego czy gatunku.
www.fajnologia-polska.blo.pl
3
¨
Kompozycja otwarta , pojawiła si ħ w romantyzmie; polega na tym, Ň e zwi Ģ zki mi ħ dzy
poszczególnymi składnikami Ļ wiata przedstawionego nie rysuj Ģ si ħ przejrzy Ļ cie, ich
proporcje s Ģ naruszone, poszczególne w Ģ tki nie musz Ģ by ę sko ı czone i zamkni ħ te, natomiast
cało Ļę utworu odznacza si ħ fragmentaryczno Ļ ci Ģ . Tak zbudowane zostały Dziady
drezde ı skie, Kordian. W literaturze europejskiej w utworach L. Sterne’a Podró Ň
sentymentalna i D. Diderota Kubu Ļ Fatalista i jego pan.
Kompozycja zamkni ħ ta , zwarta, sko ı czona, wewn ħ trznie niepodzielna, jak np. w Chłopach
W. Reymonta, Popiołach S. ņ eromskiego, Nad Niemnem E. Orzeszkowej.
II. Stylistyka
1. Podaj odmiany stylistycznych Ļ rodków artystycznych i omów dokładnie dwa z nich.
¨
Fonetyczne – Aliteracja (Rozpocz ħ cie s Ģ siednich wyrazów tymi samymi głoskami),
Onomatopeja(wyraz d Ņ wi ħ kona Ļ ladowczy, np. puk, puk), Eufonia(Przyjemne, harmonijne
brzmienie głosek), Instrumentacja głoskowa, paranomazja
¨
Słowotwórcze(fleksyjne) - Zrosty, Zło Ň enia Neologizm(Wyraz nowoutworzony)
¨
Leksykalne - Synonimy, Homonimy(wyrazy o identycznym brzmieniu a o innym znaczeniu),
Dialektyzmy, Archaizmy(wyrazy które wyszły z u Ň ycia), Makaronizmy, Orientalizmy,
Neologizmy semantyczne, Frazeologizmy, Kolokwializmy, Brutalizmy, Wulgaryzmy
¨
Semantyczne - Epitety, Porównania, Peryfraza(omówienie), Metonimia, Symbol(symbolizm),
Hiperbola(wyolbrzymienie), Synekdota, Alegoria(jest to kojarzenie zwierz Ģ t z lud Ņ mi),
Oksymoron(zestawienie wyrazów o przeciwstawnym znaczeniu), Metafory, Synestezja,
Animizacja(o Ň ywienie), Personifikacja(uosobienie), Antropomorfizacja, eufemizm
¨
Składniowe - Powtórzenia, Anafora (powtórzenia wyrazu na pocz Ģ tku wersu), Epifora
(Powtórzenia wyrazu na ko ı cu wersu), Refren (regularne powtórzenie), Apostrofa
(bezpo Ļ redni uroczysty zwrot do adresata ), Pytanie retoryczne(nie wymagaj Ģ ce odpowiedzi),
Elipsa (brak jakiego Ļ elementu zdania, np. przecinka, orzeczenia), Antyteza (zestawienie zda ı
przeciwstawnych znaczeniowo), Przerzutnia(Przeniesienie cz ħĻ ci zdania do nast ħ pnego
wersu), Szyk przestawny(Naruszenie naturalnej kolejno Ļ ci wyrazów), Eksklamacja, kontrast.
- Porównanie – zestawienie dwóch przedmiotów lub zjawisk ze wzgl ħ du na jak ĢĻ wspóln Ģ im cech ħ ,
która stanowi podstaw ħ porównania. Odznacza si ħ charakterystyczn Ģ budow Ģ - zespoleniem członów
za pomoc Ģ ł Ģ czników: jak, jako, jakby, jak gdyby, niby, ni to, na kształt, podobnie itp. Wyró Ň nia si ħ
porównania zwykłe, b ħ d Ģ ce utartymi zwi Ģ zkami frazeologicznymi (np. czerwony jak burak, pracowity
jak mrówka, podobni jak dwie krople wody, dr Ň e ę jak li Ļę ), oraz porównania poetyckie, maj Ģ ce
charakter oryginalny, zaskakuj Ģ ce odkryciem niezwykłych podobie ı stw mi ħ dzy odległymi
przedmiotami lub zjawiskami, np.
Ach, te dni jak zwierz ħ ta mrucz Ģ c,
Jak ro Ļ liny s Ģ – coraz młodsza.
(K. K. Baczy ı ski „Pioseneczka”)
Oprócz porówna ı prostych, zawieraj Ģ cych dwa lub trzy wyrazy, spotyka si ħ konstrukcje bardziej
rozbudowane, tzw. porównania homeryckie (s Ģ one cz ħ ste w „Iliadzie” i „Odysei”). Ich drugi człon
stanowi rozwini ħ ty opis lub obraz poetycki.
- Apostrofa – bezpo Ļ redni zwrot do adresata utrzymany w uroczystym, podniosłym tonie (zazwyczaj
w formie wykrzyknienia), np.:
„O długo modłom naszym b ħ d Ģ cy na celu,
Znowu Ň do nas koronny znidziesz Lelewelu”.
2. Wymie ı teorie metafory i mów dokładnie jedn Ģ z nich.
www.fajnologia-polska.blo.pl
4
– wyra Ň enie, w którego obr ħ bie nast ħ puje zamierzona przemiana znacze ı składaj Ģ cych si ħ na nie słów.
Nowe, zmienione znaczenie, zwane metaforycznym, kształtuje si ħ zawsze na fundamencie znacze ı
dotychczasowych pod presj Ģ szczególnych okoliczno Ļ ci u Ň ycia, np. niezwykłej referencji, a zwłaszcza
niezwykłego kontekstu słownego, wprowadzaj Ģ cego składniowe zale Ň no Ļ ci mi ħ dzy wyrazami dot Ģ d w
takich zespoleniach nie wyst ħ puj Ģ cymi. Zale Ň na od kontekstu plastyczno Ļę znaczeniowa wyrazów,
która umo Ň liwia tworzenie metafor, jest ogóln Ģ wła Ļ ciwo Ļ ci Ģ j ħ zyka gwarantuj Ģ c Ģ jego semantyczn Ģ
zdolno Ļę do obsługiwania niesko ı czonej liczby rozmaitych i zmieniaj Ģ cych si ħ sytuacji (polisemia).
Dlatego te Ň m. pojawiaj Ģ si ħ w ró Ň nych rodzajach wypowiedzi, cho ę uwa Ň ane s Ģ powszechnie za
szczególne znami ħ j ħ zyka poetyckiego.
¨
M. poetycka Ň ni si ħ od m. potocznej , zwanej te Ň j ħ zykow Ģ , nie tyle okoliczno Ļ ciami u Ň ycia
czy zasadami budowy, ile stopniem konwencjonalno Ļ ci. M. potoczne, jak np. bieg wydarze ı ,
Ņ ródło dochodów, rachunek sumienia, gor Ģ cy spór i in. – s Ģ wielokro ę powtarzanymi, utartymi
w obyczaju j ħ zykowym zestawieniami słownymi; ich znaczenia zostały na tyle przyswojone,
Ň e rozumiane s Ģ automatycznie, bez konieczno Ļ ci uzasadnie ı i odwoła ı do niemetaforycznych
znacze ı składaj Ģ cych si ħ na nie wyrazów. Natomiast m. poetyckie powstaj Ģ jako rezultat
indywidualnej odkrywczo Ļ ci i sztuki j ħ zykowej, maj Ģ zaskakiwa ę , zastanawia ę czy zachwyca ę
odbiorc ħ , stanowi ę dla ı wymagaj Ģ c Ģ rozwi Ģ zania zagadk ħ , wysławia ę nieznane sensy,
tworzy ę nowe wyobra Ň enia oraz wskazywa ę ukryte powinowactwa zarówno w Ļ wiecie, jak i
w mowie. Granice mi ħ dzy m. poetyck Ģ a potoczn Ģ s Ģ płynne. M. poetyckie nie zjawiaj Ģ si ħ
wył Ģ cznie w poezji, ale jako produkty anonimowej twórczo Ļ ci lingwistycznej rodz Ģ si ħ tak Ň e
w mowie potocznej, np. w ulicznych czy Ň argonowych powiedzonkach i w aktualnych
dowcipach. Z kolei m. wyst ħ puj Ģ ce w utworach poetyckich mog Ģ mie ę charakter z dawna
potoczny lub by ę pozbawionymi pierwiastka twórczego banalnymi poetyzmami. Odkrywcze
w swoim czasie m. poetyckie mog Ģ traci ę to nacechowanie; automatyzuj Ģ c si ħ w
powszechnym obiegu, w rezultacie zasilaj Ģ frazeologiczny repertuar j ħ zyka
¨
Substytucyjna teoria m . utrwalona została przez dziedzictwo klasycznej retoryki i poetyki.
W my Ļ l jej zało Ň e ı m. jest celow Ģ dewiacj Ģ , artystycznym odst ħ pstwem od j ħ zykowej
naturalno Ļ ci i wprowadzona zostaje do wypowiedzi w drodze substytucji zamiast zwykłego
okre Ļ lenia niemetaforycznego. Interpretacje m. wymaga zrekonstruowania wła Ļ ciwego,
prozaicznego ekwiwalentu dla całej m. lub dla którego Ļ z jej składników oraz okre Ļ lenia
zasady ich wymiany. Na gruncie uzasadnie ı substytucyjnych zbudował sw Ģ epokow Ģ teori ħ
m. Arystoteles: "Metafora jest to przeniesienie nazwy jednej rzeczy na inn Ģ : z rodzaju na
gatunek, z gatunku na rodzaj, z jednego gatunku na inny, lub te Ň przeniesienie nazwy z jakiej Ļ
rzeczy na inn Ģ na podstawie analogii" (Poetyka, tłum. H. Podbielski). Analogie rozumie
Arystoteles jako rodzaj odniesie ı proporcjonalnych: "czara pozostaje w takim stosunku do
Dionizosa, jak tarcza do Aresa. Czar ħ mo Ň na wi ħ c nazwa ę tarcz Ģ Dionizosa, a tarcz ħ – czar Ģ
Aresa".
¨
Równie Ň Kwintylian klasyfikował m. ze wzgl ħ du na to, czego s Ģ zast ħ pnikami, przy czym
operacje substytucyjne porz Ģ dkował w obr ħ bie kategorii Ň ywotno Ļ ci i nie Ň ywotno Ļ ci.
Wyró Ň nił on cztery rodzaje m., utworzone przez zamian ħ : 1. nazwy jakiej Ļ istoty Ň yj Ģ cej na
nazw ħ innej Ň yj Ģ cej; 2. nazwy istoty Ň yj Ģ cej na nazw ħ rzeczy nieo Ň ywionej; 3. nazwy rzeczy
nieo Ň ywionej na nazw ħ innej nieo Ň ywionej; 4. nazwy rzeczy nieo Ň ywionej na nazw ħ istoty
Ň yj Ģ cej.
¨
Interakcyjna teoria m., za któr Ģ opowiedział si ħ M. Black widz Ģ c swego poprzednika w I. A.
Richardsie, odrzuca jako niewystarczaj Ģ ce lub myl Ģ ce obja Ļ nienia porównaniowe, a zwłaszcza
substytucyjne. Traktuje ona wyra Ň enia metaforyczne jako obszar współoddziaływania dwóch
przynajmniej dziedzin, z których jedna – główna w tym wyra Ň eniu – zostaje przedstawiona i
przekształcona przez system "implikacji skojarzeniowych" typowych dla drugiej,
pomocniczej. Zakres owych implikacji nie jest z góry ograniczony i znacznie wykracza poza
reguł ħ podobie ı stwa. Zale Ň nie od tego, w jakich kategoriach uj ħ te zostan Ģ zestawione w m.
dziedziny, np. jako układy przedmiotowe, rodzaje my Ļ li, prze Ň y ę czy wyobra Ň e ı , kompozycje
obrazowe, konstrukcje poj ħ ciowe czy kompleksy znaczeniowe – teoria interakcyjna mo Ň e
prezentowa ę Ň ne orientacje: obiektywizuj Ģ co-realistyczne, psychologiczne, tematologiczne
(tematyczna krytyka), semantyczno-logiczne, semantyczno-lingwistyczne itd. Nowoczesne
uj ħ cia traktuj Ģ m. przede wszystkim jako konstrukcj ħ j ħ zykow Ģ . Dla jej opisu aplikuj Ģ
www.fajnologia-polska.blo.pl
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin