poetyka.pdf
(
412 KB
)
Pobierz
Poetyka
I. Ogólna teoria dzieła literackiego
1. Jak rozumiesz poj
ħ
cie „literacko
Ļę
tekstu”?
Zespół wła
Ļ
ciwo
Ļ
ci swoistych dla literatury pi
ħ
knej, jako sztuki słowa, pozwalaj
Ģ
cy odró
Ň
ni
ę
j
Ģ
od wszelakich innych sposobów u
Ň
ytkowania j
ħ
zyka w celach praktycznych, poznawczych,
ekspresywnych czy wychowawczych. Kryteria i wzory literacko
Ļ
ci nie maj
Ģ
charakteru
uniwersalnego, lecz s
Ģ
to historycznie i socjokulturowo zmienne, ich przemiany s
Ģ
wa
Ň
nym
elementem procesu historycznoliterackiego.
¨
Najpowszechniejszym wyró
Ň
nikiem literacko
Ļ
ci jest funkcja estetyczna dzieła, która
umieszcza je w
Ļ
wiecie sztuki.
¨
Nast
ħ
pnym strukturalny charakter budowy, zapewniaj
Ģ
cy spójno
Ļę
, kompletno
Ļę
i
samowystarczalno
Ļę
.
¨
Wyrazisto
Ļę
organizacji materiału j
ħ
zykowego, jak gdyby „nadwy
Ň
kowa”, uznawana
za j
ħ
zyk poetycki.
¨
Fikcyjny charakter
Ļ
wiata przedstawionego.
¨
Oryginalno
Ļę
kształtu i sensu ich jednorazowo
Ļę
i niepowtarzalno
Ļę
na tle tradycji
literackiej.
2. Scharakteryzuj funkcj
ħ
: poetyck
Ģ
, ekspresywn
Ģ
i impresywn
Ģ
wypowiedzi.
Funkcje to stałe zale
Ň
no
Ļ
ci miedzy wypowiedzi
Ģ
a sytuacj
Ģ
komunikacyjn
Ģ
, w której jest ona
formułowana i której jest o
Ļ
rodkiem. Wyodr
ħ
bniamy nast
ħ
puj
Ģ
ce elementy niezb
ħ
dne do
porozumiewania si
ħ
za pomoc
Ģ
j
ħ
zyka: nadawca wypowiedzi, jej odbiorca, przedmiot
wypowiedzi, wspólny nadawcy i odbiorcy system j
ħ
zykowy, kontakt umo
Ň
liwiaj
Ģ
cy
porozumienie. Funkcje kształtuj
Ģ
si
ħ
w zale
Ň
no
Ļ
ci tego, który z wymienionych elementów
staje si
ħ
czynnikiem dominuj
Ģ
cym.
¨
F. Ekspresywna
orientuje wypowied
Ņ
na osob
ħ
nadawcy i przejawia si
ħ
uzewn
ħ
trznieniem jego postaw wobec przedmiotu, w wyra
Ň
aniu jego uczu
ę
i stanów
psychicznych (np. w wyznaniu miłosnym).
¨
F. Impresywna
to nastawienie wypowiedzi na odbiorc
ħ
, d
ĢŇ
enie do oddziaływania na
jego
Ļ
wiadomo
Ļę
i wol
ħ
(np. rozkazy, apele).
¨
Wypowiedzi zdominowane przez nastawienie na własn
Ģ
budow
ħ
i na nich skupiaj
Ģ
ce
uwag
ħ
odbiory ( np. rym w wierszu, instrumentacja głoskowa) to
F. Estetyczna
(poetycka)
.
3. Jak rozumiesz poj
ħ
cie fikcji literackiej, a jak – dokumentu?
Fikcja literacka
to wła
Ļ
ciwo
Ļę
Ļ
wiata przedstawionego polegaj
Ģ
ca na tym,
Ň
e jest on tworem
wykreowanym przez autora, zmy
Ļ
lonym, nie maj
Ģ
cym pokrycia w rzeczywisto
Ļ
ci, poddanym
własnej logice i wewn
ħ
trznym motywacjom. Fikcyjny charakter przysługuje
Ļ
wiatu bez
wzgl
ħ
du na to czy jest on realistyczny czy fantastyczny, ale nie przysługuje mu w sposób
równomierny, gdy
Ň
pewne elementu (np. geografia, historia) czytelnik musi odnie
Ļę
bezpo
Ļ
rednio do swojej wiedzy o
Ļ
wiecie rzeczywistym.
W uogólnionej definicji
dokument
(
pó
Ņ
n. łac. documentum 'dokument' z łac. 'lekcja;
przykład' od doc
ƺ
re
) to rzeczowe
Ļ
wiadectwo jakiego
Ļ
faktu, zaszło
Ļ
ci, zjawiska lub my
Ļ
li
ludzkiej, sporz
Ģ
dzone we wła
Ļ
ciwej dla danego czasu i miejsca formie. W ró
Ň
nych
www.fajnologia-polska.blo.pl
1
okoliczno
Ļ
ciach poj
ħ
cie dokumentu mo
Ň
e ró
Ň
ni
ę
si
ħ
szczegółami interpretacyjnymi np. w
nauce, w bibliotekoznawstwie czy w prawie.
4. Wymie
ı
i omów wewn
Ģ
trztekstowe i zewn
Ģ
trztekstowe instancje odbiorcze.
5. Wymie
ı
i omów wewn
Ģ
trztekstowe i zewn
Ģ
trztekstowe instancje nadawcze.
6. Scharakteryzuj odmiany podmiotu autorskiego w dziele.
7. Omów problematyk
ħ
czasu w utworze literackim. Wyja
Ļ
nij pojecie czasu narracji,
czasu zdarze
ı
i czasu
Ļ
rodowiska.
– jeden z podstawowych elementów struktury dzieła literackiego, rozmaicie kształtowany w
poszczególnych rodzajach literackich. Dzieło literackie – jak ka
Ň
dy tekst – charakteryzuje si
ħ
pewn
Ģ
czasow
Ģ
rozpi
ħ
to
Ļ
ci
Ģ
, b
ħ
d
Ģ
c
Ģ
nast
ħ
pstwem jego j
ħ
zykowej natury. W liryce dominuje czas
wypowiadania, stanowi
Ģ
cy jakby wieczn
Ģ
tera
Ņ
niejszo
Ļę
, w dramacie za
Ļ
czas bezpo
Ļ
rednio
przedstawianych scen. Najbardziej skomplikowane s
Ģ
stosunki czasowe w epice: obok czasu narracji,
niekiedy wyra
Ņ
nego (np. w utworach w 1. osobie), niekiedy za
Ļ
zacieranego (np. w pisanej w 3.
osobie powie
Ļ
ci realistycznej), wyst
ħ
puje zawsze czas wydarze
ı
, o których si
ħ
opowiada (inaczej:
czas
Ļ
wiata przedstawionego lub czas fabuły). Relacje mi
ħ
dzy c. wypowiadania a c. wydarze
ı
bywaj
Ģ
rozmaite: od konsekwentnie przestrzeganego dystansu ((-) dystans narratora) do nakładania si
ħ
i
przenikania. Ł
Ģ
czy si
ħ
to z w miar
ħ
swobodnym operowaniem c., wyra
Ň
aj
Ģ
cym si
ħ
w przechodzeniu
od dobitnie zaznaczonej perspektywy czasowej do zbli
Ň
e
ı
, pozwalaj
Ģ
cych np. uj
Ģę
dan
Ģ
scen
ħ
w
powie
Ļ
ci tak, jakby przebiegała w tera
Ņ
niejszo
Ļ
ci ("na oczach czytelnika"). W lit. dawniejszej d
ĢŇ
ono
z reguły do przestrzegania chronologii w relacjonowaniu wydarze
ı
, co zostało radykalnie
zakwestionowane przez literatur
ħ
XX w. Poszczególne poetyki formułowały w zakresie budowy c.
wyra
Ņ
ne dyrektywy (np. postulat jedno
Ļ
ci czasu w klasycznej teorii tragedii). C. w d.l. w pewnych
wypadkach, zwłaszcza w gatunkach fabularnych, odwołuje si
ħ
do c. historycznego. Rozwi
Ģ
zania w tej
dziedzinie s
Ģ
rozmaite: od jedynie aluzyjnego wskazania, w jakiej epoce przebiegaj
Ģ
zdarzenia, do
okre
Ļ
lenia momentu dziejowego z kalendarzow
Ģ
dokładno
Ļ
ci
Ģ
(np. 16 czerwca 1904 w Ulissessie J.
Joyce'a). C. w d.l. mo
Ň
e b
Ģ
d
Ņ
stanowi
ę
swoisty analogon c. fizykalnego (d
ĢŇ
enie charakterystyczne dla
realizmu), b
Ģ
d
Ņ
by
ę
formowany jako odpowiednik c. subiektywnego. Na kształtowanie c. w d.l.
wpływ maj
Ģ
cz
ħ
sto koncepcje c. formułowane przez filozofów (np. Bergsona na W poszukiwaniu
straconego czasu Prousta). C. jest w dziele lit. nie tylko elementem konstrukcyjnym, bywa tak
Ň
e
przedmiotem refleksji (np. u M. Prousta i T. Manna).
8. Omów problematyk
ħ
przestrzeni w dziele literackim w kontek
Ļ
cie budowy
Ļ
wiata
przedstawionego.
– jeden z podstawowych elementów strukturalnych dzieła lit., rozmaicie kształtowany w ró
Ň
nych
gatunkach i epokach. Ka
Ň
dy utwór zawiera zawsze jakie
Ļ
wyobra
Ň
enia przestrzenne, gdy
Ň
wchodz
Ģ
ce
w obr
ħ
b
Ļ
wiata przedstawionego postacie, zdarzenia, sytuacje s
Ģ
w pewien sposób umiejscowione.
Umiejscowienie to jest b
Ģ
d
Ņ
przedmiotem osobnego opisu, b
Ģ
d
Ņ
te
Ň
czytelnik poznaje je po
Ļ
rednio. W
pewnych segmentach utworów narracyjnych uj
ħ
cia przestrzenne zyskuj
Ģ
pozycj
ħ
dominuj
Ģ
c
Ģ
,
mianowicie wtedy, gdy wybrana scena pokazywana jest w du
Ň
ym zbli
Ň
eniu, a wi
ħ
c zatrzymany został
przepływ powie
Ļ
ciowego czasu (czas w dziele literackim), najistotniejsze staj
Ģ
si
ħ
układy wewn
Ģ
trz tej
sceny, z reguły wyrazi
Ļ
cie osadzonej w okre
Ļ
lonym miejscu (np. scena rozmowy Rozłuckiego i
generała w szpitalu w Urodzie
Ň
ycia
ņ
eromskiego); jest to tzw. spacjalizacja formy w powie
Ļ
ci,
charakterystyczna dla niej od czasu naturalizmu. Gatunkami, które koncentruj
Ģ
si
ħ
na przedstawianiu
p., s
Ģ
zwłaszcza poemat opisowy oraz liryka opisowa; w XX w. interesowali si
ħ
t
Ģ
kwesti
Ģ
szczególnie
twórcy nouveau roman. P. jest przedstawiana rozmaicie: klasycyzm ujmował j
Ģ
w kategoriach
ogólnych, jej wizj
ħ
podporz
Ģ
dkowywał racjonalnie uzasadnionej wiedzy, dany układ przestrzenny
traktował jako realizacj
ħ
powszechnie obowi
Ģ
zuj
Ģ
cych zasad; romantyzm za
Ļ
(por. Sonety krymskie
Mickiewicza) zmierzał do ujmowania p. w jej konkretno
Ļ
ci (co si
ħ
wi
Ģ
zało m.in. z hasłem kolorytu
www.fajnologia-polska.blo.pl
2
lokalnego), poprzez pryzmat poznaj
Ģ
cego j
Ģ
podmiotu, cz
ħ
sto podporz
Ģ
dkowywał j
Ģ
ekspresji
lirycznej (np. w postaci paralelizmu: układy przestrzenne – emocje bohatera).
P. w d.l. nabiera ró
Ň
norakich znacze
ı
metaforycznych (metafora), wyzyskuj
Ģ
c w tym zakresie
wła
Ļ
ciwo
Ļ
ci j
ħ
zyka, w którym metaforyka przestrzenna gra du
ŇĢ
rol
ħ
(np. niskie instynkty, piaski
człowiek,
Ļ
lepy zaułek) i jest zwykle wyposa
Ň
ona w sensy moralne i religijne (np. wyobra
Ň
enia nieba,
przeciwstawienie góra – dół itp.). Te wła
Ļ
ciwo
Ļ
ci j
ħ
zyka s
Ģ
podejmowane i rozwijane zwłaszcza w
utworach lirycznych; tak np. w wierszu Norwida Idee i Prawda "wysoko
Ļę
" oznacza nie tylko
przestrze
ı
fizyczn
Ģ
, jest tak
Ň
e symbolem moralnym i religijnym (miejsce sakralne); to dosłowne i
jednocze
Ļ
nie symboliczne uj
ħ
cie kategorii przestrzennej stało si
ħ
podstawowym czynnikiem budowy
utworu. P. nabiera znacze
ı
symbolicznych tak
Ň
e w utworach fabularnych, i to nie tylko w
poszczególnych epizodach, ale jako element całej konstrukcji; np. miasto w powie
Ļ
ci XX w. (F.
Kafka, M. Butor, E. Sábato) staje si
ħ
symbolicznie traktowan
Ģ
przestrzeni
Ģ
zamkni
ħ
t
Ģ
, labiryntem,
przez który człowiek jest okre
Ļ
lony i od którego nie mo
Ň
e si
ħ
uwolni
ę
. W sposób swoisty p.
traktowana jest w micie – opowiadane w nim zdarzenia umieszczone s
Ģ
w przestrzeni sakralnej;
szczególn
Ģ
rol
ħ
odgrywa miejsce ujmowane jako mityczny
Ļ
rodek
Ļ
wiata.
9. Scharakteryzuj fabuł
ħ
dzieła literackiego, jej jednostki i funkcje.
Fabuła
(łac. fabula = bajka, opowie
Ļę
)
układ zdarze
ı
w
Ļ
wiecie przedstawionym utworu
epickiego, dramatycznego i filmowego, składaj
Ģ
cych si
ħ
na koleje
Ň
yciowe ukazanych
postaci. Ka
Ň
de ze zdarze
ı
tworz
Ģ
cych f. dzieła pozostaje w okre
Ļ
lonych zwi
Ģ
zkach z innymi
zdarzeniami oraz z nadrz
ħ
dn
Ģ
cało
Ļ
ci
Ģ
, która je wszystkie ogarnia.
Schemat relacji mi
ħ
dzy elementami f. obejmuje zale
Ň
no
Ļ
ci trojakiego rodzaju (przy czym
ró
Ň
ne typy fabuł zakładaj
Ģ
rozmaite hierarchie tych zwi
Ģ
zków):
¨
zwi
Ģ
zki nast
ħ
pstwa w czasie (czas fabuły),
¨
zwi
Ģ
zki przyczynowo-skutkowe,
zwi
Ģ
zki tworz
Ģ
ce szereg rozwijaj
Ģ
cy si
ħ
w kierunku okre
Ļ
lonego celu (akcja).
Najmniej skomplikowanym rodzajem jest
f. epizodyczna
(epizod), w której poszczególne
zdarzenia s
Ģ
w znacznej mierze usamodzielnione i nie tworz
Ģ
spoistych szeregów wy
Ň
szego
rz
ħ
du. Bardziej zło
Ň
one przypadki reprezentuj
Ģ
fabuły, w których zdarzenia układaj
Ģ
si
ħ
w
pewne w
Ģ
tki. Ich liczba i powi
Ģ
zanie zale
ŇĢ
od liczby wyst
ħ
puj
Ģ
cych postaci i ł
Ģ
cz
Ģ
cych je
stosunków. Spójn
Ģ
f. jednow
Ģ
tkow
Ģ
maj
Ģ
np. z reguły nowela czy tragedia;
f. wielow
Ģ
tkowa
w najbardziej urozmaiconych formach wyst
ħ
puje w powie
Ļ
ci. W
Ģ
tki w obr
ħ
bie f. układaj
Ģ
si
ħ
najcz
ħĻ
ciej hierarchicznie (
w
Ģ
tek główny i podporz
Ģ
dkowane mu w
Ģ
tki uboczne
), ale
mog
Ģ
te
Ň
narasta
ę
równolegle i równorz
ħ
dnie. W rozwini
ħ
tych układach fabularnych, np. w
powie
Ļ
ci czy w eposie, obok zdarze
ı
uszeregowanych w w
Ģ
tki wyst
ħ
puj
Ģ
liczne epizody
charakteryzuj
Ģ
ce tło (społeczne, obyczajowe, historyczne etc.), na którym rozgrywaj
Ģ
si
ħ
wypadki, a obok zdarze
ı
rozgrywaj
Ģ
cych si
ħ
w czasie bezpo
Ļ
rednio przedstawionym –
zdarzenia reprezentuj
Ģ
ce przedfabularn
Ģ
przeszło
Ļę
bohaterów (przedakcja) lub ich
pofabularn
Ģ
przyszło
Ļę
(poakcja).
Fabuła utworu jest tworem zindywidualizowanym i nierozdzielnie zro
Ļ
ni
ħ
tym z danym
sposobem narracyjnej manifestacji (narracja): zmiana sposobu opowiedzenia zmienia j
Ģ
sam
Ģ
w mniejszym lub wi
ħ
kszym stopniu.
10. Jak rozumiesz poj
ħ
cie „kompozycji dzieła literackiego” (otwarta i zamkni
ħ
ta) ?
Budowa
Ļ
wiata przedstawionego dzieła, powi
Ģ
zanie i układ współtworz
Ģ
cych go motywów i
ich zespołów. Czyni ona ze
Ļ
wiata przedstawionego cało
Ļę
wewn
ħ
trznie rozplanowan
Ģ
i
spójn
Ģ
i samowystarczaln
Ģ
, któr
Ģ
czytelnik mo
Ň
e my
Ļ
lowo ogarn
Ģę
i zrozumie
ę
. Stanowi
jednocze
Ļ
nie realizacje schematów kompozycyjnych wła
Ļ
ciwych całym zbiorom dzieł,
nale
ŇĢ
cych do danego rodzaju literackiego czy gatunku.
www.fajnologia-polska.blo.pl
3
¨
Kompozycja otwarta
, pojawiła si
ħ
w romantyzmie; polega na tym,
Ň
e zwi
Ģ
zki mi
ħ
dzy
poszczególnymi składnikami
Ļ
wiata przedstawionego nie rysuj
Ģ
si
ħ
przejrzy
Ļ
cie, ich
proporcje s
Ģ
naruszone, poszczególne w
Ģ
tki nie musz
Ģ
by
ę
sko
ı
czone i zamkni
ħ
te, natomiast
cało
Ļę
utworu odznacza si
ħ
fragmentaryczno
Ļ
ci
Ģ
. Tak zbudowane zostały Dziady
drezde
ı
skie, Kordian. W literaturze europejskiej w utworach L. Sterne’a Podró
Ň
sentymentalna i D. Diderota Kubu
Ļ
Fatalista i jego pan.
Kompozycja zamkni
ħ
ta
, zwarta, sko
ı
czona, wewn
ħ
trznie niepodzielna, jak np. w Chłopach
W. Reymonta, Popiołach S.
ņ
eromskiego, Nad Niemnem E. Orzeszkowej.
II. Stylistyka
1. Podaj odmiany stylistycznych
Ļ
rodków artystycznych i omów dokładnie dwa z nich.
¨
Fonetyczne
– Aliteracja (Rozpocz
ħ
cie s
Ģ
siednich wyrazów tymi samymi głoskami),
Onomatopeja(wyraz d
Ņ
wi
ħ
kona
Ļ
ladowczy, np. puk, puk), Eufonia(Przyjemne, harmonijne
brzmienie głosek), Instrumentacja głoskowa, paranomazja
¨
Słowotwórcze(fleksyjne)
- Zrosty, Zło
Ň
enia Neologizm(Wyraz nowoutworzony)
¨
Leksykalne
- Synonimy, Homonimy(wyrazy o identycznym brzmieniu a o innym znaczeniu),
Dialektyzmy, Archaizmy(wyrazy które wyszły z u
Ň
ycia), Makaronizmy, Orientalizmy,
Neologizmy semantyczne, Frazeologizmy, Kolokwializmy, Brutalizmy, Wulgaryzmy
¨
Semantyczne
- Epitety, Porównania, Peryfraza(omówienie), Metonimia, Symbol(symbolizm),
Hiperbola(wyolbrzymienie), Synekdota, Alegoria(jest to kojarzenie zwierz
Ģ
t z lud
Ņ
mi),
Oksymoron(zestawienie wyrazów o przeciwstawnym znaczeniu), Metafory, Synestezja,
Animizacja(o
Ň
ywienie), Personifikacja(uosobienie), Antropomorfizacja, eufemizm
¨
Składniowe
- Powtórzenia, Anafora (powtórzenia wyrazu na pocz
Ģ
tku wersu), Epifora
(Powtórzenia wyrazu na ko
ı
cu wersu), Refren (regularne powtórzenie), Apostrofa
(bezpo
Ļ
redni uroczysty zwrot do adresata ), Pytanie retoryczne(nie wymagaj
Ģ
ce odpowiedzi),
Elipsa (brak jakiego
Ļ
elementu zdania, np. przecinka, orzeczenia), Antyteza (zestawienie zda
ı
przeciwstawnych znaczeniowo), Przerzutnia(Przeniesienie cz
ħĻ
ci zdania do nast
ħ
pnego
wersu), Szyk przestawny(Naruszenie naturalnej kolejno
Ļ
ci wyrazów), Eksklamacja, kontrast.
- Porównanie – zestawienie dwóch przedmiotów lub zjawisk ze wzgl
ħ
du na jak
ĢĻ
wspóln
Ģ
im cech
ħ
,
która stanowi podstaw
ħ
porównania. Odznacza si
ħ
charakterystyczn
Ģ
budow
Ģ
- zespoleniem członów
za pomoc
Ģ
ł
Ģ
czników: jak, jako, jakby, jak gdyby, niby, ni to, na kształt, podobnie itp. Wyró
Ň
nia si
ħ
porównania zwykłe, b
ħ
d
Ģ
ce utartymi zwi
Ģ
zkami frazeologicznymi (np. czerwony jak burak, pracowity
jak mrówka, podobni jak dwie krople wody, dr
Ň
e
ę
jak li
Ļę
), oraz porównania poetyckie, maj
Ģ
ce
charakter oryginalny, zaskakuj
Ģ
ce odkryciem niezwykłych podobie
ı
stw mi
ħ
dzy odległymi
przedmiotami lub zjawiskami, np.
Ach, te dni jak zwierz
ħ
ta mrucz
Ģ
c,
Jak ro
Ļ
liny s
Ģ
– coraz młodsza.
(K. K. Baczy
ı
ski „Pioseneczka”)
Oprócz porówna
ı
prostych, zawieraj
Ģ
cych dwa lub trzy wyrazy, spotyka si
ħ
konstrukcje bardziej
rozbudowane, tzw. porównania homeryckie (s
Ģ
one cz
ħ
ste w „Iliadzie” i „Odysei”). Ich drugi człon
stanowi rozwini
ħ
ty opis lub obraz poetycki.
- Apostrofa – bezpo
Ļ
redni zwrot do adresata utrzymany w uroczystym, podniosłym tonie (zazwyczaj
w formie wykrzyknienia), np.:
„O długo modłom naszym b
ħ
d
Ģ
cy na celu,
Znowu
Ň
do nas koronny znidziesz Lelewelu”.
2. Wymie
ı
teorie metafory i mów dokładnie jedn
Ģ
z nich.
www.fajnologia-polska.blo.pl
4
– wyra
Ň
enie, w którego obr
ħ
bie nast
ħ
puje zamierzona przemiana znacze
ı
składaj
Ģ
cych si
ħ
na nie słów.
Nowe, zmienione znaczenie, zwane metaforycznym, kształtuje si
ħ
zawsze na fundamencie znacze
ı
dotychczasowych pod presj
Ģ
szczególnych okoliczno
Ļ
ci u
Ň
ycia, np. niezwykłej referencji, a zwłaszcza
niezwykłego kontekstu słownego, wprowadzaj
Ģ
cego składniowe zale
Ň
no
Ļ
ci mi
ħ
dzy wyrazami dot
Ģ
d w
takich zespoleniach nie wyst
ħ
puj
Ģ
cymi. Zale
Ň
na od kontekstu plastyczno
Ļę
znaczeniowa wyrazów,
która umo
Ň
liwia tworzenie metafor, jest ogóln
Ģ
wła
Ļ
ciwo
Ļ
ci
Ģ
j
ħ
zyka gwarantuj
Ģ
c
Ģ
jego semantyczn
Ģ
zdolno
Ļę
do obsługiwania niesko
ı
czonej liczby rozmaitych i zmieniaj
Ģ
cych si
ħ
sytuacji (polisemia).
Dlatego te
Ň
m. pojawiaj
Ģ
si
ħ
w ró
Ň
nych rodzajach wypowiedzi, cho
ę
uwa
Ň
ane s
Ģ
powszechnie za
szczególne znami
ħ
j
ħ
zyka poetyckiego.
¨
M. poetycka
ró
Ň
ni si
ħ
od
m. potocznej
, zwanej te
Ň
j
ħ
zykow
Ģ
, nie tyle okoliczno
Ļ
ciami u
Ň
ycia
czy zasadami budowy, ile stopniem konwencjonalno
Ļ
ci. M. potoczne, jak np. bieg wydarze
ı
,
Ņ
ródło dochodów, rachunek sumienia, gor
Ģ
cy spór i in. – s
Ģ
wielokro
ę
powtarzanymi, utartymi
w obyczaju j
ħ
zykowym zestawieniami słownymi; ich znaczenia zostały na tyle przyswojone,
Ň
e rozumiane s
Ģ
automatycznie, bez konieczno
Ļ
ci uzasadnie
ı
i odwoła
ı
do niemetaforycznych
znacze
ı
składaj
Ģ
cych si
ħ
na nie wyrazów. Natomiast m. poetyckie powstaj
Ģ
jako rezultat
indywidualnej odkrywczo
Ļ
ci i sztuki j
ħ
zykowej, maj
Ģ
zaskakiwa
ę
, zastanawia
ę
czy zachwyca
ę
odbiorc
ħ
, stanowi
ę
dla
ı
wymagaj
Ģ
c
Ģ
rozwi
Ģ
zania zagadk
ħ
, wysławia
ę
nieznane sensy,
tworzy
ę
nowe wyobra
Ň
enia oraz wskazywa
ę
ukryte powinowactwa zarówno w
Ļ
wiecie, jak i
w mowie. Granice mi
ħ
dzy m. poetyck
Ģ
a potoczn
Ģ
s
Ģ
płynne. M. poetyckie nie zjawiaj
Ģ
si
ħ
wył
Ģ
cznie w poezji, ale jako produkty anonimowej twórczo
Ļ
ci lingwistycznej rodz
Ģ
si
ħ
tak
Ň
e
w mowie potocznej, np. w ulicznych czy
Ň
argonowych powiedzonkach i w aktualnych
dowcipach. Z kolei m. wyst
ħ
puj
Ģ
ce w utworach poetyckich mog
Ģ
mie
ę
charakter z dawna
potoczny lub by
ę
pozbawionymi pierwiastka twórczego banalnymi poetyzmami. Odkrywcze
w swoim czasie m. poetyckie mog
Ģ
traci
ę
to nacechowanie; automatyzuj
Ģ
c si
ħ
w
powszechnym obiegu, w rezultacie zasilaj
Ģ
frazeologiczny repertuar j
ħ
zyka
¨
Substytucyjna teoria m
. utrwalona została przez dziedzictwo klasycznej retoryki i poetyki.
W my
Ļ
l jej zało
Ň
e
ı
m. jest celow
Ģ
dewiacj
Ģ
, artystycznym odst
ħ
pstwem od j
ħ
zykowej
naturalno
Ļ
ci i wprowadzona zostaje do wypowiedzi w drodze substytucji zamiast zwykłego
okre
Ļ
lenia niemetaforycznego. Interpretacje m. wymaga zrekonstruowania wła
Ļ
ciwego,
prozaicznego ekwiwalentu dla całej m. lub dla którego
Ļ
z jej składników oraz okre
Ļ
lenia
zasady ich wymiany. Na gruncie uzasadnie
ı
substytucyjnych zbudował sw
Ģ
epokow
Ģ
teori
ħ
m. Arystoteles: "Metafora jest to przeniesienie nazwy jednej rzeczy na inn
Ģ
: z rodzaju na
gatunek, z gatunku na rodzaj, z jednego gatunku na inny, lub te
Ň
przeniesienie nazwy z jakiej
Ļ
rzeczy na inn
Ģ
na podstawie analogii" (Poetyka, tłum. H. Podbielski). Analogie rozumie
Arystoteles jako rodzaj odniesie
ı
proporcjonalnych: "czara pozostaje w takim stosunku do
Dionizosa, jak tarcza do Aresa. Czar
ħ
mo
Ň
na wi
ħ
c nazwa
ę
tarcz
Ģ
Dionizosa, a tarcz
ħ
– czar
Ģ
Aresa".
¨
Równie
Ň
Kwintylian klasyfikował m. ze wzgl
ħ
du na to, czego s
Ģ
zast
ħ
pnikami, przy czym
operacje substytucyjne porz
Ģ
dkował w obr
ħ
bie kategorii
Ň
ywotno
Ļ
ci i nie
Ň
ywotno
Ļ
ci.
Wyró
Ň
nił on cztery rodzaje m., utworzone przez zamian
ħ
: 1. nazwy jakiej
Ļ
istoty
Ň
yj
Ģ
cej na
nazw
ħ
innej
Ň
yj
Ģ
cej; 2. nazwy istoty
Ň
yj
Ģ
cej na nazw
ħ
rzeczy nieo
Ň
ywionej; 3. nazwy rzeczy
nieo
Ň
ywionej na nazw
ħ
innej nieo
Ň
ywionej; 4. nazwy rzeczy nieo
Ň
ywionej na nazw
ħ
istoty
Ň
yj
Ģ
cej.
¨
Interakcyjna teoria m.,
za któr
Ģ
opowiedział si
ħ
M. Black widz
Ģ
c swego poprzednika w I. A.
Richardsie, odrzuca jako niewystarczaj
Ģ
ce lub myl
Ģ
ce obja
Ļ
nienia porównaniowe, a zwłaszcza
substytucyjne. Traktuje ona wyra
Ň
enia metaforyczne jako obszar współoddziaływania dwóch
przynajmniej dziedzin, z których jedna – główna w tym wyra
Ň
eniu – zostaje przedstawiona i
przekształcona przez system "implikacji skojarzeniowych" typowych dla drugiej,
pomocniczej. Zakres owych implikacji nie jest z góry ograniczony i znacznie wykracza poza
reguł
ħ
podobie
ı
stwa. Zale
Ň
nie od tego, w jakich kategoriach uj
ħ
te zostan
Ģ
zestawione w m.
dziedziny, np. jako układy przedmiotowe, rodzaje my
Ļ
li, prze
Ň
y
ę
czy wyobra
Ň
e
ı
, kompozycje
obrazowe, konstrukcje poj
ħ
ciowe czy kompleksy znaczeniowe – teoria interakcyjna mo
Ň
e
prezentowa
ę
ró
Ň
ne orientacje: obiektywizuj
Ģ
co-realistyczne, psychologiczne, tematologiczne
(tematyczna krytyka), semantyczno-logiczne, semantyczno-lingwistyczne itd. Nowoczesne
uj
ħ
cia traktuj
Ģ
m. przede wszystkim jako konstrukcj
ħ
j
ħ
zykow
Ģ
. Dla jej opisu aplikuj
Ģ
www.fajnologia-polska.blo.pl
5
Plik z chomika:
chomikmaxio
Inne pliki z tego folderu:
Gumowska.pdf
(11993 KB)
j. polski jako obcy.rar
(12608 KB)
Gramatyka opisowa - Morfologia.rar
(3694 KB)
TYPOWE BŁĘDY W TŁUMACZENIU NA JĘZYK POLSKI.doc
(22 KB)
Colloquial_Polish_-_PDF_and_MP3s.zip
(81071 KB)
Inne foldery tego chomika:
Academic Listening
Język albański
Jezyk angielski
Język chorwacki
Język czeski
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin