ORGANIZACJA KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO ORAZ UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO –PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI
Nowe regulacje prawne zawarte zostały w rozporządzeniach:
1/. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych
przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1487);
2/. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży
niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach
ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1490)
3/. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży
niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach
i oddziałach oraz ośrodkach (Dz. U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1489)
6/. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (zmieniające Dz.U.z2010 r. Nr 228, poz. 1491)
7/. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1488)
8/. w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej (Dz. U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1492)
Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej..... (Dz.U. z 2010 r. Nr 228, poz.1487)
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu, szkole i placówce polega na:
• rozpoznawaniu możliwości psychofizycznych uczniów
• rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów, wynikających w szczególności ze:
1). szczególnych uzdolnień;
2). niepełnosprawności;
3). niedostosowania społecznego;
4). zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
5). choroby przewlekłej;
6). specyficznych trudności w uczeniu się;
7). zaburzeń komunikacji językowej;
8). sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
9). niepowodzeń edukacyjnych;
10). zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi;
11). trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą;
12). innych potrzeb dziecka.
Kto udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej?
Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają, prowadzący zajęcia z uczniem, nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści, w szczególności, psycholodzy, pedagodzy, logopedzi i doradcy zawodowi, we współpracy z:
1). rodzicami uczniów;
2). poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi;
3). placówkami doskonalenia nauczycieli;
4). innymi przedszkolami, szkołami i placówkami;
5). organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana z inicjatywy:
1)ucznia;
2)rodziców ucznia;
3)nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzącego zajęcia z uczniem;
4)poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej;
5)asystenta edukacji romskiej;
6)pomocy nauczyciela.
Pomoc psychologiczno –pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola, szkoły lub placówki.
W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana w formie:
uczniom :
• klas terapeutycznych (z wyjątkiem szkół specjalnych);
• zajęć rozwijających uzdolnienia;
• zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
• zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
• zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej;
• porad i konsultacji.
rodzicom uczniów i nauczycielom:
•porad i konsultacji;
•warsztatów i szkoleń.
W przedszkolu i placówce pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana w formie:
uczniom
rodzicom uczniów i nauczycielom
• porad i konsultacji;
• warsztatów i szkoleń.
Rodzaje zajęć
1. Zajęcia rozwijające uzdolnienia organizuje się dla uczniów szczególnie uzdolnionych przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy. Liczba uczestników zajęć wynosi do 8 uczniów.
2. Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze organizuje się dla uczniów mających trudności w nauce, w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego. Liczba uczestników zajęć wynosi do 8 uczniów.
3. Zajęcia specjalistyczne:
Øzajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Liczba uczestników zajęć wynosi do 5 uczniów.
Øzajęcia logopedyczne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę. Liczba uczestników zajęć wynosi do 4uczniów.
Øzajęcia socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym organizuje się dla uczniów z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne. Liczba uczestników zajęć wynosi do 10 uczniów.
4. Zajęcia związane wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia kariery zawodowej organizuje się w celu wspomagania uczniów podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych, przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy. Zajęcia te prowadzą nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści.
• Zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oraz zajęcia specjalistyczne prowadzą nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie dla rodzaju prowadzonych zajęć.
• Godzina zajęć dydaktyczno-wyrównawczych trwa 45 minut, a godzina zajęć specjalistycznych trwa 60 minut.
• W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie godzin zajęć specjalistycznych w czasie krótszym niż 60 minut, zachowując łączny czas zajęć ustalony dla danego ucznia.
Nauczyciel, wychowawca grupy wychowawczej lub specjalista informuje niezwłocznie dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki o stwierdzonej potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, wynikającej z przeprowadzonych działań pedagogicznych.
Kto planuje i koordynuje udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej?
Planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce jest zadaniem zespołu nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych oraz specjalistów, prowadzących zajęcia z danym uczniem, tworzących zespół.
Dyrektor wyznacza osobę lub osoby koordynujące pracę zespołu.
Spotkania zespołu zwołuje, w miarę potrzeb, osoba koordynująca pracę Zespołu, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku szkolnym.
Organizacja pracy Zespołu
Zespół tworzy dyrektor przedszkola, szkoły i placówki dla ucznia posiadającego:
– orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
– orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,
– orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania,
– opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej (niezwłocznie po otrzymaniu orzeczenia lub opinii),
– wobec którego nauczyciel, wychowawca grupy wychowawczej lub specjalista stwierdził potrzebę objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, wynikającą z przeprowadzonych działań pedagogicznych (niezwłocznie po otrzymaniu informacji).
Kto może brać udział w posiedzeniu Zespołu?
1. Rodzice ucznia mogą uczestniczyć w pracach Zespołu w części dotyczącej ich dziecka;
–o terminie posiedzenia Zespołu i możliwości uczestnictwa w jego pracach dyrektor zawiadamia rodziców ucznia,
2. Przedstawiciel poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej –na wniosek dyrektora;
3. Inne osoby, w szczególności lekarze, psycholodzy, pedagodzy, logopedzi lub inni specjaliści –na wniosek rodzica ucznia.
Osoby biorące udział w spotkaniu zespołu obowiązane są do nieujawniania spraw poruszanych podczas spotkania.
Zadania Zespołu
1). ustala zakres, w którym uczeń wymaga ...
polski_sp