organizacja pomocy psych_ped.doc

(62 KB) Pobierz
ORGANIZACJA KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO ORAZ UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO –PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI WE WSPÓŁPRACY Z JST

ORGANIZACJA KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO ORAZ UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO –PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI

 

Nowe regulacje prawne zawarte zostały w rozporządzeniach:

 

1/. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych

     przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1487);

 

2/. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży

     niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach

     ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1490)

 

3/. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży

     niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach

      i oddziałach oraz ośrodkach (Dz. U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1489)

 

6/. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy   oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (zmieniające Dz.U.z2010 r. Nr 228, poz. 1491)

 

7/. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,

     w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1488)

 

8/. w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym   publicznej poradni specjalistycznej (Dz. U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1492)

 

Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej..... (Dz.U. z 2010 r. Nr 228, poz.1487)

 

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu, szkole i placówce polega na:

rozpoznawaniu możliwości psychofizycznych uczniów

rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów, wynikających w szczególności ze:

1). szczególnych uzdolnień;

2). niepełnosprawności;

3). niedostosowania społecznego;

4). zagrożenia niedostosowaniem społecznym;

5). choroby przewlekłej;

6). specyficznych trudności w uczeniu się;

7). zaburzeń komunikacji językowej;

8). sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;

9). niepowodzeń edukacyjnych;

10). zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi;

11). trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska   edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą;

12). innych potrzeb dziecka.

 

Kto udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej?

Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają, prowadzący zajęcia z uczniem, nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści, w szczególności, psycholodzy, pedagodzy, logopedzi i doradcy zawodowi, we współpracy z:

1). rodzicami uczniów;

2). poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi;

3). placówkami doskonalenia nauczycieli;

4). innymi przedszkolami, szkołami i placówkami;

5). organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.

 

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana z inicjatywy:

1)ucznia;

2)rodziców ucznia;

3)nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzącego zajęcia z uczniem;

4)poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej;

5)asystenta edukacji romskiej;

6)pomocy nauczyciela.

 

Pomoc psychologiczno –pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola, szkoły lub placówki.

 

W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana w formie:

uczniom :

  klas terapeutycznych (z wyjątkiem szkół specjalnych);

  zajęć rozwijających uzdolnienia;

  zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;

  zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;

  zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej;

  porad i konsultacji.

rodzicom uczniów i nauczycielom:

•porad i konsultacji;

•warsztatów i szkoleń.

 

W przedszkolu i placówce pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana           w formie:

uczniom

  zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;

  zajęć rozwijających uzdolnienia;

  porad i konsultacji.

rodzicom uczniów i nauczycielom

  porad i konsultacji;

  warsztatów i szkoleń.

 

Rodzaje zajęć

1. Zajęcia rozwijające uzdolnienia organizuje się dla uczniów szczególnie uzdolnionych przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy. Liczba uczestników zajęć wynosi do 8 uczniów.

 

2. Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze organizuje się dla uczniów mających trudności w nauce, w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego. Liczba uczestników zajęć wynosi do 8 uczniów.

 

3. Zajęcia specjalistyczne:

Øzajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Liczba uczestników zajęć wynosi do 5 uczniów.

Øzajęcia logopedyczne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę. Liczba uczestników zajęć wynosi do 4uczniów.

Øzajęcia socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym organizuje się dla uczniów z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne. Liczba uczestników zajęć wynosi do 10 uczniów.

 

4. Zajęcia związane wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia  kariery zawodowej organizuje się w celu wspomagania uczniów podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych, przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy. Zajęcia te prowadzą nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści.

 

Zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oraz zajęcia specjalistyczne prowadzą nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie dla rodzaju prowadzonych zajęć.

Godzina zajęć dydaktyczno-wyrównawczych trwa 45 minut, a godzina zajęć specjalistycznych trwa 60 minut.

W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie godzin zajęć specjalistycznych w czasie krótszym niż 60 minut, zachowując łączny czas zajęć ustalony dla danego ucznia.

 

Nauczyciel, wychowawca grupy wychowawczej lub specjalista informuje niezwłocznie dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki o stwierdzonej potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, wynikającej z przeprowadzonych działań pedagogicznych.

 

Kto planuje i koordynuje udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej?

Planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce jest zadaniem zespołu nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych oraz specjalistów, prowadzących zajęcia z danym uczniem, tworzących zespół.

Dyrektor wyznacza osobę lub osoby koordynujące pracę zespołu.

Spotkania zespołu zwołuje, w miarę potrzeb, osoba koordynująca pracę Zespołu, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku szkolnym.

Organizacja pracy Zespołu

Zespół tworzy dyrektor przedszkola, szkoły i placówki dla ucznia posiadającego:

  orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,

  orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,

  orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania,

opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej (niezwłocznie po otrzymaniu orzeczenia lub opinii),

  wobec którego nauczyciel, wychowawca grupy wychowawczej lub specjalista stwierdził potrzebę objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, wynikającą z przeprowadzonych działań pedagogicznych (niezwłocznie po otrzymaniu informacji).

 

Kto może brać udział w posiedzeniu Zespołu?

1. Rodzice ucznia mogą uczestniczyć w pracach Zespołu w części dotyczącej ich dziecka;

   –o terminie posiedzenia Zespołu i możliwości uczestnictwa w jego pracach dyrektor zawiadamia rodziców ucznia,

2. Przedstawiciel poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej –na wniosek dyrektora;

3. Inne osoby, w szczególności lekarze, psycholodzy, pedagodzy, logopedzi lub inni specjaliści –na wniosek rodzica ucznia.

Osoby biorące udział w spotkaniu zespołu obowiązane są do nieujawniania spraw poruszanych podczas spotkania.

 

Zadania Zespołu

1). ustala zakres, w którym uczeń wymaga ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin