Sir KenRobinson_2006.txt

(19 KB) Pobierz
00:00:00:www.napiprojekt.pl - nowa jako�� napis�w.|Napisy zosta�y specjalnie dopasowane do Twojej wersji filmu.
00:00:20: Dzie� dobry! Jak si� macie? By�o super, co?
00:00:24: Brak mi s��w na te wszystkie prezentacje.
00:00:28: W sumie... to wychodz�...
00:00:32: By�y trzy ciekawe tematy
00:00:36: poruszone podczas konferencji, kt�re nawi�zywa�y
00:00:40: do tego o czym chc� m�wi�. 
00:00:42: Jeden z nich to nadzwyczajny dow�d ludzkiej kreatywno�ci
00:00:45: we wszystkich prezentacjach, kt�re widzieli�my
00:00:49: i u wszystkich os�b tutaj. Jej r�norodno��
00:00:52: i si�a tych wyj�tkowych idei. Po drugie
00:00:55: jeste�my w tej chwili w punkcie, w kt�rym nie mamy poj�cia co b�dzie
00:00:58: je�li chodzi o przysz�o��.
00:01:00: Nawet o t� najbli�sz�.
00:01:02: Interesuj� si� edukacj� -
00:01:04: w�a�ciwie to zauwa�y�em, �e ka�dy si� ni� interesuje.
00:01:08: Nieprawda�? Ciekawe, prawda?
00:01:10: Je�li wybierzecie si� na przyj�cie i powiecie,
00:01:12: �e pracujecie w o�wiacie - 
00:01:14: ... cho�, szczerze m�wi�c, raczej nie bywacie na przyj�ciach, je�li pracujecei w o�wiacie...
00:01:22: Nie zapraszaj� Was...
00:01:26: A je�li zaprosz�, to tylko raz. Dziwne...
00:01:30: Jednak je�li ju� tam jeste� i kto� Ci� zapyta co robisz,
00:01:33: no wiecie... kto� powie... "Czym si� zajmujesz?"
00:01:35: i odpowiadasz, �e pracujesz w o�wiacie,
00:01:37: to widzisz, jak krew odp�ywa mu z twarzy. To co� w stylu:
00:01:40: "M�j Bo�e! Czemu ja? Moja jedyna noc poza domem w tym tygodniu..."
00:01:44: Ale je�li zapytacie o ICH edukacj�, 
00:01:47: zostan� przyparci do muru. Bo to jedna z tych rzeczy, kt�re tkwi� w nas g��boko, prawda?
00:01:54: Tak jak religia albo pieni�dze i tego typu rzeczy.
00:01:57: Edukcja to jedno z moich zainteresowa�, podobnie jak wielu ludzi.
00:02:00: Zainwestowali�my w ni� ogromn� ilo�� kapita�u,
00:02:03: cz�ciowo dlatego, �e to w�a�nie edukacja ma nas przenie��
00:02:06: w przysz�o��, kt�rej nie mo�emy uchwyci�.
00:02:08: Je�li si� nad tym zastanowi�, dzieci, kt�re rozpoczn� szko�� w tym roku
00:02:11: b�d� odchodzi� na emerytur� w 2065. A nikt nie ma poj�cia -
00:02:14: nawet pomimo tych wszystkich ekspertyz jakie ogl�dali�my przez ostatnie 4 dni -
00:02:19: jak b�dzie wygl�da� �wiat nawet za pi�� lat.
00:02:23: A jednak usi�ujemy
00:02:25: edukowa� je na t� okoliczno��. Tak wi�c ca�a ta nieprzewidywalno��
00:02:27: jest nadzwyczajna.
00:02:29: No i trzeci� kwesti� jest to, 
00:02:32: �e wszyscy jeste�my zgodni, bez wyj�tku, 
00:02:35: co do nadzwyczajnych zdolno�ci u dzieci - 
00:02:37: ich zdolno�ci do innowacji. Np. Serena, kt�r� widzieli�my wczoraj wieczorem, by�a zdumiewaj�ca,
00:02:41: czy� nie? Cudownie jest patrze� na to, co robi.
00:02:45: Jest wyj�tkowa, ale my�l�, �e... jak by to uj��...
00:02:48: nie jest wyj�tkowa je�li wzi�� pod uwag� okres dzieci�cy w og�le.
00:02:51: Widzieli�ci osob�, kt�ra ogromnie po�wi�ci�a si� temu co robi,
00:02:55: kt�ra odnalaz�a talent. I wed�ug mnie 
00:02:58: wszystkie dzieci maj� ogromny talent, a my t�uumimy go bezmy�lnie.
00:03:02: Tak wi�c, chcia�bym pom�wi� o edukacji
00:03:05: i kreatywno�ci... Twierdz�, �e kreatywno��
00:03:08: jest teraz w edukacji tak samo istotna jak nauka pisania i czytania.
00:03:12: I powinni�my traktowa� je na r�wni.
00:03:16: Dzi�kuj�.
00:03:20: Swoj� drog�... to ju� wszystko.
00:03:23: Dzi�kuj� bardzo.
00:03:27: Wi�c... jeszcze 15 minut...
00:03:32: Hmm... kiedy si� urodzi�em...
00:03:35: S�ysza�em ostatnio �wietn�histori� - lubi� j� opowiada� -
00:03:38: o dziewczynce na lekcji rysunku. Mia�a 6 lat i siedzia�a z ty�u klasy rysuj�c.
00:03:42: Nauczycielka twierdzi�a, �e dziewczynka nigdy nie mo�e skupi� uwagi
00:03:46: a na tych zaj�ciach z rysunku jednak potrafi.
00:03:49: Nauczycielka by�a zafascynowana. Podesz�a raz do niej
00:03:51: i zapyta�a: "Co rysujesz?"
00:03:54: Na co dziewczynka: "Rysuj� obrazek Boga."
00:03:58: Nauczycielka: "Ale przecie� nikt nie wie jak wygl�da B�g..."
00:04:01: A dziewczynka: "To za minutk� si� dowiedz�."
00:04:14: Kiedy m�j syn mia� 4 lata, w Anglii
00:04:17: ... w�a�ciwie to wsz�dzie mia� wtedy 4 lata...
00:04:22: Wi�c... wzi�� wtedy udzia� w Jase�kach.
00:04:25: Pami�tacie t� histori�? To znana historia.
00:04:28: Wszyscy j� znaj�. Mel Gibson nakr�ci� sequel,
00:04:31: mo�e widzieli�cie: "Jase�ka II". James dosta� rol�J�zefa,
00:04:35: byli�my podekscytowani.
00:04:39: Uwa�ali�my, �e to jedna z g��wnych r�l.
00:04:41: Ca�y rz�d zapchali�my naszymi "agentami" w koszulkach z napisem:
00:04:43: "James Robinson jest J�zefem"
00:04:46: Nie musia� wi�c nic m�wi�, ale znacie ten fragment
00:04:48: kiedy wchodz� trzej kr�lowie. Przynosz� dary,
00:04:50: nios� z�oto, kadzid�o i mirr�.
00:04:52: I to si� naprawd� sta�o. Siedzieli�my tam
00:04:54: i wydaje mi si�, �e ci ch�opcy po prostu zapomnieli sekwencji
00:04:56: bo potem zapytali�my jednego z nich "Wszystko OK?"
00:04:58: Odpowiedzia�: "Jasne, a czemu? Co� by�o nie tak?"
00:05:01: Po prostu zamienili zamienili kwestie, nic wielkiego.
00:05:03: No wi�c, weszli tam czteroletni ch�opcy
00:05:05: z kuchennymi �ciereczkami na g�owach,
00:05:07: postawili swoje pude�eczka
00:05:09: i pierwszy z nich powiedzia�: "Przynosz� Ci z�oto."
00:05:11: Drugi powiedzia�: "Przynosz� Ci mirr�."
00:05:13: a trzeci powiedzia�: "Frank to przys�a�."
00:05:26: Co ��czy te historie to to, �e dziec zawsze ko�ystaj� z okazji.
00:05:30: Je�li czego� nie wiedz� i tak spr�buj� "strzeli�".
00:05:34: Mam racj�? Nie boj� si� pomy�ki.
00:05:37: I nie chodzi mi o to, �e myli� si� znaczy to samo, co by� kreatywnym.
00:05:41: Ale powinni�my wiedzie�, �e je�li nie jeste� przygotowany na pomy�k�,
00:05:45: nigdy nie b�dziesz w stanie wymy�le� nic oryginalnego.
00:05:49: I jeszcze zanim dziecie dorosn�
00:05:51: wi�kszo�� z nich traci tak� "zdolno��".
00:05:53: Boj� si� pope�nia� b��dy.
00:05:56: I nasze firmy prowadzimy w podobny spos�b. Pi�tnujemy b��dy.
00:06:00: Stworzyli�my i podtrzymujemy
00:06:02: systemy edukacji, w kt�rych 
00:06:04: b��dy s� najgorsz� rzecz�, kt�r� mo�esz zrobi�.
00:06:07: W wyniku tego edukujemy ludzi w odizolowaniu
00:06:10: od ich zdolno�ci do bycia kreatywnym. Picasso kiedy� powiedzia�
00:06:13: "Wszystkie dzieci rodz� si� artystami.
00:06:16: Najwi�kszy problem to zachowa� w sobie artyst� w trakcie dorastania."
00:06:20: Wierz�, �e do kreatywno�ci nie dorastamy,
00:06:23: ale z niej wyrastamy. Albo raczej: zostajemy z niej wyedukowani.
00:06:26: Dlaczego tak si� dzieje?
00:06:28: Mieszka�em na obrze�ach Stratford jeszcze 5 lat temu.
00:06:31: Potem przeprowadzili�my si� do Los Angeles.
00:06:33: Wi�c mo�ecie sobie wyobrazi� jaka to by�a "malutka" zmiana w �yciu...
00:06:37: W�a�ciwie
00:06:39: mieszkali�my w miasteczku zwanym Snitterfield,
00:06:41: zaraz za Stratford, gdzie urodzi� si� 
00:06:43: ojciec Szekspira. Pora�eni now� my�l�? Ja by�em.
00:06:48: Nie przysz�o wam do g�owy, �e Szekspir mia� ojca, co?
00:06:51: Nie? A pomy�leli�cie kiedy�, �e Szekspir te� kiedy� by� dzieckiem?
00:06:56: �e mia� kiedy� 7 lat? Ja nigdy o tym nie my�la�em.
00:06:59: To znaczy, �e kiedy�, gdy mia� 7 lat, by� w jakiej�
00:07:02: klasie j�zyka nagielskiego, prawda?
00:07:08: Doprawdy, jakie to musia�o by� wkurzaj�ce...
00:07:17: "Staraj si� bardziej!".
00:07:20: Albo ojciec wygania� go do ��ka:
00:07:23: "Id� SPA�!", wiecie, do Williama Szekspira. "I od�� ten o��wek!
00:07:28: I przesta� m�wi� w TEN spos�b! Nikt nie wie o co ci chodzi..."
00:07:39: No wi�c przenosili�my si� ze Stratford do LA
00:07:43: ale nie chc� m�wi� o samej przeprowadzce.
00:07:47: M�j syn nie chcia� jecha�.
00:07:50: Mam dwoje dzieci: syn ma teraz 21 lat, c�rka 16.
00:07:53: On nie chcia� si� przenosi�. Kocha� Los Angeles,
00:07:56: ale mia� dziewczyn� w Anglii, mi�o�� swojego �ycia - Sar�.
00:08:02: Znali si� miesi�c.
00:08:04: Musicie wiedzie�, �e mija ich czwarta rocznica, a to du�o czasu, odk�d mia� 16 lat.
00:08:09: W ka�dym razie, w samolocie by� bardzo z�y
00:08:11: i powiedzia�: "Ju� niegdy nie znajd� takiej dziewczyny jak Sara"
00:08:15: I, szczerze m�wi�c, raczej byli�my zadowoleni z tego faktu.
00:08:24: By�a g��wnym powodem, dla kt�rego opuszczali�my nasz kraj.
00:08:33: Ale wybieraj�c si� do Ameryki i podr�uj�c po �wiecie, zdajesz sobie z czego� spraw�.
00:08:38: Ka�dy system edukacji na ziemi ma t� sam� hierarchi� przedmiot�w.
00:08:41: Ka�dy jeden, niewa�ne doko�d pojedziesz.
00:08:43: Mo�e Ci si� wydawa�, �e jest inaczej, ale to nieprawda.
00:08:45: Na samej g�rze znajduje si� matematyka i j�zyki, p�niej nauki przyrodnicze, a artystyczne s� na samym dnie. 
00:08:50: Wsz�dzie na ziemi. W wi�kszo�ci tych system�w jest podobnie
00:08:53: tak�e po�r�d przedmiotam�w artystycznych: 
00:08:55: sztuka i muzyka zajmuj� wy�sze pozycje
00:08:57: ni� teatr i taniec. Nie ma takiego systemu na �wiecie,
00:09:00: w kt�rym dzieci uczy�yby si� codziennie ta�ca, tak jak matematyki. Czemu?
00:09:05: No czemu nie? My�l�, �e to istotne.
00:09:07: My�l�, �e matematyka jest istotna, ale taniec r�wnie�.
00:09:10: Dzieci ta�cz� ca�y czas, je�li si� im na to pozwoli. Wszyscy ta�czymy.
00:09:14: Wszyscy mamy cia�a, prawda? A mo�e przegapi�em jaki� wyk�ad?
00:09:20: Jednak kiedy dzieci dorastaj�, zaczynamy kszta�ci� je od pasa w g�r�,
00:09:25: skupiaj�c si� na ich g�owach.
00:09:27: I tylko na aspektach intelektualnych.
00:09:29: Gdyby�cie mieli, jako Obcy, odwiedzi� szko�� i odpowiedzie�: "Po co jest publiczna edukacja?"
00:09:34: my�l�, �e doszliby�cie do prostego wniosku. Bo:
00:09:37: kto naprawd� osi�ga tu sukces dzi�ki edukacji, kto robi wszystko, 
00:09:41: co "powinien", kto zgarnia ca�a pul�, kto jest zwyci�zc�...? 
00:09:45: Gdyby�cie mieli pomy�le� nad celami edukacji, na ca�ym �wiecie,
00:09:48: Wniosek by�by jeden: Ma produkowa� profesor�w uniwersyteckich! Nieprawda�?
00:09:53: To ci ludzie, kt�rzy "dochodz...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin