Podział metod został zaczerpnięty z pozycji
pt.: „Podstawy dydaktyki ogólnej”
Czesława Kupisiewicza.
Podział ten wygląda następująco:
1. Metody oparte na posługiwaniu się słowem – metody słowne:
· opowiadanie,
· wykład,
· pogadanka ( może być wstępna, służąca zaznajamianiu uczniów z nowym materiałem, syntetyzująca i utrwalająca, kontrolna),
· dyskusja,
· praca z książką,
2. Metody oparte na obserwacji i pomiarze (oglądowe)
· pokaz,
· pomiar,
3. Metody oparte na działalności praktycznej uczniów
· metoda laboratoryjna (samodzielne przeprowadzanie przez uczniów eksperymentów, indywidualnie lub w grupach),
· problemowa metoda laboratoryjna (polega ona na dostrzeganiu, formułowaniu i rozwiązywaniu określonych problemów teoretycznych i praktycznych podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych),
· metoda zajęć praktycznych (na przykład różnorakie prace na działce szkolnej, obróbka drewna,
4. Metody gier dydaktycznych
· metoda symulacyjna,
· metoda sytuacyjna (odnosi się do sytuacji fikcyjnych, w których uczeń na podstawie podejmowanych decyzji przewiduje ich następstwa),
· metoda inscenizacji
· fabryka pomysłów zwana obecnie burzą mózgów.
BORYC