NAUCZANIE CZYNNOŚCIOWE
• Wyłanianie na drodze wnikliwej analizy teoretycznej ciągu podstawowych operacji tkwiących implicite lub explicite w założonych treściach kształcenia - sytuacjach zadaniowych dla ucznia.
• Organizowanie w sposób świadomy i planowy sytuacji zadaniowych (miniproblemowych) sprzyjających procesowi interioryzacji i rozwojowi myślenia matematycznego ucznia - jako swobodnego i świadomego posługiwania się przyswajanymi stopniowo operacjami.
• Wiązanie operacji z operacjami do nich odwrotnymi.
• Systematyzowanie treści matematycznych i wiązanie ich z wyraźnie określonymi schematami postępowania.
• Wiązanie operacji z różnych dziedzin matematyki w bardziej ogólne i złożone schematy.
• Uwzględnianie różnych ciągów operacji doprowadzających do tego samego rezultatu (końcowego wyniku).
• Stwarzanie wobec uczniów sytuacji konfliktowych: przeciwstawnych, w których opanowane schematy postępowania są zawodne lub nieskuteczne i w których uczniowie muszą dokonać transformacji (adaptacji) poznanego schematu lub wypracować schemat nowy.
• Wymaganie od dzieci słownego
opisywania Operacji wykonanych, wykonywanych lub przewidywanych do samodzielnego wykonania.
• Celowe integrowanie czynności konkretnych uczniów z operacjami myślowymi, przy czym czynności te mogą być traktowane jako:
- źródło procesu interioryzacji, w którym jako jej rezultat powstaje odpowienio wywołana operacja myślowa,
- operacje wykonywane równolegle z operacjami myślowymi,
- konkretna weryfikacja ustalonego teoretycznie ciągu operacji myślowych.
• Systematyczne i konsekwentne stwarzanie sytuacji wymagających od ucznia swobodnego i operatywnego posługiwania się poznanymi operacjami.
• Zwracanie uwagi na to, aby stosowana symbolika miała również charakter operatywny, aby wizualnie sugerowała określoną operację.
• Przyzwyczajanie uczniów do planowania swoich czynności w rozwiązywaniu
sytuacji zadaniowych oraz wyrabianie u nich przekonania, że tylko dzięki planowemu i zorganizowanemu działaniu a nie biernej kontemplacji i oczekiwaniu na „natchnienie" dochodzi się do zamierzonego celu.
• Stopniowe przygotowywanie uczniów do samodzielnego podejmowania decyzji związanych z rozwiązywaniem sytuacji zadaniowych, szczególnie sytuacji otwartych.
BORYC