Integracja – korelacja. Płaszczyzny integracji. Zalety i niedostatki edukacji zintegrowanej.Integracja to zespalanie, scalenie, tworzenie całości z części, pokazywanie związków między wszystkimi kierunkami, czy zakresami edukacyjnymi oraz ukazywanie nauki jako całości.Korelacja – jednoczesne omawianie wspólnych zagadnień na lekcjach różnych przedmiotów.
Płaszczyzny integracji:1) dziecko i to co się w nim dokonuje jest podstawową płaszczyzną integracji, dlatego nauczanie musi być scalone, nie może być oderwane od dzieci. Dziecko musi poznawać świat w jego dynamice, musi działać aktywnie. Tylko działanie i sytuacje mające lub mogące mieć dla dzieci sens mogą sprzyjać rozwojowi.2) Nauczyciel – integracja odbywa się poprzez osobę nauczyciela. Jest on organizatorem i koordynatorem życia dziecka. On wprowadza dziecko w świat, jest dla niego autorytetem. Dlatego ważny jest styl bycia i komunikacja z klasą. W nauczaniu początkowym należy połączyć model współpracujący z modelem autorytatywnym. Nauczyciel bezwarunkowo musi akceptować osobę ucznia, natomiast tylko warunkowo akceptować zachowanie. Nauczyciel powinien tak stwarzać sytuację, aby dziecko mogło wykazać własną aktywność. Kontakt między nauczycielem i dzieckiem musi być bezpieczny. Dobry nauczyciel musi uruchomić w dziecku wiarę we własne możliwości.3) wspólne poczynanie dziecka i nauczyciela:a) nauczyciel włącza się w linię działania dzieckab) dziecko włącza się w linię działania nauczycielac) oboje konstruują linię działania Linie działań powinny się krzyżować. Strefa najbliższego rozwoju – odpowiada różnicy, jaka istnieje między rzeczywistym rozwojem dziecka, który przebiega dzięki samodzielnemu rozwiązaniu problemów, a wyższym poziomem potencjonalnego rozwoju, przebiegającego dzięki rozwiązywaniu problemów pod kierunkiem ludzi dorosłych lub bardziej kompetentnym rówieśnikiem.4) integracja ofert edukacyjnych, łączenie treści szkolnych z edukacją pozaszkolną, integracja z odwołaniem do sytuacji życiowych 5) integracja zespołu klasowego – prowadzenie zabaw integrujących, wyznaczanie wspólnych działań, częste prace grupowe, mieszanie zespołów, integrowanie rodziców 6) integracja życia społecznego dziecka – szkoły, domu rodzinnego, grupy rówieśniczej7) integracja wszystkich przedmiotów kształcenia Czytanie krytyczno – twórcze w klasach młodszych.Czytanie krytyczne obejmuje ocenę wartości rozpoznawanych wcześniej znaczeń w kontekście właściwości tekstu, jak i celu czytania. Jego podstawę stanowią takie czynności jak:- ocena wiarygodności i logiczności tego, co się czyta- synteza spostrzeżeń dokonanych w procesie czytania, docierania do ukrytego sensu- świadomość czy intuicyjne przeczuwanie obecności fikcji, nieakceptowanie wszystkiego co się czyta- interpretacja zdarzeń i bohaterów oraz uzasadnianie własnych sądów- rozpoznawanie autorskich intencji
Czytanie twórcze polega na przetwarzaniu, rozwijaniu autorskiego zamysłu z wykorzystaniem własnych doświadczeń połączonych z uruchomieniem wyobraźni i myślenia dywergencyjnego. Charakterystyczne postawy czytelnika wobec tekstu wyrażają się w:- niekonwencjonalnych uogólnieniach, wnioskach, dalszym ciągu fabuły odbiegającym od autorskich reguł- wyodrębnianiu nowych, nieznanych czytelnikowi stosunków między elementami tekstu, różnych przekształceń jego struktury i podpowiadanych przez nią znaczeń- nietypowych formach wykorzystania tekstu.Książki warte czytania dzieciom - kryteria doboru lektur. a) funkcje lektury- inspiracja estetyczna i etyczna2. Potrzeby, które są zaspokajane podczas pracy z książką:a) potrzeba estetyczna wzruszeń i doznań emocjonalnychb) potrzeba wzorów zachowań – rozwiązywanie własnych problemówc) potrzeba tożsamości – czyli jaki jestem, kim jestem – poszukiwanie podobieństwa w zdarzeniach życiowych, poglądach, postawach.d) potrzeba informacji o świecie zewnętrznym, czyli wyjścia poza własny horyzonte) potrzeba kompensacji – rozładowanie napięcia życia codziennegof) potrzeba rozrywki, napięcia, grozy, humorug) potrzeba akceptacji społecznej3. Jakie powinny być książki dla dzieci?a) kryterium psychologiczne:- aspekt treściowy: przyroda, przygoda, rodzina, dom, fantastyka- aspekt formalny – dotyczy schematu fabularnego i konstrukcji dramaturgicznej:- od prostych zdarzeń, pojawienia się bohatera aż do złożonych wydarzeń * ramy tekstu muszą być wyraźnie nakreślone – świat realny wyraźnie oddzielony od fikcyjnego - kompozycja: rozdziały krótkie, bohaterowie z dziecięcej wyobraźni b) warstwa estetyczna fabuły, czyli organizacja przekazu gatunkowego:- opowiadania realistyczne zaspokajają potrzebę orientacji w codziennych doświadczeniach dzieci- baśń – uczy ujmować myślowo i wyobrażeniowo całość zdarzeń życiowych, wiązać pewne fakty, podporządkować je myśli przewodniej- fantasy – świat realny + fikcyjnyc) konwencja językowa:- język zwykły, potoczny, prosty- zabawy językowe, metaforyd) warstwa etyczna:- aspekt treściowy zawiera sugestię co do świata, dotyczy znaczeń nadawanych określonym elementom świata:*prawda warstwy empirycznej wynika bezpośrednio ze zdarzeń*prawdy warstwy emocjonalnej - zgodność między powoływanym obrazem, a emocjami faktycznie wywołanymi.- forma przekazu – sposób realizacji funkcji e) kryterium kulturowePismo – nowy język dziecka. Aspekty kształcenia sprawności ucznia w zakresie pisaniaProces pisania to proces wzrokowego ujmowania i ruchowego odtwarzania graficznych elementów pisma.Elementy składowe procesu pisania:- wzrokowy ( spostrzeżenie znaków)- ruchowy (ruchy ręki podczas odtwarzania graficznych elementów pisma)- słuchowy (wyobrażenia słów słyszanych)- ruchowy – kinestetyczny ( obejmuje ruchy narządów artykulacyjnych podczas wymawiania pisanego słowa)Etapy nauki pisania:a) opanowanie schematów liter i ich połączeńb) wyróżnienie liniaturya) pisanie swobodneb) modyfikacja w piśmie, czyli dziecko automatyzuje swoje pismo i zaczyna je modyfikować, aby skrócić drogę i czas pisaniae) etap pisma zindywidualizowanegoEtapy doskonalenia pisma:a) utrwalenie wzorów kształtów literb) płynne pisanie liter złożonych z kilku elementówc) łączenie liter w wyrazachd) właściwe rozmieszczenie liter w wyrazie i wyrazów między sobąe) właściwe pochylenief) doskonalenie szybkościStopniowanie ćwiczeń w pisaniu:- odwzorowywanie- przepisywanie wyrazów i zdań a) pod kierunkiem nauczycielab) pisanie z uzupełnianiemc) przepisywanie tekstów ze zmianą liczb-pisanie z pamięci (utrwalanie większej ilości wyrazów)a) odczytanie zdaniab) analiza zdaniac) napisanie zdania z pamięcid) sprawdzenie zdania zapisanego przez dziecko z tym, co jest na tablicy- pisanie z pamięci odroczonej- pisanie ze słuchuPodstawowe formy wypowiedzi pisemnych w klasach początkowychOpowiadanie to najważniejsza forma wypowiedzi, którą kształci się w klasach I – III. Zbiorowe redagowanie opowiadania występuje w klasie II, w klasie I jest to tylko redagowanie kilku zdań na określony temat. W klasie III występuje samodzielne pisanie opowiadania. Wszystkie formy pisemne zawsze występują w formie ustnej.Jest dynamiczne, przedstawia zespół przyczynowo – skutkowy, wykorzystuje się czasowniki czynne i wyrazy określające następstwo czasowe. Głównie aktywizuje czas. Czerpie z doświadczeń osobistych dzieci i w głównej mierze wykorzystuje potencjał języka potocznego.Cele pracy nad opowiadaniem:1) przyzwyczajanie do dłuższych wypowiedzi, zarówno pisemnych jak i ustnych2) umiejętność przeprowadzania analizy zdarzeń i wykrywanie stosunków zachodzących między zdaniami3) rozwijanie zdolności uświadamiania i wyrażania własnych przeżyć i doświadczeń4) rozwijanie wyobraźni, fantazji, słownictwa uczniów5) doskonalenie umiejętności budowania zdania.Istotą opowiadania jest akcja, czyli zespół wydarzeń, które następują po sobie w pewnej kolejności czasowej, które pozostają do siebie w stosunku przyczynowo-skutkowym. Opowiadanie przedstawia działanie, przebieg czynności i zdarzeń z zachowaniem ich następstwa, chronologii i z uwzględnieniem związków zachodzących między nimi.Elementy struktury opowiadania dla nauczyciela:1) wprowadzenie – wskazanie bohatera, określenie kontekstu społecznego, fizycznego i czasowego2) zawiązanie akcji3) wewnętrzna reakcja – reakcja bohatera w postaci myśli, emocji i zamierzeń4) działania bohatera5) skutek – rezultat końcowy działania6) reakcja wewnętrzna bohaterów wyrażająca stosunek dla działańStruktura opowiadania:1) przedstawienie sytuacji przed wydarzeniem2) wskazanie przyczyny wydarzenia3) przebieg wydarzenia4) podanie skutków5) wyciąganie wniosków, snucie refleksjiCechy opowiadania: żywość, tempo, barwnośćSposoby pracy nad opowiadaniem:1) rozbudowanie pod określonym kątem danego opowiadania – dajemy dzieciom gotowe opowiadanie o sprawozdawczym charakterze i uczniowie starają się je rozbudować.2) analiza porównawcza – dzieci otrzymują 2 opowiadania, jedno proste, drugie dynamiczne, barwne. Dzieci wyszukują różnice.3) czytanie i omawianie wielu różnych opowiadań, w których zostały specjalnie wyeksponowane określone cechy.Etapy kształcenia umiejętności konstruowania opowiadania:1) zapoznanie dziecka z istotą opowiadania – zestawienie różnych form wypowiedzi2) zapoznanie ze strukturą opowiadania – dzieci mają samodzielnie wyszukać części, zapoznanie z budową akapitową3) przybliżenie dzieciom niektórych zasad poprawnego stylu- unikanie zbędnych powtórzeń składniowych- stosowanie urozmaiconego słownictwa- opuszczanie powtarzających się wyrazów4) zapoznanie dzieci ze sposobem wyrażania różnorodnych stosunków czasowych- zapoznanie dzieci z zestawem określeń porządkujących zdarzenia i czynności- wyrazy bliżej określające czas zdarzeń- zwiększenie zasobu przysłówków 5) wdrażanie do charakterystycznych czynności działań i ich miejsca za pomocą przysłówków oznaczających sposób, miejsce i stopień właściwości 6) zapoznanie ze sposobami ożywiania i dynamizowania tempa akcji i zdarzeń.7) uczenie konstruowania wypowiedzi biernej:- powtórzenia o charakterze zwrotów i wyrażeń- stosowanie mowy zależnej- znane porównania i wyrazy użyte w znaczeniu przenośnym- niektóre zwroty i wyrażenia frazeologiczne- równoważniki zdań, wykrzykników, okrzyków- zdania bogato rozwinięte, zwłaszcza współrzędnie złożone8) uświadomienie dzieciom sposobów wyrażania przeżyć, doznań, nastrojów i wzruszeń:- wyrazy mają różne zabarwienie emocjonalne- wyrazy i wyrażenia określające aktualny stan bohatera- uzupełnienie narracyjne dialogów i monologów- zdania urwane, pojedynczo rozwinięte, wykrzykniki, okrzyki9) ukazanie dzieciom sposobów rozbudzania zainteresowania akcją za pomocą odpowiednich wyrazów, wyrażeń, zwrotów, zdań10) wskazanie możliwości uwydatnienia społeczno-moralnych aspektów zdarzeń fabularnych11) próby wprowadzenia do opowiadania fragmentów opisów i dwóch wątkówRodzaje opowiadań:1) proste – krótkie, w których uwagę zwracamy na logiczną swoistość kolejnych zdań2) złożone – redagujemy w klasie III, charakterystyczna barwność, żywość, dynamiczność z wieloma środkami stylistycznymi3) z użyciem dialogu klasa II:- ćwiczenia w rozróżnianiu mowy zależnej i niezależnej - ćwiczenia z użyciem wyrazów „powiedział”, „stwierdził”4) z użyciem opisu5) z użyciem monologu6) właściwe (w czasie przeszłym), udramatycznione (w czasie teraźniejszym)7) kompozycja naturalna przedstawiona jest godnie z chronologią wydarzeń: opowiadanie inwersyjne, czyli o kompozycji transformacyjnej, w której kolejność wydarzeń jest odwrócona w stosunku do jego przebiegu8) dyskryptywne (streszczające)9) twórcze, czyli o możliwych przebiegach wydarzeń, fantastyczne, odtwórcze, na podstawie lektury, historii obrazkowej, filmu10) statyczne i dynamiczne11) smutne i wesołeUwagi metodyczne do pracy nad opowiadaniem:1) zastosowanie ćwiczeń wprowadzających – omawianie kolejności własnego działania, omawianie treści obrazków, zdarzeń w czytankach, porządkowanie zdań z rozsypanki wyrazowej, wspólne redagowanie wybranych części opowiadania i samodzielne komponowanie pozostałych części, zmiana miejsca, czasu, bohatera, przenoszenie akcji w przeszłość i przyszłość2) urozmaicenie doboru ćwiczeń słownikowychOpis występują czasowniki oznaczające stan i niezmienność, występuje strona bierna, a nauczyciel wymaga używania czasowników w formie bezosobowej. Ujmuje cechy przedmiotu, bazuje na odcieniach znaczeniowych, aktywizuje przestrzeń bo wymaga użycia przyimków, wyrażeń przyimkowych.Rodzaje opisów:1) prosty – pojedynczego przedmiotu2) złożony – należy wyróżnić części składowe, jest dłuższy, skomplikowany3) porównawczy – dwóch przedmiotów4) zjawisk przyrodniczych5) sytuacji
Pisma użytkowe:- zaproszenie, zawiadomienie, list, notatka kronikarskaKompetencja komunikacyjna ucznia i jej rozwijanie na zajęciach w szkoleKształcenie kompetencji komunikacyjnychRóżnice między językiem pisanym i mówionym:a) język mówiony:- komunikacja bezpośrednia- związany z aktualnym życiem- jednoczesność mówienia i myślenia, a wiec jest zaburzenie spójności sematyczno-syntaktycznej, nie zachowuje się cech strukturalnych właściwej dla jednej- zdania pojedyncze lub złożone współrzędnie, równoważniki zdań- używanie mniej słów niż znamy- przewaga dialogu- składniki paralingwistyczne: modulacja głosu, akcent, mimika- chwiejność norm poprawnościowychb) język pisany:- komunikacja pośrednia- nie jest związany z codziennością- widoczne zdyscyplinowanie semantyczne i syntaktyczne narracji pisemnej- korekta stylistyczna, utrzymanie jednego gatunku literackiego, poprawność gramatyczna- wykorzystanie bogatego zasobu słownictwa- monolog- ortografia i interpunkcja- przestrzeganie norm poprawności językowejKompetencja komunikacyjna – zdolność posługiwania się językiem w sposób skuteczny i dostosowany do sytuacji ze względu na oczekiwanie jakie stawia sobie mówca oraz społeczne, konwencjonalne reguły użycia języka.Kompetencja językowa – zabezpiecza gramatyczność wypowiedziUmiejętne wchodzenie w skład kompetencji komunikacyjnej:- różnicowanie sposobów mówienia w zależności od spostrzegania świata społecznego- umiejętności poznawcze, które pozwalają mówiącym poruszać się w przestrzeni znaczeń- umiejętności intencjonalnego realizowania odpowiedzi związane z emocjonalnymi i wolicjonalnymi właściwościami mówiących- umiejętności społeczne dotyczące uzgadniania relacji społecznych- umiejętności interakcyjne- umiejętności kulturoweZasady dotyczące tekstu:- zasada jakości- zasada ilości- zasada zgodności wypowiedzi- zasada sposobu
Zasady interpersonalne:- uprzejmości- skromności- aprobaty- zgodności- współdziałania- atrakcyjności treści- unikania przykrych tematów- ironiiStruktura rozmowy:- faza otwarcia- faza postawienia tematu- faza zamknięcia tematuSprawność ortograficzna i gramatyczna ucznia w młodszych klasach – uwarunkowania i podejścia pedagogiczneMetody nauczania ortografii:- analogii – przenoszenie reguł i twierdzeń o jednym zjawisku językowym na inne- indukcji – od szczegółu do ogółu. Etapy pracy:1) zgromadzenie materiału ortograficznego zawierającego daną trudność1) analiza wyodrębnionego zjawiska, określenie istoty trudności2) wyprowadzenie wniosku z analizy3) wyrobienie nawyku prawidłowego pisania4) sprawdzanie stopnia przyswajanego materiału- dedukcji – stosowana w klasie 3. Podajemy regułę a dzieci same podają przykłady.- programowana – dziecko pracuje wg określonego programu- algorytmicznaGramatyki w edukacji wczesnoszkolnej uczymy, by:- dostarczyć wiedzy o języku, budowie i jego właściwościach- pogłębić poczucie poprawności językowej i nawyk jej poprawności- dzieci mogły praktycznie zastosować zdobytą wiedzę we wszystkich formach wypowiedziGramatyka w nauczaniu początkowym to:- nauka o języku, wiedza o prawidłowościach języka jako narzędziu w porozumiewaniu się- nauka języka, praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy Etapy wprowadzania pojęć gramatycznych:- działanie i przeżycie bezpośrednie- obraz wycinka rzeczywistości w formie plastycznej- sytuacja przedstawiona za pomocą słowa konkretu- manipulacja słowem pisanym w ćwiczeniach- samodzielne zastosowanie pojęć gramatycznych
Czynnościowe nauczanie matematyki w klasach młodszychCzynnościowa metoda nauczania matematyki to metoda wymyślona przez Z. Krygowską. Uwzględnia ona abstrakcję pojęcia i poziom psychologiczny rozwoju dziecka. Odchodzi od nauczania empirycznego i mechanicznego. Czynnościowa metoda nauczania jest postępowaniem dydaktycznym uwzględniającym stale i konsekwentnie operatywny charakter matematyki równolegle z psychologicznym procesem interioryzacji, prowadzącym od czynności konkretnych i wyobrażeniowych do operacji abstrakcyjnych. Jest to taka metoda nauczania, którą można zaliczyć do metod aktywnych, gdyż uczeń wytwarza dla siebie jakąś wiedzę.Człowiek przetwarza informacje na 3 poziomach:- reprezentacja enaktywna – oznacza, że na początku poznajemy pojęcia przez manipulowanie i działanie- reprezentacja ikoniczna – dochodzi się do pojęcia poprzez wyobrażenia poprzednio wykonywanych czynności praktycznych- reprezentacja symboliczna – posługiwanie się symbolem, słowem na poziomie abstrakcyjnym.Pojęcia poznajemy przez działanie fizyczne lub poprzez czynności logiczno-matematyczne (poznanie wyabstrahowane z samej czynności, czyli wzbogacamy przedmiot o nowe wiadomości, nowe relacje.Cechy czynnościowego nauczania matematyki:1) wiązanie treści matematycznych z wyraźnie formułowanymi schematami postępowania2) wiązanie operacji z operacjami do nich odwrotnymi3) wiązanie operacji z różnych dziedzin matematycznych w bardziej złożone schematy4) uwzględnianie różnych ciągów operacji prowadzących do tego samego rezultatu5) stawianie ucznia w sytuacjach konfliktowych6) opis słowny operacji7) algorytmizacja rozwiązania zadania z zastosowaniem różnych form zapisu8) wiązanie czynności konkretnych z operacjami myślowymi, przy czym czynność konkretna może być źródłem procesu interioryzacji, może być wykonywana równolegle z operacjami myślowymi, może być weryfikowana w konkrecie efektywności pomyślanego ciągu operacji9) posługiwanie się poznanymi operacjami i przyzwyczajenie do działania a nie biernej kontemplacji10) zwrócenie uwagi, aby stworzona symbolika miała również charakter operatywny, aby wizualnie sugerowała operację.Etapy kształcenia pojęć matematycznych:1) czynności manipulacyjno – ruchowe wykonywane z wykorzystaniem rzeczywistych przedmiotów2) czynności manipulacyjno – ruchowe z wykorzystaniem zastępników przedmiotu3) czynności umowne wykonywane z wykorzystaniem środków graficznych4) czynności werbalne głośne i ciche5) czynności umysłowe wykonywane z wykorzystaniem symboli Zadania tekstowe w nauczaniu początkowymZadania tekstowe to zagadnienie życiowe zawierające dane liczbowe powiązane takimi zależnościami, których wykrycie prowadzi do odpowiedzi na pytanie główne. Struktura:- sytuacja życiowa- warunki matematyczne wyrażone- wielkość poszukiwanaWarstwy zadań tekstowych:c) werbalna:- określona treść i kompozycja- może mieć formę krótkiego opowiadania, opisu zdarzeń- skonstruowana w ciągu zdań logicznych tworzących fabułę- zdanie oznajmiające tworzy formułę początku- zdanie pytające bądź rozkazujące pełniące formułę końcad) matematyczna:- dane i niewiadome powiązane takimi zależnościami, że tworzą problem matematyczny wymagający rozwiązania- dane mogą być wyrażone słownie- zależności tych danych wyrażone mogą być słownictwem potocznym.Istotne cechy sytuacji problemowej:- określona sytuacja życiowa interesująca dla dzieci- sytuacja zawiera jedna lub więcej trudności- odczucie trudności prowadzi do stawiania hipotez i poszukiwania rozwiązań- sytuacja problemowa jest dynamiczna, po znalezieniu rozwiązania powstaje nowy problemFunkcje zadań tekstowych:- jako materiał poznawczy, dzieci zapoznają się ze strukturą zadania, kształcą umiejętności dokonywania analizy i syntezy, wiązanie zadań w całość, ujmowania treści w formułę matematyczną- jako środek dydaktyczny, ułatwiający uczniom abstrahowanie nowego pojęciaCele służące rozwiązywaniu zadań tekstowych:- rozwijanie myślenia analityczno-krytycznego i twórczego, posługiwanie się poznanymi prawami i własnościami działań matematycznych- rozwijanie rozumowań logicznych- analiza i doskonalenie tekstów- analiza i rozumienie tekstów matematycznychRodzaje zadań tekstowych:- proste- złożone- statyczne( treść nie jest powiązana z innymi czynnościami- dynamiczne ( łatwiejsze, związane z ruchem)- bezproblemowe:- proste - złożone- problemowe- prosteMetody rozwiązywania zadań tekstowych:- analityczna ( to co wiemy w zadaniu)- syntetyczna ( czego nie wiemy)- analityczno – syntetyczna- syntetyczno-analityczne- stymulacji całkowitej- stymulacji częściowejEtapy rozwiązywania zadań tekstowych:- podanie treści zadania - powtórzenie treści- wykonywanie rysunku schematycznego- analiza treści pod kątem pytania głównego, zależności między danymi, a wielkością szukaną- wybranie sposobu rozwiązania zadania- ułożenie planu rozwiązania zadania- formuła matematyczna- wyliczenie formuły, wyniki, sprawdzenie- podanie odpowiedzi na pytanie główneSposoby rozwiązywania zadań:- na konkretach- rysunkowy- słowny- z zapisem działań- za pomocą pętli strzałek (na zbiorach)- oś liczbowa- graf- algebraicznieKlasyfikacja zadań w kontekście procesu twórczego:- Poznać – odkryć rozwiązanie- Zadania typu zmodyfikować – otrzymać drugą wersję- Przekształcić, uczynić je rozwiązalnym- Ułożyć nowe zadanieNiestandardowe metody rozwiązywania zadań tekstowychNowe metody rozwiązywania zadań:- kruszenia, tworzenie nowych obiektów można uzyskać przez kruszenie starych- seminarium rozwiązywania zadań G. Poly’a: a) faza wstępna, prowadzący omawia i rozwiązuje typowe zadania, rozwiązuje je z dziećmib) zadanie zadania tego samego typuc) faza druga, dyskusja na temat dobrych i złych rozwiązań, wychwycenie trudnościd) każdy uczeń dostaje zadania różne, ale tego samego typu...
BORYC