Struktura PBL w ciągu dnia.docx

(12 KB) Pobierz

Struktura PBL w ciągu dnia

-warstwa przyziemna(30-50m duży gradient temperatury, spadek wilgotności i silny skręt wiatru aproksymowany funkcją logarytmiczną) z podwarstwa laminarną grubości kilku cm

-warstwa mieszania(silne pionowe ruchy powietrza, temperatura potencjalna, wilgotność i wiatr przyjmują stałe wartości, podlega zmianom w ciągu dnia, grubość od 35-80% PBL zwana konwekcyjną)

-strefa przejściowa(grubość od 10-60%, stabilna)

 

-godz.11.00-rozwija się turbulencja termiczna(wzrasta strumień promieniowania) oraz mechaniczna(wzrasta prędkość wiatru)

 

Popołudniowa PBL

-godz. 15.00-okres najsilniejszej turbulencji termicznej i mechanicznej

 

Wieczorna PBL

-godz.18.00-tworzy się warstwa przyziemna(stabilna)zanika turbulencja termiczna, niewielka turb. Mechaniczna. Powstaje z  zanikającej warstwy mieszania, trudna do opisu, bardzo zróznicowana-z jednej strony turb. Wywołana skrętem wiatru, z drugiej dławienie wskutek zanikającej turb.termicznej

 

Parametry warstwy granicznej:

-pionowy turbulencyjny strumień ciepła przy pow. Ziemi(Ho)

- pionowy turbulencyjny strumień pędu przy pow. Ziemi(τo)

-grubość granicznej warstwy atmosfery(hbl)

-prędkość tarciowa-uo

-skala długości Monina-Obukhova-L

-skala temperatury potencjalnej-Qo

-skala prędkości konwekcyjnej-wo

 

TYPY MODELI TRANSPORTU

Eulera-badanie ruchu płynu w wybranych punktach przestrzeni, prędkość płynu opisana jest zależnością v=v(x,y,z,t)

Pole stężeń-przestrzenny rozkład uśrednionego do czasu ∆t stężenia zanieczyszczenia.

 

Systemy odniesienia Lagrange’a

Badanie wybranych elementów płynu po ich torach. Oznacza to, że konieczne jest ustalenie chwili początkowej tp: określenie wszystkich własności płynu biorąc pod uwagę położenie jego elementów w tej chwili. Prędkość płynu opisana jest zależnością v=v(x(t),y(t),z(t),t). stężenia zanieczyszczeń są wyznaczane wzdłuż toru przemieszczania się cząstki powietrza.

 

GENERACJE MODELI

I generacji-skala lokalna, model smugi Gaussa

II generacji-skala miejska, lokalna, regionalna, dla każdej skali odrębny model, zazwyczaj jedno zanieczyszczenie

III generacji- skala miejska, lokalna, regionalna, kontynentalna, wiele zanieczyszczeń, sprzężenie zwrotne między składnikami chemicznymi i warunkami meteorologicznymi

IV generacji-całościowe podejście do symulacji               transportu i rozprzestrzeniania zanieczyszczeń uwzględniające przepływy w całym ekosystemie

 

Zakres działania modeli:

-Gaussowskie smugowe-10km

-Gaussowskie obłoków-100km

-Lagrange’a-100m-1000km

-Eulera-do 100000km

 

Gaussowskie modele smugi

-modele smugowe starej generacji-klimatologiczne bazujące na wystepowaniu pewnych klas warunkow meteorologicznych(prędkości i kierunku wiatru oraz stanow równowagi) w dlugich okresach czasow.wynikami sa srednie długookresowe(prosta koncepcja,dostępne dane, niskie koszty komputerowe, ISC3, KOMIN, ZANAT, URFOR

-modele II generacji-bazujace na ciągłej zależności parametrow smugi(dyspersji, wyniesienia) od parametrów meteorologicznych, ADMS(WB), AEROMOD(EPA)

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin