przewóz osób i ładunków.doc

(66 KB) Pobierz
PLAN - KONSPEKT ZAJĘĆ

PLAN - KONSPEKT

1. PRZEDMIOT: Przepisy Ruchu Drogowego

2. TEMAT: Przewóz osób i ładunków

3. CELE:

a) poznawczy zapoznanie z przepisami w zakresie przewozu osób i ładunków;

b) kształcący wyczulenie na obowiązek korzystania z pasów bezpieczeństwa oraz stosowania się do przepisów określających zasady przewozu osób i ładunków;

c) wychowawczy uwrażliwić na przestrzeganie przepisów z zakresu przewozu osób ładunków;

4. METODA: wykład ilustrowany

5. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: prezentacja, szkice sytuacji, kreda, tablica, podręczniki, Kodeks Drogowy

6. MIEJSCE: sala wykładowa

7. CZAS: 45

8. PROWADZĄCY:

Lp.

OGNIWO

TREŚĆ (czynności wykładowcy lub słuchaczy)

CZAS

UWAGI

1

2

3

4

5

1

 

Część
organizacyjna

-      Przywitanie.

-      Sprawdzenie obecności.

-      Pytania sprawdzające z poprzednich zajęć.

Na poprzednich zajęciach omawialiśmy Warunki używania pojazdów w ruchu drogowym. Nakazałem dokładne przeczytanie rozdziału poświęconego temu zagadnieniu w „podręczniku kierowcy B” oraz przeanalizować następujące pytania z „ćwiczeń egzaminacyjnych B” zestaw/ pytanie 35/15, 18/15, 15/15, 13/15, proszę o wskazanie prawidłowych odpowiedzi oraz ich uzasadnienie.

3’

 

2

Wprowadzenie

-      Podanie tematu zajęć

Tematem dzisiejszych zajęć jest Przewóz osób i ładunków

-      Określenie zagadnień

1. Przewóz osób

2. Przewóz ładunków

3. Łączenie pojazdów

-      Sprawdzenie pracy własnej

Na poprzednich zajęciach nakazałem przypomnieć sobie definicje:

Masa Własna Masa pojazdu z jego normalnym wyposażeniem, paliwem, olejami, smarami i cieczami w ilościach nominalnych, bez kierującego

Dopuszczalna ładowność Największa masa ładunku i osób, jaką może przewozić pojazd po drodze.

Dopuszczalna masa całkowita (D. M. C.) Suma masy własnej i dopuszczalnej ładowności

Rzeczywista masa całkowita (RZ.M.C.) Masa pojazdu łącznie z masą znajdujących się w nim rzeczy i osób.

Samochód osobowy Pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą oraz ich bagażu.

Samochód ciężarowy Pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu ładunków; określenie to obejmuje również samochód ciężarowo-osobowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu ładunków i osób w liczbie od 4 do 9 łącznie z kierowcą.

Przyczepa Pojazd bez silnika, przystosowany do łączenia go z innym pojazdem.

Przyczepa lekka Przyczepa, której dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 750 kg.

5’

 

3

Część
właściwa

1. Przewóz osób

Przewóz osób może odbywać się tylko pojazdami do tego przeznaczonymi lub przystosowanymi.

Liczba przewożonych osób nie mo­że przekraczać liczby miejsc określonej w dowodzie rejestracyjnym. W pojeź­dzie nie podlegającym rejestracji liczba przewożonych osób wynika z konstruk­cyjnego przeznaczenia pojazdu.

Zabronione jest przewożenie osób w przyczepie. Dopuszcza się jednak przewóz dzieci do szkół lub przedszko­li, i z powrotem, w przyczepie dosto­sowanej do przewozu osób, ciągnię­tej przez ciągnik rolniczy. Dotyczy to także konwojentów, drużyn roboczych i osób wykonujących czynności ładun­kowe w przyczepie ciągniętej przez ciągnik rolniczy pod warunkiem, że:

§       liczba przewożonych osób nie prze­kracza 5,

§       osoby stojące trzymają się uchwy­tów,

§       osoby nie znajdują się pomiędzy ła­dunkiem a przednią ścianą przyczepy,

§       prędkość zespołu pojazdów nie prze­kracza 20 km/h.

Kierującemu pojazdem silnikowym, który przewozi osobę, zabrania się palenia tytoniu lub spożywania pokar­mów w czasie jazdy. Nie odnosi się to do kierującego samochodem ciężaro­wym, który przewozi osobę w kabinie kierowcy i kierującego samochodem osobowym, z wyjątkiem taksówek.

Kierujący pojazdem samochodowym oraz osoba przewożona takim pojazdem wyposażonym w pasy bezpieczeństwa powinna korzystać z nich podczas jazdy.

Z obowiązku korzystania z pasów bezpieczeństwa zwolnione są:

• osoby mające orzeczenie lekarskie o przeciwwskazaniu do używania pasów bezpieczeństwa,

• kobiety w widocznej ciąży,

• kierujący taksówką osobową pod­czas przewożenia pasażera,

• instruktorzy lub egzaminatorzy pod­czas szkolenia lub egzaminowania,

• policjanci, funkcjonariusze Agen­cji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży Granicznej inspektorzy kontroli skarbowej, funk­cjonariusze celni i Służby Więzien­nej, żołnierze Sił Zbrojnych - pod­czas przewożenia osób zatrzyma­nych,

• funkcjonariusze Biura Ochrony Rzą­du, podczas wykonywania czynno­ści służbowych,

• zespoły medyczne w czasie udziela­nia pomocy medycznej,

• konwojenci podczas przewożenia wartości pieniężnych,

• osoby chore lub niepełnosprawne przewożone na noszach lub w wóz­ku inwalidzkim.

W pojeździe samochodowym, wy­posażonym w pasy bezpieczeństwa, dziecko w wieku do 12 lat, poniżej 150 cm wzrostu, przewozi się w foteli­ku ochronnym lub w innym podobnym urządzeniu odpowiadającym wadze i wzrostowi dziecka oraz właściwym warunkom technicznym. Nie dotyczy to dziecka przewożonego taksówką osobową, pojazdem pogotowia ratun­kowego lub policji.

Kierującemu pojazdem silnikowym, który przewozi osobę, zabrania się palenia tytoniu lub spożywania pokarmów w czasie jazdy. Nie dotyczy to kierującego samochodem ciężarowym, który przewozi osobę w kabinie kierowcy i kierującego samochodem osobowym, z wyjątkiem taksówki.

 

2. Przewóz ładunków

Ładunek na pojeździe powinien być umieszczony w taki sposób, aby:

§       nie powodował przekroczenia do­puszczalnych nacisków osi pojazdu na drogę, dopuszczalnej ładowno­ści pojazdu lub dopuszczalnej masy całkowitej,

§       nie naruszał stateczności pojazdu,

§       nie utrudniał kierowania pojazdem,

§       nie ograniczał widoczności drogi i nie zasłaniał świateł, urządzeń syg­nalizacyjnych, tablic rejestracyjnych i innych tablic, w które pojazd jest za­opatrzony.

Ładunek umieszczony na pojeździe powinien być zabezpieczony przed zmianą położenia i wywoływaniem nad­miernego hałasu.

Nie może mieć od­rażającego wyglądu, ani też wydzielać odrażającej woni.

Ładunek wystający z tyłu pojazdu, na odległość większą niż 0,5 m, oznacza się pasami białymi i czerwonymi bez­pośrednio na ładunku lub tarczy na je­go tylnej płaszczyźnie, albo na zawie­szonej na końcu ładunku bryle geome­trycznej (np. stożku, ostrosłupie); wi­doczna od tyłu łączna powierzchnia pa­sów powinna wynosić, co najmniej 1000 cm2, przy czym nie może być mniej niż po dwa pasy każdego koloru. Ponadto w okresie niedostatecznej widoczności na najbardziej wystającej do tyłu kra­wędzi ładunku umieszcza się czerwo­ne światło i czerwone światło odblasko­we. Przy przewozach drewna długiego, zamiast oznakowania pasami białymi i czerwonymi, dopuszcza się oznako­wanie końca ładunku chorągiewką lub tarczą koloru pomarańczowego.

Ładunek wystający z tyłu samocho­du osobowego lub przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy, na od­ległość wię...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin