40. III-13.WŁĄCZANIE SIĘ DO RUCHU_ ZASADY WŁĄCZANIA SIĘ DO RUCHU, OPUSZCANIE MIEJSCA POSTOJU PO P.doc

(61 KB) Pobierz
KONSPEKT ZAJĘĆ TEORETYCZNYCH

III-13

 

Czas – 45 min

 

KONSPEKT ZAJĘĆ TEORETYCZNYCH

 

 

TEMAT:

 

WŁĄCZANIE SIĘ DO RUCHU, OPUSZCZANIE MIEJSCA POSTOJU PO PARKOWANIU

 

CEL POZNAWCZY:

 

·         poznanie zasad wykonywania manewru włączania się do ruchu,

·         poznanie związku znajomości i przestrzegania przepisów ruchu z bezpieczeństwem na drogach,

·         poznanie zależności pomiędzy znajomością podstawowych pojęć i definicji a właściwym zrozumieniem i interpretowaniem przepisów ruchu drogowego i świadomym zachowaniem się na drodze,

·         poznanie zależności pomiędzy znajomością znaków drogowych ostrzegawczych a właściwym zrozumieniem i interpretowaniem przepisów ruchu drogowego i świadomym zachowaniem się na drodze,

·         poznanie związku pomiędzy poznawanymi zasadami ruchu drogowego a ich praktycznym zastosowaniem w ruchu drogowym,

·         poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się na drodze,

·         poszerzenie wiedzy na temat znaków drogowych.

 

CEL KSZTAŁCĄCY:

 

·         kształcenie odpowiedzialnej postawy słuchacza kursu przepisów  ruchu drogowego,

·         kształcenie świadomości, że każdy uczestnik ruchu drogowego ma wpływ na bezpieczeństwo,

·         kształcenie zrozumienia zależności pomiędzy stanem kompetencji kierującego, a poziomem bezpieczeństwa,

·         kształcenie postawy kompetentnego kierowcy,

·         wdrażanie do korzystania z fachowej literatury w sytuacji „teoretycznych wątpliwości”.

 

CEL WYCHOWAWCZY:

 

·         kształcenia postawy poszanowania dla przepisów ruchu drogowego,

·         wdrożenie do kulturalnego zachowania się na drodze,

·         kształtowanie nawyku używania właściwych pojęć dotyczących ruchu drogowego,

·         wyrabianie postawy uczestnika ruchu przestrzegającego prawo ,

·         kształcenie postawy kierującego świadomego swego wkładu w bezpieczeństwo na drodze,

 

METODA:

 

·         wykład,

·         wyjaśnienie,

·         pokaz plansz,

·         pokaz z użyciem modeli i makiet,

·         pogadanka,

·         pokaz z użyciem programu na CD,

·         pokaz filmu DVD,

·         test wyboru przy użyciu programu CD jako metoda sprawdzenia wiadomości.

 

 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

 

·         tablica,

·         flamastry,

·         wskaźnik,

·         ustawa „Prawo o ruchu drogowym”,

·         odtwarzacz DVD,

·         TV,

·         komputer,

·         rzutnik multimedialny,

·         „Znaki drogowe”: plansza nr 1 –17,

·         „Sytuacje drogowe”: plansza nr 3 „Włączanie się do ruchu”,

·         plansza „Martwe pola obserwacji”,

·         Film: „Podstawowe pojęcia i definicje”,

·         CD PRAWKO B „CREDO” – testy i nauka.

 

STRUKTURA LEKCJI

 

SPRAWY ORGANIZACYJNE

 

·         sprawdzenie obecności

·         wpisanie tematu do dziennika

·         inne sprawy organizacyjne

 

POWTÓRZENIE I SPRAWDZENIE WIADOMOŚCI Z POPRZEDNICH ZAJĘĆ I NAWIĄZANIE DO AKTUALNEGO TEMATU

 

Pytanie:

·         Na czym polega manewr omijania, wymijania i wyprzedzania?

-          omijanie –przejeżdżanie (przechodzenie) obok nieporuszającego się pojazdu, uczestnika ruchu lub przeszkody

-          wymijanie – przejeżdżanie (przechodzenie) obok pojazdu lub uczestnika ruchu poruszającego się w przeciwnym kierunku

-          wyprzedzanie- przejeżdżanie (przechodzenie obok pojazdu lub uczestnika ruchu poruszającego się w tym samym kierunku

·         Na czym polega szczególna ostrożność?

-          szczególna ostrożność – ostrożność polegająca na zwiększeniu uwagi i dostosowaniu zachowania uczestnika ruchu do warunków i sytuacji zmieniających się na drodze, w stopniu umożliwiającym odpowiednio szybkie reagowanie

 

PODANIE NOWEGO TEMATU I ZAPISANIE GO NA TABLICY

 

WŁĄCZANIE SIĘ DO RUCHU

 

WŁĄCZANIE SIĘ DO RUCHU – DEFINICA

 

Włączanie się do ruchu następuje wtedy, gdy:

Rozpoczynamy jazdę po postoju lub zatrzymaniu się, które nie wynikało z warunków ani przepisów ruchu, lecz z naszej woli. Tak więc po zatrzymaniu się na jezdni, w celu realizacji potrzeb kierującego lub pasażerów pojazdu albo z powodów technicznych, nawet jeżeli nie zmieniamy pasa ruchu - włączamy się do ruchu.

 

Włączaniem do ruchu jest również:

·         wjazd na drogę z nieruchomości, z obiektu przydrożnego (parking, stacja paliwowa, posesja),

·         wjazd z drogi, która nie jest drogą publiczną na drogę publiczną (droga wewnętrzna) oraz z drogi gruntowej na drogę twardą,

·         wjazd z pola na drogę,

·         wjazd na jezdnię z pobocza, z chodnika lub pasa ruchu dla pojazdów powolnych oraz z drogi dla rowerów ( z wyjątkiem wjazdu na przejazd dla rowerzystów – dotyczy rowerzystów),

·         wjazd na drogę ze strefy zamieszkania; Jest to sytuacja, która stwarza zagrożenie w ruchu głównie z powodu zachowania się osób wyjeżdżających ze strefy zamieszkania. Kierujący, którzy zdobyli uprawnienia do kierowania kilka i więcej lat temu i którzy uważają się za dobrych kierowców, często po prostu nie wiedzą, że wyjeżdżając ze strefy zamieszkania są włączającymi się do ruchu i próbują wyegzekwować nienależne im prawo pierwszeństwa przejazdu. Wymaga to od innych kierujących oczywiście szczególnej uwagi ale również zastosowania wobec tych osób zasady „bardzo” ograniczonego zaufania. Czasami też kierujący po prostu nie zwracają uwagi na znak D-41. Takie sytuacje są dość częste na dużych osiedlach, gdzie ulice w obrębie strefy zamieszkania są szerokie i nie różnią się parametrami technicznymi od sąsiednich ulic (poza strefą zamieszkania).

·         tramwaj wjeżdżający na drogę z zajezdni lub pętli jest włączającym się do ruchu.

 

ZASADY WŁĄCZANIA SIĘ DO RUCHU

 

Kierujący pojazdem, włączając się do ruchu, jest obowiązany zachować  szczególną ostrożność oraz ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu.

 

Wszystkie manewry wykonujemy według żeglarskiej zasady, która mówi, że każdy manewr należy wykonać:

 

·         bezpiecznie

·         skutecznie

·         poprawnie technicznie

·         elegancko

 

Ważna jest kolejność wypełniania tych dyspozycji

 

Przed rozpoczęciem manewru włączania się do ruchu kierujący musi rozejrzeć się i upewnić, że włączeniem do ruchu nie spowoduje zagrożenie w ruchu. Jeżeli w trakcie włączania następuje zmiana kierunku lub pasa ruchu należy włączyć kierunkowskaz odpowiednio wcześnie, żeby uprzedzić innych o zamiarze wykonania skrętu lub zamierzonej zmianie pasa ruchu. Pamiętać trzeba o sprawdzeniu „martwych pól”, obserwacji wokół pojazdu.

Włączający się do ruchu ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa innym uczestnikom ruchu. Mówiąc innym, mamy na myśli wszystkich kierujących a także pieszych.

              W związku z bardzo intensywnym ruchem drogowym, ogromne znaczenie ma życzliwość wobec innych kierujących. Czasem wielkie znaczenie ma odpowiedni gest, pozwalający na włączenie się do ruchu lub odpowiednie ustawienie pojazdu, umożliwiające innym włączenie się do ruchu. Wykonując takie gesty należy jednak pamiętać o zachowaniu zasad bezpieczeństwa i odpowiedzialności za takie zachowanie.

 

ZACHOWANIE KIERUJĄCEGO WOBEC WŁĄCZAJĄCEGO SIĘ DO RUCHU AUTOBUSU

 

Na obszarze zabudowanym gdy kierujący zbliża się do oznaczonego przystanku autobusowego jest zobowiązany do zmniejszenia prędkości i zatrzymania się, jeżeli autobus sygnalizuje zamiar zmiany pasa ruchu lub wjechania z zatoki na jezdnię.

Takie zachowanie jest obowiązkowe jedynie na obszarze zabudowanym. Autobus jednak może wjechać na sąsiedni pas ruchu lub na jezdnię po upewnieniu się, że nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

W praktyce, na jezdniach wielopasowych, kierujący widząc stojący na przystanku autobus, najczęściej zmienia pas na sąsiedni, żeby umożliwić autobusowi włączenie się do ruchu. Unika w ten sposób zmniejszania prędkości i zatrzymywania się. Zwróćmy uwagę, że obowiązek umożliwienia kierującemu autobusem występuje tylko wtedy, gdy sygnalizuje on kierunkowskazem zamiar wjechania z zatoki na jezdnię lub zamiar zmiany pasa ruchu. Jednocześnie pamiętajmy też, że zmniejszenie prędkości i zatrzymanie się jest obowiązkiem kierujących a nie tylko objawem kultury komunikacyjnej.

 

ZACHOWANIE KIERUJĄCEGO WOBEC WŁĄCZAJĄCEGO SIĘ DO RUCHU AUTOBUSU SZKOLNEGO

 

Gdy zbliżamy się do miejsca postoju autobusu szkolnego (nie musi to być oznaczony przystanek) a autobus ten sygnalizuje zamiar wjazdu na jezdnię lub sąsiedni pas ruchu to musimy zmniejszyć prędkość a w razie potrzeby zatrzymać się i umożliwić autobusowi wykonanie tego manewru.

Od poprzedniego przepisu przepis dotyczący autobusu szkolnego różni się tym, że obowiązek zmniejszenia prędkości, a w razie potrzeby zatrzymania się,  w stosunku do autobusu szkolnego mamy zawsze, nie tylko na obszarze zabudowanym i nie tylko wtedy w pobliżu oznaczonego przystanku.

 

Obowiązkiem kierującego jest również zatrzymanie się, jeżeli kierujący autobusem podał sygnał STOP. Sygnał taki kierujący autobusem daje za pomocą tablicy barwy żółtej ze znakiem B-20 z żółtym napisem i obrzeżem. W tym momencie kierujący autobusem szkolnym jest osobą kierującą ruchem.

 

Autobus szkolny to autobus przeznaczony do przewozu dzieci do szkoły, barwy pomarańczowej, oznaczony z przodu i z tyłu prostokątnymi tablicami barwy białej, z napisem barwy czarnej „autobus szkolny”

Autobus szkolny tak jak każdy autobus może wyjechać dopiero wtedy, gdy kierujący upewni się, że nie stworzy zagrożenia w ruchu.

 

Włączanie się do ruchu autobusu i autobusu szkolnego jest pierwszeństwem warunkowym. Ten przepis wymaga współdziałania kierującego autobusem i innych kierujących, bowiem zachowanie każdego z nich jest uzależnione od zachowania drugiego.

 

 

Włączanie się do ruchu jest manewrem stosunkowo nieskomplikowanym i bezpiecznym pod warunkiem jednak, że kierujący zachowa szczególną ostrożność, ustąpi pierwszeństwa innym kierującym i sygnalizuje zmianę kierunku lub pasa ruchu (szczególnie dotyczy to sytuacji kiedy kierujący włącza się do ruchu po postoju na jezdni).

 

 

OPUSZCZANIE MIEJSCA POSTOJU PO PORKOWANIU (ZADANIA EGZAMINACYJNE)

 

UWAGI PRAKTYCZNE:

 

1.      PARKOWANIE RÓNOLEGŁE - Opuszczanie miejsca postoju – wyjazd przodem

           (omówienie połączone z  pokazem planszy lub filmu);

 

·         spójrz, czy nie nadjeżdża nikt z przodu ani z tyłu (martwe pole obserwacji);

·         włącz kierunkowskaz odpowiedni do kierunku, w którym będziesz skręcał kierownicę (tylko wtedy, jeżeli przejeżdżasz na sąsiedni pas);

·         przestrzegaj zasad włączania się do ruchu (ustąp pierwszeństwa innym pojazdom i uczestnikom ruchu);

·         ruszając ponownie sprawdź czy droga jest wolna;

·         jadąc powoli, kręć szybko kierownicą;

·         kontroluj tor jazdy samochodu szczególnie zwracając uwagę na pojazdy znajdujące się z przodu.

 

2. PARKOWANIE SKOŚNE - Opuszczenie miejsca postoju - wyjazd tyłem (omówienie  

połączone z  pokazem planszy lub filmu)

 

·         włącz kierunkowskaz  zgodnie z kierunkiem skręcania kierownicy;

·         spójrz, czy nie nadjeżdża pojazd pasem, na który wyjeżdżasz ani na pas do ruchu w przeciwnym kierunku (martwe pola obserwacji) – wyjeżdżając w lewo, przejeżdżasz pas ruchu w przeciwnym kierunku;

·         przestrzegaj zasad włączania się do ruchu (ustąp pierwszeństwa innym pojazdom i uczestnikom ruchu);

·         cofaj powoli, cały czas obserwując otoczenie pojazdu;

·         kontroluj tor jazdy samochodu, szczególnie zwracając uwagę na przód swojego pojazdu;

·         jeżeli nie potrafisz właściwie ocenić odległości innych pojazdów od przedniego narożnika pojazdu – poproś o pomoc inną osobę.

 

2.      PARKOWANIE PROSTOPADŁE - opuszczenie miejsca postoju - wyjazd tyłem (omówienie połączone z pokazem planszy lub filmu)

 

·         włącz kierunkowskaz  zgodnie z kierunkiem skręcania kierownicy;

·         spójrz, czy nie nadjeżdża pojazd pasem, na który wyjeżdżasz ani na pas do ruchu w przeciwnym kierunku (martwe pola obserwacji) – wyjeżdżając w lewo, przejeżdżasz pas ruchu w przeciwnym kierunku;

·         przestrzegaj zasad włączania się do ruchu (ustąp pierwszeństwa innym pojazdom i uczestnikom ruchu);

·         cofaj powoli, cały czas obserwując otoczenie pojazdu;

·         kontroluj tor jazdy samochodu, szczególnie zwracając uwagę na przód swojego pojazdu;

·         jeżeli nie potrafisz właściwie ocenić odległości innych pojazdów od przedniego narożnika pojazdu – poproś o pomoc inną osobę;

 

3.      WYJAZD Z GARAŻU, OBIEKTU PRZYDROŻNEGO, POSESJI – wyjazd przodem - (omówienie połączone z pokazem planszy lub filmu)

 

·         włącz kierunkowskaz odpowiedni do kierunku, w którym będziesz kręcił kierownicą;

·         upewnij się o możliwości bezpiecznego rozpoczęcia jazdy;

·         przestrzegaj zasad włączania się do ruchu (ustąp pierwszeństwa innym pojazdom i uczestnikom ruchu);

·     &#...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin