Lp.
OGNIWO
TREŚĆ (czynności wykładowcy lub słuchaczy)
CZAS
UWAGI
1
2
3
4
5
Część organizacyjna
- Przywitanie.
- Sprawdzenie obecności.
- Pytania sprawdzające z poprzednich zajęć.
Na poprzednich zajęciach omawialiśmy Warunki używania pojazdów w ruchu drogowym. Nakazałem dokładne przeczytanie rozdziału poświęconego temu zagadnieniu w „podręczniku kierowcy B” oraz przeanalizować następujące pytania z „ćwiczeń egzaminacyjnych B” zestaw/ pytanie 35/15, 18/15, 15/15, 13/15, proszę o wskazanie prawidłowych odpowiedzi oraz ich uzasadnienie.
Wprowadzenie
W jakich sytuacjach korzystamy z pierwszeństwa.
Co daje nam istnienie czegoś takiego jak „pierwszeństwo”, co to jest ?
Omówienie ogólne, przepisów i zasad, które określają pierwszeństwo przejazdu:
- przepisy (zasada „prawa wolna” )
Zaznaczenie że piesi i rowerzyści są również uczestnikami ruchu, którzy podlegają przepisom.
Część właściwa
Skrzyżowanie - przecięcie się w jednym poziomie dróg mających jezdnię, ich połączenie lub rozwidlenie, łącznie z powierzchniami utworzonymi przez takie przecięcia, połączenia lub rozwidlenia; określenie to nie dotyczy przecięcia, połączenia lub rozwidlenia drogi twardej z drogą gruntową lub stanowiącą dojazd do obiektu znajdującego się przy drodze,
Zatrzymanie pojazdu - unieruchomienie pojazdu nie wynikające z warunków lub przepisów ruchu drogowego, trwające nie dłużej niż 1 minutę oraz każde unieruchomienie pojazdu wynikające z tych warunków lub przepisów,
Zachowanie się podczas dojeżdżania do skrzyżowania: jeśli jest to konieczne, to zwalniamy, redukujemy bieg, ostatecznie zatrzymujemy pojazd.
Skrzyżowania nieoznakowane (równorzędne)
Omówienie głównej zasady „prawej wolnej” na przykładach. Podkreślenie wagi tej zasady w różnych sytuacjach, jak rondo, jednoczesna zmiana pasa ruchu dwóch pojazdów, zakres tej zasady ( wyjazd z drogi gruntowe, włączanie się do ruchu, odnośnie pieszych przy skrecie)
Przedstawienie skrętu w lewo, prawo, jazda na wprost, przez skrzyżowanie równorzędne.
- zasada „prawej wolnej” przy jednoczesnej zmianie pasa ruchu przez użytkowników znajdujących się na skrajnych pasach na drodze trzypasmowej
Pierwszeństwo w stosunku do innych uczestników:
- pojazdy szynowe
a) tramwaje – na równorzędnej drodze zawsze maja pierwszeństwo, za wyjątkiem skrzyżowań z sygnalizacją, tam są na równych zasadach z innymi uczestnikami ruchu
b) pociągi – zawsze mają pierwszeństwo, chyba że jest to inaczej rozwiązane znakami.
- pojazdy uprzywilejowane – będąc w akcji muszą używać niebieskich świateł ostrzegawczych, i sygnału o zmiennym tonie. Widząc tak oznakowane pojazdy jesteśmy zobowiązani ustąpić im pierwszeństwa przejazdu.
- Pieszy ma pierwszeństwo – będąc na przejściu dla pieszych, w strefie zamieszkania, na drodze dla pieszych
Podsumowanie
Powtórzenie głównych elementów wykładu:
- co kolejno określa nasze pierwszeństwo na drodze
- jak się zachowujemy w świetle zasady „prawej wolnej”
- sytuacja z tramwajami, szczególne podkreślenie sytuacji w której tramwaj nie ma pierwszeństwa
- piesi – kiedy maja pierwszeństwo
Część końcowa
- Określenie pracy własnej
W ramach pracy własnej proszę o dokładne przeczytanie rozdziału poświęconego temu zagadnieniu w „podręczniku kierowcy B” str. 154-156 oraz przeanalizować następujące pytania z „ćwiczeń egzaminacyjnych B” zestaw/ pytanie 1/5, 8/5, 12/5, 14/4, proszę o przygotowanie się do wskazania prawidłowych odpowiedzi oraz ich uzasadnienia.
- Temat i termin następnych zajęć
Na następnych zajęciach, które odbędą się we wtorek omawiać będziemy: Wpływ alkoholu na bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
michuczy